Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sam28
#3377587
Poes Lea heeft nierfalen en heb daar een topic over lopen in de kattenhoek. Door PoP is me aangeraden hier een topic te openen omdat er zo weinig bekent is nog bij nierfalen/dieet bij katten. Misschien kunnen jullie me helpen.

30 april heb ik bloedonderzoek laten doen, haar uitslagen waren niet goed.
Haar creat is 301 (normaal 71-212)
Haar ureum is 14.6 (normaal 5.7-12.9)

Lea kreeg tot 30 april 80gr KVV van Kivo (verschillende soorten) de ene dag en 80 gr hart/spier/kipnek de andere dag. Dat aangevuld met een plens water. Er werd me uiteraard brokken aangeraden maar die heb ik geweigerd. Het voelde zo tegennatuurlijk om een poes die extra vocht nodig heeft, droge brokken te voeren. Plus dat ik gewoon erg tevreden ben met de KVV.
Ik heb daarop KVV nierdieet gekocht van Bandit. Maar christus, wat duur!!! :o :o
Heb voor 3 mnd in huis dus ergens eind juli is het op en wil ik zelf gaan samenstellen. Omdat ik denk dat ze wat mist -ze blijft hongerig- wil ik haar af en toe nu al wat meer vast geven en ben ik aan het puzzelen geslagen met hulp van hier. :) De Bandit KVV is zo fijn gemalen dat ze het naar binnen kan zuigen met een rietje als ze dat zou kunnen. :biggrin2:
Too schreef:
De versimpelde versie van een katten nierdieet kwam ik hier ook ergens tegen :
20% vleesbot
10% orgaan (6% hart, 4%lever)
70% spiervlees
Ik zou zelf , denk ik, niet vis én vis-/algenolie geven... geef je de vis kun je die op verschillende manieren invoegen.. als spiervlees of als 'compleet' onderdeel

Edit:
Vis lijkt me e3n puntje van discussie, vis bevat vrij veel fosfor lees ik en daar probeer je nou juist minder van te geven
Ei en kuiken moet je misschien ook even naar kijken

In de simpele versie zou je dan per week uitkomen op :
20% vleesbot.. 32gr/dag..... 224gr/week
10% orgaan.....16gr/dag..... 112gr/week
70% spier..... 112gr/dag.... 784gr/week
Over vis had ik gelezen dat dat prima was om te geven maar in mijn topic werd gezegd dat het teveel fosfor bevat en uiteindelijk schrijft Too dat zij las dat Zalm een goede bron van fosfor zou zijn. Het is me dus volstrekt onduidelijk wat te doen, Lea vind Zalm namelijk ook nog eens heerlijk :-\

PoP schrijft dat de nierwaarden niet dramatisch slecht zijn en ze raadt 25% bot aan. Ook schrijft ze dat orgaan en bot tegelijk voeren niet handig is ivm de hoeveelheid fosfor.

Wat ik nu gebrouwen heb is (nog niet omgerekend naar de 25% bot):
Dag 1 37gr bot + 50gr spier
Dag 2 18gr orgaan + 50gr spier
Dag 3 37gr bot + 50gr spier
Dag 4 18gr orgaan + 50gr spier
Dag 5 85 gr spier
Dag 6 37gr bot + 50gr spier
Dag 7 18gr orgaan + 50gr spier

Maar kreeg de noot erbij dat misschien haar ontlasting niet goed zou zijn die dagen.
Vandaar nu hier de vraag of iemand me wat kan helpen.
Door Lizzy
#3377592
sam28 schreef:Poes Lea heeft nierfalen en heb daar een topic over lopen in de kattenhoek. Door PoP is me aangeraden hier een topic te openen omdat er zo weinig bekent is nog bij nierfalen/dieet bij katten. Misschien kunnen jullie me helpen.

