Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nozum
#3375453
Op een ochtend ongeveer 6 weken geleden had mijn Old English Bulldog ineens aan de binnenkanten van verschillende tenen hele rode, en sommige wat blauw/paarse zwellingen. Ook was het haar volledig weg.
Nou heeft hij al meerdere gistinfecties gehad, wat hier ook wat van weg had dus ben ik hem met een speciale shampoo gaan wassen en hem verdunde betadine badjes gaan geven. Na bijna een week zag ik niet echt veel verandering dus ben ik naar de da gegaan. Deze constateerde een gistinfectie en een bacteriele infectie. Waarschijnlijk veroorzaakt door een allergische reactie (start pollentijd).

Ik moest hem regelmatig met mijn shampoo wassen (D-10 van Amazon.de), mocht ook de betadine voetenbadjes geven en ik kreeg Aurimic druppels mee (prednison, miconazol en Polymyxine). Deze moct ik maximaal 2 weken geven. Na de 2 weken was het wel iets verbeterd maar niet helemaal weg. Ben na een paar dagen weer terug gegaan om het weer na te laten kijken. De gist en de bacteriele infectie waren beide weg. Wel had hij nog ontstekingen en zwellingen in verschillende tenen. Wel waren de wat paars/blauwe verkleuring minder geworden en de rode plekken wat roziger. Advies was om niets te doen en met rust laten, heeft gewoon tijd nodig om te herstellen. Wel om de 2 weken met de maleseb even wassen. Deze had ik toch maar gehaald tijdens die 2 weken omdat ik niet veel verandering zag.

Na een week zag ik vrij weinig verandering, soms leek het beter te gaan en dan de volgende dag was het weer als daarvoor. Op dit forum las ik dat er bij een situatie met ook een ontsteking van de tenen om hier Tea tree balsem van CHI met kokosolie op te smeren en Echinaforce te geven. Dit heb ik ongeveer een week gedaan. Sommige tenen gaan nu echt de goede kant op, rode is stuk minder en zijn haar begint daar ook weer terug te groeien. Maar hij blijft op enkele plaatsen, zijn ook erg pijnlijk, zwellingen houden. De kleur van de huid is hier ook donker (kan gewoon pigment zijn want hij heeft overal donkere vlekken).
Ben vandaag toch maar weer naar de da gegaan om na te laten kijken. Zij vind het ook een beetje vreemd en heeft er nu foto's van genomen om op een of ander forum te zetten waar dierenartsen elkaar om raad vragen. Zij gaf aan om er maar niets meer op te smeren want dat zou waarschijnlijk niet helpen omdat dit niet zo ver de huid ingaat. En de huid voelt nu goed stevig aan en bij smeren wordt het alleen maar weker.
Ook geen badjes geven om dezelfde reden. Ohja ik had hem ook een paar keer een voetenbadje gegeven met Epsom zout. Ze gaf wel aan dat in dit soort gevallen prednison wordt gegeven, maar dat kan weer niet samen met een NSAID (die hij nu krijgt voor zijn osteoartrose, Previcox)

Toevallig rond die zaterdag dat ik het voor het eerst zag was ik met groenlip mossel begonnen omdat hij wat last van zijn maag had (door de Previcox) en ook was ik begonnen met andere thc en cbd olie die ik via internet gekocht had bij Poldercannabis. Ik dacht hier pas een paar dagen later aan en wist niet meer precies of ik de dag ervoor(vrijdag) of een dag erna (zondag) hiermee begonnen was om te geven. Ben voor de zekerheid na een tijdje gestopt met geven omdat hij misschien hier allergies voor is. Groenlipmossel verdenk ik minder omdat hij dit in het verleden al eens gekregen heeft zonder deze problemen.

Vind het lastig om niets te doen. Hij heeft er tijdens het lopen behoorlijk last van.
#3375481
src_esther schreef:Ik moest aan dit topic denken: viewtopic.php?f=8&t=128058&start=240#p3292895
Dankje, ik hou die perilla even in gedachte!

