Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3376745
eelke schreef:
Ook door Tannetje toen?

Ik heb antwoord terug;

Beste Eelke,
Bedankt voor uw bericht.
Het jaarlijks titeren wordt voornamelijk geadviseerd bij oudere honden die voorheen niet geënt waren en op latere leeftijd pas de eerste titersessie krijgen.
Het advies van de dierenartsen is wisselend, maar de uitslag van de titer zal niet afnemen bij een oudere hond, enkel als de hond dus niet ingeënt is voorheen.

Dus geen advies vanuit Vacci check. Waar het dan wel vandaan komt? Toch raar dat het op meerdere da sites staat.
Toch vind ik het onduidelijk. Charlie heeft alleen zijn entingen gehad als pup, verder nooit meer. Wel heb ik hem steeds netjes laten titeren bij Tannetje, te beginnen toen hij 1 was. Steeds duidelijke waardes, dus kon ik steeds 3 jaar wegblijven. Zou hij dan volgens hen na zijn 10e elk jaar getiterd moeten worden, want hij heeft al heel lang geen enting gehad? Of lees ik het dan verkeerd?
Door eelke
#3376746
Ja dat lees je verkeerd denk ik. Er staat, niet geent én pas op latere leeftijd de eerste titersessie.
Omdat ze het dan niet hebben kunnen volgen denk ik?
Door eelke
#3376766
Ja? Ik vind dat wel meevallen eigenlijk... ik weet nou niet of zo'n dierenarts er echt op zit te wachten. Er gaat toch ook best tijd in zitten, prikken, uitslag bepalen, uitslag uitleggen. Ik moest 39 euro betalen. Daarvoor keken ze ook ff naar Joep z'n oren, ogen, gewicht etc. Scheren, prikken, pleister erop. Ik bleef een uur bij de praktijk rondhangen.

Als ik dan bedenk dat een normaal consult 25 euro is, denk ik niet dat ze veel verdienen op die 14 euro meer, want de test zelf moeten ze natuurlijk ook inkopen.

Maar goed, dat zal ook wel per praktijk weer verschillen.
Door yazzie
#3376768
Maar ook in deze link staat niets over geheugencellen. En ook niets over maternale antistoffen waardoor de enting op 6 weken kansloos kan zijn. De informatie is gewoon verre van volledig... :-\

Van de 9 pups uit een nest zijn er 7 dus gewoon standaard gevaccineerd met 6 weken in het nest. Twee pups zijn getiterd i.p.v. gevaccineerd en waren dus bewezen beschermd met 6 weken en niet geënt. Fokker heeft iedereen geadviseerd te titeren. En terecht. Zal mij benieuwen welke pups rond 16 weken, na het titeren, beschermd zijn: de pups die standaard alle vaccins hebben gekregen of de twee die getiterd zijn en op het juiste moment geënt. Mijn pup is dus ondertussen geënt met DHP Nobivac (opgelost in Solvens) en volgende week zaterdag ga ik bij Froukje Seip titeren om te kijken of deze ene enting is aangeslagen. Zo ja, ben ik klaar voor het eerste jaar (wellicht veel langer want op het juiste moment geënt) en is mijn pup bewezen beschermd en niet alleen gevaccineerd en de vraag of de pup echt beschermd is.
Door Lizzy
#3376776
eelke schreef:Ja? Ik vind dat wel meevallen eigenlijk... ik weet nou niet of zo'n dierenarts er echt op zit te wachten. Er gaat toch ook best tijd in zitten, prikken, uitslag bepalen, uitslag uitleggen. Ik moest 39 euro betalen. Daarvoor keken ze ook ff naar Joep z'n oren, ogen, gewicht etc. Scheren, prikken, pleister erop. Ik bleef een uur bij de praktijk rondhangen.

Als ik dan bedenk dat een normaal consult 25 euro is, denk ik niet dat ze veel verdienen op die 14 euro meer, want de test zelf moeten ze natuurlijk ook inkopen.

Maar goed, dat zal ook wel per praktijk weer verschillen.
Oh. Ik vind het echt ronduit een slecht en negatief en vervelend stuk. Heel veel informatie ontbreekt en eigenlijk wordt je gewoon afgeraden om pups te titeren. Terwijl dit nou juist een van de grootste voordelen is van titeren. Ze hebben allemaal drogredenen om vervolgens te schrijven "Vanwege deze redenen zijn wij als kliniek geen voorstander van het titeren van pups zijn". Dikke vette flauwekul. Ze zijn dus gewoon geen voorstander van titeren. Titer dan niet. En laat het titeren over aan collega's die het wel zinvol vinden (lees: het snappen). Want dit zijn dus ook de praktijken die de vette flauwekul ophangen over honden van 10 weer ieder jaar titeren...
Door eelke
#3376777
Lizzy schreef:Oh. Ik vind het echt ronduit een slecht en negatief en vervelend stuk. Heel veel informatie ontbreekt en eigenlijk wordt je gewoon afgeraden om pups te titeren. Terwijl dit nou juist een van de grootste voordelen is van titeren. Ze hebben allemaal drogredenen om vervolgens te schrijven "Vanwege deze redenen zijn wij als kliniek geen voorstander van het titeren van pups zijn". Dikke vette flauwekul. Ze zijn dus gewoon geen voorstander van titeren. Titer dan niet. En laat het titeren over aan collega's die het wel zinvol vinden (lees: het snappen). Want dit zijn dus ook de praktijken die de vette flauwekul ophangen over honden van 10 weer ieder jaar titeren...
Ah zo, ja, daar kan ik me ook wel in vinden.
Door Lizzy
#3376781
En deze dan "Daarnaast is het wettelijk verplicht om dieren die naar een pension/asiel gaan volgens schema te vaccineren. De titerbepaling geeft hier geen verandering in". Is gewoon ronduit niet waar.

Het zit namelijk zo:

"Pensionhouders moeten zich nog steeds aan de wet houden, wat inhoudt dat honden en katten verplicht zijn om in ieder geval één keer gevaccineerd te zijn tegen Parvo, hondenziekte, Distemper respectievelijk Kattenziekte en Niesziekte. Vervolgens is het mogelijk om de status van de bescherming te controleren met de titerbepaling. De NVWA accepteert de titerbepaling als alternatief voor de (3-)jaarlijkse hervaccinatie, op voorwaarde dat deze voldoende onderbouwd is".

En dan eindigen ze met "Titeren? Graag, maar wel met een kritische blik".

Kuch.....
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door