Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3375192
Siberienne schreef:Behalve bij de fatpad onder je hiel. Da’s niet echt te trainen ... als die weg is, komt ‘ie ook niet zomaar terug.

En @Doranto (en je is niet ‘jij’ maar ‘iemand’ )
En over natuurlijker lopen; ja, maar... dan moet de rest vd keten ook wel kloppen. Als je geen beweeglijkheid hebt rond je bekken (veel zitten op stoelen) of in je rug, mn hoger tussen de schouderbladen (veel achter beeldschermen) dan ga je ook op bf niet ‘vanzelf’ natuurlijk lopen.

Vraagje aan de bf’ers hier; tot waar voel je de beweging van je benen als je loopt? In 1 lijn zdoorlopen bedoel ik dan.
Ik bedoelde ook meer dat als je dat niet gebruikt of verkeerd gebruikt (en dan laat ik ziektes wel even buiten beschouwing) : dingen verdwijnen. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat als je ze weer gaat gebruiken, het weer terug komt. Het is ook wel zo dat fat pad syndroom een typische aandoening lijkt voor de westerse wereld. Volkeren waar men geen schoenen draagt: daar komt de aandoening vrijwel niet voor.

Ik weet wel mij met m'n steeds terugkerende peesplaatontsteking zo'n beetje werd verboden om op blote voeten te gaan lopen. M'n podoloog-zolen werden steeds interessanter :-X . Ik ben heus wel door een soort van hel gegaan hoor, maar afkloppen op ongelakt hout: ik ben sinds 11 maanden van m'n peesplaatonstekingen af. Door barefoot te gaan lopen.

Dus als de aandoening nog niet te ver is: dan ben je toch misschien beter af bij het heel langzaam over schakelen op barefootshoes. En dan de nadruk op langzaam. Tenzij de aandoening een andere oorzaak heeft zoals reuma, diabetes, overgewicht, etc. En als de aandoening te ernstig is kun je ook niet veel meer doen dan pappen en nat houden.....

Hoe dan ook: het is mooi ontzettend ruk dus dikke :bigarmhug: voor Laika!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375193
Lizzy schreef:Ik bedoelde ook meer dat als je dat niet gebruikt of verkeerd gebruikt (en dan laat ik ziektes wel even buiten beschouwing) : dingen verdwijnen. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat als je ze weer gaat gebruiken, het weer terug komt. Het is ook wel zo dat fat pad syndroom een typische aandoening lijkt voor de westerse wereld. Volkeren waar men geen schoenen draagt: daar komt de aandoening vrijwel niet voor.

Ik weet wel mij met m'n steeds terugkerende peesplaatontsteking zo'n beetje werd verboden om op blote voeten te gaan lopen. M'n podoloog-zolen werden steeds interessanter :-X . Ik ben heus wel door een soort van hel gegaan hoor, maar afkloppen op ongelakt hout: ik ben sinds 11 maanden van m'n peesplaatonstekingen af. Door barefoot te gaan lopen.

Dus als de aandoening nog niet te ver is: dan ben je toch misschien beter af bij het heel langzaam over schakelen op barefootshoes. En dan de nadruk op langzaam. Tenzij de aandoening een andere oorzaak heeft zoals reuma, diabetes, overgewicht, etc. En als de aandoening te ernstig is kun je ook niet veel meer doen dan pappen en nat houden.....

Hoe dan ook: het is mooi ontzettend ruk dus dikke :bigarmhug: voor Laika!
Zoals ik in mijn vorige bericht ook al schreef, bij bij heeft het heel goed uitgepakt. Ik voelde al mijn botjes in mijn voorvoeten in het begin, alsof ze zonder iets ertussen op de grond kwamen. Dat gevoel is nu weg. Als ik met mijn vingers onder mijn voeten op de botjes druk, voel ik ze ook véél minder duidelijk. Er zit als het ware veel meer onder nu. Of dat dan de 'fat pad' is of spieren, zou ik niet weten. Maar eerlijk gezegd kan me dat ook niet zoveel schelen. Het werkt voor mij!

