Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
#3374342
Kaio schreef:Of gewoon zorgen dat er niet zoveel monden zijn om te voeden ::) ;)
Daar doen ze in oorlogsgebieden aardig hun best voor... :( Het zou goed zijn als er minder babies geboren zouden worden... Zou beter zijn voor heel veel. Ingewikkeld probleem.
Kaio schreef:Maar goed dit probleem van ongelijk verdeeld blijven we gewoon houden. Tis natuurlijk hartstikke fijn dat er zoveel geschonken wordt door mensen die het kunnen missen, dan hoeven degene die het niet kunnen missen in ieder geval niet voor te betalen. En daarmee is niet gezegd dat deze mensen die dit schenken nooit schenkingen doen aan andere doelen waarbij bijv. levende wezens centraal staan, dat weten we gewoonweg niet he.
Dat. Maar ook, dat geld verdwijnt niet in een bodemloze put, er gaan heel veel mensen van werken voor een heel lange tijd en dus komt dat geld ook weer in de economie. Een soort herverdeling.
Kaio schreef:hij brengt het wel lollig ;D

Maar het probleem van zwervers is natuurlijk wel meer dan eten geven...(ben in de buurt van Heerlen vroeger opgegroeid, daar bijv. spelen behoorlijk wat andere zaken mee dan eten of onderdak)
Zwervers in (west) europa hebben inderdaad voor het grootste deel vaak heel veel meer problemen dan een geldgebrek.
Enne, dat er veel mensen weinig geld hebben, komt ook doordat bedrijven zijn gaan produceren in lageloonlanden en wij dat met zijn alle zijn gaan(blijven) kopen. Daardoor hebben veel (laagopgeleide) mensen geen werk meer of te weinig. Ook de consument heeft een keuze, je kunt goedkope (wegwerp) troep uit bijvoorbeeld china kopen of een iets duurder product dat geproduceerd is in de eigen regio. Probleem is alleen dat inmiddels heel veel helemaal niet meer in de eigen regio geproduceerd wordt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374344
Men spreekt altijd van probleem bij lager opgeleiden, maar als ik in de vacatures kijk, zijn dat toch vooral mensen zonder hoger diploma die ze zoeken.
Dat en ingenieurs en informatici.
Maar de meeste knelpuntberoepen zijn ook lager opgeleiden.
Dus ik kan dat niet echt plaatsen.
Door eelke
#3374345
pearlsofpassion schreef:Nou, niet veralgemenen he.
Dat valt hier best mee. :P
Alhoewel, het zijn er veel. Als je alles optelt... :-X

Ik begrijp dat mensen hieraan doneren. Het raakt. En het gaat veel verder dan het hier en nu.
Dat er ook mensen echt honger hebben, begrijp ik. Maar die geef je vandaag eten en ze hebben morgen terug honger. Bovendien zijn ze met zoooo veel... Wie wel en wie niet? Het is niet zo eenvoudig.
Maar ik begrijp wel dat het niet leuk is en moeilijk te vatten dat er zoveel geld naar een gebouw gaat terwijl mensen honger hebben.
Ik zie wel eens dingen voorbij komen als, voor 5 euro kun je een kind in afrika een maand voeden. Nou, als ik dan bedenk dat Joepie toch ook wel mooi voor een euro of 80 eet per maand, dan kun je stellen dat er 16 kindjes per maand een hongersdood sterven zodat Joep zijn barfmaaltijd krijgt.

Als je het hele verhaal een beetje uit zijn verband trekt, natuurlijk. :P maar goed, akelig is het sowieso, als je er over nadenkt.

En het is ook zo, met een miljard heb je dat gebouw wel weer af. Met een miljard los je niet alle armoede problemen in de wereld op... :-\ dus een miljard is veel, maar daarvoor weer veel te weinig. Ik snap dan wel dat mensen kiezen voor iets 'haalbaars' zeg maar.

Werken zonder vaste verblijfplaats is lastig. Ook als je snachts in een daklozenopvang terecht zou kunnen. Je hebt eigenlijk een vaste verblijfsplaats nodig om te kunnen werken, en om een vaste verblijfsplaats te kunnen hebben heb je werk nodig...lastig te tackelen probleem dus.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374349
eelke schreef:Ik zie wel eens dingen voorbij komen als, voor 5 euro kun je een kind in afrika een maand voeden. Nou, als ik dan bedenk dat Joepie toch ook wel mooi voor een euro of 80 eet per maand, dan kun je stellen dat er 16 kindjes per maand een hongersdood sterven zodat Joep zijn barfmaaltijd krijgt.

Als je het hele verhaal een beetje uit zijn verband trekt, natuurlijk. :P maar goed, akelig is het sowieso, als je er over nadenkt.

En het is ook zo, met een miljard heb je dat gebouw wel weer af. Met een miljard los je niet alle armoede problemen in de wereld op... :-\ dus een miljard is veel, maar daarvoor weer veel te weinig. Ik snap dan wel dat mensen kiezen voor iets 'haalbaars' zeg maar.

