Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#3376838
Ik zou graag willen dat mijn Fajah ook volledig op de Barf gaat alleen mevr eet geen orgaan ( hart en lever geprobeerd ) en ook geen spier ( kalkoen/ hert / kip geprobeerd.
Ze eet wel kwa bot : konijn, eendennek, kipkarkas, parelhoen, in combi met gemalen pens.
Nou zat ik te denken om het te koken??
Door Lizzy
#3376845
kiara schreef:Ik zou graag willen dat mijn Fajah ook volledig op de Barf gaat alleen mevr eet geen orgaan ( hart en lever geprobeerd ) en ook geen spier ( kalkoen/ hert / kip geprobeerd.
Ze eet wel kwa bot : konijn, eendennek, kipkarkas, parelhoen, in combi met gemalen pens.
Nou zat ik te denken om het te koken??
Als je zorgt voor karkassen waar genoeg spiervlees aan zit: krijgt ze vleesbot en spiervlees in mijn ogen voldoende binnen (desnoods af en toe een hele kip of parelhoen of eend in delen geven, die zijn zonder orgaan). Want spiervlees koken: dat zou ik niet doen.

Orgaanvlees zou je ook licht aan kunnen bakken in kokosolie of olijfolie.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3376846
Lizzy schreef:Als je zorgt voor karkassen waar genoeg spiervlees aan zit: krijgt ze vleesbot en spiervlees in mijn ogen voldoende binnen (desnoods af en toe een hele kip of parelhoen of eend in delen geven, die zijn zonder orgaan). Want spiervlees koken: dat zou ik niet doen.

Orgaanvlees zou je ook licht aan kunnen bakken in kokosolie of olijfolie.
Nou de parelhoen is goed bevleesd maar konijn op dit moment niet zo, en tja eendennek ook niet dacht ik? En hele kip ook goed idee
Goed idee kwa orgaan ga ik proberen
Bestaat er eigenlijk ook gemalen spiervlees? Ja ik weet de blauwe smuldier maar ja
Door Lizzy
#3376855
kiara schreef:Nou de parelhoen is goed bevleesd maar konijn op dit moment niet zo, en tja eendennek ook niet dacht ik? En hele kip ook goed idee
Goed idee kwa orgaan ga ik proberen
Bestaat er eigenlijk ook gemalen spiervlees? Ja ik weet de blauwe smuldier maar ja
Floris24 heeft gemalen spiervlees volgens mij.

Eendennek bevat 50% bot.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3376857
Lizzy schreef:Floris24 heeft gemalen spiervlees volgens mij.

Eendennek bevat 50% bot.
O nee en die komt zo
Nou ja volgende keer vraag ik het hem
Is dat voldoende dan van de eendennek?
Dank je Lizzy
#3376865
Eens zoeken naar hele dieren of enkel filets eraf.
Hier ook een kat die geen nier lustte. Tot die een konijnkarkas kreeg met de nieren nog in. Dat at hij wel geheel op. Sindsdien lust hij konijnnier ook los.

Orgaan malen en mengen met pens kan ook, als ze pens wel lust. Das nog eenvoudig opgelost.
Spier kan je ook later trekken in pens, zien of ze het dan wel lust.
Door Lizzy
#3376866
kiara schreef:O nee en die komt zo
Nou ja volgende keer vraag ik het hem
Is dat voldoende dan van de eendennek?
Dank je Lizzy
Je moet kijken naar het totaal dat je geeft, niet alleen naar de eendennek. Je menu moet ongeveer 20% a 25% spiervlees per week bevatten (daarbij het spiervlees van het vleesbot wat normaal bij een vleesbot 50%/50% is niet opgeteld). Geef je alleen eendennek, ga je dat natuurlijk niet redden. Maar voer je ook hele kippen, hele parelhoenen en hele eenden, kun je natuurlijk ook best eendennek voeren.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3376870
Lizzy schreef:Je moet kijken naar het totaal dat je geeft, niet alleen naar de eendennek. Je menu moet ongeveer 20% a 25% spiervlees per week bevatten (daarbij het spiervlees van het vleesbot wat normaal bij een vleesbot 50%/50% is niet opgeteld). Geef je alleen eendennek, ga je dat natuurlijk niet redden. Maar voer je ook hele kippen, hele parelhoenen en hele eenden, kun je natuurlijk ook best eendennek voeren.
Ja ik snap het
Gebruikersavatar
Door kiara
#3376872
pearlsofpassion schreef:Eens zoeken naar hele dieren of enkel filets eraf.
Hier ook een kat die geen nier lustte. Tot die een konijnkarkas kreeg met de nieren nog in. Dat at hij wel geheel op. Sindsdien lust hij konijnnier ook los.