30 april heb ik bloedonderzoek laten doen, haar uitslagen waren niet goed.
Haar creat is 301 (normaal 71-212)
Haar ureum is 14.6 (normaal 5.7-12.9)

Lea kreeg tot 30 april 80gr KVV van Kivo (verschillende soorten) de ene dag en 80 gr hart/spier/kipnek de andere dag. Dat aangevuld met een plens water. Er werd me uiteraard brokken aangeraden maar die heb ik geweigerd. Het voelde zo tegennatuurlijk om een poes die extra vocht nodig heeft, droge brokken te voeren. Plus dat ik gewoon erg tevreden ben met de KVV.
Ik heb daarop KVV nierdieet gekocht van Bandit. Maar christus, wat duur!!! :o :o
Heb voor 3 mnd in huis dus ergens eind juli is het op en wil ik zelf gaan samenstellen. Omdat ik denk dat ze wat mist -ze blijft hongerig- wil ik haar af en toe nu al wat meer vast geven en ben ik aan het puzzelen geslagen met hulp van hier. :) De Bandit KVV is zo fijn gemalen dat ze het naar binnen kan zuigen met een rietje als ze dat zou kunnen. :biggrin2:



Over vis had ik gelezen dat dat prima was om te geven maar in mijn topic werd gezegd dat het teveel fosfor bevat en uiteindelijk schrijft Too dat zij las dat Zalm een goede bron van fosfor zou zijn. Het is me dus volstrekt onduidelijk wat te doen, Lea vind Zalm namelijk ook nog eens heerlijk :-\

PoP schrijft dat de nierwaarden niet dramatisch slecht zijn en ze raadt 25% bot aan. Ook schrijft ze dat orgaan en bot tegelijk voeren niet handig is ivm de hoeveelheid fosfor.

Wat ik nu gebrouwen heb is (nog niet omgerekend naar de 25% bot):
Dag 1 37gr bot + 50gr spier
Dag 2 18gr orgaan + 50gr spier
Dag 3 37gr bot + 50gr spier
Dag 4 18gr orgaan + 50gr spier
Dag 5 85 gr spier
Dag 6 37gr bot + 50gr spier
Dag 7 18gr orgaan + 50gr spier

Maar kreeg de noot erbij dat misschien haar ontlasting niet goed zou zijn die dagen.
Vandaar nu hier de vraag of iemand me wat kan helpen.
Wat ik je in ieder geval wil adviseren is om Solidago aan haar te gaan geven. Dat werkt echt.

Ik had ook een kat met nierproblemen. Haar ben ik gewoon KVV blijven voeren van het merk Bibi en ze heeft daar echt nog jaren super goed op geleefd. Ze wilde eerst geen KVV / zelf samengesteld eten maar toen ze het aan haar nieren kreeg en ik haar streng toesprak en zei "je moet, anders ga je dood", liep ze naar haar voerbakje waar Bibi in zat en vrat het op. Zelf samengesteld was haar echt 200 bruggen te ver, maar goed, ze is uiteindelijk volgens mij iets van 19 jaar geworden.

Ik denk zelf dat de kans groot is met bovenstaande menu dat ze de ene dag goede ontlasting heeft en de dag erop minder goede (op de orgaan/spiervlees dag). En ik zou zelf dus serieus iedere dag vleesbot, vlees en orgaanvlees geven. Ik denk dat het goed is, om iedere dag zo compleet mogelijk te voeren en dus van niks te veel te voeren.

200 gram wilde zalm (ik zou echt echt geen kweekzalm geven) bevat per 100 gram 200 mg fosfor. 100 gram rundvlees bevat 175 mg fosfor. 100 gram kippenvlees bevat 178 mg fosfor. Oh kijk eens wat handig, wat ik vind: http://dogaware.com/health/kidneytable.html. Hier staat een heel fijn overzicht van de hoeveelheid fosfor in de verschillende vlees en vissoorten!

Zoals je ziet is vleesbot wel een dingetje... Ik zou ook voor 20% a 25% vleesbot gaan *dus geen kaal bot*. Wat je ook kunt overwegen is om hele prooidiertjes te gaan voeren.
Door kakocavi
#3377603
Lizzy schreef:Wat ik je in ieder geval wil adviseren is om Solidago aan haar te gaan geven. Dat werkt echt.

