Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376329
Ik denk niet dat ik iets kan maken waar de kippen nog doorkunnen en de kraaien niet. Ze zijn zo groot als mijn haan maar die zijn staart komt hoger. En idd ontzettend brutaal. Lopen gewoon binnen alsof het hun hok en eten is.

Maar ik moet de eieren idd wel aan het gezicht onttrekken. Kippenhok renoveren staat op de planning, maar dat is niet meteen gedaan. Tis redelijk wat werk.
Ik ga eens denken over iets tijdelijk. Al denk ik dat het zinloos is nu ze weten dat er eieren te rapen vallen. :-\
Waarschijnlijk doen ze het alweer een hele tijd.
Door Lizzy
#3376330
pearlsofpassion schreef:Ik ben ondertussen vrij zeker dat de kraaien met m'n eieren gaan lopen. Vandaar dat ik er nogal weinig vind.
Toen de Australorpen arriveerden vond ik toevallig (erg toevallig dus) op 2 dagen 4 krielkipeitjes en sindsdien niets meer. Ook de eieren van de Australorpen zijn minder in aantal dan je zou verwachten. De eerste dagen dat ze hier waren zag ik ze nog achter de kraaiachtigen aangaan die in de ren landen. Maar die hondsbrutale beesten >:( zijn hier met zo velen en komen de hele dag door, dat ze dat al snel afleren.
En sindsdien dus steeds minder eieren (vandaag geen) en de echte eieren die ik laat liggen om m'n hen broeds te maken verdwijnen ook. De stenen exemplaren laten ze liggen, in of naast het nest.
De krieleieren zullen ze wel het eerst stelen, want die passen beter in de bek. >:(

Het hele hok hangt al vol met cd's, wat vroeger wel hielp. En er hangt een plastic zakje te wapperen bovenop het dak. Daardoor zitten ze niet meer op het dak, maar verder heeft het geen effect blijkbaar....

Ik heb gehoord dat een dode (nep) kraai ophangen wel helpt, maar ook maar even.
Ik weet het eerlijk gezegd niet goed meer. Eieren opvullen met iets vies? Wat zouden jullie dan nemen? Wat zou ze het meest afschrikken?
Een.vangkooi halen en ze proberen vangen? En wat dan daarna?
Een net eroverheen kost algauw 120 euro, en er staan 2 fruitbomen in. Laagstam... Hoe los je dat dan op?
Het hok komt ook hoger dan de 150cm afsluiting en staat niet tegen de kant (je kan er omheen lopen).

Dan wil ik ook een net over de konijnenren want die beesten vallen m'n konijntjes ook steeds meer lastig. Zag er vandaag nog een m'n Mathijsje bij het eten wegjagen. :-\
Dan komt het op 300 euro. Meneer zal me zien komen...

Maar ik wordt er eigenlijk wel behoorlijk kwaad van. Alles op een rijtje gezet.
Zeker nu ik in het voorjaar zo erg zitten zoeken heb naar een ander ras kippen omdat de Brahma's te weinig leggen, en dit hoogstwaarschijnlijk dus niet eens het geval was. We vinden de eieren gewoon niet.
Bij ons zijn het de Kauwtjes en de Eksters die eieren pikken. Wij hebben een nep-kraai neergezet. Dat hielp 3 dagen (ook tegen de duiven die m'n kippenvoer op komen eten) en daarna waren ze er aan gewend... Wat beter schijnt te helpen is een licht plastic kraai aan een touwtje, die op de wind heen en weer waait.

Als mijn meisjes hun ei gewoon binnen leggen wordt er niks gepikt. Het is als ze buiten onder het hok hun ei leggen. Hier helpt het dus om de binnen-leg-hokken aantrekkelijker te maken zodat ze minder/niet buiten leggen.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#3376332
Wij hebben kattennetten over de rennen gespannen. Hier was de havik de boosdoener. Kattennetten zijn extra sterk en niet duur. De roofvogels cirkelen hier, sinds de netten, haast nooit meer rond in de lucht. We durven het nu weer aan om de kippen weer los te laten scharrelen in de kippentuin.
We hebben wel heel goed afsluitbare nachtverblijven/blokhutten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376333
Wat is niet duur? Die die ik gezien heb, kwam voor mijn ren van 7x8m dus op 100 euro. Was 3x een van 8 op 3m denk ik.
Waren ook kattennetten.
Op zich is dat nog wel te doen eigenlijk.

