Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3376932
Teun is even van de kvv overgegaan naar voornamelijk brok. Dog lovers gold original HE.
Hij bleef erg dun op kvv en deed het er niet goed op. Had de hik en een rommelende buik na het eten, ook vaak dunne ontlasting dit was met energique. Sinds hij de brok krijgt als basisvoer groeit hij als kool en ook begint hij langzaamaan iets voller te worden. Vanochtend rodi pens en hart compleet gegeven, en meteen weer de hik en rommelende buik. Ik geef het kvv op kamertemperatuur maar het maakt niks uit.

Hij weegt nu 5,5 kg en is 4 maanden oud. Hij kreeg zo'n 300gr kvv per dag.

Uiteindelijk wil ik toch graag terug naar kvv.
We hebben het idee dat hij gevoelig is voor kip. Dit zit in de brok, en in energique. Ook wanneer we hem belonen met iets waar kip inzit dan gaat ie al snel aan de dunne.
Op de brok heeft hij 2 a 3x per dag ontlasting. Eerst eem knappe drol maar het laatste stukje altijd slap en nat en dun. De drol is ook vrij zacht. Ik denk dat de DLG niet de ideale brok is voor hem.

Met het rodi vlees heeft hij wel goede drollen,maar ik vind de samenstelling niet bijzonder.
Ik denk over de kivo worst met 5 diersoorten icm groente. In deze worsten zit vers rundvlees, vers eendenvlees, vers kalkoen, vers zalm en vers paling .

Is deze wordt geschikt als puppyvoer qua samenstelling, aangevuld met groente en af en toe een eitje ?
Door Incubi666
#3377028
Ik geef mijn pup ook kivo alle complete varianten. Ook de 5 verschillende diersoorten een eitje mag af en toe ook. Zelf kwark op zijn tijd.
Mijn 4.5kg boomer poedel mix krijgt 220gram bijna 1 worst.
Altijd vaste ontlasting.
Mijn pup krijgt kivo duck rodi nieuwe smuldier dogs4raw en altijd extra spier vlees als kipfilet en gedroogde snacks puur natuur. Pens eendenhapjes eendenmaagjes etc.
Door Kiraly
#3377039
Kivo heeft ook 2 pup varianten. Rund kip en eend kip geloof ik. Iedereen hond reageert kwa ontlasting anders op kivo, sommige prima, andere krijtpoep. En ik zou ook wat andere"betere " merken gebruiken, bijv kiezebrink bandit enz
Groetjes Danielle
Gebruikersavatar
Door pluk
#3377067
Als Kivo en Energique problemen geven probeer dan eens een ander merk.
Kivo heeft een paar behoorlijke vette mixen en Energique bevat allerlei toevoegingen. Ik zou een merk nemen met een wat lager gemiddeld vetpercentage en zonder toevoegingen. De kivo mix met 5 soorten is 17% vet, dus die zou ik niet nemen.
Sowieso is het altijd verstandig om meerdere merken af te wisselen.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377094
Ik zit ook naar darf te kijken. Zijn schijven en ziet er wel goed uit met de verschillende samenstellingen.
Ik zag alleen op voerwijzer dat darf te veel calcium bevat voor pups en dat ook de calcium fosfor verhouding niet optimaal is.
De schijven zijn 250gram. Ik zou er graag nog een groentemix bijgeven. Misschien wat rodi enkelvoudig of spiervlees.
Kan je met groente en spiervlees de calcium fosfor verhouding en hoeveelheid calcium goed krijgen voor een pup? Iemand een voorbeeldmenu om de darf beter mee in verhouding te krijgen?
Teun eet op dit moment 400gr kvv per dag. Hij is 4 maanden oud en weegt ong.5,5kg
Door Too
#3377106
Dan heb je ook gelezen dat ze darf niet als enige keuze voor pups adviseert, niks anders dan wat we hier vertellen.