Werken zonder vaste verblijfplaats is lastig. Ook als je snachts in een daklozenopvang terecht zou kunnen. Je hebt eigenlijk een vaste verblijfsplaats nodig om te kunnen werken, en om een vaste verblijfsplaats te kunnen hebben heb je werk nodig...lastig te tackelen probleem dus.
Ja, op dat probleem moeten ze toch dringend iets vinden ze. Iedereen een postbus ter beschikking stellen vb, dat kost toch niet zoveel? En een gsm laten hebben, want das nu vast ook een probleem zonder adres en inkomen. Gewoon, om gebeld te kunnen worden. Daarmee moet het dan toch mogelijk zijn de mensen een job te laten hebben?
Ik begrijp niet dat daar niets aan gedaan wordt, aan het doorbreken van die cirkel.
Door eelke
#3374350
pearlsofpassion schreef:Ja, op dat probleem moeten ze toch dringend iets vinden ze. Iedereen een postbus ter beschikking stellen vb, dat kost toch niet zoveel? En een gsm laten hebben, want das nu vast ook een probleem zonder adres en inkomen. Gewoon, om gebeld te kunnen worden. Daarmee moet het dan toch mogelijk zijn de mensen een job te laten hebben?
Ik begrijp niet dat daar niets aan gedaan wordt, aan het doorbreken van die cirkel.
Je kunt een postbus hebben als je ingeschreven staat bij de daklozen opvang. Maar dan kom je op het punt dat je als dakloze toch nog steeds best dingen te regelen hebt, en je aan te houden hebt. Zo moet je slapen op die opvang om er ingeschreven te blijven staan. Daarvoor moet je in de rij staan om ingeloot te worden. Dan kun je op dat tijdstip dus niet werken.
Verder zijn alle afspraken met instanties onder kantoortijd. Dan kun je dus ook niet werken...

En zie je werk dan ook nog maar eens vol te houden als je op zo'n opvang slaapt... :-\

Het blijft lastig. Er wordt al best wat geld uitgegeven aan het voorkomen van dakloos worden. Dat hoeft je niet zo maar te overkomen. Bij het merendeel komt het toch echt wel door struisvogelpolitiek; oei, weer een brief van een deurwaarder, ik stop hem weg dan is het er niet. Als je op tijd aan de bel trekt kom je er vaak wel. Dat dat niet lukt komt dan weer door andere persoonlijke problematieken, maar goed, je kunt denk ik ook weer niet alles dichttimmeren. En de overheid kan z'n geld ook maar 1 keer uitgeven natuurlijk, en dan is het op zich goed dat ze dat doen aan het voorkomen van dakloos worden.

Zou wel goed zijn als er werk-daklozenopvangen kunnen komen op zich. Met banen die de gemeente nu voor het oprapen heeft; hulpverleners die inschatten wie in staat is tot, en dan een traject van 4 weken om te kijken of het je ook lukt bv.

Maar dat is wel een beetje offtopic allemaal ;)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3374379
Lees dat de donaties aan het herstel van de notre dame de Franse regering nog een flinke duit kunnen gaan kosten omdat het voor de gulle gever flinke belastingvoordelen op kan leveren :-X
https://nos.nl/l/2280936
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374380
dinky89 schreef:Lees dat de donaties aan het herstel van de notre dame de Franse regering nog een flinke duit kunnen gaan kosten omdat het voor de gulle gever flinke belastingvoordelen op kan leveren :-X
https://nos.nl/l/2280936
Ja, dat vind ik nu ook wel logisch. Van het standpunt van de donateur gezien.
Als je ziet waar je allemaal belastingvoordeel op krijgt, vind ik schenkingen aan het goede doel heel erg logisch en nodig ook.
Door Siberienne
#3374381
eelke schreef:Je kunt een postbus hebben als je ingeschreven staat bij de daklozen opvang. Maar dan kom je op het punt dat je als dakloze toch nog steeds best dingen te regelen hebt, en je aan te houden hebt. Zo moet je slapen op die opvang om er ingeschreven te blijven staan. Daarvoor moet je in de rij staan om ingeloot te worden. Dan kun je op dat tijdstip dus niet werken.
Verder zijn alle afspraken met instanties onder kantoortijd. Dan kun je dus ook niet werken...

En zie je werk dan ook nog maar eens vol te houden als je op zo'n opvang slaapt... :-\

Het blijft lastig. Er wordt al best wat geld uitgegeven aan het voorkomen van dakloos worden. Dat hoeft je niet zo maar te overkomen. Bij het merendeel komt het toch echt wel door struisvogelpolitiek; oei, weer een brief van een deurwaarder, ik stop hem weg dan is het er niet. Als je op tijd aan de bel trekt kom je er vaak wel. Dat dat niet lukt komt dan weer door andere persoonlijke problematieken, maar goed, je kunt denk ik ook weer niet alles dichttimmeren. En de overheid kan z'n geld ook maar 1 keer uitgeven natuurlijk, en dan is het op zich goed dat ze dat doen aan het voorkomen van dakloos worden.

Zou wel goed zijn als er werk-daklozenopvangen kunnen komen op zich. Met banen die de gemeente nu voor het oprapen heeft; hulpverleners die inschatten wie in staat is tot, en dan een traject van 4 weken om te kijken of het je ook lukt bv.

Maar dat is wel een beetje offtopic allemaal ;)
Ik las laatst een mooi stuk
Mensen worden niet arm/dakloos omdat ze dom zijn maar arme mensen maken door de stress wel verkeerde beslissingen.
Simpelste oplossing; geef ze geld. Experiment in Londen met daklozen; geld gegeven, daarmee vonden ze onderdak en werk en konden scholing betalen. En nettoe was dat een besparing.
https://decorrespondent.nl/511/waarom-a ... 8-553e86e6
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door