Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3376582
Janie2 schreef:Dat wordt door de dierenartsen of het woud gedaan, geloof dat er nog een aantal labs zijn. De dierenartsen geven pas wormenkuren uit adhv de tests. Mogelijk dat de assistentes dat dan doen op de praktijk ofzo?
Ik weet niet hoe dat bij dierenartsen zit, maar de gemiddelde dierenarts kan op zijn/haar praktijk de centrifuge-sedimentatie-flotatie methode om wormeieren op te sporen niet toe kunnen passen. Geen idee of dat bij bepaalde wormeieren bij paarden dat ook nodig is, bij honden wel. Maar goed, ik zou deze vraag zeker bij Wicher neerleggen. Mijn ervaring is dat hij graag antwoord geeft op dit soort vraagstukken.
#3376587
Voor honden zouden dierenartsen het nog zelf kunnen doen, als ze het zouden willen. Bij paarden is dat lastiger omdat je een zwaardere flotatievloeistof nodig hebt en die moeilijker te verkrijgen en later af te voeren is.
Tenzij je leverbot met zekerheid uitsluit. Ik denk dat dat de enige is waarvoor een verzadigingsoplossing van suiker en zout niet volstaat. Verder is het maar centrifugeren en onder de microscoop bekijken.

En longwormen/hartwormen vind je natuurlijk niet via flotatie. Dat weten we ondertussen al goed. :)
#3376681
ok, voordat we wat foute dingen gaan krijgen:
Paarden, schapen, geiten, koeien, konijnen en andere herbivoren gelden andere onderzoeken voor en andere regels. Over het algemeen hebben ze altijd last van wormen, maar deze hebben een soort symbiose, een evenwicht met de hoeveelheid wormen die deze dieren gewoon makkelijk kunnen hebben zonder er last van te hebben. besmettingen worden hierom altijd uitgedrukt in eieren per gram (EPG) van een bepaald type, er zijn goede EPG waarden, normaal waarden zeg maar, die kunnen per groep en dier verschillend zijn maar er zit wel een max aan. Daarnaast kunnen bepaalde typen dezelfde eitjes leggen, het geeft daarom niet altijd de juiste maat van informatie, en je hebt daar seizoensverschillen. Daarnaast zijn er bepaalde typen die niet altijd in de ontlasting aangetoont kunnen worden (net zoals de franse hartworm, beperkte uitscheiding). Voor deze groepen dieren dient altijd een groepsmonitoring uitgevoerd te worden. Voor onze schaapskudde doen we dit bijvoorbeeld:
Oktober t/m februari, 1 of 2 x voor de maagdarmwormen c.a. 10-15% van de dieren (m.n. dieren met slechte ontlasting).
maart t/m september 1x per maand voor de maagdaromwormen c.a. 20-25% van de dieren en indivuduele risicogevallen
februari t/m juni 1x per maand voor leverbot, afhankelijk van de leverbotprognose en de landen die we bezocht hebben c.a. 25% van de dieren.

Voor deze groep dieren wordt een kwantitatieve methode gebruikt met een verzadigd zout oplossing en een McMaster kamer of gelijke methodes en tegenwoordig ook een nieuwe full egg count systeem.
Voor leverbot wordt water, zeven en sedimentatie gebruikt, in principe zijn deze methoden makkelijker uit te voeren dan de sedimentatie / flotatie methode met een centrifuge.

Je hond heeft geen enkele last van deze worm typen want ze kunnen niet overleven in de zuurtegraad van een hond.

Voor de hond, met een kort en simpel maagdarm stelsel is het een stuk eenvoudiger: je kijkt of er eitjes aanwezig zijn want eitjes = besmetting of passage. Bepaalde typen (m.n. spoelworm) is voor volwassen honden niet erg maar voor pups wel extreem gevaarlijk en bij de rest dient en her test gedaan te worden om passage uit te sluiten of gewoon ontwormt te worden als er iets is. Zo niet, heeft het nul, nul nut om te ontwormen.

Om terug te komen op de vraag aan het begin, moet je maar gaan ontwormen? Als je hond wormen heeft, ja dan zou ik wel ontwormen en zeker langer voor het enten dan kort ervoor maar niet vanwege de enting, gewoon vanwege de wormen en niet te dicht eromheen omdat het toch weer allemaal belastende stoffen zijn die, als het niet nodig is, liever niet gelijkertijd gebruikt hoeven te worden.