Ik had ook een kat met nierproblemen. Haar ben ik gewoon KVV blijven voeren van het merk Bibi en ze heeft daar echt nog jaren super goed op geleefd. Ze wilde eerst geen KVV / zelf samengesteld eten maar toen ze het aan haar nieren kreeg en ik haar streng toesprak en zei "je moet, anders ga je dood", liep ze naar haar voerbakje waar Bibi in zat en vrat het op. Zelf samengesteld was haar echt 200 bruggen te ver, maar goed, ze is uiteindelijk volgens mij iets van 19 jaar geworden.

Ik denk zelf dat de kans groot is met bovenstaande menu dat ze de ene dag goede ontlasting heeft en de dag erop minder goede (op de orgaan/spiervlees dag). En ik zou zelf dus serieus iedere dag vleesbot, vlees en orgaanvlees geven. Ik denk dat het goed is, om iedere dag zo compleet mogelijk te voeren en dus van niks te veel te voeren.

200 gram wilde zalm (ik zou echt echt geen kweekzalm geven) bevat per 100 gram 200 mg fosfor. 100 gram rundvlees bevat 175 mg fosfor. 100 gram kippenvlees bevat 178 mg fosfor. Oh kijk eens wat handig, wat ik vind: http://dogaware.com/health/kidneytable.html. Hier staat een heel fijn overzicht van de hoeveelheid fosfor in de verschillende vlees en vissoorten!

Zoals je ziet is vleesbot wel een dingetje... Ik zou ook voor 20% a 25% vleesbot gaan *dus geen kaal bot*. Wat je ook kunt overwegen is om hele prooidiertjes te gaan voeren.
Even een sommetje naar aanleiding van jouw link. Als ik als voorbeeld neem chicken legs. Daar staat 540-690 gram fosfor met 27% bot, dus 73% vlees en vel. Gemiddeld 615.

Bij chicken - dark meat with skin staat 136 gram fosfor. Dat is 100% vlees en vel, als je daar 73% van neemt heb je 99,28 gram fosfor. Dus van die kippenpoten is 99 gram fosfor afkonstog uit de 73%. En de rest, 615-99 = 516 gram, komt dus uit die 27% bot. Reken je dat terug naar 100%, dan bevat kippenbot dus 1911 gram fosfor per 100 gram.

Het is natuurlijk geen onwrikbaar getal, maar dit geeft wel een beeld van hoeveel fosfor er in bot zit vergeleken met vlees. Zo bekeken heeft een paar procent minder bot een veel groter effect dan de invloed van soorten vlees en orgaan. Ik zou dus vooral zo weinig mogelijk bot voeren, als ik dan bedenk dat een muis 5% bot bevat en je ook prooidieren aanraadt, is 25% vleesbot dan niet onnodig veel?
Door Lizzy
#3377609
kakocavi schreef:Even een sommetje naar aanleiding van jouw link. Als ik als voorbeeld neem chicken legs. Daar staat 540-690 gram fosfor met 27% bot, dus 73% vlees en vel. Gemiddeld 615.

Bij chicken - dark meat with skin staat 136 gram fosfor. Dat is 100% vlees en vel, als je daar 73% van neemt heb je 99,28 gram fosfor. Dus van die kippenpoten is 99 gram fosfor afkonstog uit de 73%. En de rest, 615-99 = 516 gram, komt dus uit die 27% bot. Reken je dat terug naar 100%, dan bevat kippenbot dus 1911 gram fosfor per 100 gram.

Het is natuurlijk geen onwrikbaar getal, maar dit geeft wel een beeld van hoeveel fosfor er in bot zit vergeleken met vlees. Zo bekeken heeft een paar procent minder bot een veel groter effect dan de invloed van soorten vlees en orgaan. Ik zou dus vooral zo weinig mogelijk bot voeren, als ik dan bedenk dat een muis 5% bot bevat en je ook prooidieren aanraadt, is 25% vleesbot dan niet onnodig veel?
Ja, misschien wel. Ik dacht wel aan vleesbot dat voor tenminste 50% uit vlees bevat. Kom je uit op 12,5% kaal bot maar zelfs dat is misschien aan de hoge kant :g:. Hoewel aan de andere kant ik het Crea en Ureum gehalte nou ook niet hysterisch hoog vind. Ik weet niet, ik kreeg de indruk dat de kat problemen heeft met de ontlasting? Of lees ik dat verkeerd? Sam28 zou even moeten kijken op welk % bot de ontlasting nog wel acceptabel/goed is.

