Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375355
Lizzy schreef:Wat schattig :smitten:

Overigens hebben ze bij Akka's ganzenparadijs honderden hanen bij elkaar lopen. Maar dan zonder hennen. En dan vechten ze niet.
Echt? Dat wist ik niet. Dat ze zonder hennen niet vechten. Ook niet als ze ouder worden?
Wat goed.
Als ik alle ruimte had... ::)
Door src_esther
#3375363
Laika schreef:Slacht je ze zelf? Wij zouden dat niet kunnen. Maar het lijkt me wel het beste. Jij weet dat je goed vlees hebt en het dier heeft een welliswaar korter maar goed leven gehad.
Korter dan wat? Niet korter dan eendags- of vleeskuiken in elk geval.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3375364
src_esther schreef:Korter dan wat? Niet korter dan eendags- of vleeskuiken in elk geval.
Korter dan de hen ;)
Door eelke
#3375385
Dat zal in het wild ook wel zo zijn denk ik? Dat t gros van de hanen maar alleen gaat zwerven en dan makkelijk ten prooi valt?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3375396
eelke schreef:Dat zal in het wild ook wel zo zijn denk ik? Dat t gros van de hanen maar alleen gaat zwerven en dan makkelijk ten prooi valt?
Geen idee, ik heb nog nooit wilde kippen gezien.

Hij leeft iig korter dan de haan die als enigst haan werd geboren in een ren vol hennen :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Laika
#3375404
eelke schreef:Dat zal in het wild ook wel zo zijn denk ik? Dat t gros van de hanen maar alleen gaat zwerven en dan makkelijk ten prooi valt?
Bij een wilde kip (Rode Kamhoen (Gallus Gallus), die in Azië voorkomt) lees ik dat de ondergeschikte hanen wel getolereerd worden in de groep van 4 tot 30 individuen maar wel naar de buitenkant van het territorium gedreven worden.
Door Lizzy
#3375410
Spikkelneus schreef:Bij het Beloofde Varkensland hebben ze ook alleen hanen. Hardstikke goed, hoor, dat soort plekken, maar alleen haalbaar als je echt in the middle of nowhere woont (en geen hennen hoeft).

Ik heb 2 hanen, en bij diverse buren zullen er nog een stuk of 10 zitten (op gehoorsafstand) - die kraaien al de hele dag tegen elkaar. Moet je er eens 100 op een klein stukkie zetten ;D dat is niet grappig als het niet je eigen dieren zijn...
Nee, dat snap ik wel hoor. Ik kreeg het al niet eens voor elkaar om 1 klein haantje te houden (zonder bonje te krijgen met de buren). Maar wat ik meer bedoel te zeggen is dat je niet "fokt" en twee haantjes EN een grote tuin hebt, je de haantjes misschien ook apart kunt zetten, zodat ze niet op wintersport hoeven.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3375424
Lizzy schreef:Nee, dat snap ik wel hoor. Ik kreeg het al niet eens voor elkaar om 1 klein haantje te houden (zonder bonje te krijgen met de buren). Maar wat ik meer bedoel te zeggen is dat je niet "fokt" en twee haantjes EN een grote tuin hebt, je de haantjes misschien ook apart kunt zetten, zodat ze niet op wintersport hoeven.
Maar als je niet fokt, en wel nieuwe hennen wilt, dan verplaats je toch het probleem? Ik heb laatst wat losse hennen bijgekocht, maar die hebben ook broertjes gehad. Die zijn dan toch door iemand anders geslacht.
Door Lizzy
#3375425
Ik geef PoP alleen een tip, dat ze misschien de hanen zonder hennen kan houden. Tuurlijk, je kunt ze ook de nek omdraaien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375477
Zoveel plaats heb ik spijtig genoeg niet.
Want ze mogen de hennen dan vast ook niet zien.
Ik denk trouwens ook niet dat ik Meneer PoP daarin meekrijg. Die hanen moeten natuurlijk ook eten.

Maar he, we eten ook gewoon kip uit de winkel. Die hebben ook geleefd. Dus moeten we niet hypocriet over doen.
Dan beter de eigen volgroeide haantjes dan die plofkuikens uit de winkel.
Het is gewoon voor onszelf heel lastig en confronterend omdat je deze kent. Maar vanuit dierenkundig oogpunt is dit gewoon beter.
En idd, als je ze zelf niet slacht en wegdoet, dan doet iemand anders het wel of geraakt er ergens anders een haan niet aan een thuis. Er is gewoon een stuk minder vraag naar hanen om te houden dan er geboren worden. Dat is de simpele realiteit.
En eerlijk, hoe meer er op deze manier mogen opgroeien en geslacht worden, hoe minder er uit de bio-industrie gegeten worden, hoe liever ik het heb.