De mensen van Het Woud zijn hier echt heel goed en ervaren in, echter is er verschil tussen een mestmonster insturen en het antwoord krijgen en het hebben van een wormen monitoringsplan. Als je dat niet specifiek vraagt bij je DA of het Woud zijn de resultaten vind ik niet heel bruikbaar.
Denk hierbij aan voldoende verwijden of ontmesten van de weilanden. Gebruik liever je weilanden 1 vier delen en wissel ze hier per maand terwijl je de stukken ook nog ontmest (als je dat niet doet, hou dan 2 weken aan met het liefste 3 maanden weiland rust).
#3376868
Siberienne schreef:Mijn honden hebben wel rabiës enting, ontwormen doe ik daarvoor niet standaard.

Alleen als we naar Noorwegen gaan moet voordat je het land ingaat, ontworming gedaan worden. Geloof niet dat dat voor andere landen ook zo is.

Zou eigenlijk niet goed biologisch kunnen verklaren waarom een wormkuur effect zou hebben op de enting..
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar voor Zweden moest dat vroeger ook. Je moest ontwormen met een middel dat praziquantel bevat. Maar dat had niets te maken met de Rabiesvaccinatie, maar was om te voorkomen dat je de vossenlintworm mee het land in nam.

Mijn eigen honden zijn altijd rabies gevaccineerd, ik heb nooit voor de enting ontwormd. Ik heb voor drie honden een rabiestiter laten doen (was vroeger ook verplicht om Zweden in te mogen) , en drie maal waren er voldoende antistoffen aanwezig.
#3377263
Lizzy schreef::-*

En ik geloof je hoor, dat er in paardenland problemen zijn!

Maar ik weet dat er in paardenland heel erg veel zelf een beetje wordt aangemodderd met testjes die ze onder de microscoop doen. Genoeg flut-cursusjes te vinden. Dus is die ontlasting echt door het Woud onderzocht? Of door de mensen zelf? Of door een goede kennis die zegt er briljant in te zijn? Want het vereist echt kennis en kunde en soms zelfs verschillende methodes om diverse wormeieren op te kunnen sporen.
Ik testte mijn paarden iedere 8 weken in de zomer, iedere 14 weken in de winter. Bij Het Woud.
En mijn paard is hartstikke dood.
Door wormen ja.

Sorry, ik reageer fel. Maar ik vind dit gewoon echt een post die veel te kort door de bocht is. In paardenland zijn de problemen met wormen enorm en héél erg waar. En heel veel paarden werden keurig getest door vaklui. En toch vallen er paarden dood neer. Wormonderzoek is gewoon (bij paarden, bij honden durf ik het niet met zekerheid te zeggen) onbetrouwbaar. Ik kieper liever op gezette tijden gif in mijn dier dan dat ik nog ooit meemaak wat wij moesten meemaken.
#3377265
Hope schreef:Ik testte mijn paarden iedere 8 weken in de zomer, iedere 14 weken in de winter. Bij Het Woud.
En mijn paard is hartstikke dood.
Door wormen ja.

Sorry, ik reageer fel. Maar ik vind dit gewoon echt een post die veel te kort door de bocht is. In paardenland zijn de problemen met wormen enorm en héél erg waar. En heel veel paarden werden keurig getest door vaklui. En toch vallen er paarden dood neer. Wormonderzoek is gewoon (bij paarden, bij honden durf ik het niet met zekerheid te zeggen) onbetrouwbaar. Ik kieper liever op gezette tijden gif in mijn dier dan dat ik nog ooit meemaak wat wij moesten meemaken.
Nou doe even gewoon zeg. Zoals je weet heb ik geen reet verstand van paarden (en dat wou ik graag zo houden), doe ik ook nergens net of ik dat wel heb, maar ik WEET dat er cursusjes poepkijken voor paarden gegeven worden:

https://verenigingeigenpaard.nl/nieuws/ ... onderzoek/ (ik heb me nog buitengewoon geërgerd aan het logo van deze lui want dat lijkt wel verdomd veel op Het Woud).

https://fectest.com/

https://www.wormtest.nl/Webwinkel-Page- ... matie.html

Moet ik nog even doorgaan of geloof je het zo wel?

En dan schrijf ik zelfs nog "En ik geloof je hoor, dat er in paardenland problemen zijn!". Dus nergens bagatelliseer of ontken ik iets.