Was na het lezen van je link weer verder aan het zoeken en van het een kom je aan het ander, bijv Efaskin maar ook kwam ik puur pollen tegen. Deze was ik even vergeten.
Puur pollen gebruik ik al langer, geen idee hoe lang precies. Hij heeft in de lente altijd last van allergieen en puur pollen en puur jeuk/derma hebben altijd goed geholpen. Meestal ben ik wel te laat met het beginnen ermee. Dit jaar was ik begonnen ongeveer 3e week van februari.
Ik had hem volgens de beschrijving om de 5 dagen de druppels gegeven voor ca. 3 weken. Had hierna in mijn agenda genoteerd voor 3 weken later, dit werd dan 3 april.
Het was zaterdag, 23 maart, dat hij die rode en gezwollen tenen kreeg.
Ik herinnerde me nu ineens dat ik gestopt ben met het geven van de puur pollen. Ik deed dit omdat ik toen ik weer die druppels moest geven op 3 april de beschrijving ging lezen en ik schrok dat er stond dat je
ze minstens 1 seizoen moest geven en indien nodig 2 seizoenen. Ik begreep dit als dat je puur pollen maar 2 seizoenen mag geven. Ik weet dat ik hem zeker al 2 seizoenen dit heb gegeven. Ik meen me vaag ook te herinneren dat ik iets had gelezen dat je je hond dan hypersensitief kan maken voor de ingredienten. Ik was bang dat ik door hem meer dan 2 seizoenen de puur pollen te geven hem dus hypersensitief had gemaakt. Ben toen gelijk gestopt met het geven van de druppels.

Nu ik weer aan die puur pollen herinnerd werd ging ik weer de beschrijving lezen en zag ook weer staan dat in het begin de klachten kunnen verergeren. (Over die hypersensitief kan ik niets terugvinden op google).
Ook op het forum las ik dat mensen al heel lang de puur pollen geven aan hun hondjes en paarden.

Kan het dus zijn dat ik door het geven van die puur pollen vlak voor het begin van het pollenseizoen deze, mogelijk te verwachtte, reactie heb 'veroorzaakt' en dat ik gewoon door had moet druppelen maar met iets minder druppels?
Kan je puur pollen gewoon meer dan 2 seizoenen geven?
#3375486
Puur Pollen, daar staat op dat je er na 2 seizoenen mee kan stoppen maar dat komt omdat sommige honden dan al voldoende gedesensibiliseerd zijn. Bij veel honden is dat niet het geval en mag je de kuur ook herhalen, ieder jaar. Ik neem het zelf (en Leo, mijn man ook) nu voor het 9ste of 10de jaar. Doen we dat niet, hebben we beide vreselijk veel last van hooikoorts.

Ik verdenk de groenlipmossel eerder dan de CBD. Het is en blijft een schaaldier, groenlipmossel, en veel mensen en dieren hebben daar een allergie voor. Maar goed, het kan net zo goed iets anders zijn, zelfs iets in zijn voeding dat hij al jaren eet. Het kan zelfs een optelsom zijn van meerdere dingen waar hij overgevoelig voor is. Dus ik zeg maar wat groenlipmossel + pollen seizoen + kip = bingo. Maar ik vind het wel klinken naar een allergie en daar staat je ras volgens mij ook wel bekend om.

Geef je hem ook al een hoog gedoseerde kwalitatief uitstekende visolie capsule? Dat wil nog wel eens goed helpen bij dit soort problemen. En verder is het misschien toch niet zo'n gek idee om je door te laten sturen naar een dermatoloog. Dr. Vroom vind ik echt een hele goeie!

Misschien heb je ook wel wat aan dit topic: viewtopic.php?t=127681
#3375602
Hij krijgt al jaren ivm osteoartrose Doils Joint. Ook ben ik jaren geleden toen ik merkte dat hij nogal allergisch aangelegd was, vooral in de lente en zomer, overgegaan op kvv. Dit hielp heel veel.
Hij had nog wel last maar was vele malen minder. Daarbij gaf ik dus die puur pollen en puur jeuk en daarmee kwamen we de lente en zomer redelijk goed doorheen.
Het hele jaar heeft hij ook redelijk lichte klachten wat lijkt op huisstofmijtallergie.
De laatste tijd heeft hij ook meer last gekregen van zijn lippen/zijkant bek. Hij schuurt daarmee buiten haast het hele jaar afentoe over de grond. Als ik dit met een oplossing water/appelcider regelmatig inwrijf lijkt het beter te gaan, maar de laatste tijd heeft hij hier ook meer last van gekregen en begint hij het ook thuis met zijn bek/lippen te schuren.
Hij had nog nooit zo'n tussenteen ontsteking gehad.

