Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3377999
Ik roep het al jaaaaaaaaaaaaaren maar meten is weten ( ::) ) en nu heeft Leo een Co2 metert in huis gehaald en wat blijkt? In 95% van de gevallen is hier in huis het Co2 gehalte veel te hoog en is er van nature eigenlijk nul ventilatie aanwezig. We hebben dubbel glas en nul ventilatie roosters (jaren 70 is dit dubbel glas erin gezet) en in de winter is het te koud om met de ramen open te gaan zitten (op een kier is niet voldoende) en dus staat de indicator hier op oranje of rood. In de nacht de hele nacht op rood dus. Lekker dan :-\ . Lekker gezond voor m'n honden :-\

Zet ik het raam aan de voorkant open 's nachts: is er veel te veel lawaai (uitgaande jeugd enzo) en zullen m'n honden aanslaan 's nachts. Zet ik het raam aan de achterkant open (op een flinke kier), hebben we 's morgens heul vroeg teveel lawaai van dat verdomde Stadshart (in en uitladen van bijv. de AH door vrachtwagens).

Hebben jullie ooit wel eens Co2 in huis gemeten? Hoe ventileren jullie? Zijn luchtroosters voldoende om te ventileren?

Als we al luchtroosters willen plaatsen, zijn we een vermogen kwijt voor het vervangen van dat dubbel glas :-\ . En dan nog maar de vraag of het genoeg is..... Dus vandaar mijn vraag aan jullie. Hoe ventileren jullie en is dat voldoende?
#3378002
Uhhh... Telt een huurhuis mee?? Totaal geen ventilatie, behalve het afzuigsysteem... werkt niet, behalve dat er ontzettende koude lucht uitkomt ipv warme lucht.... we kunnen alleen de achterdeur op de (zelfgemaakte) haak zetten.... koopwoningen hebben wel roosters in hun ramen...
#3378004
Fioon schreef:Heb je 1 of meerdere meters? Stel je hebt er 1 dan zou ik eerst nog testen met een ander voordat je een vermogen aan oplossingen gaat uitgeven. Stel dat deze meter niet juist meet?
Het is een goedgekeurde meter die van onze werkgever is. En ik wist het al hoor, dat het helemaaaaal niet goed zat met de ventilatie in ons huis. Manlief heeft het nu alleen gemeten en nu is het ook echt zo :biggrin2:
#3378005
CindyMayella schreef:Uhhh... Telt een huurhuis mee?? Totaal geen ventilatie, behalve het afzuigsysteem... werkt niet, behalve dat er ontzettende koude lucht uitkomt ipv warme lucht.... we kunnen alleen de achterdeur op de (zelfgemaakte) haak zetten.... koopwoningen hebben wel roosters in hun ramen...
Je bedoelt dit vast niet in z'n algemeen? Want ons huis is koop. Maar gebouwd in 1935. Toen deden ze nog niet aan ventilatie en toen was er natuurlijke ventilatie :biggrin2:
#3378008
Wij hebben ook geen ventilatieroosters. Dus moeten de ramen op de kiep om te ventileren. En dat gebeurd afhankelijk van temperatuur en herrie wel of niet voldoende. Maar daar hebben we verder geen last van. Als ik het eens wat te muf in huis vind, gooi ik wat open tot ik het weer oke vind.

Mochten er nieuwe ramen komen, dan komen er ventilatieroosters in. Maar ik vind het geen ramp dat we ze nu niet hebben. Heb ook nog nooit het idee gehad dat we er last van hebben ofzo.
#3378009
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er geen idee van had dat het bij ons in huis ZO slecht gesteld was :-X . Ik heb op zich ook niet ergens last van. Maar kennelijk zitten we serieus in ongezonde waardes :-\

Even wat getallen erbij.

Indien de CO2 meter een CO2 waarde aangeeft van 800 – 1200 ppm wil dit zeggen dat oplettendheid vereist is. De luchtkwaliteit is nog net voldoende, maar extra ventilatie is gewenst.

CO2 meter geeft te hoge waarde aan, luchtkwaliteit niet gezond vanwege onvoldoende ventilatie

Als bovengrens voor een toelaatbare waarde voor CO2 gehalte in een binnenruimte wordt 1200 ppm gesteld. Als de CO2 meter een hogere waarde aangeeft, is extra ventilatie vereist. Er heerst een ongezonde luchtkwaliteit in de ruimte bij hogere CO2 waarden dan 1200 ppm. Een CO2 sensor is uitgerust met lichtsignalen zodat bij dit CO2 gehalte letterlijk een rood alarm wordt gegeven.

====

In de avond hebben we hier een ppm van 1500 - 1800. Ga je daar niet direct dood van natuurlijk.... Maar ik vind het toch niet prettig!
#3378011
Wij hebben wel ventilatie roosters en die staan altijd open, luikje boven de tuindeur ook. Ik denk maar zo, dat die roosters niet voldoende zijn,
als je zegt, dat de ramen ver open moeten. De ramen staan vaak wel open, zeker op een kier en de tuindeur staat dikwijls op de haak.
Ik heb geen idee, of het genoeg is, maar om nu zomer en winter met de ramen wijd open te zitten, lijkt me wat onaangenaam.
Wat ga je er aan doen, of wat kun je er aan doen? Roosters kunnen wel in dubbel glas gezet worden. Punt één, een bedrijf vinden, die dat wil doen, punt twee, de schade, als die er komt, is voor eigen rekening. Dat kan natuurlijk een flink bedrag zijn.
Het is wel weinig frisse lucht, ramen dicht voor het lawaai, maar als er geen keuze is, dan is het maar zo. Overdag zul je toch wel wat open kunnen zetten?