Dus ik stel alleen maar een vraag. Of het door het Woud is gecontroleerd, de mest. En stel vervolgens in het topic nog voor om contact op te nemen met Wicher Holland, de directeur van de tent. Want nogmaals: Wicher is niet zo maar de eerste de beste. Hij werkt samen met de Universiteit Utrecht Faculteit Diergeneeskunde. Ik neem aan dat je hem hebt ingelicht en dit paard als voorbeeld kan dienen voor hoe ze bij het Woud wel kunnen stoppen met mestonderzoeken bij paarden?

En nergens heb ik ook maar ergens ooit eerder een hint van je gelezen dat er een paard van jou dood neer is gevallen aan wormen, dus sorry maar ik vind je reactie echt buitengewoon onprettig, onterecht en onaangenaam aanvallend.
#3377273
Sorry, ik was te fel. Dat was niet mijn bedoeling en mijn tekst kwam echt harder over dan ik bedoelde.
Het raakt me, dit onderwerp. Ik zal proberen het uit te leggen en ik hoop dat het me lukt zonder weer in emotie te vallen.

Ik vind dat er veel te gemakkelijk wordt gedacht en gesproken over wormen. Alsof het allemaal niet zoveel kwaad kan of zo, en zo'n wormkuur veel gevaarlijker is dan de worm zelf.
Door veel mensen trouwens hoor, niet perse hier.

Wormen zijn niet tof. We moeten blij zijn dat er middelen tegen zijn. Aan de ene kant moeten we oppassen voor resistentie maar volgens mij weten we nog lang niet hoe we dat moeten doen. Aan de andere kant moeten we niet doorslaan met terughoudendheid in het gebruik van wormmiddelen.
Over mestonderzoek/ontlastingsonderzoek weten we volgens mij nog veel te weinig. Waarom kan anders niemand mij uitleggen waarom mijn paard er niet meer is? De artsen zijn het met me eens: ik deed alles perfect. Ik haalde mest uit de wei, gaf stukken wei na een week begrazen 3 weken rust, stuurde mest op. Geen meng-monsters maar voor ieder paard een apart onderzoek. Geen mest die er al lag maar wachten tot er gemest wordt, dat direct in een zakje doen en diezelfde dag versturen.
Daar ging alles goed. Bij Het Woud ook. De procedure is top daar, ze hebben kennis en kunde in huis. Ik twijfel geen moment aan de resultaten. Mijn paard was schoon. Bijna een jaar lang.
Toen ineens werd hij minder fit. Ik liet mestonderzoek doen, niks aan de hand. Bloedonderzoek dan maar... Wat schrokken we. Hij had gigantische hoeveelheden antistoffen tegen wormen in zijn bloed. We gingen naar Utrecht en daar kreeg hij een middel tegen deze wormen. Het waren er veel. Heel veel. Zoveel dat de hoeveelheid dode wormen (de afvalstoffen daarvan) zijn bloed vergiftige en hij overleed. Zomaar. Maar zijn mest was altijd schoon geweest.

Waren het de temperatuurschommelingen van het transport van die mest? Zat ik gewoon consequent op het verkeerde moment in de cyclus te testen? Worden wormeitjes niet altijd, of niet ieder moment of misschien zelfs niet door ieder paard, in de mest uitgescheiden? Niemand kan het me met zekerheid zeggen. Ze weten het niet.

Ik weet ook dat er cursussen zijn om mest te controleren. Wat heb ik spijt dat ik die cursus nooit deed! Misschien, als ik iedere week een controle deed en daarnaast regelmatig Het Woud had laten controleren, dat er dan wel wat gevonden was. Niet omdat ik beter zou zijn (absoluut niet) maar omdat je dan meer kansen had gehad om wat te zien. Ik ken een aantal mensen die dit doen náást de controle door hun da. Opsturen durft niemand in mijn omgeving meer. Een vriendin verstuurde eens mest aan zichzelf en het resultaat van dat monster was niet hetzelfde als het monster wat vers was getest. Het verzonden monster was niet schoon maar hij kwam onder de grenswaarde uit. Het monster wat ze thuis had gehouden niet. Hoe kan dat?

Binnen de paardenwereld weten we steeds meer dat mestonderzoek alleen, niet betrouwbaar is. Het lijkt erop dat er niet altijd eitjes in de mest uitkomen, dat ze er de ene dag wel kunnen zijn en de andere niet, dat sommige paarden gewoon nauwelijks of nooit eitjes uitscheiden en tóch wormen hebben.

