Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door shimmeree
#3377552
Hoi,
Ik ben al een tijdje bezig met barfen, heb sinds kort een zwarte herder pup, (nu bijna 4 maand en al 20 kg) mijn vriend heeft een witte herder 4 jaar gecastreerd en 45 kg.

Nu is mijn vraag: hoe bepaal je nu de percentages van de behoefte, en de percentages van het aandeel welk soort "vlees/groente" voor verschillende honden qua leeftijd?

ik heb gelezen dat bijv. de witte herder een behoefte heeft van ongeveer 2%. Maar de pup van bijna 4 maand zou volgens de richtlijnen, grote hond ongeveer 6 a 7 procent moeten hebben, wat ik nu portioneer.

Maar de soorten "vlees/groente" percentages naar leeftijd kan ik nergens terug vinden. Aangezien en pup meer behoefte heeft aan calcium, is volgens mij het aandeel botvlees in zijn menu groter dan die van de witte oudere herder, dit klopt toch?

De pup krijgt nu (dit kon ik wel vinden):
rauw vlees bot 45%
spiervlees 25%
Orgaan 10%
Pens 10%
groente 10%

Maar wat zijn dan de percentages voor de witte uitgegroeide herder?

En natuurlijk voer ik ook op het oog, maar ik wil niet dat de witte herder tekorten krijgt, omdat ik voor hem tot nu toe dezelfde percentages aan hou als de pup. (hij is nog niet zo lang in mijn leven en probeer mijn vriend ervan te overtuigen dat Barf beter is dan die vieze brokken ;)

Hoop dat mijn vraag stelling duidelijk is ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3377554
Een pup of volwassen hond hoeven geen andere percentages.
Je kijkt naar de ontlasting van de hond in kwestie of het botgehalte goed is. Bij een hond van 4 jaar zal dat ongeveer hetzelfde zijn als bij een pup en je kan dus prima met 45% beginnen. Bij oudere honden (10+) kan het soms zijn dat ze minder bot hoeven. Dat merk je dan vanzelf omdat de ontlasting te hard wordt.

Natuurlijk is elke hond ook anders. De ene heeft van nature is hardere ontlasting dan de andere en dus kan je, na wat uitproberen die 45% altijd een beetje naar onder of boven bijstellen als je hond het daar beter op doet.
Ook als je vleesbot vb mooier bevleesd is dan normaal kan je iets meer ervan voeren.
Je kan dus wat spelen let de verhouding vleesbot/spiervlees.

Orgaan en groenten behoefte zijn gewoon hetzelfde, onafhankelijk van de leeftijd en blijven normaal gewoon stabiel in je menu.

Qua hoeveelheid voer je op het oog. Je begint bij een bepaalde hoeveelheid en als de hond te dik wordt, ga je wat minder voeren, wordt hij te mager, wat meer.
Bij de pup zal je je menu nog heel regelmatig moeten aanpassen doordat hij groeit. Maar als hij ouder wordt, zal de hoeveelheid vrij stabiel worden aangezien zijn gewicht nog toeneemt maar hij procentueel minder nodig heeft doordat hij ouder wordt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3377556
shimmeree schreef:
Maar de soorten "vlees/groente" percentages naar leeftijd kan ik nergens terug vinden. Aangezien en pup meer behoefte heeft aan calcium, is volgens mij het aandeel botvlees in zijn menu groter dan die van de witte oudere herder, dit klopt toch?
Op zich klopt het wel dat een pup een hogere calciumbehoefte heeft. Maar dit dek je al af door naar verhouding meer te voeren. Daarmee krijgt hij naar verhouding al meer calcium (en alle andere belangrijke voedingsstoffen) binnen. Bedenk maar eens hoeveel minder hij zou krijgen als je je pup ook 2% zou voeren.

Verder ga ik helemaal met PoP mee. Voeren doe je op het oog en pas je aan op wat je hond nodig heeft.
Door shimmeree
#3377557
Op zich klopt het wel dat een pup een hogere calciumbehoefte heeft. Maar dit dek je al af door naar verhouding meer te voeren. Daarmee krijgt hij naar verhouding al meer calcium
Ja natuurljk, dit is wat ik over het hoofd zie :biggrin2:

Helemaal duidelijk nu. THX!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door