Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mies26
#3374207
Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk heel wat vragen... hihihi. Onze dalmaat (reu) heeft helaas erge last van blaasgruis en uraat stenen. Hij is geopereerd hiervoor. onze DA raadde ons aan om over te gaan op royal canin low purine of hill's UD. we hebben gekozen voor de RC low prurine. Hij doet het hier goed op en hij heeft geen last meer van blaasontstekingen. Maar nu hoor ik hier en daar dat het beter is voor de hond om te beginnen aan barf, omdat er in het dieet voer belangrijke eiwitten ontbreken en we voornamelijk het eten laag in purine moeten houden. En wij willen graag het beste voor onze hond. Nu heb ik al heel veel gezocht op internet en dit forum wat dan handig is om te geven en te doen bij een hond met dit probleem. Ik voel me er alleen heel onzeker over of ik wel de juiste info heb. En ook lees ik soms totaal verschillende dingen van elkaar waardoor het niet echt duidelijk wordt. Wij hebben nooit rauw gevoerd altijd brokken, dus dit is helemaal nieuw voor ons. Ik zal eerste maar neerzetten wat ik tot nu toe verzameld heb wat je een dalmaat wel kan voeren, enz:
- Eieren (rauw met schaal, gekookt zonder schaal)
- Groente gekookt of gepureerd: andijvie, sla, bloemkool, Chinese kool, witlof, waterkers, broccoli, courgette, wortel, biet, alfalfa, knoflook, peterselie, pompoen, paksoi,
rucola-sla, venkel, sperzieboontjes, komkommer
- Fruit: Aardbei, appel, meloen,
- Zuivel: yoghurt, kwark, volle melk, karnemelk, hüttenkäse
- Olijfolie
- witte rijst ( geen zilver vlies), pasta en aardappelen, zoete aardappelen
- Witvlees: Eend, kwartel, houtduif, gans en konijn
- Rood vlees (Af en toe): ree, geit, lam
- 10-15% vleesbot, 5-8% orgaanvlees, 65-70% spiervlees, 15-20% groente
- Om de drie uur laten plassen. (dit doen wij al)
- Veel water laten drinken (doen we ook)
- PH strips om de zuurte graad te meten van de urine. dit moet elke keer op een vast tijdstip worden gemeten.

Mijn vragen ( sorry als er domme vragen tussen zitten het is helemaal nieuw voor ons):

- klopt het een beetje wat ik hierboven heb staan? moet ik iets absoluut niet aan onze hond geven met dit probleem? of kan ik er nog wat dingen bij zetten die hij wel mag hebben?

- ergens las ik dat je beter het eigeel rauw kunt geven en het eiwit zacht gekookt. Is dit gewoon voor de afwisseling of is dit beter?

-is rood vlees af en toe goed of kan ik dit beter gewoon helemaal uit zijn voeding halen?

- wat is een goed percentage om aan te houden voor onze hond?

- in orgaan vlees zit veel purine. kunnen wij dit beter schrappen of in hele kleine hoeveelheden geven?

- is pens wel goed om te geven? of kan je dat ook beter schrappen?

- kan ik gewoon een kippenvleugel van de supermarkt geven? of kan ik dat beter echt van een verkoper gericht op barf kopen?

- wij krijgen er over een paar maanden een pupje bij. ook een dalmaat. moet ik die dezelfde percentages geven of moet ik, omdat die er nog geen erge last van heeft gehad, andere percentages aanhouden? ik weet dat je een pup 5 - 10% van het lichaamsgewicht moet geven.

Alle tips zijn welkom ;D Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3374213
Mies26 schreef:Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk heel wat vragen... hihihi. Onze dalmaat (reu) heeft helaas erge last van blaasgruis en uraat stenen. Hij is geopereerd hiervoor. onze DA raadde ons aan om over te gaan op royal canin low purine of hill's UD. we hebben gekozen voor de RC low prurine. Hij doet het hier goed op en hij heeft geen last meer van blaasontstekingen. Maar nu hoor ik hier en daar dat het beter is voor de hond om te beginnen aan barf, omdat er in het dieet voer belangrijke eiwitten ontbreken en we voornamelijk het eten laag in purine moeten houden. En wij willen graag het beste voor onze hond. Nu heb ik al heel veel gezocht op internet en dit forum wat dan handig is om te geven en te doen bij een hond met dit probleem. Ik voel me er alleen heel onzeker over of ik wel de juiste info heb. En ook lees ik soms totaal verschillende dingen van elkaar waardoor het niet echt duidelijk wordt. Wij hebben nooit rauw gevoerd altijd brokken, dus dit is helemaal nieuw voor ons. Ik zal eerste maar neerzetten wat ik tot nu toe verzameld heb wat je een dalmaat wel kan voeren, enz:
Getsie, vervelend.... Ja, helaas is dit wel een probleempje binnen ons ras. Zeker reutjes zijn vaak het "haasje". En helemaal als ze jong gecastreerd zijn. Ook als ze geopereerd zijn (om het uraatgruis/steentjes te verwijderen) lopen ze naar mijn mening toch extra risico omdat er toch vaak wel littekenweefsel aanwezig is in de plasbuis.

