Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sassol
#3375510
Ik heb sinds eind oktober een tweede hond erbij: Puma, 9 jarige (geschat) teef.
Eerst op KVV gezet en later over op BARF. Het werd al vrij gauw duidelijk dat zij andere percentage bot behoeft dan Duke. Dus ze krijgen ongeveer hetzelfde in gewicht aan BARF, maar zij krijgt minder bot en meer spiervlees, Duke iets meer groente.

Het viel me op dat zij minder grote drollen draaide dan Duke de laatste dagen, en er vaak een geel (van het bot) stuk bij zat. Maar nu: gillen tijdens het poepen, en toen ik ging kijken om te helpen hing er gewoon een stukje bot uit d'r poeperd (ruggenwervel haas denk ik), dat doet pijn natuurlijk. Arme Puma.

Nu ben ik een beetje in dubio:
- kan het zijn dat zij gewoon niet zo goed tegen bot kan? (Ze gaat nu tijdelijk op KVV en straks gaat ze weer over op BARF maar dan zachtere botsoorten proberen)
- verwachten jullie dat er toch iets anders aan de hand moet zijn?
- kan ze misschien gewoon niet zo goed tegen haas?

Tips voor honden die bot niet zo goed verteren?
Door Lizzy
#3375517
Sassol schreef:Ik heb sinds eind oktober een tweede hond erbij: Puma, 9 jarige (geschat) teef.
Eerst op KVV gezet en later over op BARF. Het werd al vrij gauw duidelijk dat zij andere percentage bot behoeft dan Duke. Dus ze krijgen ongeveer hetzelfde in gewicht aan BARF, maar zij krijgt minder bot en meer spiervlees, Duke iets meer groente.

Het viel me op dat zij minder grote drollen draaide dan Duke de laatste dagen, en er vaak een geel (van het bot) stuk bij zat. Maar nu: gillen tijdens het poepen, en toen ik ging kijken om te helpen hing er gewoon een stukje bot uit d'r poeperd (ruggenwervel haas denk ik), dat doet pijn natuurlijk. Arme Puma.

Nu ben ik een beetje in dubio:
- kan het zijn dat zij gewoon niet zo goed tegen bot kan? (Ze gaat nu tijdelijk op KVV en straks gaat ze weer over op BARF maar dan zachtere botsoorten proberen)
- verwachten jullie dat er toch iets anders aan de hand moet zijn?
- kan ze misschien gewoon niet zo goed tegen haas?

Tips voor honden die bot niet zo goed verteren?
Ik denk dat ze bot minder goed verteerd ja. En dat zie je wel vaker bij honden die een achterstand hebben qua botvertering (er niet op af zijn gespeend of lang brok hebben gegeten) en/of die wat ouder zijn (nou is 9 niet zo heel oud maar ook niet super jong) en zeker als ze dan bot krijgen dat ook wat hard is. En ik vind haas hard. Echt hard.

Wat ik zou doen: ik zou haar alleen nog maar vleesbot geven van zachtere diersoorten. En voor mij valt kipkarkas of ingeknipte/geplette kippenvleugel, parelhoenkarkas, konijn van tam konijn karkas, eendkarkas, kwartelkarkas daar onder. Haas, lam, geit, kalf, gans, hert, etc. valt daar allemaal niet onder.

Ik verwacht niet dat er wat anders aan de hand is.
Door Sassol
#3375528
Dan gaan we dat doen :) Jammer, dacht ik ze juist lekker te verwennen met wilde haas. Achja, meer voor Duke! Haal ik voor Puma wel kipkarkas bij de bioslager tot de nieuwe vleesbestelling.

Verder is Puma gewoon happy en actief, dus hopelijk heeft ze de rest van de haas wel verteerd.
Vanavond lekker KVV met vette vis en groente om de boel wat te smeren.
Door Lizzy
#3375529
Sassol schreef:Dan gaan we dat doen :) Jammer, dacht ik ze juist lekker te verwennen met wilde haas. Achja, meer voor Duke! Haal ik voor Puma wel kipkarkas bij de bioslager tot de nieuwe vleesbestelling.

Verder is Puma gewoon happy en actief, dus hopelijk heeft ze de rest van de haas wel verteerd.
Vanavond lekker KVV met vette vis en groente om de boel wat te smeren.
Je kunt het wel geven (het is overigens geen drama, een stukje bot in de ontlasting - hoewel als het pijnlijk is het natuurlijk wel zielig is!) maar dan moet je het karkas eerst goed pletten met een (vlees)hamer. En dan zou ik het altijd in combinatie geven met pens. En niet met ander orgaanvlees (omdat dit laxeert). En dan is de kans zeeeeer groot dat het wel goed gaat!
Gebruikersavatar
Door pike
#3375535
Ter illustratie: Pike heeft, toen hij op de leeftijd van 3,5 jaar overging van brok naar barf, drie maanden enkel bot van kip gehad. Zo lang duurde het voordat zijn lichaam fatsoenlijk kippenbotjes kon verteren. Het was heel vaak gilbil met ontlasten, en dan kon ik ook de botjes zien zitten. Vreemd genoeg voelden die wel altijd zacht, maar blijkbaar deed het toch zeer. Later heeft hij alles probleemloos gegeten, ook de hardste botsoorten. Maar kip is tot het eind altijd zijn favoriet gebleven ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door