Het klopt dat hij wel aardig wat supplementen, middeltjes krijgt voor zijn osteoartrose nl: Kurkuma (Golden Paste), visselolie, corta rx, cbd en thc druppels en Previcox.
Verleden jaar heb ik hem al even Groenlipmossel gegeven zonder problemen.
Volgens mij het enige andere wat ik gaf vlak voor hij die tussenteen problemen kreeg was puur pollen (4 weken ervoor) en de andere cbd en thc druppels en de groenlipmossel maar die laatste drie weet ik dus niet zeker of het nou een dag ervoor of erna was (ik nijg meer te denken dat ik erna ben begonnen). Ik ben na een tijdje voor de zekerheid maar met die laatste drie gestopt en wel weer de oude cbd en thc gegeven.
Ook ben ik Echinacea force druppels gaan geven voor zijn weerstand en probiotica.

Kreeg net bericht van de da die via een dierenartsenfacebookpage wat foto's had geplaatst van zijn tenen. Deze vonden het meest lijken op een immuun-gemedieerde aandoening. Ze zouden hiervoor prednison geven maar dat gaat niet in combi met de Previcox. Ze zou nu eerst een Cortavance spray proberen. Als dit onvoldoende effect heeft zou ze toch systemisch cyclosporinen proberen, dit is minder heftig dan prednison en heeft vaak ook goede resultaten bij ontstoken tenen.
Aangezien een aantal tenen al aan het verbeteren waren de afgelopen tijd en nu ik het idee heb dat gisteren en vandaag die andere plekken er ook iets beter uitzien wil ik even wachten met deze middelen. Heb ook de linken naar de andere tussenteenontstekingen op het forum doorgelezen en denk dat ik die spray gaat maken met groene thee/kamille en appel cider en deze na het afspoelen van de poten erop spuiten.
Vind dat afspoelen alleen nu een beetje eng omdat ik die geirriteerde plekken dan moet gaan afdrogen.
Denk er ook over om toch dan maar weer met die Puur Pollen te beginnen, alleen met wat minder druppels en dan evt langzaam opbouwen.

Edit: Zat net even weer zijn tenen te bekijken om te proberen wat foto's te plaatsen en zie op verschillende plekken dat het een beetje vochtig is.
Edit2: Volgens de leverancier van de cbd olie(gemaakt van cannabis ipv hennep) is deze cbd olie aangevuld met meerdere terpenen om de werking te versterken. De terpenen van een cannabis plant zijn dezelde als van andere planten. De terpenen die je los kan kopen komen hoogstwaarschijnlijk gewoon van legale plantjes/bloemen. Zou best kunnen dat hij van een van die terpenen allergisch is.
#3376080
Ben vanmiddag naar dermatoloog vroom geweest.
Ze hadden een kleine hoeveelheid coccen bacterie gevonden, geen gisten.
Mogelijk basaalmemraan kapot, zit in de haarzakjes geloof ik.
Als de plekjes kapot gaan komt er bloed en of een vloeistof uit, daarom heeft ze een zalfje neonystatriam (Neomycine / Triamcinolon / Nystatine) meegegeven.

Ze raadde aan om met de Puur pollen en de Echinacea druppels te stoppen. Geen badjes of shampoo.
Ook heeft ze geadviseerd om de komende weken maar 1 diersoort te geven.
Hij krijgt nu van Carnibest paard, lam en eend. En van Barfmenu paard , lam, eend, konijn, kalkoen en vis.
Zij raadde aan om alleen konijn te gaan geven, en wanneer deze niet compleet is dan Trovet balance erbij te doen.