Stel je gaat voor 10% vleesbot, 10% orgaanvlees, 5% diversen (ik zou proberen te kijken naar zaken als zuivel, vette vis, ei, visolie - zeker aan te bevelen bij nierproblemen en vetten - ik herinner me ineens weer dat ghee oftewel geklaarde boter heel goed is voor katten met nierproblemen. Ze vinden het vaak ook erg lekker) en ik weet niet, zijn er katten die toch een pietsje groenten willen eten of is dat echt een no-no?) en 75% spiervlees. Mijn honden zouden hier echt permanent van aan de diarree gaan, van zo'n menu, maar ik heb echt geen idee hoe dat zit met katten (geen verstand van katten, nul). Volgens mij voer je (TS) 80 gram per dag?

Krijg je per week 60 gram vleesbot, 60 gram orgaanvlees, 30 gram diversen en 420 gram spiervlees.

Per dag kom ik dan uit op: 8 a 9 gram vleesbot, 8 a 9 gram orgaanvlees, 5 gram diversen, 60 gram spiervlees. Is qua porties volgens mij niet te doen....? Kun je misschien een vleesmolen scoren en zelf KVV gaan draaien?
Gebruikersavatar
Door sam28
#3377611
Dank voor jullie input! Fijn.

Ik ga iig Solidago kopen. Kijken of ze het wil eten. ;)
Lizzy schreef:aar toen ze het aan haar nieren kreeg en ik haar streng toesprak en zei "je moet, anders ga je dood", liep ze naar haar voerbakje waar Bibi in zat en vrat het op.
Wat fijn dat ze het toen op at! Ook dat ze nog jaren heeft geleefd. 19 is een mooie leeftijd. Lea word in juni 17.

Ik voer sowieso geen kale botten. Ik wil niet dat ze verstopt raken.
Lizzy schreef:Oh kijk eens wat handig, wat ik vind: http://dogaware.com/health/kidneytable.html. Hier staat een heel fijn overzicht van de hoeveelheid fosfor in de verschillende vlees en vissoorten
Die is in het Lea topic ook gedeeld, fijn. Dankjewel. :)
Hele prooidieren is natuurlijk ook een idee, maar krijgen ze dan niet teveel bot binnen?
Lizzy schreef:ik kreeg de indruk dat de kat problemen heeft met de ontlasting? Of lees ik dat verkeerd?
Nee, ze heeft nog nergens last van maar staat nu nog op de dure Bandit KVV. Het was meer de vraag of ze dunne ontlasting zou krijgen op het menu wat ik beschreef.
Ik voer idd 80gr per dag maar Lea mag best 90gr hebben. :)

Vleesmolen is miss best een goed idee. Ik ga daar naar kijken. Kan ik het ook zo grof laten als ik wil toch?
Door Lizzy
#3377612
sam28 schreef:Dank voor jullie input! Fijn.

Ik ga iig Solidago kopen. Kijken of ze het wil eten. ;)


Wat fijn dat ze het toen op at! Ook dat ze nog jaren heeft geleefd. 19 is een mooie leeftijd. Lea word in juni 17.

Ik voer sowieso geen kale botten. Ik wil niet dat ze verstopt raken.



Die is in het Lea topic ook gedeeld, fijn. Dankjewel. :)
Hele prooidieren is natuurlijk ook een idee, maar krijgen ze dan niet teveel bot binnen?


Nee, ze heeft nog nergens last van maar staat nu nog op de dure Bandit KVV. Het was meer de vraag of ze dunne ontlasting zou krijgen op het menu wat ik beschreef.
Ik voer idd 80gr per dag maar Lea mag best 90gr hebben. :)

Vleesmolen is miss best een goed idee. Ik ga daar naar kijken. Kan ik het ook zo grof laten als ik wil toch?
Met hele prooidiertjes krijgt ze niet teveel bot binnen. Overigens lees ik ook dat gekookt eiwit een prima toevoeging is voor katten met nierproblemen omdat er weinig fosfor in zit, zeer goed opneembaar eiwit en het vult de maag lekker.