ps. Eelt is het in ieder geval niet, want dat heb ik niet.
Door Lizzy
#3375194
Doranto schreef:Zoals ik in mijn vorige bericht ook al schreef, bij bij heeft het heel goed uitgepakt. Ik voelde al mijn botjes in mijn voorvoeten in het begin, alsof ze zonder iets ertussen op de grond kwamen. Dat gevoel is nu weg. Als ik met mijn vingers onder mijn voeten op de botjes druk, voel ik ze ook véél minder duidelijk. Er zit als het ware veel meer onder nu. Of dat dan de 'fat pad' is of spieren, zou ik niet weten. Maar eerlijk gezegd kan me dat ook niet zoveel schelen. Het werkt voor mij!

ps. Eelt is het in ieder geval niet, want dat heb ik niet.
Echt zo fijn voor je dat het bij jou goed heeft uitgepakt :-* ! Heb jij ook dat als je naar je voeten kijkt ze gewoon echt anders zijn om te zien dan "vroeger"? Mijn vriendin noemt mijn voeten "hobbit voetjes". M'n tenen staan gespreid en ik heb hele taaie voetjes gekregen. Bewegelijk ook. Ik kan mijn tenen bijna afzonderlijk van elkaar bewegen. Ik denk eigenlijk dat vooral die bekende (beruchte) harde hiellanding van de westerse mens de pest is voor de voeten. Maar ook het vastgebonden zitten in de schoenen. Als ik nu over een oneffen pad loop, doen al mijn tenen mee om balans te behouden. Ik denk zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375195
Ja, ben echt heel blij dat het zo goed uit pakt :) . Voor mij nooit iets anders meer dan bf-schoenen. Helemaal zónder schoenen is niet mijn ding.
Nee, ik heb niet het idee dat mijn voeten er nu anders uit zien. Wel lijken ze wat groter geworden. De schoenmaat die ik voorheen had is nu te klein.
Heel bewegelijk waren mijn voeten altijd al (té zelfs want hypemobiel).
ps. Ze waren eerst wel veel slapper en zijn nu steviger.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3375196
Ik had een zwakke voetboog. En das nu veel beter.
De voeten zijn ook gespierder.
Tenen staan iets wijder, maar niet heel veel. Ik had er altijd al ruimte tussen. Maar ik erger mij wel meer aan smalle schoenen. Vroeger voelde dat normaal dat m'n tenen gekneld zaten. Nu kan ik maar niet begrijpen dat ik dat normaal vond.

Ik loop wel soepeler, en dan bedoel ik echt lopen. Wandelen nog niet altijd, als ik stevig doorstap heb ik toch nog de neiging op m'n hak te landen.

Oh, en m'n evenwicht op 1 been is veeel beter.
Door Siberienne
#3375199
Laika schreef:En daar ben ik nu bang voor geworden. Dat de kussens (bij mij vnl onder de voorvoet) hun vulling steeds meer gaan verliezen doordat er bij Bf helemaal geen demping meer is onder de voet.
Gisteren nog even de Joe Nimbles aan gehad maar het voelde echt niet fijn. Alsof ik met slapende voeten in een grindbak sta :'(

Ik ga de schoenen weer terugsturen. Ze zijn i.i.g. te minimalistisch voor nu. Misschien dat de Merrell's die maandag bezorgd worden beter aanvoelen.
Als ik weer wat verder van huis kan dan ga ik toch maar een podoloog bezoeken. Het liefst eentje die Bf minded is en een beetje in de buurt van ZO Groningen zit.

Ik heb even wat voor je nagevraagd. Er is een organisatie van podologen/podotherapeuten die zich meer richten dan gemiddeld op training van voeten, die heet "goedvoets" https://www.goedvoets.com/vind-je-therapeut Er zit er 1 in Groningen.

Verder; er zijn twee hele bijzondere fatpads in het lichaam, onder de hiel en knie en raken die door een trauma (botbreuk etc) kapot, dan heb je een probleem. Dat is wat ik er van weet. Al die andere dingen die ik lees over "fatpad syndroom" denk ik.. is dit niet te zwartwit gedacht over kussentjes die dempen? Uiteindelijk zit de demping van je voeten in de voetbogen. Vooral als de voorste, dwarse boog niet functioneel is (en dat komt vaak door krappe schoenen) krijgen veel mensen voorvoet klachten.

