Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3374312
Angelique schreef:Nou, nog flauwer dan...heeft dat Vaticaan geen potje voor onderhoud en restauratie van gebouwen....Als er al een club is ter wereld die geld genoeg heeft, dan zijn die het wel.
Die zullen wel zeggen dat de notre dame eigendom is van een land (frankrijk) en niet van de kerk.

Las dat het een geluk is dat de brandweer van Parijs een van de beste korpsen is. Dat is wel een geluk bij een ongeluk. Door de uitgebreide opleiding kunnen zij meer risico nemen om dingen te redden.
Daarbij ook een geluk dat er de afgelopen 5 jaar diverse 3d scans zijn gemaakt van de notre dame die behulpzaam kunnen zijn bij restauratie
Door Siberienne
#3374314
Rik01 schreef:De 300 miljoen komt zelfs slechts van 2 personen af. Dus het is compleet geen voorstelling van het normale donatie-schouwspel.

Maar inderdaad, zelfs 300 miljoen zal een schijntje zijn voor het vermogen van de Vaticaan. Maar als er iemand is die de hand op de knip houdt ::)

Ben benieuwd hoeveel de eiffeltoren 'op zal leveren' ;)
En wat daaraan niet klopt is dat er mensen zijn die als individu zo rijk zijn dat ze dat makkelijk kunnen schenken.

IN het kader van "wist je dat" dat de rijkste 1% van de wereldbevolking bezit 50% van het totale vermogen ter wereld bezit. :-\
Door Tanna
#3374316
Kaela schreef:Ik vind het ook vreselijk. Zo’n mooie kerk en dan zo’n vuurzee. Gelukkig is er een groot deel gered van de vlammen.

Het geld komt wel bijeen. Beroemde mensen staan in de rij om geld te geven. Een zelfs 200 miljoen. 200 Miljoen!!! Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook wel verdrietig van wordt. Hulporganisaties krijgen voor de afgelopen natuurrampen in afrika amper geld bij elkaar en voor zoiets geeft iemand 200 miljoen. Dat is zo veel geld, ik kan dat niet bevatten.
Dat was het eerste dat ik zei toen ik hoorde over die eerste donatie. Ik geef op het moment elke maand iets aan het Rode Kruis voor zover ik het kan missen. Niet om mezelf op de borst te slaan maar ik vind het gewoon nodig. Zouden deze mensen daar ook wat aan gedoneerd hebben, denk ik dan.........
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374318
Tanna schreef:Zouden deze mensen daar ook wat aan gedoneerd hebben, denk ik dan.........
Ja hoor. Dat soort mensen schenken ook miljoenen aan het rode kruis en unicef e.d. Alleen gaat dat niet via de collectebus :biggrin2: maar via foundations.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374319
Inmiddels staat de teller al op ruim 700 miljoen euro.
Voordat je het weet is de miljard gepasseerd.
Daar moeten ze het toch wel voor kunnen doen.

Je zou bijna zeggen een geluk bij een ongeluk want met die amper 2 miljoen die de overheid op kon hoesten kon niet eens fatsoenlijk onderhoud gepleegd worden. Met een miljard kunnen ze weer een prachtig bouwerk in volle glorie restaureren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374320
Wie casht dan eigenlijk dat entreegeld als in het dagelijks leven niemand geld heeft om de schilder te betalen? 13 miljoen bezoekers, entree iets van €8,-. Paar gratis kinderen ervanaf en je zou denken dat je een leuk potje "onverzien"had kunnen aanleggen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374321
Angelique schreef:Wie casht dan eigenlijk dat entreegeld...
De Notre Dame is gratis toegankelijk. Alleen voor het beklimmen van de noordertoren en bekijken van de schatten betaal je entreegeld.

Tevens is het op de eerste zondag van de maand gratis en met de paris pass hoef je ook niet te betalen.

Ik denk dat er dus maar een handjevol mensen per dag zijn die de toren beklimmen of de crypte in gaan, en ook daadwerkelijk die €8 betalen.

Tevens denk ik dat het niet de overheid (eigenaar) is die dat geld krijgt maar de katholieke kerk (gebruiker), die dat weer gebruikt om de kerk operationeel te houden.
Door Lizzy
#3374326
Zat net een joetjoepje te bekijken, 300 miljoen. Terwijl Parijs "zwervers" zo ongeveer heeft uitgevonden. Of deze mensen aub ook wat te eten konden krijgen..... Geen idee of ie te zien is:

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3374327
Tanna schreef:Dat was het eerste dat ik zei toen ik hoorde over die eerste donatie. Ik geef op het moment elke maand iets aan het Rode Kruis voor zover ik het kan missen. Niet om mezelf op de borst te slaan maar ik vind het gewoon nodig. Zouden deze mensen daar ook wat aan gedoneerd hebben, denk ik dan.........
Ik wilde daar geen oordeel over uitspreken. Genoeg beroemde mensen die flinke bedragen aan goede doelen schenken en hun tijd en gezicht voor goede doelen inzetten.