De grofheid hangt af van de grofheid van dit:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door sam28
#3377613
Thnx voor de foto. Ik heb 0 verstand van vleesmolens en ook niet van menu's voor katten. En het menu van Ziva is al zo oud als Ziva is. ;D ;)
Dus echt bedreven in een menu in elkaar draaien ben ik niet. Geen idee of Lea prooien eet. Wel als ze ze zelf dood gemept heeft en er mee heeft gespeeld. Een dode muis, die ik zelf gevangen had, trok ze haar neus voor op een aantal jaren terug. Die moest Siepie opeten. ;D

Ik ga eens rondkijken, inlezen en op MP zoeken naar een vleesmolen want ben het met je eens dat 8gr niet te portioneren is. ;D
Door kakocavi
#3377615
sam28 schreef:Thnx voor de foto. Ik heb 0 verstand van vleesmolens en ook niet van menu's voor katten. En het menu van Ziva is al zo oud als Ziva is. ;D ;)
Dus echt bedreven in een menu in elkaar draaien ben ik niet. Geen idee of Lea prooien eet. Wel als ze ze zelf dood gemept heeft en er mee heeft gespeeld. Een dode muis, die ik zelf gevangen had, trok ze haar neus voor op een aantal jaren terug. Die moest Siepie opeten. ;D

Ik ga eens rondkijken, inlezen en op MP zoeken naar een vleesmolen want ben het met je eens dat 8gr niet te portioneren is. ;D
Dat lijkt mij ook een goed idee! Je kunt dan ook de dingen die je erin wilt hebben maar die Ziva niet zo lekker vindt toevoegen, gemengd met lekkere dingen gaat dat veel gemakkelijker.

Wat Lizzy zegt klopt, gekookt eiwit is een fosforarme eiwitbron met een zeer hoge biologische waarde, dat wil zeggen dat het aminozuurpatroon goed overeenkomt met wat ze nodig heeft. Je kunt het beste niet alle dooiers erbij laten, die bevatten namelijk wel veel fosfor. Ik zou er niet teveel van geven, 5-10%, want het mag andere ingrediënten niet vervangen.

Vet is ook heel belangrijk als bron, het geeft veel energie en bevat weinig fosfor. Ghee kan, lamsvet ook maar dat vinden ze niet altijd lekker. Kijk zeker naar een goede algenolie of visolie, omega 3 is bewezen effectief bij nierfalen. Het remt de ontstekingen in de nieren die nierfalen versnellen, dus geef er genoeg van! Vis kun je ook geven, maar hou dat beperkt want daar zit weer wel veel fosfor in.

Verder vind ik enkele procenten groente voor een kat prima vanwege het vocht en de mineralen en vitaminen. Als ik me niet vergis raken nierkatten met name kalium gemakkelijk kwijt via de urine. En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat ze het eet, anders heb je er niks aan, dus ik zou niet teveel tegelijk maken en rustig kijken wat werkt.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3377616
Ja idd. Stap 1 is dan een vleesmolen. Heeft iemand een goeie die grof maalt? Lea moet wat te kauwen hebben.

Bedoelen jullie met gekookt eiwit, dat van een ei?

Ik heb nog een bakje ghee in de koelkast. Dat komt goed uit dus.
sowieso staat visolie op m'n lijstje, die had ik gelezen, samen met vet. En nu solidago.
En Lea lust over algemeen wel groente, dat kan zo in de vleesmix dan.
Ik ga klein beginnen en misschien uitproberen met de magimix foodprocessor die ik heb staan, daar zit een zware motor in en heeft wel eens penslappen gemalen.
Door kakocavi
#3377619
sam28 schreef:Ja idd. Stap 1 is dan een vleesmolen. Heeft iemand een goeie die grof maalt? Lea moet wat te kauwen hebben.

Bedoelen jullie met gekookt eiwit, dat van een ei?

Ik heb nog een bakje ghee in de koelkast. Dat komt goed uit dus.
sowieso staat visolie op m'n lijstje, die had ik gelezen, samen met vet. En nu solidago.
En Lea lust over algemeen wel groente, dat kan zo in de vleesmix dan.
Ik ga klein beginnen en misschien uitproberen met de magimix foodprocessor die ik heb staan, daar zit een zware motor in en heeft wel eens penslappen gemalen.
Met gekookt eiwit wordt eiereiwit bedoeld inderdaad.