Varieer nou gewoon in merken en varianten dan wed je niet op slechts 1 paard
Door Lizzy
#3377141
TeuntjeT schreef:Ik zit ook naar darf te kijken. Zijn schijven en ziet er wel goed uit met de verschillende samenstellingen.
Ik zag alleen op voerwijzer dat darf te veel calcium bevat voor pups en dat ook de calcium fosfor verhouding niet optimaal is.
De schijven zijn 250gram. Ik zou er graag nog een groentemix bijgeven. Misschien wat rodi enkelvoudig of spiervlees.
Kan je met groente en spiervlees de calcium fosfor verhouding en hoeveelheid calcium goed krijgen voor een pup? Iemand een voorbeeldmenu om de darf beter mee in verhouding te krijgen?
Teun eet op dit moment 400gr kvv per dag. Hij is 4 maanden oud en weegt ong.5,5kg
Hoeveel is teveel? Hoeveel % bot zit er in DARF? Je kunt 30% tot 50% vleesbot aan een pup voeren (afhankelijk hoeveel % vlees en bot er aan het vleesbot zit). Dus heel snel is het niet teveel, zeker niet met een teckel. Die groeien toch anders op dan een Duitse Dog of Sint Bernard. Zijn ook sneller klaar met groeien. Ik zou zelf niet gaan zitten kl*ten om er iets fatsoenlijks van te maken. Want je weet niet wat er in DARF zit dus je weet niet hoe erg je dan verhoudingen uit elkaar gaat trekken. Want stel jij gaat pens toevoegen, maar er zit al heel veel pens in DARF: voer je teveel pens. En dat geldt zo'n beetje voor alles. OK, het enige dat je kunt doen is een zeer goede kwaliteit spiervlees voeren. Dat is het veiligst (goed spiervlees komt dus niet gemalen). Maar ja, hoeveel...? Ik zou zeggen dat als je die kant op wilt, je beter zelf kunt gaan samenstellen. Dan heb je het zelf in de hand. Maar als je dat niet wilt: naar mijn mening kun je 2 kanten op. Je kunt DARF gewoon afwisselen met andere merken of kies sowieso voor andere merken behalve DARF. Maar sowieso is en blijft het een goed idee om meerdere merken te geven en niet te wedden op 1 paard.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3377146
Doorgaans is het inderdaad een prima idee om wat extra spiervlees bij te geven. Punt met Darf is alleen dat daar, volgens Voerwijzer, maar 10% orgaan in zit. De hoeveelheid van elke orgaan soort is onbekend en Darf weigert om hier inzicht in te geven. Dus bij Darf zou ik eerder orgaan toevoegen, maar hoeveel dan? Want je weet niet wat de basis is.
Daarom zou ik Darf nooit als enige kvv geven maar alleen in combi met andere merken of barf.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3377163
Ok dank voor de reacties. Van welk kvv is wel de precieze samenstelling qua hoeveelheid orgaan,spiervlees en bot bekend?
En welke kkv's vinden jullie als basis de meest geschikte voor pups en waarom? Dan kan ikmet deze merken varieren.
Door src_esther
#3377224
Too schreef:Dan heb je ook gelezen dat ze darf niet als enige keuze voor pups adviseert, niks anders dan wat we hier vertellen.

Varieer nou gewoon in merken en varianten dan wed je niet op slechts 1 paard
Dit dus. Zoals ook in je vorgie topic aan je geadviseerd is, misschien moet je daar de verstandige reacties van Pluk, Pearlsofpassion, Eelke, Too, Lizzy en Siberienne nog eens nalezen: viewtopic.php?f=5&t=137431
Door Lizzy
#3377322
TeuntjeT schreef:Ok dank voor de reacties. Van welk kvv is wel de precieze samenstelling qua hoeveelheid orgaan,spiervlees en bot bekend?
En welke kkv's vinden jullie als basis de meest geschikte voor pups en waarom? Dan kan ikmet deze merken varieren.
Geen. Ja lullig maar het is zo.... Dat is het kenmerk van KVV. Sommige zetten het op de site. Maar wie controleer of wat er op staat er ook in zit? Een fabrikant maalt voor jouw hond een prakje. Als je precies wilt weten wat je hond eet is er maar 1 oplossing. En die is nogal eenvoudig. Dan stel je het voer zelf samen.

En omdat we niet weten wat er in KVV zit, kunnen we ook niet zeggen welk merk het beste is. We kunnen gaan zitten staren naar een analyse die op het voer staat maar ik kan je heel makkelijk uit leggen dat ook dat eigenlijk nergens over gaat want van niet iedere prak wordt een analyse getrokken. Kan ook niet. Is veel te duur. Dus de fabrikant zet eigenlijk op de analyse daar waar ie zelf zin in heeft. En niemand die het controleert. Ja, wat er op papier staat. Maar niet de inhoud. Dit geldt niet alleen voor KVV maar voor alle kant en klare hondenvoeding. Dus kies gewoon meerdere merken KVV die al wat langer bestaan en zich bewezen hebben, voer diverse diersoorten, als het niet nodig is neem ook niet alleen maar de goedkoopste merken, vul het aan met lekkere dingetjes zoals 2 rauwe eitjes per week, wat groenten (rauw gepureerd of gekookt), beetje blauwe besjes. En dan komt het allemaal helemaal goed!

Als je kiest voor een merk zonder premix (dat is een vitamine, mineralen preparaat) en zonder de toevoeging van andere zaken zoals olie: voer dan eens per week een KVV met rauwe vette vis. Of niet maar geef je hond 2 sardientjes per week (doe niet en en want meer dan 10% rauwe vis van het totaal aan voeding zorgt voor problemen door thiaminase in rauwe vis - niet alle vis bevat thiaminase, er staat een topic daarover in de barfplaats bieb). Vette vis is goed voor de omega 3 vetzuren EN voor de vitamine D. En weet ook dat een rauwe voeding zonder toevoegingen redelijk arm is aan vitamine E. Het is daarom wel goed om bijv. of rauwe ongezouten noten gemalen (geen macademia!!) aan je hond te geven. Of af en toe een lepeltje tarwekiem of pompoenolie. Ik raad je aan om niet zelf wat vitamine/mineralen supplementen toe te gaan voegen maar het te halen uit natuurlijke voeding.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door