Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3376435
Wie volgt die regel?
Ben die richtlijnen een beetje kwijt omdat wij altijd titeren en de ontlasting laten testen bij het woud.

Half juni de grens over en de rabies was vorig jaar al een tijdje niet meer geldig dus helaas tijd voor herhaling.

Nu testen wij altijd ontlasting bij het woud.
Echter, ik las net nog even de random aanbevelingen en daarin wordt aangegeven 1 a 2 weken voordat je vaccineert te ontwormen omdat gebleken is dat zonder wormen de vaccinatie beter aan slaat. Shit. Even niet aan gedacht, nu gaf trouwens de assistente van de dierenarts dat ook niet aan dus het is dat ik het net tegen kwam.

De vaccinatie staat volgende week dinsdag gepland.

Wat zouden jullie doen?
Vandaag ontwormen, een week voor de vaccinatie?
Of niet?
Of vandaag ontlasting opsturen?
#3376436
Is er vaker een besmetting geconstateerd bij het wormonderzoek?
Ik zou me er niet zo druk om maken. Hier heb ik nog geen enkele hond 2 weken voor de rabiës enting ontwormd. Dat dat beter zou zijn heb ik ook nog nooit van gehoord.
Zomaar ontwormen zonder dat het echt nodig is, zou ik sowieso niet doen.
#3376441
Ja, ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Jij doet dat dus ook nooit.

Nee, nauwelijks positieve tests. De laatste keer was er een lichte besmetting in 2017 in de zomer. Dat was dus ook de laatste keer ontwormen.

Ik ga er vandaag een test tegenaan gooien, meestal heb ik dan morgen al de uitslag :)

Vraag me wel af of het volledig betrouwbaar is aangezien er in paardenland al aardig wat paarden problemen hebben gehad met wormen ondanks een negatieve test.
#3376473
Mijn honden hebben wel rabiës enting, ontwormen doe ik daarvoor niet standaard.

Alleen als we naar Noorwegen gaan moet voordat je het land ingaat, ontworming gedaan worden. Geloof niet dat dat voor andere landen ook zo is.

Zou eigenlijk niet goed biologisch kunnen verklaren waarom een wormkuur effect zou hebben op de enting..
#3376481
Sibierienne, schijnt: dat als ze wormen zouden hebben dan is het beter twee weken van te voren te ontwormen omdat jet lichaam dan enkel met de vaccinatie bezig hoeft ipv ook nog het immuunsysteem tegen de wormen actief is.

Zn poepie zit op de bus. Maar stel, hij heeft wormen dan vind ik het weer vervelend zo’n week voor de rabies vaccinatie. Blijft toch allemaal weer meuk, en dan dicht op elkaar.

Laatste test was van december 2018
#3376482
Lizzy schreef:Ik zweer je, in al die ruim 20 jaar dat ik honden heb, heb ik dat nooit gedaan. Never. En ik was het ook niet van plan ook. Als je hond geen wormen heeft, dan valt er ook niks te ontwormen.
Doe je wel voor zo’n vaccinatie twee weken van te voren testen? Of ook dus niet?
#3376550
Janie2 schreef:Doe je wel voor zo’n vaccinatie twee weken van te voren testen? Of ook dus niet?
Nee. Ik kan overigens ook nergens zo snel wetenschappelijke data vinden waaruit blijkt dat dit zo is (voor de enting ontwormen). Je blijft toch zitten met het feit dat als een hond geen wormen heeft, de mens er voor niks gif in stopt. Dus je zou onderzoek moeten doen naar honden die wel met zekerheid besmet zijn met wormen (en dan ook nog onderzoeken welke wormen dat dan zijn want heeft een spoelworm dezelfde impact als een haakworm als een lintworm als een zweepworm), die daarna vaccineren en daarna titeren en honden die met zekerheid niet besmet zijn met wormen, vaccineren en daarna titeren. Ik heb zulke onderzoeken nooit gezien. En heel eerlijk? Ik geloof er ook eigenlijk geen bal van, dat het zo is. Sterker nog, er zijn best aardig wat onderzoeken te vinden waaruit blijkt dat het hebben van een kleine wormbesmetting juist heel gezond is, goed voor de darmflora en goed voor je immuunsysteem :)

Dus nee, ik test mijn honden ook niet twee weken van te voren en ik ga dat ook niet doen.
#3376552
Janie2 schreef:Ja, ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Jij doet dat dus ook nooit.

Nee, nauwelijks positieve tests. De laatste keer was er een lichte besmetting in 2017 in de zomer. Dat was dus ook de laatste keer ontwormen.

