Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3377345
dinky89 schreef:Grappig dat je nu zo moet wennen terwijl ze zelfde look lijkt te hebben als in je onderschrift ;)
)
Ja en nee... In mijn onderschrift was ze nog heel jong, een week of 8. Toen was ze ook nog niet heel ruwharig maar zag je wel de eerste piekhaartjes komen en ze had toen gewoon een heel ander koppie omdat ze nog zo puppypuppy was.
Angelique schreef:Dit is gewoon lilluk. Als je dan toch besluit te knippen doe het dan goed.
Angelique hoe kan ik het nu het beste aanpakken om een stripvacht te krijgen? Wanneer, ongeveer, zou ik dan met haar naar een trimsalon moeten gaan?
#3377347
zurca schreef:"Hallo allemaal, ik zal mij even opnieuw voorstellen... Ik ben het, Pippa!"
DSC_2560-01.jpeg

DSC_2557-01.jpeg

DSC_2552-01.jpeg

Ons wuufke is naar de trimsalon geweest... Zal eerlijk zijn, moest best ff slikken toen we haar weer op gingen halen. Ze heeft zo'n andere uitstraling gekregen. Duurt wel even voor ik aan haar korte looks gewend ben.
Strak in het pak! :) Ik houd wel van een korte look, maar kan me voorstellen dat het even moet wennen.
Die staart zou wel wat mooier rond geknipt mogen worden, dat deden we bij de Beagle ook. (voor zover ik er verstand van heb) ;)
#3377388
zurca schreef:Ja en nee... In mijn onderschrift was ze nog heel jong, een week of 8. Toen was ze ook nog niet heel ruwharig maar zag je wel de eerste piekhaartjes komen en ze had toen gewoon een heel ander koppie omdat ze nog zo puppypuppy was.



Angelique hoe kan ik het nu het beste aanpakken om een stripvacht te krijgen? Wanneer, ongeveer, zou ik dan met haar naar een trimsalon moeten gaan?
Ik heb zelf geen ervaring met stripvacht kweken dus hoe dat precies in z,n werk gaat van begin af aan kan ik niet zeggen. De bedoeling is dat je zoekt naar de rijpe haren en die eruit haalt, maar dat is leuk als je het zelf kan doen. Ik zou dus even met de trimmer overleggen.
#3377422
Volgens mij moet je bij een stripvacht vier keer per jaar naar de trimster. Over ongeveer een half jaar is haar hele vacht weer trimrijp, omdat alles er nu is afgegaan. Met een paar maanden vanaf nu, zou dan de helft van de vacht er af moeten. Spannend of dat gaat lukken.
Ik houd niet van een stripvacht, dat halve gedoe, maar jij wel, dus dat wordt wat gepruts. Het was handiger geweest als je een paar maanden eerder was begonnen, dan had toen de helft er af gekund en nu de andere helft. Nu zou je over een paar weken de ondervacht er uit kunnen halen, verwacht ik en dan op naar een stripvacht.
Ik zou zelf de staart trimmen, haren er uit trekken en als dat niet lukt, dan maar de schaar er langs, want dit ziet belachelijk uit.
Er staan waarschijnlijk wel filmpjes op you tube, in ieder geval wel van de Border terrier en plukken is plukken, dat zal weinig verschil maken.

succes,
Hanny
#3377428
Met een stripvacht moet je inderdaad zo om de 3 maanden naar de trimsalon. Ik ga me binnenkort even goed laten informeren, heb het adres gekregen van een trimsalon waar iemand met haar ruwharige JRT's komt , met stripvacht. Via de fokster met haar in contact gekomen, de fokster gaf aan dat haar honden er altijd erg goed uitzien.
Ik vind het verder geen "half gedoe". Ik heb gekozen voor een hond met een ruwharige vacht, dat vind ik mooi. Als ik dan door een andere manier van plukken het ruwharige uiterlijk wat kan behouden dan vind ik dat mooier dan 2 keer per jaar een kaal kippie :biggrin2: ;)
Had ik eerder geweten dat voor een stripvacht ik eerder naar een trimsalon had gemoeten dan had ik dat gedaan, maar geen man overboord... Haartjes groeien weer en dan is er een nieuwe ronde..nieuwe kansen.

You tube ga ik eens op kijken, goeie tip!

