Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#3372287
Hope schreef:Mijn kvv bevat:

25% kaal vleesbot (schouders en rug)
15% orgaanvlees (hart/long, nier, lever)
60% spiervlees

Ik voer geregeld kop en spiervlees.
Wat ik nog zou kunnen doen is wekelijks een heel, wild, konijn geven.

Barf heeft nog altijd sterk mijn voorkeur maar ik krijg mijn man echt niet zo ver dat hij het oké vindt dat ik weer uren moet gaan portioneren op onze vrije avond. Karkas kan ik kopen per kilo en dan voer ik dat in drie dagen op. Dat is geen moeite.
Spiervlees krijgt hij zo'n 200 gram. Ik zou dat per kilo kunnen kopen en dan is het nog wel redelijk handig te verdelen misschien.
Ik blijf alleen zitten met orgaan. Als er iemand een manier weet om orgaan te voeren zonder alles eerst te moeten laten ontdooien, snijden, wegen, in zakjes doen en weer invriezen dan hoor ik het héél graag. Volgens mij zat hij altijd op zo'n 80 gram per dag.
Als er een methode is om dat anders te doen dan zou ik weer over kunnen op barf. Want eerlijk is eerlijk, mijn kvv ziet er prachtig uit maar ik kan nooit met zekerheid zeggen wat de kwaliteit is van het vlees wat er in is gegaan.
Zonder lullig te willen klinken, want zo is het echt niet bedoeld, maar: je spaart nu zoveel tijd uit, nu je Nelson niet langer dagelijks hoeft te wassen en te stofzuigen en te dweilen etc. - zou je een deel van de gewonnen tijd niet toch in zelf portioneren kunnen steken?

Ik maak zelf voor drie honden 1 x per week alles klaar voor een week, en doordat ik er nu oefening in heb, is dat echt in een uur gedaan. Bij mijn honden doe ik het zo dat ze iedere dag vleesbot en spier krijgen, aangevuld met 1 x per week hart (dus de weekhoeveelheid hart in 1 maaltijd), 1x nier, 1x lever, 2 keer groente en 2x pens. Dan hoef je dus niet te pielen met kleine beetjes van iedere orgaansoort in een zakje, maar kun je een kilo orgaan gewoon net zo verdelen als spiervlees en bot. Ik vries de porties bovendien in bakjes in die groot genoeg zijn om uit te eten, zodat ik geen extra voerbakken hoef af te wassen.

In jouw geval zou je dan 1x per week 3 kilo vleesbot en 2 kilo spier licht laten ontdooien, en 1 kilo van iedere orgaansoort (of een reeds geportioneerd bakje orgaan, zie hierna). Dan zet je 7 bakjes neer, en ieder bakje vul je met 300 gram bot en 200 gram vlees. Dan ga je de bakjes aanvullen met het orgaan of een orgaanmix, net wat je wilt. Die 80 gram orgaan, is dat iedere dag 80 gram van alle soorten een beetje, of 80 gram van iedere soort? Hoe dan ook, wat je overhoudt, portioneer je alvast voor de weken daarna, zodat je dan nog minder werk hebt. Floris24 heeft volgens mij alle orgaan van konijn apart te koop in kiloverpakkingen.

Op deze manier ben ik zelf voor drie honden 1 x per week een uur kwijt met portioneren, dus het lijkt me dat je voor 1 hond zeker niet meer tijd kwijt zou zijn. Zou Gert dat echt onoverkomelijk vinden?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet voor jullie bepalen wat je wel en niet moet kunnen en willen, maar omdat barf ipv kvv voor Nelson bepaalde voordelen heeft, is zelf portioneren misschien toch nog een keertje het overwegen waard.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372301
Anne in Zweden schreef:
Zonder lullig te willen klinken, want zo is het echt niet bedoeld, maar: je spaart nu zoveel tijd uit, nu je Nelson niet langer dagelijks hoeft te wassen en te stofzuigen en te dweilen etc. - zou je een deel van de gewonnen tijd niet toch in zelf portioneren kunnen steken?

Ik maak zelf voor drie honden 1 x per week alles klaar voor een week, en doordat ik er nu oefening in heb, is dat echt in een uur gedaan. Bij mijn honden doe ik het zo dat ze iedere dag vleesbot en spier krijgen, aangevuld met 1 x per week hart (dus de weekhoeveelheid hart in 1 maaltijd), 1x nier, 1x lever, 2 keer groente en 2x pens. Dan hoef je dus niet te pielen met kleine beetjes van iedere orgaansoort in een zakje, maar kun je een kilo orgaan gewoon net zo verdelen als spiervlees en bot. Ik vries de porties bovendien in bakjes in die groot genoeg zijn om uit te eten, zodat ik geen extra voerbakken hoef af te wassen.