Ik heb dat onderwerp hier over eliminatie dieet gelezen en dan moet ik eigenlijk een diersoort geven die hij nog nooit gehad heeft.
In het verleden heeft hij ook andere merken gehad met bijv. fazant, patrijs en nog een paar, weet ff niet meer welke. Zou zo gauw niet 1 weten die hij nog nooit heeft gehad.
Alleen struisvogel kan ik me bedenken, maar zij had het over alles wat een ei legt beter niet doen.

Wanneer ik dan de konijn zou doen, wat is dan aan te raden? Of een compleet versie nemen of hem zelf compleet maken met die Trovet balance?
#3376082
Nozum schreef:Ben vanmiddag naar dermatoloog vroom geweest.
Ze hadden een kleine hoeveelheid coccen bacterie gevonden, geen gisten.
Mogelijk basaalmemraan kapot, zit in de haarzakjes geloof ik.
Als de plekjes kapot gaan komt er bloed en of een vloeistof uit, daarom heeft ze een zalfje neonystatriam (Neomycine / Triamcinolon / Nystatine) meegegeven.

Ze raadde aan om met de Puur pollen en de Echinacea druppels te stoppen. Geen badjes of shampoo.
Ook heeft ze geadviseerd om de komende weken maar 1 diersoort te geven.
Hij krijgt nu van Carnibest paard, lam en eend. En van Barfmenu paard , lam, eend, konijn, kalkoen en vis.
Zij raadde aan om alleen konijn te gaan geven, en wanneer deze niet compleet is dan Trovet balance erbij te doen.

Ik heb dat onderwerp hier over eliminatie dieet gelezen en dan moet ik eigenlijk een diersoort geven die hij nog nooit gehad heeft.
In het verleden heeft hij ook andere merken gehad met bijv. fazant, patrijs en nog een paar, weet ff niet meer welke. Zou zo gauw niet 1 weten die hij nog nooit heeft gehad.
Alleen struisvogel kan ik me bedenken, maar zij had het over alles wat een ei legt beter niet doen.

Wanneer ik dan de konijn zou doen, wat is dan aan te raden? Of een compleet versie nemen of hem zelf compleet maken met die Trovet balance?
Ja, ik ben de schrijver van het eliminatie dieet topic. En ik ben het dus niet met Vroom eens. Een hond allergisch voor kip hoeft helemaal niet allergisch te zijn voor gans. En jouw hond kan wel eens een overgevoeligheid/allergie hebben ontwikkeld voor konijn, puur omdat hij dat al gegeten heeft.

Heb je al gans gevoerd? Is ook nog een optie, behalve struisvogel. Ik zou voor een zelf samengestelde voeding gaan, niet eens een KVV. Dan weet je precies wat je voert. Ik zou al zo geen KVV nemen waar van alles doorheen gegooid is. Je kunt je hond prima spiervlees, vleesbot en orgaan van 1 diersoort voeren en dat 10 weken lang zonder risico op tekorten. Ik gaf dus en geen Trovet meuk en geen diersoort dat ie al eerder gegeten heeft.

Heel eerlijk? Ik ben licht teleurgesteld in het voedingsadvies van Vroom. Wederom.
#3376087
Ze gaf aan dat konijn een diersoort is waarbij over het algemeen het minste allergische reacties bij voorkomt.
En omdat Harrie al heel veel diersoorten heeft gekregen ze voor konijn had gekozen.

Dat zelf samenstellen wordt wel problematisch. Ik woon op het moment wegens omstandigheden tijdelijk weer bij mijn ouders. We hebben hier niet veel ruimte in de vriezer.

Ze dacht ook aan zoals jij ook al schreef dat het mogelijk een optelling is van meerdere dingen waar hij allergisch voor is.
Het is ook zo jammer dat die groenlipmossel en die nieuwe cbd en thc druppels precies rond die eerste dag van die ontstoken tenen zijn gegeven.
Daarentegen kan ik me niet voorstellen dat als ik die 1 of 2 dagen ervoor had gegeven er geen lampje is gaan branden dat het evt daardoor kon komen. Maarja...lampje kan ook gewoon uitgebleven zijn :-\ .