Het zal je niet verbazen dat ik een groot voorstander ben van rauwe, verse voeding (ik heb Barfplaats in 2003 opgericht). Ook en misschien wel vooral voor Dalmatische Honden. Men roept altijd dat purine het probleem is. En dat is het ook wel. Maar wat vergeten wordt is dat brok bestaat uit 5% vocht. En een Dalmatische Hond heeft vochtrijke voeding nodig. Een beetje extra water erbij gaat 'm niet worden, ik bedoel echt vochtrijke voeding. Groenten en vlees bestaat voor een groot deel uit...... Vocht :)
- Eieren (rauw met schaal, gekookt zonder schaal)
- Groente gekookt of gepureerd: andijvie, sla, bloemkool, Chinese kool, witlof, waterkers, broccoli, courgette, wortel, biet, alfalfa, knoflook, peterselie, pompoen, paksoi,
rucola-sla, venkel, sperzieboontjes, komkommer
- Fruit: Aardbei, appel, meloen,
- Zuivel: yoghurt, kwark, volle melk, karnemelk, hüttenkäse
- Olijfolie
- witte rijst ( geen zilver vlies), pasta en aardappelen, zoete aardappelen
- Witvlees: Eend, kwartel, houtduif, gans en konijn
- Rood vlees (Af en toe): ree, geit, lam
- 10-15% vleesbot, 5-8% orgaanvlees, 65-70% spiervlees, 15-20% groente
- Om de drie uur laten plassen. (dit doen wij al)
- Veel water laten drinken (doen we ook)
- PH strips om de zuurte graad te meten van de urine. dit moet elke keer op een vast tijdstip worden gemeten.
Je kunt je Dalmaat in eerste instantie prima over zetten op een rauwe voeding dat redelijk arm is aan purine. Ik heb daar in een ander topic al eens uitgebreid antwoord op gegeven: viewtopic.php?f=8&t=135523&p=3314802&hi ... d#p3314802.

Qua groenten kun je ze eigenlijk alles wel geven. Ik zou alleen niet teveel en te vaak koolsoorten geven. Chinese kool, bloemkool, broccoli, paksoi is allemaal kool. Veel/vaak kool heeft invloed op de schildklierwerking. Dus je mag het wel geven, maar niet te vaak en niet te veel. Dus stel je maakt een groentenmix voor 1 of 2 weken (het blijft in de vriezer maximaal 3 weken goed van 10 verschillende groenten, dan zou ik hooguit 1 koolsoort erbij doen.

Alle fruit mogen ze ook. Maar combineer dat niet met vlees. Dat gaat gisten in de darmen.

Zuivel mogen ze ook. Alle zuivel. Ik geef zelf niet teveel want ik ben er niet zo kapot van, zuivel voor honden. Maar soms ontkom je er bij een uraatgruis-aanmaker niet aan om een deel van het menu uit zuivel te laten bestaan.

Olijfolie is prima voor de kcal, maar dan wel extra vierge. Kokosolie is ook heel goed, maar dan wel alleen als het een goed merk is. Bijv. Royal Green of Aman Prana. En dan alleen de geurende versies.

Witte rijst, aardappel, pasta, zoete aardappelen: ik ben er niet weg van maar soms moet je wel met een Dalmaat.

Ja, en dan de vleessoorten... Ik ga je wat laten zien: https://jicht.nl/Voeding/Purine

Schapenvlees bevat minder purine dan kippenborst. En met mijn ervaring van de afgelopen 25 jaar zeg ik ook dat je dit met een vette korrel zout moet nemen, dat wit vlees wel mag en rood vlees niet. Rood vlees is overigens vlees van zoogdieren en witvlees is vlees van eierleggende dieren. En je kunt beide gewoon voeren.