In jouw geval zou je dan 1x per week 3 kilo vleesbot en 2 kilo spier licht laten ontdooien, en 1 kilo van iedere orgaansoort (of een reeds geportioneerd bakje orgaan, zie hierna). Dan zet je 7 bakjes neer, en ieder bakje vul je met 300 gram bot en 200 gram vlees. Dan ga je de bakjes aanvullen met het orgaan of een orgaanmix, net wat je wilt. Die 80 gram orgaan, is dat iedere dag 80 gram van alle soorten een beetje, of 80 gram van iedere soort? Hoe dan ook, wat je overhoudt, portioneer je alvast voor de weken daarna, zodat je dan nog minder werk hebt. Floris24 heeft volgens mij alle orgaan van konijn apart te koop in kiloverpakkingen.

Op deze manier ben ik zelf voor drie honden 1 x per week een uur kwijt met portioneren, dus het lijkt me dat je voor 1 hond zeker niet meer tijd kwijt zou zijn. Zou Gert dat echt onoverkomelijk vinden?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet voor jullie bepalen wat je wel en niet moet kunnen en willen, maar omdat barf ipv kvv voor Nelson bepaalde voordelen heeft, is zelf portioneren misschien toch nog een keertje het overwegen waard.
Het klinkt niet lullig :)

Ik zou liever overstappen op barf nu, dan een tweede diersoort geven. En ik geloof echt dat barf beter voorziet in de vitamine en mineralen behoefte dan kvv. Ik hoef ook niet iedere dag barf te geven wellicht.

Ik ga er eens naar kijken en thuis overleggen wat meneer wil.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372437
Nou, het probleem heeft zichzelf opgelost. De Cytopoint lijkt nu echt uit te werken. Hij heeft een wat rodere huid en krijgt langzaam maar zeker echt weer jeuk.
We gaan dus eerst een nieuwe injectie zetten en dan daarna een tweede diersoort geven.

Ruim 8 weken heeft het gewerkt. We zijn meer dan tevreden en twijfelen geen seconde over een tweede injectie.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372487
pearlsofpassion schreef:Oh OK. Das inderdaad al een super resultaat.
Weet je al wat je 2e diersoort gaat zijn?
Terug eentje weer hij voorheen tegen kon vermoed ik?
Ik wacht nog een dagje af, maar ik denk echt dat hij nu een nieuwe prik nodig heeft. Het is een beetje een twijfelgeval of ik hem apoquel moet geven of niet. De dierenarts zegt dat het soms echt binnen een paar dagen is uitgewerkt.

Ik denk dat ik hem ree ga geven. Dat is een (semi)wilde diersoort waar ik hier goed aan kan komen, hij leek er eerder altijd goed tegen te kunnen, er is mooi spiervlees van en de ribben zijn mooi voor zijn tanden. Dan zou ik weer 2 of 3 dagen in de week barf kunnen voeren ook.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3373430
Afgelopen zaterdag heeft Nelson weer een injectie gehad.
Hij heeft jeuk. Best wel erg ook.

Ik snap het niet en ik weet ook niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Wassen? Apoquel bij geven?

Eerlijk gezegd baal ik er ook gewoon van. Eigenlijk had ik gedacht dat het gewoon weer zo goed zou helpen.
Door Lizzy
#3373441
Hope schreef:Afgelopen zaterdag heeft Nelson weer een injectie gehad.
Hij heeft jeuk. Best wel erg ook.

Ik snap het niet en ik weet ook niet zo goed wat ik nu het beste kan doen. Wassen? Apoquel bij geven?

Eerlijk gezegd baal ik er ook gewoon van. Eigenlijk had ik gedacht dat het gewoon weer zo goed zou helpen.
Misschien heeft het een paar dagen nodig om 'in te kicken'? Misschien dat het over een paar dagen weer z'n werk goed doet. En misschien dat je dan geleerd hebt dat je de volgende keer net even iets sneller de volgende prik moet laten zetten om dit te voorkomen (bij de eerste signalen van toenemende jeuk). Het is allemaal nieuw en een leerproces!

Hielp wassen normaal gesproken goed? Als dat echt wel significant verbetering gaf voor een dag of wat: zou ik 'm wassen. En als dat niet het geval is, als het resultaat van wassen heel matig was: zou ik wat Apoquel erbij geven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3373445
Eerder zetten is wel echt iets waar we op moeten letten. Ik moet er voor naar Eersel want hier in de buurt is er geen dierenarts die het wil bestellen voor een hond die geen vaste patiënt is, en de rest van de zorg is er nu niet zo denderend dat ik denk "daar ga ik vaker heen". Ik heb 1 kliniek gevonden maar die bestellen het tegen meerprijs (157 euro voor dezelfde injectie plus consult van 38 euro) en dan duurt het 1,5 week voor het er is.

Eersel dus. Ik zat daar donderdag in de wachtkamer en toen kwam er een spoedgeval tussen. Was echte paniek want iedereen vloog naar de ok en toen werden wij naar huis gestuurd. Het werd zaterdag daardoor en dat waren kostbare dagen.

Ik ga hem nu maar wassen. Als dat niet afdoende helpt kan ik daarna nog apoquel geven. Meestal helpt wassen wel een dag of 1,5. Hopelijk is dat net genoeg om het te overbruggen.
Door MillyMol
#3373447
Kun je met Eersel ook wellicht afspreken dat ze de volgende dosis alvast bestellen? Dan ligt het er maar vast en dat scheelt als ik het goed lees ook weer 1,5 week. Tenzij dat problemen geeft m.b.t. de houdbaarheid natuurlijk.