Hanny
#3378013
Ik zal wel te simpel zijn. Maar als je er geen last van hebt, zou ik me er ook niet zo druk om maken. Gooi voor het slapen gaan even een paar minuten de boel open als het je niet lekker zit. Maar om voor iets dat een metertje aantoont al je ramen te gaan vervangen... Nee, dat lijkt me totaal onzinnig.
#3378014
Lizzy schreef:
Je bedoelt dit vast niet in z'n algemeen? Want ons huis is koop. Maar gebouwd in 1935. Toen deden ze nog niet aan ventilatie en toen was er natuurlijke ventilatie :biggrin2:
Ons huurhuis is van februari 2004.... enige ventilatie is de afzuiger aan (en dus kou en giga lawaai) of de achterdeur open... verder geen ventilatie....
Door Ruisje
#3378017
Lizzy schreef:...

In de avond hebben we hier een ppm van 1500 - 1800. Ga je daar niet direct dood van natuurlijk.... Maar ik vind het toch niet prettig!
Nee, dat is helemaal niet prettig!!

Ik zou overdag en in de avond zoveel mogelijk proberen ramen open te zetten. En zeker een paar uur voor dat jullie gaan slapen de ruimtes waar jullie en de honden ‘s nachts zijn. En na een paar dagen nog eens meten.

En heel veel planten in de kamers zetten.
Kaela schreef:Ik zal wel te simpel zijn. Maar als je er geen last van hebt, zou ik me er ook niet zo druk om maken. Gooi voor het slapen gaan even een paar minuten de boel open als het je niet lekker zit. Maar om voor iets dat een metertje aantoont al je ramen te gaan vervangen... Nee, dat lijkt me totaal onzinnig.
Geen last van hebben of misschien niet doorhebben dat het door de Co2 komt? ;)

>> Hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid (veelal toenemend tijdens de dag);
>> Slijmvliesirritaties en andere aspecifieke klachten (hoofdpijn, vermoeidheid irritaties, enz..);
>> Overdracht van infectieziektes leidend tot een toenamen van het ziekteverzuim (verkoudheid, griep en dergelijke );
>> Verergering van allergieën (hooikoorts, voedselallergie, etc.);
>> Verhoogd risico op astma-aanvallen.

( van https://www.klimaatbeheer.eu/blog_type/co2/ )
#3378018
Wij hebben in een garage/klusruimte zonder ventilatie een solarventi aangebracht. Je hebt dan wel een zonnepaneelachtig ding aan de muur, maar misschien toch een optie?
Werkt echt qua ventilatie (droge, frisse lucht, in de winter ook tikje extra verwarming) erg goed.
#3378019
Ruisje schreef: Geen last van hebben of misschien niet doorhebben dat het door de Co2 komt? ;)

>> Hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid (veelal toenemend tijdens de dag);
>> Slijmvliesirritaties en andere aspecifieke klachten (hoofdpijn, vermoeidheid irritaties, enz..);
>> Overdracht van infectieziektes leidend tot een toenamen van het ziekteverzuim (verkoudheid, griep en dergelijke );
>> Verergering van allergieën (hooikoorts, voedselallergie, etc.);
>> Verhoogd risico op astma-aanvallen.

( van https://www.klimaatbeheer.eu/blog_type/co2/ )
Lizzy zegt dat ze nergens last van heeft. Als je deze klachten hebt, dan heb je duidelijk wel ergens last van en dan lijkt het me logisch dat je er iets aan doet. Maar als je deze klachten niet hebt... dan zou ik niet voor goudgeld mijn ramen laten vervangen vanwege iets wat een metertje zegt.
#3378020
Ruisje schreef:Nee, dat is helemaal niet prettig!!

Ik zou overdag en in de avond zoveel mogelijk proberen ramen open te zetten. En zeker een paar uur voor dat jullie gaan slapen de ruimtes waar jullie en de honden ‘s nachts zijn. En na een paar dagen nog eens meten.

En heel veel planten in de kamers zetten.



Geen last van hebben of misschien niet doorhebben dat het door de Co2 komt? ;)

>> Hoofdpijn, vermoeidheid en sufheid (veelal toenemend tijdens de dag);
>> Slijmvliesirritaties en andere aspecifieke klachten (hoofdpijn, vermoeidheid irritaties, enz..);
>> Overdracht van infectieziektes leidend tot een toenamen van het ziekteverzuim (verkoudheid, griep en dergelijke );
>> Verergering van allergieën (hooikoorts, voedselallergie, etc.);
>> Verhoogd risico op astma-aanvallen.

( van https://www.klimaatbeheer.eu/blog_type/co2/ )
's avonds werkt dat natuurlijk wel tegen je......... :-\
#3378021
Kaela schreef:Lizzy zegt dat ze nergens last van heeft. Als je deze klachten hebt, dan heb je duidelijk wel ergens last van en dan lijkt het me logisch dat je er iets aan doet. Maar als je deze klachten niet hebt... dan zou ik niet voor goudgeld mijn ramen laten vervangen vanwege iets wat een metertje zegt.
Het vervelende is of dit goed meetbaar is :-\ . Ik was nooooit ziek en nooit verkouden. Ook niet hier, in dit huis. Sinds ik werk ben ik echter 10 keer per jaar meer dan ernstig verkouden. Heb ik voor het eerst in mijn leven 2 keer per jaar (minimaal) een koortslip. Heeft het daar mee te maken? Of niet? Maar dan nog, wil ik bij mijn honden liever pro-actief iets doen dan gaan zitten wachten tot ze ergens last van hebben :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door