Er is 1 groot nadeel aan het overspannen van de ren.
Als de katten daarop klimmen, kunnen ze waarschijnlijk de tuin uit. :(
En verder wordt het een stuk moeilijker het fruit uit de boom te plukken.
Al moet dat gelukkig maar 1x per jaar per boom. Normaal gezien.

Voordelen zijn ook wel duidelijk. Het is een waterdichte oplossing. Je beschermt meteen ook je kippen en evt kuikens tegen roofdieren en er kan er nooit meer eentje uit vliegen.
Maar het is ook wel een mentale grens. Nu zijn de rennen een deel van de tuin en de katten zouden er eigenlijk in mogen, ze doen dat om 1 of andere reden niet. Met netten wordt het natuurlijk een stuk minder deel van de tuin en je kijkt erop. Dat zal ook wel wennen zeker?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3376334
Hier worden door eksters de eieren uit 1 hok gepikt. Ik doe er maar niks aan.

Nou ja, niks, niks meer dan proberen het ei te scoren al kip er nog opzit :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376336
Ik heb me net bedacht dat ik nog heel wat heel dikke garen heb liggen (dun sterk touw ale) van mijn grootmoeder geweest. Ik ga daar toch nooit iets mee doen, dus ga ik daarmee maar al eens over de ren spannen in een soort net. Dat kost niks en is eenvoudig langs de bomen te spannen. Mijn afsluiting is met bovenhuis, dus zeker stevig genoeg om die aan te bevestigen.
Hopelijk zien ze het niet goed, dan zullen ze er wss maar 1 keer tegen vliegen.
Een draad tegen je kop of vleugel is volgens mij niet heel aangenaam...
Zelfs als ze het wel zien schrikt het misschien wel genoeg af en zelfs als ze er doorheen kunnen, is erdoor terug naar omhoog vliegen zeker niet evident.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3376339
Het nieuwe kippenhok hier is wel gebruiksklaar. Dus we zijn al de hele week druk met het drama...verhuis die kippen naar het nieuwe kippenhok ::)

Ondertussen zijn we al zover dat ze overdags er wel uit zichzelf inlopen en gister had er zelfs eentje een ei ingelegd. Maar savonds naar bed gaan doen ze nog steeds in de oude hokken en als ik die afsluit liggen ze gewoon allemaal voor de deur ::)

Dus dan lok ik begin vna de avond er een aantal naar binnen door het voer in het hok te strooien. Maarja, die dikzakken hebben gewoon geen honger, dus driekwart denkt...bekiek het maar met je zooi. Dus dan doe ik de deur maar dicht en ga later als het donker is de rest maar weer van stok naar stok verhuizen.

Echt hoe naief, had ik toch echt wel een milimetertje blijdschap en dankbaarheid van die beesten verwacht >:( ipv dat sommigen zich gillend en krijsend naar dat hok moeten laten verplaatsen. >:( en dan smorgens wel langer binnen blijven zitten omdat het zo lekker droog en beschut is en er daar toch ook water en voer staat ::)


Afijn... plaatjezzzz :biggrin2:

Na een nachtelijk verhuizen.
2A764B66-6BD9-4051-9427-2CB865CD197B.jpeg
2A764B66-6BD9-4051-9427-2CB865CD197B.jpeg (816.38 KiB) 1963 keer bekeken
Klaar voor gebruik
08BF756E-867D-4693-AE38-2A11E1F46937.jpeg
08BF756E-867D-4693-AE38-2A11E1F46937.jpeg (1.12 MiB) 1963 keer bekeken
Eerste ei...mirakel :biggrin2:
F188DF37-7A54-4198-AD99-F96A2CE69B55.jpeg
F188DF37-7A54-4198-AD99-F96A2CE69B55.jpeg (1.83 MiB) 1963 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Laika
#3376341
pearlsofpassion schreef:Wat is niet duur? Die die ik gezien heb, kwam voor mijn ren van 7x8m dus op 100 euro. Was 3x een van 8 op 3m denk ik.
Waren ook kattennetten.
Op zich is dat nog wel te doen eigenlijk.

Er is 1 groot nadeel aan het overspannen van de ren.
Als de katten daarop klimmen, kunnen ze waarschijnlijk de tuin uit. :(
En verder wordt het een stuk moeilijker het fruit uit de boom te plukken.
Al moet dat gelukkig maar 1x per jaar per boom. Normaal gezien.