Orgaan malen en mengen met pens kan ook, als ze pens wel lust. Das nog eenvoudig opgelost.
Spier kan je ook later trekken in pens, zien of ze het dan wel lust.
Vorige keer had ik wel konijn met orgaan maar niet geprobeerd, ga proberen ook met de pens
#3376925
Als je een voedseldrogertje hebt zou je ook kunnen overwegen om je orgaan wat te drogen en dat steeds wat minder te drogen. Veel honden lusten het gedroogd wel. Of mengen, bij dogmeat kan je gemalen botmix kopen van eend, kip en kalkoen en dan je orgaan in kleine blokjes daar doorheen mengen en langzaamaan gaan afbouwen dus iets minder mix maar dan met een kippennek ernaast ofzo.
Al het orgaan malen inclusief de pens en zo laten wennen zou een optie zijn. Pebbles, mijn nieuwe buitenlandertje vind orgaan ook bleh. Zij krijgt voor nu home made kvv en dat gaat goed en dan snij ik op de reguliere orgaandagen elke week een stukje extra bij nu 2 stukjes runderhart van circa 2 bij 2cm en dan 1 kippennek, de kvv krijgt ze dan iets minder van en zo bouw ik het op.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3376990
Lizzy schreef:Als je zorgt voor karkassen waar genoeg spiervlees aan zit: krijgt ze vleesbot en spiervlees in mijn ogen voldoende binnen (desnoods af en toe een hele kip of parelhoen of eend in delen geven, die zijn zonder orgaan). Want spiervlees koken: dat zou ik niet doen.

Orgaanvlees zou je ook licht aan kunnen bakken in kokosolie of olijfolie.
Nou succes Lizzy ze heb hart op in de kokos olie :D
Door Chouka
#3376997
De meeste tips die ik had willen geven staan hier al.

Eendennek (50% bot en 50% vlees) kan je gebruiken voor iets creatief. Het orgaan of vlees dat je zou willen geven heel dun snijden (even in de diepvries en dan gaat dat beter). Die dunne schijfjes rond de nek rollen. Even opvriezen (dan kunnen ze het er niet gemakkelijk af krijgen en dan is de smaak neutraler) en dan zo geven. Langzaamaan meer en meer rond de nek.

Als ze gemalen pens lust zou ik proberen over te gaan naar ongemalen pens. Dan wordt ze al gewoon aan de vaste vorm. En pens is zo sterk van geur dat je daar gewoon kleine stukjes van wat je graag wil geven in kan verstoppen. En dan langzaam meer en meer.

Langzaam laten wennen geeft het beste effect. Stel dat jij zou opgevoed zijn met alleen kip-appelmoes-friet. Hoe zou jij het aanpakken? Geeft dit je tips?

Mijn honden lusten absoluut geen lever. En dan kan ik vlot aan runderlever raken voor weinig geld. Ze lusten wel lamslever. Runderlever gedroogd lusten ze ook. Probleem opgelost. Gewoon wat uitproberen.

Iets wat ik nog niet zag staan en waar ik ook geen voorstander (voedselinfecties) van ben: het laten staan of terug in de frigo en geregeld opnieuw aanbieden in de hoop dat als ze voldoende honger heeft ze het opeet. Dan opteer ik eerder voor kleine stukjes aanbieden. Eventueel nog half bevroren dan proeft ze het minder. Hier gaat alles in de voedseldroger wat ze niet opeten.
Door Chouka
#3376999
En het is nog niet ideaal, maar alles is veel beter dan brok.

correctie: nog gewoon laten wennen en je eindigt met een goede, gezonde, afwisselende, complete menu.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3377006
Chouka schreef:De meeste tips die ik had willen geven staan hier al.

Eendennek (50% bot en 50% vlees) kan je gebruiken voor iets creatief. Het orgaan of vlees dat je zou willen geven heel dun snijden (even in de diepvries en dan gaat dat beter). Die dunne schijfjes rond de nek rollen. Even opvriezen (dan kunnen ze het er niet gemakkelijk af krijgen en dan is de smaak neutraler) en dan zo geven. Langzaamaan meer en meer rond de nek.

Als ze gemalen pens lust zou ik proberen over te gaan naar ongemalen pens. Dan wordt ze al gewoon aan de vaste vorm. En pens is zo sterk van geur dat je daar gewoon kleine stukjes van wat je graag wil geven in kan verstoppen. En dan langzaam meer en meer.

Langzaam laten wennen geeft het beste effect. Stel dat jij zou opgevoed zijn met alleen kip-appelmoes-friet. Hoe zou jij het aanpakken? Geeft dit je tips?

Mijn honden lusten absoluut geen lever. En dan kan ik vlot aan runderlever raken voor weinig geld. Ze lusten wel lamslever. Runderlever gedroogd lusten ze ook. Probleem opgelost. Gewoon wat uitproberen.

Iets wat ik nog niet zag staan en waar ik ook geen voorstander (voedselinfecties) van ben: het laten staan of terug in de frigo en geregeld opnieuw aanbieden in de hoop dat als ze voldoende honger heeft ze het opeet. Dan opteer ik eerder voor kleine stukjes aanbieden. Eventueel nog half bevroren dan proeft ze het minder. Hier gaat alles in de voedseldroger wat ze niet opeten.
Ook bedankt voor de tip ga het proberen,
Nee dat laatste zeker niet vind ik zielig
Ga toch maar weer is op snor naar drogertje
Gebruikersavatar
Door kiara
#3377007
Chouka schreef:En het is nog niet ideaal, maar alles is veel beter dan brok.

correctie: nog gewoon laten wennen en je eindigt met een goede, gezonde, afwisselende, complete menu.
Nee dat weet ik ze krijgt ook zeker nog een goede Kvv op andere dagen. Ik heb haar ook nog niet zolang maar komt zeker goed
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door