Ik raad je aan om meer vleesbot te voeren, 5% orgaanvlees in de vorm van lever, hart en nier en dit over 7 dagen per week te verspreiden, minder spiervlees, inderdaad deze percentages groenten en een deel spiervlees vervangen door zuivel en eieren.

Ik raad deze percentages dus aan:

40% geschikt rauw vleesbot
5% organen als hart, lever en nier
15% pens (laag in purine)
10% a 15% groenten (en ik heb er tussen zitten die 20% eten)
10% zuivel en eieren (ricotta, huttekase, yoghurt, volle kwark, etc)
20% spiervlees

Mocht hij daarop te zure urine houden, kun je minder spiervlees gaan voeren en meer witte rijst, zoete aardappel en dergelijke.
Mijn vragen ( sorry als er domme vragen tussen zitten het is helemaal nieuw voor ons):

- klopt het een beetje wat ik hierboven heb staan? moet ik iets absoluut niet aan onze hond geven met dit probleem? of kan ik er nog wat dingen bij zetten die hij wel mag hebben?
Ja, dit klopt wel aardig maar zie mijn reactie boven. Wat je absoluut niet moet geven: kalfszwezerik en uitkijken met haring, sardientjes in blik en forel. Zie ook de lijst : https://jicht.nl/Voeding/Purine
- ergens las ik dat je beter het eigeel rauw kunt geven en het eiwit zacht gekookt. Is dit gewoon voor de afwisseling of is dit beter?
Het beste geef je het hele ei gewoon rauw. Nu is het wel zo (heb ik gemerkt) dat een gekookt ei beter vult dan een rauw ei. Vraag me niet waarom. Maar ik geef ze rauw en ik raad je aan hetzelfde te doen. Er zit meer biotine in ei (in het eigeel) dan avidine (in het eiwit) kan binden dus geen zorgen over tekorten.
-is rood vlees af en toe goed of kan ik dit beter gewoon helemaal uit zijn voeding halen?
Zie boven. Gewoon voeren.
- wat is een goed percentage om aan te houden voor onze hond?
Qua rood vlees? Gewoon, als onderdeel van je menu. Ik zou gewoon zoveel mogelijk afwisselen in vleessoorten en dat hele verhaal over wit en rood vlees vergeten.
- in orgaan vlees zit veel purine. kunnen wij dit beter schrappen of in hele kleine hoeveelheden geven?
Nee, niet schrappen. Een dalmaat heeft ook orgaanvlees nodig. Eigenlijk zelfs 10% (lever hart en nier) maar dat zou ik aan een uraat-gruis-aanmaker zeker niet geven, zeker niet in het begin! Ik zou beginnen met 5% van het totaal. En dat verdelen over 7 dagen per week.
- is pens wel goed om te geven? of kan je dat ook beter schrappen?
Pens is heel laag aan purine en dat kun je dus prima geven!
- kan ik gewoon een kippenvleugel van de supermarkt geven? of kan ik dat beter echt van een verkoper gericht op barf kopen?
Je kunt het ook in de supermarkt kopen. Alleen is dat veel duurder.
- wij krijgen er over een paar maanden een pupje bij. ook een dalmaat. moet ik die dezelfde percentages geven of moet ik, omdat die er nog geen erge last van heeft gehad, andere percentages aanhouden? ik weet dat je een pup 5 - 10% van het lichaamsgewicht moet geven.
Ik zou de pup gewoon een normaal menu geven, normale percentages. Dus niet die van je uraatgruis aanmaker maar percentages voor een "normale hond". Een pup heeft echt 10% orgaanvlees (minimaal!) nodig! Ik weet niet of je een reu of een teefje krijgt? Reutjes komen dus eerder in de problemen dan teefjes met uraatgruis, omdat de plasbuis van reutjes langer is. Mocht je een reutje krijgen zou ik hem niet laten castreren. Zeker een castratie op jonge leeftijd veroorzaakt een onderontwikkeld plasbuisje. Mocht je een teefje krijgen, is de kans op een vastloper aanzienlijk kleiner dan bij reutjes.

