Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tt-tjes
#3377497
Balou krijgt regelmatig een wandeling alleen, dit omdat hij langzamer loopt en liever rond snuft dan loopt. Nu merk ik de laatste weken als we terug komen dat Bono en Asha tegen hem grommen als hij weer naar binnen komt, hij hoort het zelf niet omdat hij doof is. Ik kap dit onmiddellijk af maar ik vind het wel vreemd, temeer omdat ze wel respect voor hem hebben mbt spelen e.d.. Als ik niet thuis ben zit Balou gescheiden omdat ik niet wil dat dit zou gebeuren als ik er niet ben, omdat Balou zich niet meer kan verdedigen, hij is tenslotte bijna 15.
Kent iemand van jullie dit van zijn eigen honden tov een oudere hond in huis.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3377498
Ik heb het zelf gelukkig nog niet meegemaakt, maar een kennis van mij wel. Daar is de oude zwakke hond door de anderen zo ongeveer verscheurt in een onbewaakt ogenblik :'( . Dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn, maar zeker als hij voorheen de hoogste in rang was, zou ik ze zelf niet zonder toezicht bij elkaar laten. Maar ik ken jouw honden niet en ben misschien overbezorgd.
Door Lizzy
#3377501
Ik vind het geen vreemd gedrag. Ik vind het echt iets voor honden, waarbij er iets aan groepsdynamiek aan het veranderen is (Asha wordt groter en belangrijker en sterker en Balou wordt ouder en zwakker). En dan ga je dit soort dingen krijgen.... Ik denk dat je er heel verstandig aan doet om Balou te beschermen door hem apart te zetten als je er niet bent. Je hebt misschien wel of niet gelezen dat die drie etterbakken van mij Linga te grazen hebben genomen? Ze was toen ook al een oudere en zwakkere hond. Ik vind het dus absoluut niet vreemd en niet gek en ik herken het dus ook wel maar dit zijn wel de momenten waarop je zeker te weten uit moet kijken dat Bono en Asha niet beide bovenop hem vliegen als ie binnen komt. Honden zijn gewoon geen Disney figuren en zoals Doranto al terecht schrijft kunnen honden elkaar gewoon verscheuren als ze vinden dat dat nodig is :-X . En misschien ben ik ook overbezorgd maar ik heb dan ook niet zo'n leuke ervaring gehad :-X . Ik kan je helaas geen advies geven hoe je hier het beste mee om kan gaan, tenslotte heb ik ook een falend beleid gevoerd (en is Linga dus te grazen genomen). Linga heeft de laatste tijd van haar leven samen met Frou Frou in een apart deel van de woonkamer geleefd en zat zelfs af en toe (tijdens loopsheden van Frou bijv.) helemaal apart (hadden we de woonkamer in 3'en gedeeld).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3377502
Hier gebeurd het altijd. Als er eentje de groep uit geweest is dan wordt die altijd met gegrom en gepats weer onthaald. Behalve dan als uberopperteef weer thuis kwam, dan gebeurde het niet. Maar bij de anderen is het thuiskomen met 1tje altijd een punt van aandacht.

Edit: tov van ouderen hebben ze hier nog nooit spatjes laten zien waardoor ik het idee had dat zo'n oudje in gevaar zou zijn.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3377503
Zo niet leuk. Je wilt je oudje nl. echt wel beschermen.
Denk dat je er inderdaad goed aan doet om ze zonder toezicht apart te zetten.
Dan bedenk ik tegelijk dat ik blij kan zijn hoe ze dat hier doen. Toen Kaio zwak was bleven ze respectvol naar hem, Fozzy hield er met het spelen zelfs rekening mee, en nu dat Maci oud is laten ze hem ook met rust. Toch hadden ze wel meer respect voor Kaio, die werd ook niet per ongeluk omgelopen of zo, dat gebeurd Maci wel. Maar Kaio had het ook altijd voor het zeggen gehad.
Maar waarom ze dat hier dus anders doen weet ik niet, ik ben wel een dik jaar geleden heel boos op Fozzy geweest toen ie op Maci dook ( rijgedrag onder reuen ) en sindsdien doet ie dat niet meer. Heeft mijn boos zijn veel impact gehad ;D En Oli mag het dan weer niet van Fozzy, Maci lastig vallen. Toch de groepsdynamiek denk ik.
Hier gaan er regelmatig alleen mee, Maci inderdaad bijna altijd, die kan niet ver en snel meer. Wellicht is dat hier dan ook normaler dat er verschillend een hond alleen mee gaat, en dus weinig van invloed meer?

Asha is nog een puber of niet?
Door Lizzy
#3377504
Angelique schreef:Hier gebeurd het altijd. Als er eentje de groep uit geweest is dan wordt die altijd met gegrom en gepats weer onthaald. Behalve dan als uberopperteef weer thuis kwam, dan gebeurde het niet. Maar bij de anderen is het thuiskomen met 1tje altijd een punt van aandacht.

