Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3376149
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Hondenziekte die mensen kan besmetten duikt op in Nederland
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft voor het eerst de bacterie Brucella canis aangetroffen bij in Nederland geboren honden. De bacterie veroorzaakt de ziekte brucellose. In theorie kan deze ziekte ook overgaan op mensen, al is die kans erg klein.

Alle dierenartsen in Nederland hebben een nieuwsbrief ontvangen waarin de NVWA de beroepsgroep oproept alert te zijn op het opduiken van de hondenziekte. De belangrijkste symptomen zijn ernstige rug- en nekpijn. Ook kan de bacterie leiden tot onvruchtbaarheid, dood- of zwak geboren pups en moeilijkheden bij plassen en poepen.

Bij mensen uit de ziekte zich anders: meestal is er sprake van langdurige koorts. Vaak komen daar klachten bij als hoofdpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, zweten en gewrichtsklachten. Brucellose is met antibiotica te behandelen, maar als dat niet tijdig gebeurt, kan een chronisch ziektebeeld ontstaan. Het risico dat Nederlanders de ziekte krijgen van hun hond is evenwel heel klein, meldt de NVWA: ‘Tot op heden zijn er geen meldingen van besmetting bij mensen in Nederland, ook niet bij mensen die intensief contact hadden met besmette honden.’

Russische import
De NVWA kwam de hondenziekte op het spoor toen een dierenarts onlangs een uit Rusland geïmporteerde hond met ernstige rugklachten onderzocht. Na bloedonderzoek bleek het dier geïnfecteerd te zijn met Brucella canis. De hond was eigendom van een Nederlandse fokker met meerdere rassen. De NVWA heeft alle aanwezige honden op de fokkerij onderzocht. Honden van verschillende rassen en geslachten bleken de bacterie te hebben. Dat gold ook voor sommige nakomelingen van deze honden. Alle geïnfecteerde honden zijn, na advies van deskundigen en NVWA en in overleg met de houder, geëuthanaseerd.

De naam van de fokkerij en de rassen van de verschillende honden wil de NVWA niet bekendmaken. In de brief aan de dierenartsen zegt de NVWA dat ze ‘met alles wat in haar macht ligt’ probeert de hondeneigenaren op te sporen die een pup bij de betreffende fokker hebben gekocht. Ze wil de eigenaren informeren over de infectie en hen ontraden met de dieren te fokken. De ziekte is niet dodelijk, zegt de NVWA. Maar: ‘Het is wel een aandoening die de hond bij de ontwikkeling van rugklachten ernstig in het welzijn beperkt. Omdat er geen genezende therapie bestaat, betekent het dan vaak dat de hond dan wordt geëuthanaseerd.’ In 2017 werd de bacterie Brucella canis ook al in Nederland aangetroffen. Brucellose komt normaal gesproken vooral voor in Zuid-, Midden- en Noord-Amerika, in Azië en Afrika.
#3376162
Wijnie schreef:Lizzy, is dit eigenlijk hetzelfde als 'Brucella suis'?

Brucella suis komt van varkens (suis betekent zwijn) maar kan ook bij andere diersoorten voorkomen.

Er zijn een paar soorten Brucella die ook bij mensen infecties kunnen geven, dat zijn o.a. Brucella suis, Brucella canis, Brucella melitensis en Brucella abortus (dat is de brucella die ook bij koeien veel voorkwam in het verleden, bv ook in de boeken van James Herriot beschreven werd, de "abortus bang" )
#3376172
koekje schreef:Fokker van meerdere rassen. Verkochte nakomelingen achterhalen blijkt lastig te zijn. Besmette hond uit Oostblokland (Rusland).
Is het raar dat ik aan een broodfokker denk?
Nee dat is zeker niet raar. Des te raarder is het (of misschien wel niet ::) ) dat wij niet mogen weten waar zich dit afspeelt.
#3376182
Dat woord, broodfokker, kwam ook in mijn hoofd op. In nuance weet ik dat er ook fokkers zijn, die met meerdere soorten honden fokken.
En daar heel goed voor zorgen. Dus wel een soort broodfok, maar dan toch anders...
Niet weten in welk deel van Nederland dit is, zijn de honden op wandeling geweest waar honderden andere honden zijn geweest.
Als ik lees speeksel, dan is het makkelijke besmethaard. 1 keer hoesten/blaffen naar n andere hond en de er is een kans op besmetting.
Het is een bericht waarbij allerlei vragen opkomen.
En ook een beetje vreemd dat niet bekend is waar pups naar toe zijn gegaan.
Ik hoop dat de gevolgen meevallen.
#3376196
Ik vind de hele gang van zaken dus ook raar :-\

Ik vind dit nu op NU.nl (wat quotes, hier staat het hele artikel: https://www.nu.nl/dieren/5883009/ongene ... okker.html): https://www.nu.nl/dieren/5883009/ongene ... okker.html

Om hoeveel honden het precies gaat is niet helemaal duidelijk. De NVWA laat wel weten dat het een fokkerij betreft die "enkele tientallen honden heeft, waarvan een derde besmet bleek te zijn".

De betreffende kennel is geblokkeerd en er zijn maatregelen genomen om een verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen.

De toezichthouder probeert momenteel in contact te komen met mensen die bij de fokker een hond hebben gekocht. Ook zullen alle dierenartsen in Nederland een waarschuwingsbrief van de toezichthouder krijgen.

In 2017 werd de ziekte ook al geconstateerd bij een aantal honden afkomstig uit Oost-Europese landen, maar de bacterie is toen niet overgedragen aan nieuwgeboren honden.
#3376212
Echt zo vreemd dat niet bekend gemaakt wordt waar dit zich afspeelt. Met hetzelfde gemak zitten deze honden door heel nederland verspreid en hebben iedere dag de kans om anderen te besmetten. Maar blijkbaar tellen andere belangen zwaarder, zoals wel vaker het geval is. De simpelste manier om erachter te komen waar de verkochte honden zijn gebleven is om de kopers zelf er attent op te maken.
Iets zegt me ook dat het niet om een paar pups gaat :-X
#3376214
Neally schreef:Dat woord, broodfokker, kwam ook in mijn hoofd op. In nuance weet ik dat er ook fokkers zijn, die met meerdere soorten honden fokken.
En daar heel goed voor zorgen. Dus wel een soort broodfok, maar dan toch anders...
Niet weten in welk deel van Nederland dit is, zijn de honden op wandeling geweest waar honderden andere honden zijn geweest.
Als ik lees speeksel, dan is het een makkelijke besmethaard. 1 keer hoesten/blaffen naar n andere hond en er is een kans op besmetting.
Het is een bericht waarbij allerlei vragen opkomen.
En ook een beetje vreemd dat niet bekend is waar pups naar toe zijn gegaan.
Ik hoop dat de gevolgen meevallen.
edit: staan er woordjes in die er niet in horen en andersom :-)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door