Voor een pup houd je qua percentages aan:

45% vleesbot
10% pens
10% organen als in hart, lever, nier (alle 3 gelijke delen)
10% groenten
25% spiervlees
Extraatjes: 2 rauwe vette visjes per week en 2 rauwe eitjes per week.
Alle tips zijn welkom ;D Alvast bedankt!
Ik zou je uraatgruis aanmakende Dalmaat per dag over de dag verdeeld 1 liter extra vocht te drinken geven. Om hem te stimuleren dit ook echt te drinken raad ik je aan het water de mengen met geitenmelk of karnemelk. Zo kan hij lekker doorspoelen.

Ik zou dat andere topic ook doorlezen als ik jou was, want daar geef ik ook nog wat tips over het meten van de pH waarde. Overigens, sinds ik actief ben in aquariums ben ik wel tot de conclusie gekomen dat die strips eigenlijk super waardeloos zijn en eigenlijk zeer onbetrouwbaar, qua het meten van de pH waarde. Ik zou dat dus lekker vergeten, het meten met die strips. Ik zou kijken naar de urine straal. Die moet goed krachtig zijn. Natuurlijk gaan ze aan het eind van een wandeling druppelen, maar als je net met je hond uit gaat en hij plast, moet dat een mooie krachtige straal zijn. Mocht je de pH waarde wel willen meten, zou ik eerder voor een druppeltest gaan (die ze ook voor aquariums gebruiken) Ik weet eigenlijk niet eens of dat werkt met urine :g:. Maar ik wil dat met alle liefde even voor je uit proberen! Ik heb pH waarde druppels in huis en genoeg Dalmatiërs om de urine van te meten, zowel met de strips als met de druppel-test (SERA) als met de elektronische pH waarde meter. Die laatste is net geijkt. Ik kan kijken welke het dichtst bij de elektronische pH waarde meter in de buurt komen, de druppels of de strips.
Door Mies26
#3374215
Wauw wat een informatie! heel erg bedankt het is allemaal nu een heel stuk duidelijker ;D
ik heb nog een klein vraagje over het vlees. Moet ik nog wel hierbij kijken naar vlees dat purine laag is of gewoon goed afwisselen en vlees waarbij de purine wat hoger is gewoon in mindere maten geven?

Wij neigen heel erg naar een reutje, maar dat is nog even afwachten, want ze moeten nog geboren worden en wij hebben liever een hondje dat qua karakter bij ons past.
Onze andere hond hebben we ook niet laten castreren. Daar zijn we niet echt van tenzij het om de een of andere reden wel moet.
Door Lizzy
#3374243
Mies26 schreef:Wauw wat een informatie! heel erg bedankt het is allemaal nu een heel stuk duidelijker ;D
ik heb nog een klein vraagje over het vlees. Moet ik nog wel hierbij kijken naar vlees dat purine laag is of gewoon goed afwisselen en vlees waarbij de purine wat hoger is gewoon in mindere maten geven?

Wij neigen heel erg naar een reutje, maar dat is nog even afwachten, want ze moeten nog geboren worden en wij hebben liever een hondje dat qua karakter bij ons past.
Onze andere hond hebben we ook niet laten castreren. Daar zijn we niet echt van tenzij het om de een of andere reden wel moet.
Ik zou niet echt kijken naar het purine gehalte in het vlees. Gewoon lekker afwisselen in vleessoorten en iedere dag vleesbot + orgaanvlees + pens + spiervlees + zuivel/eieren + groenten geven. En dan even kijken hoe het met het plassen gaat. Normaal gesproken zeg ik altijd dat je hond niet iedere dag alles uit de verschillende groepen hoeft te eten (ik voer bijv. iedere dag vleesbot, 3 dagen per week orgaanvlees + pens en 4 dagen per week spiervlees + iedere dag groenten - dit kun je wel zo bij je pup doen, maar ik zou dat nu niet doen bij de hond die uraat gruisproblemen heeft gehad).
Door Lizzy
#3374310
Mies26 schreef:Dankjewel hier kunnen we echt wat mee. ;D
Goed zo!

Ik vind het wel stoer hoor, van je, dat je van altijd brokken te hebben gevoerd zo over wil stappen op zelf samengestelde voeding! Mocht je vragen hebben, hulp nodig hebben: geef maar een gil!
Door Mies26
#3374355
Dankjewel dat zal ik zeker doen :) we doen veel sporten en cursussen met de honden ( we hebben nog een klein hondje) en we willen graag het beste voor ze, zodat ze nergens aan ontbreken of tekort komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door