Ik ga er vandaag een test tegenaan gooien, meestal heb ik dan morgen al de uitslag :)

Vraag me wel af of het volledig betrouwbaar is aangezien er in paardenland al aardig wat paarden problemen hebben gehad met wormen ondanks een negatieve test.
Dat vraag ik me dus ook af. En die problemen bij paarden kunnen ernstig (dood) zijn.
#3376553
Janie2 schreef:Ja, ik had er zelf ook nog nooit van gehoord. Jij doet dat dus ook nooit.

Nee, nauwelijks positieve tests. De laatste keer was er een lichte besmetting in 2017 in de zomer. Dat was dus ook de laatste keer ontwormen.

Ik ga er vandaag een test tegenaan gooien, meestal heb ik dan morgen al de uitslag :)

Vraag me wel af of het volledig betrouwbaar is aangezien er in paardenland al aardig wat paarden problemen hebben gehad met wormen ondanks een negatieve test.
Het Woud is niet zo maar een lab. Wicher Holland (de oprichter) is niet zo maar de eerste de beste:
Wicher Holland is in 1990 afgestudeerd als dierenarts aan de faculteit Diergeneeskunde te Utrecht. Na 2 – 3 jaar werkzaam te zijn geweest in verschillende dierenarts praktijen in Nederland heeft Wicher 5 jaar bij de Verenigde Naties gewerkt als dierenarts parasitoloog in Afrika en in Wenen-Oostenrijk. Daarna heeft hij voor de faculteit diergeneeskunde in Gent-Belgie 3 jaar in Hanoi-Vietnam bij het Centraal Diergeneeskundig Instituut gewerkt als dierenarts-parasitoloog. Van 2001 tot 2007 heeft Wicher bij Intervet International gewerkt als dierenarts-parasitoloog in zowel de marketing als op de afdeling registratie. Hij is in 2003 gepromoveerd in de veterinaire parasitologie in Gent-Belgie. Wicher is erkend dierarts-parasitoloog en voormalig diplomaat bij het European Veterinary Parasitology College. Wicher Holland heeft talloze internationale publicaties op zijn naam staan. Vanaf 2008 – 2014 was Wicher gastdocent aan de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht, en gaf hier les aan co-assistenten diergeneeskunde.
Maar als je twijfelt of een negatieve test ook wel echt negatief is: ik kan je echt aanbevelen om contact op te nemen en deze vraag bij Wicher neer te leggen! Hij zal je daar heel serieus antwoord op geven.
#3376563
Lizzy schreef:Nee. Ik kan overigens ook nergens zo snel wetenschappelijke data vinden waaruit blijkt dat dit zo is (voor de enting ontwormen). Je blijft toch zitten met het feit dat als een hond geen wormen heeft, de mens er voor niks gif in stopt. Dus je zou onderzoek moeten doen naar honden die wel met zekerheid besmet zijn met wormen (en dan ook nog onderzoeken welke wormen dat dan zijn want heeft een spoelworm dezelfde impact als een haakworm als een lintworm als een zweepworm), die daarna vaccineren en daarna titeren en honden die met zekerheid niet besmet zijn met wormen, vaccineren en daarna titeren. Ik heb zulke onderzoeken nooit gezien. En heel eerlijk? Ik geloof er ook eigenlijk geen bal van, dat het zo is. Sterker nog, er zijn best aardig wat onderzoeken te vinden waaruit blijkt dat het hebben van een kleine wormbesmetting juist heel gezond is, goed voor de darmflora en goed voor je immuunsysteem :)

Dus nee, ik test mijn honden ook niet twee weken van te voren en ik ga dat ook niet doen.
Heb je gelijk in, heb dat vaker gelezen. Echt zo fijn om het toch even voor te leggen hier op barfplaats.

In paardenland zijn er echt wel problemen mee, dus ik ben niet volledig gerust. Behoorlijk wat eigenaren die door schade nu eert terugvallen oo via het buitenland bestelde wormspuiten zonder te testen.
#3376571
Janie2 schreef:Heb je gelijk in, heb dat vaker gelezen. Echt zo fijn om het toch even voor te leggen hier op barfplaats.

In paardenland zijn er echt wel problemen mee, dus ik ben niet volledig gerust. Behoorlijk wat eigenaren die door schade nu eert terugvallen oo via het buitenland bestelde wormspuiten zonder te testen.
:-*

En ik geloof je hoor, dat er in paardenland problemen zijn!

Maar ik weet dat er in paardenland heel erg veel zelf een beetje wordt aangemodderd met testjes die ze onder de microscoop doen. Genoeg flut-cursusjes te vinden. Dus is die ontlasting echt door het Woud onderzocht? Of door de mensen zelf? Of door een goede kennis die zegt er briljant in te zijn? Want het vereist echt kennis en kunde en soms zelfs verschillende methodes om diverse wormeieren op te kunnen sporen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door