Aangezien hij ook een hele riedel aan middeltjes krijgt voor zijn osteoartrose is het heel lastig hier achter te komen.
Ze vond het niet haar plaats om te zeggen dat ik met die dingen die hij voor zijn ellebogen krijgt te stoppen.

Heb ook gezocht naar een gans kvv (die heeft hij volgens mij nog nooit gehad), is de Alroda puur (wilde) gans een redelijke optie om deze de komende weken te gaan geven?
Mag ik daar mijn groente mix aan toe voegen?
Moet ik daar afentoe ook pens aan toevoegen?
#3376128
Nozum schreef:Ze gaf aan dat konijn een diersoort is waarbij over het algemeen het minste allergische reacties bij voorkomt.
En omdat Harrie al heel veel diersoorten heeft gekregen ze voor konijn had gekozen.

Dat zelf samenstellen wordt wel problematisch. Ik woon op het moment wegens omstandigheden tijdelijk weer bij mijn ouders. We hebben hier niet veel ruimte in de vriezer.

Ze dacht ook aan zoals jij ook al schreef dat het mogelijk een optelling is van meerdere dingen waar hij allergisch voor is.
Het is ook zo jammer dat die groenlipmossel en die nieuwe cbd en thc druppels precies rond die eerste dag van die ontstoken tenen zijn gegeven.
Daarentegen kan ik me niet voorstellen dat als ik die 1 of 2 dagen ervoor had gegeven er geen lampje is gaan branden dat het evt daardoor kon komen. Maarja...lampje kan ook gewoon uitgebleven zijn :-\ .

Aangezien hij ook een hele riedel aan middeltjes krijgt voor zijn osteoartrose is het heel lastig hier achter te komen.
Ze vond het niet haar plaats om te zeggen dat ik met die dingen die hij voor zijn ellebogen krijgt te stoppen.

Heb ook gezocht naar een gans kvv (die heeft hij volgens mij nog nooit gehad), is de Alroda puur (wilde) gans een redelijke optie om deze de komende weken te gaan geven?
Mag ik daar mijn groente mix aan toe voegen?
Moet ik daar afentoe ook pens aan toevoegen?
Als je een eliminatie dieet doet moet je het echt goed doen. Anders is het zonde van je tijd, energie en geld. Ik zou dus of konijn of gans KVV gaan geven (gans is zeker wel een optie) en ik zou alleen dat geven. Ook geen groenten en al helemaal geen pens. Je verpest namelijk het hele eliminatie dieet door er iets aan toe te voegen. Hij mag ook geen snack, niets.
#3376131
Ik ga een stuk tekst geven van Dr. Jean Dodds. Zij is een Amerikaanse dierenarts die de voedsel-allergie-test-via speeksel heeft ontwikkeld (de Nutriscan). Deze test bespaard je dus de ellende van het doen van een eliminatie dieet. Maar waarom deze quote van Jean Dodds? Omdat zij in het volgende stuk tekst aangeeft dat een hond met een allergie voor kip helemaal niet allergisch hoeft te zijn voor alle gevogelte. Dat riep men vroeger altijd wel maar dat is gewoon keihard achterhaald (en vandaar ook mede mijn teleurstelling):

QUOTE: MY DOG HAS A CHICKEN “ALLERGY”, WHICH MEANS HE IS ALSO “ALLERGIC” TO TURKEY, DUCK, PHEASANT, QUAIL, OSTRICH AND ALL POULTRY.
Voedselallergie.png
Voedselallergie.png (32.99 KiB) 3324 keer bekeken
For many of you who follow my Blog, you are probably shocked I used such a statement as the entry topic for a post. But, I often hear it and wanted to address it.

In my previous post, “Food Sensitivity vs. Food Allergy: Is it not really just the same thing?”, I detailed the immunological differences between food sensitivities and food allergies, which are actually hypersensitivities. As I have stated in the past, food sensitivities are at least 10 – 15 times more common than food allergies. I recognize it is woven into our vernacular to assign the term “allergy” to any sensitivity. However, this is incorrect as it is not indicative of the physiological and immunological reactions that take place. So, it is best to say “sensitive” whether it be a true – but rare – food allergy, or the more common sensitivity.