Wat jij beschrijft aan klachten zou ook heel goed bij andere dingen kunnen passen, zoals bv een beklemmen van een zenuw in de voorvoet. Dat soort klachten kan juist heel goed reageren op blootsvoets lopen. Alleen vereist dat wel training en kan dat zeker in het begin raar of onprettig voelen. Ik heb zelfs in het begin zowat een stressfractuur gehad van het BF lopen, doordat ik iets te enthousiast op fingers ging hardlopen. Uiteindelijk zijn mijn voeten er wel sterker van geworden.
Doe je ook voet oefeningen? Kun je je voet een hand geven? Dus je vingers tussen je tenen vlechten?
Door Lizzy
#3375200
pearlsofpassion schreef:Ik had een zwakke voetboog. En das nu veel beter.
De voeten zijn ook gespierder.
Tenen staan iets wijder, maar niet heel veel. Ik had er altijd al ruimte tussen. Maar ik erger mij wel meer aan smalle schoenen. Vroeger voelde dat normaal dat m'n tenen gekneld zaten. Nu kan ik maar niet begrijpen dat ik dat normaal vond.

Ik loop wel soepeler, en dan bedoel ik echt lopen. Wandelen nog niet altijd, als ik stevig doorstap heb ik toch nog de neiging op m'n hak te landen.

Oh, en m'n evenwicht op 1 been is veeel beter.
Oh grappig, dat heb ik ook! Ik kan echt gerust een kwartier op 1 been staan! Ja, niet dat je dat snel doet want wat heb je eraan maar ik kan het wel :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375201
Lizzy schreef:Oh grappig, dat heb ik ook! Ik kan echt gerust een kwartier op 1 been staan! Ja, niet dat je dat snel doet want wat heb je eraan maar ik kan het wel :biggrin2:
Of ik het een kwartier volhoud weet ik niet, maar mijn evenwicht is ook vele malen beter. Ik merk dat tijdens de evenwichtsoefeningen bij de yogales, waarbij je op 1 been moet staan. Dat kon ik voorheen niet met losse handen en nu dus wel :)
Door Lizzy
#3375205
Doranto schreef:Of ik het een kwartier volhoud weet ik niet, maar mijn evenwicht is ook vele malen beter. Ik merk dat tijdens de evenwichtsoefeningen bij de yogales, waarbij je op 1 been moet staan. Dat kon ik voorheen niet met losse handen en nu dus wel :)
Waaaaanzinnig toch?! Heeft een van jullie enig idee hoe dat kan? Is het gewoon omdat je voet sterker is over het hele oppervlakte van je voet?
Gebruikersavatar
Door doranto
#3375207
Lizzy schreef:Waaaaanzinnig toch?! Heeft een van jullie enig idee hoe dat kan? Is het gewoon omdat je voet sterker is over het hele oppervlakte van je voet?
Dat denk ik wel ja. En niet alleen je voeten maar volgens mij ook je onderbenen.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3375209
Siberienne schreef:Ik heb even wat voor je nagevraagd. Er is een organisatie van podologen/podotherapeuten die zich meer richten dan gemiddeld op training van voeten, die heet "goedvoets" https://www.goedvoets.com/vind-je-therapeut Er zit er 1 in Groningen.

Verder; er zijn twee hele bijzondere fatpads in het lichaam, onder de hiel en knie en raken die door een trauma (botbreuk etc) kapot, dan heb je een probleem. Dat is wat ik er van weet. Al die andere dingen die ik lees over "fatpad syndroom" denk ik.. is dit niet te zwartwit gedacht over kussentjes die dempen? Uiteindelijk zit de demping van je voeten in de voetbogen. Vooral als de voorste, dwarse boog niet functioneel is (en dat komt vaak door krappe schoenen) krijgen veel mensen voorvoet klachten.

Wat jij beschrijft aan klachten zou ook heel goed bij andere dingen kunnen passen, zoals bv een beklemmen van een zenuw in de voorvoet. Dat soort klachten kan juist heel goed reageren op blootsvoets lopen. Alleen vereist dat wel training en kan dat zeker in het begin raar of onprettig voelen. Ik heb zelfs in het begin zowat een stressfractuur gehad van het BF lopen, doordat ik iets te enthousiast op fingers ging hardlopen. Uiteindelijk zijn mijn voeten er wel sterker van geworden.
Doe je ook voet oefeningen? Kun je je voet een hand geven? Dus je vingers tussen je tenen vlechten?
Dank je wel voor het navragen. Groningen is qua afstand wel te doen.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik met mijn klacht uit op vetkussenschade. Dat gaf veel herkenning maar ik val beslist niet in de risicogroep. Geen diabetes, reuma, zeker geen overgewicht en ik heb nooit veel kilometers op mijn voeten gemaakt. Dus of het dat is....? Dan zou er een echo gemaakt moeten worden. Iets neurologisch zou idd ook kunnen. Maar dan voel je het ook zonder tegendruk volgens mij. Voetoefeningen moet ik echt gaan doen :-[
Door Siberienne
#3375210
Lizzy schreef:Waaaaanzinnig toch?! Heeft een van jullie enig idee hoe dat kan? Is het gewoon omdat je voet sterker is over het hele oppervlakte van je voet?
Spierkracht zal zeker een rol spelen.

