Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374220
De Notre Dame in parijs staat in brand!
:o :o :'( :'( :'(

Vreselijk toch?

Ik heb echt een zwak voor mooie kathedralen. En dat is de koningin der kathedralen voor mij. :'(
Door Siberienne
#3374222
ja heel heftig! Ik was vorig jaar in Parijs net voordat mijn vader overleed. Ik was daar voor een cursus, ML zou ook komen voor een weekeinde. Maar mijn vader ging ineens achteruit en ik ben halsoverkop naar huis gegaan. Heb nog wel een mooie herinnering aan het plein daar. Maar ik zou met mijn moeder dit jaar naar Parijs omdat ze er nog nooit geweest is. Dit voelt zo raar. Ik vind het echt erg.

Op een zomeravond vorig jaar juli
IMG_2281.JPG
IMG_2281.JPG (3.36 MiB) 1728 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374224
Ik heb ze 2x irl gezien.
Het heeft echt serieus indruk op me gemaakt.

Ja, de vlammen slaan gewoon metershoog door het dak heen. Niet enkel rook, echt vuur.
Ik vrees dat er niets van overblijft. :-\
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3374228
Wanneer ik de beelden nu bekijk lijkt de rook minder erg te worden: https://nos.nl/l/2280634
Sommige gebouwen zijn monumenten en de notre dame is zo'n monument. Hoop dat ik het goed heb gezien dat ze het vuur nu onder controle lijken te krijgen.....
Door Siberienne
#3374229
Ik lees net dat het geraamte van de kathedraal in brand staat :'( :'( dus ik denk dat je helemaal gelijk hebt Millymol.

Hopelijk slaat het vuur niet over naar de buurt.

Edit: dit staat op de NOS site

"Het hele geraamte staat in brand", zegt een woordvoerder van de Notre-Dame. Hij zegt dat het houten interieur van de kerk hoogstwaarschijnlijk niet meer te redden is. De hulpdiensten proberen de kunst die in de kathedraal is opgeslagen naar buiten te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3374230
Eén van de mooiste plekken van Parijs. Verschrikkelijk dat zo'n prachtig monument zo verloren moet gaan.
Herbouwen kon wel eens heel lang gaan duren (als het al lukt)...
Door eelke
#3374232
dinky89 schreef:Wanneer ik de beelden nu bekijk lijkt de rook minder erg te worden: https://nos.nl/l/2280634
Sommige gebouwen zijn monumenten en de notre dame is zo'n monument. Hoop dat ik het goed heb gezien dat ze het vuur nu onder controle lijken te krijgen.....
Volgens mij betekend dat juist dat het harder brandt; minder rook is een betere verbranding. Bij veel bluswerk krijg je juist rook, want het gaat dan meer smeulen én het water verdampt en dus stoom.

Ik hoop dat ik geen gelijk heb. Wat een ramp zeg. Zó zonde.

Je zal maar degene zijn die daar aan het werk was en een stopcontactje verkeerd aangesloten heeft.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3374233
Nou, zit het wat te volgen op twitter, maar ik geloof niet dat er veel overeind blijft staan. Wat zonde zeg, echt een drama.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3374236
Op de Franse TV en CNN is er een livestream.
Hopelijk lukt 't om de relikwieën, kunst etc te redden. Het gebouw zelf vrees ik t ergste voor.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3374239
Op die stream is inderdaad nog steeds veel vuur te zien :-\
Vind het eigenlijk niet te bevatten :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door