En voor de lange termijn, indien inderdaad blijkt dat Nelson regelmatig injecties nodig heeft, zou je kunnen overwegen om het door hun te laten bestellen en dan zelf te bewaren totdat het nodig is en dan zelf injecteren?

Dan heb je het meer zelf in de hand. Zijn maar suggesties hoor.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3373460
Eersel is een toffe kliniek, die bestellen het gewoon ruim op tijd want het blijft lang goed. De volgende injectie is dus al besteld en komt volgende week aan. Het is alleen een hele drukke praktijk en ik moet er bijna 3 kwartier voor rijden. Is niet erg maar het lukt niet meteen dezelfde dag.

Wie weet komt er een regelmaat in en weten we over een poos dat hij in week 8 een prik moet. Nu is het nog wachten geweest op de eerste klachten en misschien heeft Lizzy wat dat betreft gelijk en loop je dan al achter de feiten aan.
Door MillyMol
#3373470
Hope schreef:Eersel is een toffe kliniek, die bestellen het gewoon ruim op tijd want het blijft lang goed. De volgende injectie is dus al besteld en komt volgende week aan. Het is alleen een hele drukke praktijk en ik moet er bijna 3 kwartier voor rijden. Is niet erg maar het lukt niet meteen dezelfde dag.

Wie weet komt er een regelmaat in en weten we over een poos dat hij in week 8 een prik moet. Nu is het nog wachten geweest op de eerste klachten en misschien heeft Lizzy wat dat betreft gelijk en loop je dan al achter de feiten aan.
Je hebt nu in ieder geval een eerste aanwijzing voor de werkingsduur van de injectie, mits deze hetzelfde blijft. Het is de komende maanden gewoon zoeken naar het juiste tijdstip en of Nelson eraan voorafgaand al kleine symptomen vertoont die erop wijzen dat het begint uit te werken.

Balen dat hij nu weer zoveel jeuk heeft, maar het goede nieuws is voor mij nog steeds dat hij dat 8!!!! weken niet gehad heeft!
Door Anne in Zweden
#3373472
Ik heb even teruggelezen (p.123 geloof ik), en toen Nelson de eerste prik Cytopoint kreeg, gaf je hem ook nog Apoquel, wat je na een paar dagen al afbouwde en vervolgens helemaal stopzette. Ditmaal heeft hij alleen Cytopoint gekregen, begrijp ik dat goed? Kan het zijn dat de Apoquel de eerste dagen even nodig is om te overbruggen tot het moment dat de Cytopoint weer in alle hoekjes en gaatjes is gevloeid?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3373516
MillyMol schreef:Je hebt nu in ieder geval een eerste aanwijzing voor de werkingsduur van de injectie, mits deze hetzelfde blijft. Het is de komende maanden gewoon zoeken naar het juiste tijdstip en of Nelson eraan voorafgaand al kleine symptomen vertoont die erop wijzen dat het begint uit te werken.

Balen dat hij nu weer zoveel jeuk heeft, maar het goede nieuws is voor mij nog steeds dat hij dat 8!!!! weken niet gehad heeft!
Jammer dat hij niet zo'n groen balkje op zijn buik heeft, net zoals mijn telefoon. 23%... Haha!
Ik houdt een dagboekje bij, misschien helpt dat nog.
8 weken... Top hé!!
Anne in Zweden schreef:Ik heb even teruggelezen (p.123 geloof ik), en toen Nelson de eerste prik Cytopoint kreeg, gaf je hem ook nog Apoquel, wat je na een paar dagen al afbouwde en vervolgens helemaal stopzette. Ditmaal heeft hij alleen Cytopoint gekregen, begrijp ik dat goed? Kan het zijn dat de Apoquel de eerste dagen even nodig is om te overbruggen tot het moment dat de Cytopoint weer in alle hoekjes en gaatjes is gevloeid?
De vorige keer kwam hij van de apoquel af. Nu kreeg hij dat niet want hij had cytopoint. Wat wel een goed idee is misschien, is hem apoquel gaan geven als de cytopoint uitgewerkt lijkt maar een afspraak voor een nieuwe injectie nog een paar dagen moet wachten.
Hij had geen vreselijke jeuk, ik zou hem er niets voor gegeven hebben, tot ik me begon af te vragen wanneer die injectie goed ging werken en met geknepen billen zat te horen dat het niet ineens heel erg zou gaan worden. Voor de rust in huis is het wel lekker om hem gewoon jeukvrij te houden en hem een paar dagen apoquel te geven.

Het wassen was voor nu genoeg. Hij heeft geen jeuk meer gehad vandaag. Als het morgen toch nog gaat jeuken geef ik hem een pil.
Door inni
#3373558
Je hebt weer een stukje bijgeschreven in de handleiding van je rakker. Hopelijk zie je nu snel resultaat en kan je volgende keer de jeuk voorkomen. Toch knap van je dat je zo blijft volhouden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door