Edit: tov van ouderen hebben ze hier nog nooit spatjes laten zien waardoor ik het idee had dat zo'n oudje in gevaar zou zijn.
Oh kijk, dit geeft de burger weer moed! Ja nee maar serieus, misschien ben ik door onze ervaring een beetje te schijterig geworden.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3377508
Hier deed Seven in het begin lelijk tegen Aiuto die toen al aan het dementeren was. Ze waren nooit alleen maar als dat wel zo geweest was dan had ik ze gescheiden. Ook ik heb een kennis waarvan de oude hond dodelijk verwond is door de andere lieverds in huis.
Door tt-tjes
#3377511
Angelique schreef:Hier gebeurd het altijd. Als er eentje de groep uit geweest is dan wordt die altijd met gegrom en gepats weer onthaald. Behalve dan als uberopperteef weer thuis kwam, dan gebeurde het niet. Maar bij de anderen is het thuiskomen met 1tje altijd een punt van aandacht.

Edit: tov van ouderen hebben ze hier nog nooit spatjes laten zien waardoor ik het idee had dat zo'n oudje in gevaar zou zijn.
Hier is dit dus iets van de laatste weken. Normaal hebben ze allebei enorm respect voor Balou, er wordt ook niet van hem afgepakt als hij ergens mee speelt want dat maakt hij meteen heel erg duidelijk dat dat niet gewenst is en ik zie dan ook niet dat hij in gevaar is oid.
Tis echt alleen het binnenkomen. Maar ik neem gewoon geen risico en zet een puppyren in de kamer zodat hij in 1 deel van de kamer is en Bono in het andere deel (Asha zit in een ren, puberstreken tot en met op het moment).
Maar ik neem ze allemaal regelmatig een x alleen mee, alleen Balou vaker.

Hoop wel dat dit na onze vakantie niet escaleert, want Loutje gaat mee en de 2 zwartjes gaan op vakantie bij een vriendin.
Gebruikersavatar
Door jannie.van-mastrigt
#3377513
Vroeger gebeurde hier precies hetzelfde hetgeen Angelique beschrijft. B.v. na tentoonstellingsbezoek werd er bij binnenkomst gegromd naar degene, die exclusief mee was geweest. Alleen stemverheffing was al genoeg om de gemoederen te sussen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3377515
tt-tjes schreef:Is net een puber, bijna 8 maanden oud. Maar Bono doet het ook
Dat kan dus ook van invloed zijn dat Asha dus gaat uitproberen. Tis natuurlijk makkelijk om dat bij de zwakste te proberen.
En Bono kan dan om verschillende redenen meedoen. In ieder geval zorgt dat uitproberen voor wat onrust in je roedel.
Hopelijk snappen ze snel dat je het niet ok vindt dat ze dit doen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3377519
Lizzy schreef:Oh kijk, dit geeft de burger weer moed! Ja nee maar serieus, misschien ben ik door onze ervaring een beetje te schijterig geworden.

Nu waren de oudjes hier...op de laatste 2 na, wel altijd de moeder en de oma van. Dus die hadden sowieso al het respect.

Ik denk niet dat jij te schijterig bent. De ene groep honden is de andere niet. Ik ken ook iemand wiens ier het oude poedeltje gesloopt heeft. Dat begon ook met irritaties, maar werd verder door eigenaar niet serieus genomen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3377520
jannie.van-mastrigt schreef:Vroeger gebeurde hier precies hetzelfde hetgeen Angelique beschrijft. B.v. na tentoonstellingsbezoek werd er bij binnenkomst gegromd naar degene, die exclusief mee was geweest. Alleen stemverheffing was al genoeg om de gemoederen te sussen.

Hier ook hoor, ik begin voordat de deur opengaat al te vertellen dat we gewoon gaan doen en dan gebeurt er verder ook niks.
Alleen onze Jane...maar die was nou eenmaal niet als een ander, moest altijd even letterlijk aan een oor trekken en dat werd dan weer niet door iedereen leuk gevonden.
Door Siberienne
#3377540
Hier vind ook altijd uitgebreide inspectie plaats als er 1 alleen mee is geweest en wordt er ook ‘patserig’ gedaan maar (net) niet gegromd. Mee mogen met de naas is toch een bijzonder voorrecht..
Als er een vreemde hond in huis komt probeer ik te vermijden dat ze elkaar in de deuropening ontmoeten (smalle gang) maar zorg dat ze communicatie ruimte hebben.


Als Balou alleen mee op vakantie gaat en de rest niet, zou ik bij thuiskomst zorgen dat je niet Balou mee naar binnen neemt waar de rest al is maar bv samen wandelen en samen naar binnen, net als bij een nieuwe hond.


(Op zich is hier nooit gedonder geweest met de oudere honden, maar Chenak had veel gezag en Janouk geen ambities, en Janouk is niet echte een oude hond geworden, toen hij ineens wegviel kwam er juist gedonder tussen de twee jonkies. In de riedel van de fokker van onze honden is het wisselend, sommige honden hielden respect van de groep, anderen moesten beschermd worden. De agressie van de roedel tegen de oudere hond was soms ook tekendat er iets mis was, zeker bij twee honden bleken ze kanker te hebben en daardoor kan de geur vd hond ook sterk veranderen en dat kan ook tot agressie leiden heb ik mij laten vertellen. Maar ja, Janouk had kanker en daar hebben we niks van gemerkt in veranderd gedrag tov hem)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door