Voordelen zijn ook wel duidelijk. Het is een waterdichte oplossing. Je beschermt meteen ook je kippen en evt kuikens tegen roofdieren en er kan er nooit meer eentje uit vliegen.
Maar het is ook wel een mentale grens. Nu zijn de rennen een deel van de tuin en de katten zouden er eigenlijk in mogen, ze doen dat om 1 of andere reden niet. Met netten wordt het natuurlijk een stuk minder deel van de tuin en je kijkt erop. Dat zal ook wel wennen zeker?
Wij hebben de ren van 15 x 15m overspannen met dun draad dat gebruikt wordt voor schrikdraadafrasteringen. We hebben alle palen rondom de ren verhoogd met panlatten, in het midden een hoge paal gezet en de draden als een soort web over de ren gespannen. Wij hebben ook een boom in de ren staan, daar blijft het web net onder. Bij ons dient het als afweer tegen de havikken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376344
Laika schreef:Wij hebben de ren van 15 x 15m overspannen met dun draad dat gebruikt wordt voor schrikdraadafrasteringen. We hebben alle palen rondom de ren verhoogd met panlatten, in het midden een hoge paal gezet en de draden als een soort web over de ren gespannen. Wij hebben ook een boom in de ren staan, daar blijft het web net onder. Bij ons dient het als afweer tegen de havikken.
Ah kijk, zoiets ga ik nu dus ook proberen. Zij het in eerste instantie niet met extra palen. Het varieert nu van 1,50m tot 2m dus een tikje bukken. Das wel te doen. Als het goed werkt kunnen we het nog verhogen en paal in het midden. Nu kunnen de takken van de bomen (het zijn laagstamboompjes) dienen.
Ik hoop dat het werkt. :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3376345
Nog een plaatje van buiten.
8BE06F7E-856D-44FE-9C37-0DF321395E7A.jpeg
8BE06F7E-856D-44FE-9C37-0DF321395E7A.jpeg (4.62 MiB) 1945 keer bekeken
BB007DE2-B99E-43E7-85A0-3044248DEE04.jpeg
BB007DE2-B99E-43E7-85A0-3044248DEE04.jpeg (2.68 MiB) 1945 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376346
Echt een mooi hok Angelique!
Ondankbare schepsels zijn het idd. >:(

En met je mooie kipjes :-* , daar mag je gerust wat vaker foto's van plaatsen. :biggrin2:

Hoe hoog zijn de poten onder je hok nu?
Op foto vind ik je bramen nog wel meevallen van grootte, maar onlangs zag ik ze in het echt, en ik schrok echt ontzettend van hoe groot ze waren. Dus ik denk dat foto's misleiden?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3376347
Dit snapten ze dan wel in 1x :biggrin2:
5C533393-1495-4462-B96D-EFA46E58F5F4.jpeg
5C533393-1495-4462-B96D-EFA46E58F5F4.jpeg (1.31 MiB) 1936 keer bekeken
Maar dat je niet op maar in je legnesten moet gaan liggen was weer te moeilijk ::)
B53992C3-2FAB-49FE-999A-09DF12A64C4D.jpeg
B53992C3-2FAB-49FE-999A-09DF12A64C4D.jpeg (812.81 KiB) 1936 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376348
Jij hebt nogal Royaal konijn emmers. :o
Of geef je dat aan je kippen? :biggrin2:

Goed gevonden trouwens, die emmers.
Dan zien ze ook niet wat ze eten vermoed ik en dus minder kieskeurig?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3376349
Die poten zijn 60cm hoog. Ik had 80 berekend zodat grote JL er rechtop onder kon staan, maar dat werd in z,n geheel dan zo hoog dat ik dacht...je bukt maar ::) :biggrin2:

Het formaat went natuurlijk, maar mensen met normale of krielkippen hebben altijd zoiets van...jeuj wat zijn die groot. Er lopen hier nu ook kruisingen tussen, dus die zijn al kleiner en dan zit er ook nog verschil tussen de brahma,s onderling.

Die emmer was een krijgertje...nou ja, een prijs bij een loterij van een kattenopvang :biggrin2: maar het idee erachter is dat er altijd voer beschikbaar is, dat er 0,0 geknoeid wordt en dat er geen ratten/muizen bij kunnen. Dt is een en dezelfde emmer, maar ik had ,m even buiten gezet om de dombootjes te laten oefenen :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door