Ik denk ook neurologisch: je hebt veel meer contact met de grond en de feedback van je voeten naar je brein over waar je bent (en hoe zich dat vertaalt naar de rest van je lichaam) is beter.
Denk "proprioceptie" onze 5e zintuig.

Niet voor niks is de omschrijving van schoenen door een vd barefoot promotors "Leather coffins"

Als je hardloopt op onregelmatig terrein is het risico op verzwikken van je enkels op BF schoenen ook vele malen kleiner dan op schoenen met dikke zolen; je lichaam voelt wat er gebeurt en kan veel beter & sneller corrigeren.
Door Siberienne
#3375211
Laika schreef:Dank je wel voor het navragen. Groningen is qua afstand wel te doen.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik met mijn klacht uit op vetkussenschade. Dat gaf veel herkenning maar ik val beslist niet in de risicogroep. Geen diabetes, reuma, zeker geen overgewicht en ik heb nooit veel kilometers op mijn voeten gemaakt. Dus of het dat is....? Dan zou er een echo gemaakt moeten worden. Iets neurologisch zou idd ook kunnen. Maar dan voel je het ook zonder tegendruk volgens mij. Voetoefeningen moet ik echt gaan doen :-[

Nee hoor dat hoeft niet: een vriendin van mij heeft een doof gevoel in de voorvoet maar alleen bij hardlopen. Dan komt er druk op die voorvoet en komen de kleine zenuwtjes in de knel ("entrapment" met een chique woord) en dan krijgt ze problemen. Gewoon bij wandelen en staan heeft ze (nog) nergens last van.

Handdoek oprollen met je voeten is een leuke beginners oefening. En op de site van Vibram staan er nog wel meer. En met beleid en neem pijn serieus (ik ben daar zelf niet zo goed in, wil nog wel eens proberen ergens "doorheen te lopen" en dat werkt niet altijd even goed.... )
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3375215
Siberienne schreef:Nee hoor dat hoeft niet: een vriendin van mij heeft een doof gevoel in de voorvoet maar alleen bij hardlopen. Dan komt er druk op die voorvoet en komen de kleine zenuwtjes in de knel ("entrapment" met een chique woord) en dan krijgt ze problemen. Gewoon bij wandelen en staan heeft ze (nog) nergens last van.

Handdoek oprollen met je voeten is een leuke beginners oefening. En op de site van Vibram staan er nog wel meer. En met beleid en neem pijn serieus (ik ben daar zelf niet zo goed in, wil nog wel eens proberen ergens "doorheen te lopen" en dat werkt niet altijd even goed.... )
He dat ken ik dat dove gevoel, had ik in mijn asics hardloopschoenen met name. En ook als ik bijv op een crosstrainer voor langere tijd ga staan.
Volgens mij heb ik ongeveer van alles wat je kunt verzinnen aan mijn voeten ;D , hoofdzakelijk de rechtse.
Door Lizzy
#3375219
Siberienne schreef:Spierkracht zal zeker een rol spelen.

Ik denk ook neurologisch: je hebt veel meer contact met de grond en de feedback van je voeten naar je brein over waar je bent (en hoe zich dat vertaalt naar de rest van je lichaam) is beter.
Denk "proprioceptie" onze 5e zintuig.

Niet voor niks is de omschrijving van schoenen door een vd barefoot promotors "Leather coffins"

Als je hardloopt op onregelmatig terrein is het risico op verzwikken van je enkels op BF schoenen ook vele malen kleiner dan op schoenen met dikke zolen; je lichaam voelt wat er gebeurt en kan veel beter & sneller corrigeren.
OK! Aha! Ja, duidelijk zo, dank je.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door