Zelfs als ik kuikens al op heel jonge leeftijd zou kunnen geslacht bepalen (bij bepaalde kleuren kan dat), dan nog zal ik die haantjes nooit dan al op wintersport sturen. Ze zullen altijd mogen opgroeien.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375478
Laika schreef:Bij een wilde kip (Rode Kamhoen (Gallus Gallus), die in Azië voorkomt) lees ik dat de ondergeschikte hanen wel getolereerd worden in de groep van 4 tot 30 individuen maar wel naar de buitenkant van het territorium gedreven worden.
Ik hoor ook dat men meer hanen bij elkaar kan houden, als er voldoende hennen zijn. Zo'n hen of 4 per haan. Samen opgroeien helpt ook, en het is ook wat rasafhankelijk.
Je hebt vechtrassen, die natuurlijk minder tolerant zijn, terwijl anderen heel vlot andere hanen verdragen.

Hier was het trouwens de jonge haan die besloot zijn vader aan te vallen. Zijn vader hield hem idd al een tijdje wat op afstand (2 meter verder of zo) en verhinderde de jonge haan om zijn hennen te treden, maar daar stopte het. Het is de jonge die plots de aanval inzette. En duidelijk met het doel om door te gaan tot 1 van beide zou bezwijken. :-X
De oudste heeft het meeste afgezien. Geen echte wonden oid, maar wel bloeduitstortingen in het gezicht en op zijn kam en lellen.
Hij zal er wel niets aan overhouden, gelukkig.

Ik'denk dat in het wild er ook wel gevechten zullen uitbreken op leven of dood. En dat zo ook hanen sneuvelen. Of gewond verjaagd worden.
Beetje zoals bij leeuwen.
Door hannabelgje
#3375507
Hier vandaag de twee frutsels buiten in het kraamhok gezet. De rest van de eieren maar weggehaald. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3376311
Ik ben ondertussen vrij zeker dat de kraaien met m'n eieren gaan lopen. Vandaar dat ik er nogal weinig vind.
Toen de Australorpen arriveerden vond ik toevallig (erg toevallig dus) op 2 dagen 4 krielkipeitjes en sindsdien niets meer. Ook de eieren van de Australorpen zijn minder in aantal dan je zou verwachten. De eerste dagen dat ze hier waren zag ik ze nog achter de kraaiachtigen aangaan die in de ren landen. Maar die hondsbrutale beesten >:( zijn hier met zo velen en komen de hele dag door, dat ze dat al snel afleren.
En sindsdien dus steeds minder eieren (vandaag geen) en de echte eieren die ik laat liggen om m'n hen broeds te maken verdwijnen ook. De stenen exemplaren laten ze liggen, in of naast het nest.
De krieleieren zullen ze wel het eerst stelen, want die passen beter in de bek. >:(

Het hele hok hangt al vol met cd's, wat vroeger wel hielp. En er hangt een plastic zakje te wapperen bovenop het dak. Daardoor zitten ze niet meer op het dak, maar verder heeft het geen effect blijkbaar....

Ik heb gehoord dat een dode (nep) kraai ophangen wel helpt, maar ook maar even.
Ik weet het eerlijk gezegd niet goed meer. Eieren opvullen met iets vies? Wat zouden jullie dan nemen? Wat zou ze het meest afschrikken?
Een.vangkooi halen en ze proberen vangen? En wat dan daarna?
Een net eroverheen kost algauw 120 euro, en er staan 2 fruitbomen in. Laagstam... Hoe los je dat dan op?
Het hok komt ook hoger dan de 150cm afsluiting en staat niet tegen de kant (je kan er omheen lopen).

Dan wil ik ook een net over de konijnenren want die beesten vallen m'n konijntjes ook steeds meer lastig. Zag er vandaag nog een m'n Mathijsje bij het eten wegjagen. :-\
Dan komt het op 300 euro. Meneer zal me zien komen...

Maar ik wordt er eigenlijk wel behoorlijk kwaad van. Alles op een rijtje gezet.
Zeker nu ik in het voorjaar zo erg zitten zoeken heb naar een ander ras kippen omdat de Brahma's te weinig leggen, en dit hoogstwaarschijnlijk dus niet eens het geval was. We vinden de eieren gewoon niet.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3376324
Het ei leegzuigen en dan weer vullen met mosterd wordt wel gedaan om het eiereneten bij kippen af te leren. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Kunnen de kraaien zo makkelijk bij de legnesten komen? MIsschien kan je een sluisje maken voor het luikje waar de kippen binnenkomen? Wij hebben slierten voor de ingang naar het hok en de legnesten gemaakt (stroken geknipt van een stukje tafelzeil) zou dat de kraaien tegenhouden? Ze zijn wel erg brutaal he? Bij ons zitten ze ook heel veel maar gelukkig (nog) niet in het hok of in de ren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door