Qua maling moet je denk ik op 10 of 12 mm willen zitten. Ik weet dat Porkert een heel goed merk is maar wel duur, verder heb ik er weinig verstand van. Je zou ook op marktplaats kunnen kijken.
Door Lizzy
#3377621
sam28 schreef:Ja idd. Stap 1 is dan een vleesmolen. Heeft iemand een goeie die grof maalt? Lea moet wat te kauwen hebben.

Bedoelen jullie met gekookt eiwit, dat van een ei?

Ik heb nog een bakje ghee in de koelkast. Dat komt goed uit dus.
sowieso staat visolie op m'n lijstje, die had ik gelezen, samen met vet. En nu solidago.
En Lea lust over algemeen wel groente, dat kan zo in de vleesmix dan.
Ik ga klein beginnen en misschien uitproberen met de magimix foodprocessor die ik heb staan, daar zit een zware motor in en heeft wel eens penslappen gemalen.
Eiwit moet je koken. Want ongekookt eiwit avidine bevat en dat bindt zich met biotine. Nou zit er biotine in de dooier, maar het beste geef je de dooier niet (of in ieder geval niet te vaak) want in de dooier zit weer veel fosfor.

Je hoeft het niet te malen he! Je kunt het ook zo geven maar het maken van porties lijkt me echt een ramp..... Maar je kunt ook de week voorraad in kleine stukjes snijden (idem voor de vleesbotjes), door mekaar husselen en daar porties van pakken voor per dag (en dan invriezen).

Om katten voer en zachte vleesbotjes te malen heb je geen dure vleesmolen nodig. Ik weet niet of je sterk bent maar eventueel zou een hand vleesmolen te doen zijn. Denk dat je een schijf van 10 a 12 mm wilt hebben maar voor de zekerheid zou je dat aan Cindy de Wolf kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377622
Oh, ik ging ervanuit dat malen geen optie was omdat ze idd wil kauwen.
Dat lost het probleem van de verdeling vleesbot/orgaan/spier (en de kleine hoeveelheden) meteen op natuurlijk. Das ideaal.

Wat evt ook een mogelijkheid is, die ik nu bedenk is dat je vleesbot en orgaan maalt (evt met de groentjes eronder) en die mix dagelijks bij het spiervlees geeft.

Ik weet niet welke botten je wil gaan malen maar alles zachter dan eendennnek kan met een handmolen nr 10 ook al. In kleine hoeveelheden toch. Pockert zijn idd de beste handmolens.
Een lichte elektrische kan natuurlijk ook. Daar geldt ongeveer dezelfde hardheid van bot denk ik.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3377631
Is het dan ook nog een optie om gemalen eierschaalpoeder toe te voegen om heel dunne ontlasting tegen te gaan? Ik heb er geen verstand van, maar lees dat dit vooral bestaat uit calcium en er weinig fosfor in zit?

Op facebook zag ik een kenwood pro vleesmolen voorbij komen met aangepaste schijf, misschien is dat een optie?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377632
Die molen heb ik ook. Das een erg goeie.
Ik heb een speciale schijf erbij maar ook eentje met gaten van 16mm (ooit gekocht voor m'n handmolen) en daar werkt hij ook prima mee.
Dan krijgt hij wel haaskarkas weg...
Met een schijf met kleinere gaten, gaat dat niet goed (loopt de molen vast).
Door kakocavi
#3377634
Inge en Bono schreef:Is het dan ook nog een optie om gemalen eierschaalpoeder toe te voegen om heel dunne ontlasting tegen te gaan? Ik heb er geen verstand van, maar lees dat dit vooral bestaat uit calcium en er weinig fosfor in zit?
Ik denk dat dat wel kan helpen, maar dan als aanvulling op het minimale percentage vleesbot in het menu, niet als vervanging daarvan. Bot bevat ook andere mineralen en voedingsstoffen en die kun je met eierschaal niet vervangen. Maar ik zou zelf eerst gaan kijken of het zo ook lukt met de ontlasting.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door