Ik durf niet te zeggen hoeveel eigenaren er zijn die enkel en alleen afgaan op hun cursusje. In mijn eigen omgeving gaan er steeds meer dierenartsen én eigenaren weer terug naar schematisch ontwormen. Dat schema is per accommodatie en per paard verschillend, maar er gaat dus toch echt met regelmaat een kuur in.
Ik vind het niet verstandig om te denken dat als je braaf je mest opstuurt naar een goed bedrijf, alles wel losloopt. Of, andersom, dat je altijd fout zit als je zelf onderzoek doet. Als jij toevallig een dier hebt dat veel eitjes uitscheidt dan kan je daar prima mee wegkomen. Als jij toevallig een dier hebt die dat niet doet... Dan hoeft een resultaat bij de beste kliniek van Nederland ook niet alles te zeggen. Of als de post is blijven liggen omdat de postbode geen tijd meer had, of omdat het vandaag bloedheet was of... Ik weet het niet. Is je monster dan nog betrouwbaar? Ik denk gewoon echt serieus niet dat we moeten denken dat ontlastingsonderzoek 100% betrouwbaar is, ongeacht wie die test heeft uitgevoerd.

Volgens mij weten we gewoon echt nog te weinig. Deze problemen (van versturen, van niet altijd uitscheiden etc) hebben honden die ook? Weten we 300% zeker of dat wel of niet zo is? Weten we absoluut, hartstikke, geen-twijfel-over-mogelijk zeker dat als het testresultaat zegt: alles is in orde, dat het dan ook zo ís? Of lopen er nog (veel) meer tikkende tijdbommetjes rond in dierenland?

Mijn da is er in elk geval heel helder over: overleg steeds over de specifieke situatie van het dier en geef dan een kuur op schema. Voor het paard, de hond en de kat. Mestonderzoek? Prima. Ter controle na een ontworming, om een lange periode te overbruggen en eventueel tot de conclusie te komen dat het schema moet worden aangepast of om te bepalen welk middel het beste in dat schema past.
#3377277
Gewoon even uit interesse, weet je wat soort wormen je paard had?
Want daar zit nog een wereld van verschil op natuurlijk.

Er is zelfs een worm bij paarden (ik weet niet meer vanbuiten dewelke ::)) die eigenlijk niet op te sporen valt. In het labo moesten we elke paardenmest met het blote oog doorzoeken op de larve ervan, maar dat is natuurlijk compleet onbetrouwbaar, dat weet je zo.
Maar als we zelfs zo maar 1 larve zagen moesten we dat altijd melden. Het was meer een extra'tje als je die vond, want het merendeel zal gemist worden. Maar hij is wel gevaarlijk, vooral voor veulens.

Ik denk wel dat onderzoeken bij honden en katten betrouwbaarder zijn. En de reden is simpel.
Ten eerste produceert een paard veel meer mest. De wormeitjes zijn dus sterker verdunt in de mest. Als je evenveel mest neemt om de rest op uit te voeren, zal een hondenmest een hogere concentratie aan eitjes bevatten dan een paardenmest. Ook bij een in verhouding evengrote besmetting. Want paarden hebben meer vezels en onverteerbare dingen in de mest en dus grotere hoeveelheid.
Dat is ook de 2e reden. Die vezels maken het veeel moeilijker de eieren te vinden. Ofwel zitten de vezels bij flotatie in de weg, ofwel moet je de mest wassen en vezels eruit zeven waarbij je ook (hoogstwaarschijnlijk) eieren eruit zeeft.
Ook bij het uiteindelijk microscopisch onderzoek zitten de korte vezels vaak in de weg.

Het is meermaals voorgekomen dat ik bij een gewone flotatie bij paarden wormeieren vind, maar als ik dan de quantitatieve bepaling doe, er geen meer vind. Maar het is wel die laatste die telt.
Er zitten gewoon gaten in de methode.

Maar voor honden en katten heb je die problemen dus niet. Konijnen en kippen trouwens ook niet.
#3377278
TS: ik zou ontwormen als mijn da me dat advies gaf.

Verder ga ik dit topic verlaten. Het was niet mijn bedoeling het topic te kapen of rot te doen (over te komen) en ik word er verdrietig van. Het is nog niet mijn tijd om me te mengen in deze discussie heb ik gemerkt. Sorry voor mijn bijdrage.
#3377279
Hope schreef:TS: ik zou ontwormen als mijn da me dat advies gaf.