Angelique, bedankt voor je reactie. Heb een goed adres gekregen en ga daar eens contact mee opnemen hoe en wat ;)
#3377430
zurca schreef:DSC_2606-01.jpeg
Dit doet me denken aan mijn poging kapstertje te spelen met een barbiepop, heeeel lang geleden. Kan niet zo moeilijk zijn, dacht ik, dus hup, schaar gepakt en poppenhaar recht afgeknipt op schouderhoogte. Toen bleek dat bij de barbie in kwestie de haren alleen bovenop uit haar hoofd kwamen, en doordat ik het had afgeknipt, was het niet meer zwaar genoeg om te hangen. Barbie heeft er dus de rest van haar leven als een hitsige pauw bij gelopen, en ik heb voor een carrière zonder scherp gereedschap gekozen. :biggrin2:

Maar Pippa ziet er nog steeds puik uit, hoor! Ik vind inderdaad ook dat ze weer op d'r puppyfoto lijkt. Ze blijft hoe dan ook een knuffeltje om te zien! :-*
#3380039
Inmiddels is het "kale" wel weer weg, we kunnen weer een hanenkam op haar koppie maken met de eerst langere haren :biggrin2: Haar staarthaartjes beginnen weer een puntje te vormen, "kwastaf" ::)

Pippa is inmiddels 11 maanden oud en voor de eerste keer loops geweest. Wat ik mij nu afvraag is wanneer ga je de hoeveelheid voedsel aanpassen? Pippa is geen grote eter maar ik voer haar zoveel mogelijk naar de "puppy-en jonge honden richtlijnen". Ze eet KVV van verschillende merken en woog de laatste keer 6.5 kg. Ik probeer er 250 gram vlees per dag in te krijgen. Wanneer ga je voeren naar de richtlijnen voor een volwassen hond? De fokster had aangegeven dat nu ze loops is geweest om de hoeveelheid voer te gaan halveren. Dat vind ik best een grote stap terug zeg maar...

En qua wandelen zijn we rustig wat gaan uitbreiden. De "grote" wandeling liepen we ongeveer een uurtje met haar, soms wat langer. Ongeveer 3 a 3.5 km. Nu hebben we al een paar keer 4 a 5 km gelopen. (die 5 was niet helemaal de bedoeling maar ze liep het keurig mee) Nu met de warmte zijn we weer terug naar max 3km. Maar qua leeftijd moet dat nu toch kunnen, om de wandelingen wat uit te gaan breiden? Voor pups en jonge honden heb je die "5/10 minuten regel" maar wanneer gooi je die nu eigenlijk overboord?

Verder gaat het goed met de Takke Terrier. Er zijn nu dagen dat ik denk "goh....het wordt nog wat met d'r" :biggrin2: ;) Wat dan een beetje jammer is... ze lijkt een aardige neus voor wild te ontwikkelen. Hoe krijgen we het uitgezocht?!! ::) ;D
Grappig verhaal... We zijn druk aan het oefenen om andere recreanten met rust te laten. Moeilijk iets vind ik dat want oefenen kan alleen als er een recreant is. Afijn...paarden is een dingetje, komen we ook niet vaak tegen. Laatst in het losloopbos kwam een groepje honden aan. ik liep nog de andere kant op maar we waren al gezien. Er liep een Duitse dog bij, mijn hemel wat zijn die groot!! Dat vond Pippa ook, ze vond hem reuze interessant. Dus ze liep met hem mee en te kijken en te doen...zo veel aandacht had ze voor hem dat ze to-taal niet doorhad dat 1 van de hondenbaasjes ook een paard bij zich had. Ze stond onder het paard te kijken naar die hond ;D ;D ;D Ik nog haar bij de lijn gepakt, voor het paard gezet en wijzen maar nee....neeeee zeg...een paard, mot je daarmee?!! Die hond, die is leuk!! Hoop haar nog eens tegen te komen om dan een stuk met haar, haar honden en paard mee te kunnen wandelen. Ideale situatie om te oefenen. :)
#3380041
zurca schreef:Inmiddels is het "kale" wel weer weg, we kunnen weer een hanenkam op haar koppie maken met de eerst langere haren :biggrin2: Haar staarthaartjes beginnen weer een puntje te vormen, "kwastaf" ::)

Pippa is inmiddels 11 maanden oud en voor de eerste keer loops geweest. Wat ik mij nu afvraag is wanneer ga je de hoeveelheid voedsel aanpassen? Pippa is geen grote eter maar ik voer haar zoveel mogelijk naar de "puppy-en jonge honden richtlijnen". Ze eet KVV van verschillende merken en woog de laatste keer 6.5 kg. Ik probeer er 250 gram vlees per dag in te krijgen. Wanneer ga je voeren naar de richtlijnen voor een volwassen hond? De fokster had aangegeven dat nu ze loops is geweest om de hoeveelheid voer te gaan halveren. Dat vind ik best een grote stap terug zeg maar...