Secondly, you could be denying your companion animal a vital protein source with the bold assertion that if your pet is sensitive to chicken he must be sensitive to ALL poultry. This is not the case. Since the Hemolife Diagnostic team and I officially introduced duck as one of the foods tested with NutriScan in September 2013, the data in Table 1 clearly demonstrate that dogs and cats who react to chicken are NOT always sensitive to other feathered creatures and vice versa.

Why?
The primary difference between each of the bird species is a simple answer: evolution. Yes; current research is showing that genomes between avian species have less copy number variants than mammalians. So, the logical assumption that your pet is sensitive to one bird protein and will be to another, is not necessarily true. Avians have different chromosome sequences that have adapted over millions of years. For example, due to the flying and swimming activities of ducks and geese, their muscles receive more oxygen via red blood cells than land fowls. Myoglobins hold the oxygen in the muscles, which give goose and duck meats darker colors compared to chicken, quail, pheasant and turkey meats.

Other factors – such as farming practices, sourcing and feeds given to the animal – also impact your pet’s reactions to certain foods. I will delve further into those topics in subsequent Blog posts. In the meantime, please do not presume these statistics automatically apply to your companion animal as NutriScan is based on nutrigenomics, which is the science that studies the molecular relations between nutrition and the response of genes. Nutrigenomics affects every individual differently based on that individual’s genetic makeup. The takeaway is that I ask you to please be open to other protein sources. This will give your companion animal the right nutritional balance for a long and healthy life.

W. Jean Dodds, DVM
Hemopet / NutriScan
11561 Salinaz Avenue
Garden Grove, CA 92843

Table 1 :
voedselallergie1.png
voedselallergie1.png (79.97 KiB) 3324 keer bekeken
#3376221
Bedankt voor alle info O0

Over dat niets toevoegen bedoel je daarmee alleen geen etenswaren of ook andere toevoegingen? Hij krijgt best veel middelen door zijn eten voor zijn ernstige osteoartrose. Ik neem aan dat het ook zou kunnen dat er iets in de Corta RX zit waar hij ook allergisch voor kan zijn of misschien de visseolie, Golden Paste?

Ik heb een beetje moeite met het begrijpen van wat Dr. Jean Dodds allemaal bescrijft. :???: ;D
Maar in grote lijnen snap ik het.

Ik ging even zoeken op 'Nutriscan' en kwam uit op een pagina van het forum van Voerwijzer.
Hierin werd de test besproken en een beetje onderuit gehaald door een specialist diervoeding Faculteit Diergeneeskunde: Nutriscan voedselintolerantie-test: onderzoek naar betrouwbaarheid
Weet dus even niet wat ikhier van moet denken, materie gaat mij boven me pet.

Later in dat topic kwam ook de Voedsel Overgevoeligheids Analyse (VOA) van Oervoer ter sprake. Deze kost aanzienlijk minder en lijkt mij ook wel veelzeggend over reacties bij o.a. verschillende vleessoorten.
Wat vind je van deze test?

In een ander topic op het Voerwijzer forum werden er ervaringen gemeld van deze Oervoer test: ervaringen
Laatst gewijzigd door Nozum op do 09 mei 2019, 23:13, 3 keer totaal gewijzigd.
#3376239
Het zou wel interessant zijn om Dr. Jean Dodds te confronteren met de reactie van haar collega Plantinga. Misschien dat ik dat maar eens ga doen, mailtje naar Dr. Dodds sturen.

Bioresonantie test: ja, daar geloof ik nou werkelijk geen ene mallemoer van eerlijk gezegd.

Lijkt me voor nu het meest veilig om gewoon een eliminatie dieet te doen. Je hond kan voor alles allergisch zijn. Dus ja, ook voor de toevoegingen die je geeft. Maar ik kan echt vanaf hier niet bepalen of je daar veilig mee kunt stoppen, al is het tijdelijk.....
#3376265
Lizzy schreef:Mailtje naar Dr. Dodds gestuurd. Ben benieuwd.
Ben ook benieuwd!

Begrijp ik die Table 1 gegevens goed in je post dat de meeste honden een reactie hebben op turkey/kalkoen?
Nog meer dus dan op kip?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door