En een kerk als de Notre Dame is ook belangrijk genoeg om geld in te willen stoppen. Ik ben persoonlijk niet zo van kunst en historie, maar het is een bijzondere kerk die ook naar mijn mening niet verloren mag gaan. Dus ik heb ook geen negatief oordeel over dat mensen daar geld aan willen geven.
Siberienne schreef:En wat daaraan niet klopt is dat er mensen zijn die als individu zo rijk zijn dat ze dat makkelijk kunnen schenken.

IN het kader van "wist je dat" dat de rijkste 1% van de wereldbevolking bezit 50% van het totale vermogen ter wereld bezit. :-\
Dat dus. Het is gewoon zo scheef in de wereld. Ik kan ook misselijk worden van een land als Brazillie dat naast de sloppenwijken een paar WK stadions uit de grond stampt en dan roept dat het oh zo goed is voor de bevolking. Of een voetballer die voor 100-200 miljoen verkocht wordt. En nou verzin ik twee sport voorbeelden, maar het gaat me om dat gevoel. Het Vaticaan met al hun geld zijn ook al genoemd.

En och, daar doe je verder niets aan, als gewone burger. Het raakte me gewoon even, het viel even zo op.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3374328
Lizzy schreef:Zat net een joetjoepje te bekijken, 300 miljoen. Terwijl Parijs "zwervers" zo ongeveer heeft uitgevonden. Of deze mensen aub ook wat te eten konden krijgen..... Geen idee of ie te zien is:

Ik lig in een deuk ;D ;D ;D .
Door eelke
#3374331
Bij mij doet ie het niet?

Zo kun je ook wel stellen dat iedereen hier zn dieren de deur uit kan doen; van het geld wat je daar aan uit geeft kun je ook best wat monden voeden. Het is inderdaad nu eenmaal oneerlijk. En zo'n Notre Dame is eenmalig natuurlijk. De hongersnood in de wereld is wel een beetje een gebed zonder eind...
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3374337
Of gewoon zorgen dat er niet zoveel monden zijn om te voeden ::) ;)

Maar goed dit probleem van ongelijk verdeeld blijven we gewoon houden. Tis natuurlijk hartstikke fijn dat er zoveel geschonken wordt door mensen die het kunnen missen, dan hoeven degene die het niet kunnen missen in ieder geval niet voor te betalen. En daarmee is niet gezegd dat deze mensen die dit schenken nooit schenkingen doen aan andere doelen waarbij bijv. levende wezens centraal staan, dat weten we gewoonweg niet he.
Lizzy schreef:Zat net een joetjoepje te bekijken, 300 miljoen. Terwijl Parijs "zwervers" zo ongeveer heeft uitgevonden. Of deze mensen aub ook wat te eten konden krijgen..... Geen idee of ie te zien is:

hij brengt het wel lollig ;D

Maar het probleem van zwervers is natuurlijk wel meer dan eten geven...(ben in de buurt van Heerlen vroeger opgegroeid, daar bijv. spelen behoorlijk wat andere zaken mee dan eten of onderdak)
Door Lizzy
#3374338
Nee, is ook zo hoor, dat het probleem ingewikkelder is. En ik vind het ook heel fijn dat de Notre Dame herbouwt wordt. Laten we wel wezen, zo'n trekpleister is ook weer goed voor de economie. Maar dan nog voelt het een beetje gek dat er met zoveel gemak 300 miljoen naar boven wordt getoverd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374339
eelke schreef:Bij mij doet ie het niet?

Zo kun je ook wel stellen dat iedereen hier zn dieren de deur uit kan doen; van het geld wat je daar aan uit geeft kun je ook best wat monden voeden. Het is inderdaad nu eenmaal oneerlijk. En zo'n Notre Dame is eenmalig natuurlijk. De hongersnood in de wereld is wel een beetje een gebed zonder eind...
Nou, niet veralgemenen he.
Dat valt hier best mee. :P
Alhoewel, het zijn er veel. Als je alles optelt... :-X

Ik begrijp dat mensen hieraan doneren. Het raakt. En het gaat veel verder dan het hier en nu.
Dat er ook mensen echt honger hebben, begrijp ik. Maar die geef je vandaag eten en ze hebben morgen terug honger. Bovendien zijn ze met zoooo veel... Wie wel en wie niet? Het is niet zo eenvoudig.
Maar ik begrijp wel dat het niet leuk is en moeilijk te vatten dat er zoveel geld naar een gebouw gaat terwijl mensen honger hebben.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3374341
Lizzy schreef:Zat net een joetjoepje te bekijken, 300 miljoen. Terwijl Parijs "zwervers" zo ongeveer heeft uitgevonden. Of deze mensen aub ook wat te eten konden krijgen..... Geen idee of ie te zien is:

Leuk.

Maar François-Henri Pinault (de eerste schenker van die 100 miljoen) is gewoon een zeer bekende philanthropist die ook heel erg veel doet voor goede doelen. Hoe groot zou het potje voor goede doelen zijn van deze "Tisjeboy Jay"?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door