En qua wandelen zijn we rustig wat gaan uitbreiden. De "grote" wandeling liepen we ongeveer een uurtje met haar, soms wat langer. Ongeveer 3 a 3.5 km. Nu hebben we al een paar keer 4 a 5 km gelopen. (die 5 was niet helemaal de bedoeling maar ze liep het keurig mee) Nu met de warmte zijn we weer terug naar max 3km. Maar qua leeftijd moet dat nu toch kunnen, om de wandelingen wat uit te gaan breiden? Voor pups en jonge honden heb je die "5/10 minuten regel" maar wanneer gooi je die nu eigenlijk overboord?

Verder gaat het goed met de Takke Terrier. Er zijn nu dagen dat ik denk "goh....het wordt nog wat met d'r" :biggrin2: ;) Wat dan een beetje jammer is... ze lijkt een aardige neus voor wild te ontwikkelen. Hoe krijgen we het uitgezocht?!! ::) ;D
Grappig verhaal... We zijn druk aan het oefenen om andere recreanten met rust te laten. Moeilijk iets vind ik dat want oefenen kan alleen als er een recreant is. Afijn...paarden is een dingetje, komen we ook niet vaak tegen. Laatst in het losloopbos kwam een groepje honden aan. ik liep nog de andere kant op maar we waren al gezien. Er liep een Duitse dog bij, mijn hemel wat zijn die groot!! Dat vond Pippa ook, ze vond hem reuze interessant. Dus ze liep met hem mee en te kijken en te doen...zo veel aandacht had ze voor hem dat ze to-taal niet doorhad dat 1 van de hondenbaasjes ook een paard bij zich had. Ze stond onder het paard te kijken naar die hond ;D ;D ;D Ik nog haar bij de lijn gepakt, voor het paard gezet en wijzen maar nee....neeeee zeg...een paard, mot je daarmee?!! Die hond, die is leuk!! Hoop haar nog eens tegen te komen om dan een stuk met haar, haar honden en paard mee te kunnen wandelen. Ideale situatie om te oefenen. :)
Qua hoeveelheden voeding: je JR is nu wel volwassen ja. Maar halveren? Serieus? Ze eet nu nog geen 4% van haar lichaamsgewicht, toch? Ik ken kleine hondjes die dat de rest van hun leven blijven eten. En ook mijn honden eten niet de 2% van hun volwassen lichaamsgewicht en dat zijn toch middelgrote honden. Maar no way dat ik ze met de leeftijd van ongeveer 1 jaar de helft van de hoeveelheid voeding kon geven hoor. Ze eten hier nog steeds zo rond de 3% van hun lichaamsgewicht en dan zijn ze 6 en 9 jaar.

Kortom: je moet naar je hond kijken. Is ze goed zo? Gewoon 4% blijven voeren. Wordt ze spekkig (en dat gebeurd VAAK na de loopsheid, door de schijndracht): ga je zeker minder voeren en ook best fors minder want teveel voer helpt niet om schijnzwangerschap te voorkomen. Maar blijft ze gewoon op gewicht en niet te dik en niet te dun? Blijf je simpelweg voeren wat je nu ook voert. Ik vind 4% voor een actieve volwassen JR helemaal niet zo veel trouwens. Ik vind 125 gram wel weinig. Dat is 2% van haar lichaamsgewicht maar voor veel kleine honden is dat echt weinig. Voer met je ogen, dat is het beste advies dat ik je kan geven.

Als mijn honden volwassen zijn ga ik niet gelijk van netjes een opgroeiende hondenwandeling een 4 uur durende wandeling maken. Je moet dat rustig opbouwen. Maar met 12 maanden kiep ik 'm over de schutting, de 5 minuten-regel (niet dat ik die hanteerde) en ga ik opbouwen. Ik heb middel grote honden. Met een JR zou ik dat met 11 weken zeer beslist ook doen.

Hahaha, lachen zeg hoe ze reageerde op die Duitse dog ;D . Lekker ding ;D . Klinkt inderdaad als ideaal om mee te wandelen. Bezoekje aan de manege brengen anders?
#3380101
Ik moet ook lachen om je grote honden verhaaltje. Toen ik met mijn russeltje behendigheid ging doen, had hij alleen maar oog voor... de landseer in de groep :D Wanneer we in het bos meerdere honden tegen kwamen, zocht hij altijd t eerst contact met de grootste uit de groep. We deden er altijd een klein weddenschapje voor :biggrin2:

Heb je haar t bijten nu wat afgeleerd door haar op zo'n moment iets in haar bekje te geven? Ben ik even benieuwd naar. En werkt dat ook?