Verder ga ik dit topic verlaten. Het was niet mijn bedoeling het topic te kapen of rot te doen (over te komen) en ik word er verdrietig van. Het is nog niet mijn tijd om me te mengen in deze discussie heb ik gemerkt. Sorry voor mijn bijdrage.
:bigarmhug:

Het spijt me voor je, dat je het er zo lastig mee hebt. Wel heel begrijpelijk hoor! :-*
#3377288
sorry te horen Hope.
helaas zijn paarden qua maag darm stelsel wat ingewikkelder dan bijvoorbeeld honden en katten en daardoor zijn er ook bijkomende probelemen. Daarnaast zijn de grenswaarden per paard verschillend maar wordt het advies toch breed gesteld op 1 grenswaarde. Terwijl dit kan fluctueren (daarom is monitoring belangrijk en dit bijhouden ook). Er is een nieuwe methode aan het komen die meer mest tegelijk pakt (50 gram ongeveer) zodat je veel nauwkeuriger kan stellen hoeveel eieren per gram want mest is gewoon minder homogeen verdeeld qua eitjes waardoor er verschillen kunnen zijn. En er zijn nog eieren die niet aantoonbaar zijn of larven die geen eieren uitscheiden maar die ontworming wel hebben overleefd. Of eieren die via vliegen worden ingebracht. Het is niet makkelijk en ik denk dat er soms te zwart wit geïnterpreteerd wordt qua resultaten omdat er niet genoeg mensen en da's echt verstand er van hebben maar mocht je er ooit vragen over hebben kan je me altijd een berichtje sturen.
#3377297
Allemaal heel vervelend Hope maar ik denk belangrijk om paarden mestonderzoeken niet te vergelijken met honden mestonderzoeken. Bovendien is het natuurlijk ook niet zo zwart-wit in de paardenwereld zoals je het hier stelt, want problemen met wormen bij paarden worden ook gezien bij paarden die wel volgens een strak schema worden ontwormt (vaak te snel achter elkaar worden ontwormt of met een verkeerde werkzame stof) en daarnaast zie je bij paarden problemen omdat ze grazen op zwaar besmette weilanden waardoor een enorme opbouw van wormen plaats vindt die niet alleen lastig middels mestonderzoeken te vinden zijn maar ook bijna niet te behandelen zijn met ontwormingsmiddelen. Al dit soort problemen hebben we niet met honden. Het is dan ook onnodig en schadelijk om de betrouwbaarheid van mestonderzoeken bij honden onderuit te halen, op basis van jouw ervaringen met je paard. En te adviseren om de hond te ontwormen zonder mestonderzoek. Het zou erg jammer zijn wanneer mensen onnodig weer "preventief" hun hond gaan ontwormen. Want nee, mestonderzoeken bij honden zijn niet onbetrouwbaar. Voor de mensen die er nu nog steeds aan twijfelen : die raad ik aan om contact op te nemen met Het Woud, niet zo maar weer ontwormingsmiddelen in je hond te gaan stoppen maar eerst je huiswerk te maken.
#3379543
Ik kom er nog even op terug :)

Het antwoord van vpl en mijn speurtocht en jullie reacties (dank!) brengen mij op wat opmerkingen:
- diagnostische tests zijn nooit 100% betrouwbaar, zo ook mest- en ontlasting onderzoeken.
- lintwormen scheiden pakketjes eitjes uit en dus niet constant. Lintworm kan dus sowieso gemist worden.
- inhoeverre heeft inderdaad temperatuur nog invloed

En dan een vraag aan jullie over deze zin van Lizzy:
en daarnaast zie je bij paarden problemen omdat ze grazen op zwaar besmette weilanden waardoor een enorme opbouw van wormen plaats vindt die niet alleen lastig middels mestonderzoeken te vinden zijn maar ook bijna niet te behandelen zijn met ontwormingsmiddelen.

Wbt weiland dat is helder. Tenzij je hond iedere dag gras kauwt op een zwaar besmet stukje aarde of gras in de berm of het bos, hebben we die situatie niet. Maar over welke wormen heb je het dan die lastig te vinden zijn én lastig te behandelen? Ingekapselde rode bloedwormen? Kan me voorstellen dat er ook lastige worm infecties bij de hond bestaan, net als bij de mens. (Ik heb mijzelf trouwens wel eens ontwormd, just for sure)

En voor honden is er geen bloed onderzoek? Bij een worm infectie zijn de eosinofielen hoog? Verder is er geen specifieke tests?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door