Je verhaal is inmiddels bijna 50 blz lang, begint op een Pippa-boek te lijken :D Leuk hoor !!
#3380103
Vier procent redt ik inderdaad niet om haar te laten eten. Ik denk dat ze redelijk gematigd gegroeid is qua kilo's. Elke keer woog ze wat meer maar geen uitschieters. De laatste tijd blijft haar gewicht redelijk gelijk, zo'n 6 a 6.5 kg. Tijdens de loopsheid was ze iets zwaarder en ook molliger. Maar dat herkende ik van Ziggy, die had dat ook. Inmiddels heeft ze haar taille weer terug.
Haar eten halveren ga ik niet doen. Ik ga haar iets minder voeren, al is het maar omdat ik 200 a 225 gram eten makkelijker ga halen om haar op te laten eten. En dan eens kijken hoe dat gaat.
Bedankt Lizzy! Voeren met je ogen... Bij Tous en Ziggy deed ik het altijd zo maar nu bij een pup/jonge hond vond ik dat ik toch heel precies "de regels" moest hanteren. Ook met beweging vond ik dat erg lastig. Ze was (is) gewoon te energiek om het volgens het boekje te doen. Maar inmiddels is ze wel op een leeftijd dat groeischijven enzo aardig gesloten/volgroeid zijn geloof ik. Niet dat we nu gelijk 8 km ofzo gaan lopen maar we kunnen iets gaan uitbreiden.

Vanmorgen in het bos kwam ik mevrouw met paard weer tegen. Zij liep samen met iemand anders. Totaal 9 honden bijelkaar... (de dog was er nu niet bij) Pippa vond het geweldig. Die honden vinden het paard heel normaal en doordat hun totaal niet reageerde op het paard deed Pippa dat ook niet. Ze stond er naast, keek is op, snoof wat en speelde weer verder.
Volgende keer hoop ik weer een stuk mee te kunnen wandelen. Manege is wel een idee... Paarden in de wei is geen probleem, het is toch anders dan wanneer we paard met ruiter tegenkomen.
#3380104
Envie schreef:Ik moet ook lachen om je grote honden verhaaltje. Toen ik met mijn russeltje behendigheid ging doen, had hij alleen maar oog voor... de landseer in de groep :D Wanneer we in het bos meerdere honden tegen kwamen, zocht hij altijd t eerst contact met de grootste uit de groep. We deden er altijd een klein weddenschapje voor :biggrin2:

Heb je haar t bijten nu wat afgeleerd door haar op zo'n moment iets in haar bekje te geven? Ben ik even benieuwd naar. En werkt dat ook?

Je verhaal is inmiddels bijna 50 blz lang, begint op een Pippa-boek te lijken :D Leuk hoor !!


Ja de grote honden trekken haar aandacht. Vandaag liepen we met 3 jrt's, 3 borders een golden retriever een lagotto en een grote schnauzer. En die laatse trok ze elke keer naar toe.
Het gehap is minder. Ze hapt alleen nog bij blijdschap in onze handen. En dan vooral bij mijn vriend. Ik ben trainingsdiscs gaan gebruiken. Misschien niet de beste methode maar wel een waarbij we resultaat krijgen. Alleen bij vreemde is het lastig te corrigeren wanneer ze verder van mij af is. Wandelaars met honden is geen probleem, dan is er alleen aandacht voor de hond. Wandelaars zonder hond springt ze op en wil ze dan begroeten door in de handen te happen. Sta ik erbij dan is een "nee" en rinkelen met de discs genoeg maar op afstand denkt ze "je maakt me toch niks op deze afstand." ::)
Maar opzich zien we verbetering in haar gehap. Dus hopelijk dooft het gedrag vanzelf een keer uit. We blijven er iig mee bezig...
#3389910
Dit topic er weer eens bijgezocht, ik heb namelijk een vraag...

Het is afgelopen week 2 keer (voor het eerst) voorgekomen dat een andere hond interesse toonde voor mij waarop Pippa haar gedrag omsloeg als een blad aan de boom. Fel worden en blaffen naar die honden terwijl ze daarvoor aan het snuffel /spelen was met die honden. Één keer zat Pippa aan de lijn, andere keer was ze los.
Ik denk dus dat ze wat bezitterig/jaloers /beschermend wordt.
Hoe kan ik hier nu het beste mee omgaan? Zijn er mensen die dit herkennen, wat doen jullie in zo'n situatie?
DSC_1926-01.jpeg
DSC_1926-01.jpeg (3.25 MiB) 1898 keer bekeken
De onschuld zelf :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door