Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3373144
Klimop ligt ook niet voor de hand. Als er geen kastje ergens hangt, het kan van alles wezen: Een brievenbus met opening :biggrin2: (meegemaakt bij kennissen), een lantaarnpaal waar het klepje af is (zelf gezien naast een buitenbak voor de paarden, op 1 meter hoogte in de paal) of hun oorspronkelijke, natuurlijke broedplaats: een holte in een boom.
Een dichte Taxus is wel een mogelijke broedplaats voor bijv. de merel of lijster. Klimop als hij echt dik is kan ook wel vogelnestjes herbergen, maar geen holenbroeders. Ik heb er twee jaar geleden houtduiven in zien nestelen.
#3373148
pike schreef:Klimop ligt ook niet voor de hand. Als er geen kastje ergens hangt, het kan van alles wezen: Een brievenbus met opening :biggrin2: (meegemaakt bij kennissen), een lantaarnpaal waar het klepje af is (zelf gezien naast een buitenbak voor de paarden, op 1 meter hoogte in de paal) of hun oorspronkelijke, natuurlijke broedplaats: een holte in een boom.
Een dichte Taxus is wel een mogelijke broedplaats voor bijv. de merel of lijster. Klimop als hij echt dik is kan ook wel vogelnestjes herbergen, maar geen holenbroeders. Ik heb er twee jaar geleden houtduiven in zien nestelen.

Ja hier hebben er merels in de klimop gezeten en het leukste; winterkoninkje naast de voordeur in de klimop. Bij de achterburen zitten veel spechten en staan nogal wat grote bomen dus wie weet ‘gewoon’ holte in boom. Gelukkig zitten ze niet in onze pizza oven ; te groot hol :biggrin2:
#3373208
Oh ja, stel je voor!
Een paar maand het terras niet schoonmaken, dat lukt nog wel.. Maar een paar maand geen pizza... :o :biggrin2:

Ik moet al de hele tijd denken: geeft er nu niemand een tip over hoe het terras schoon te maken zonder borstel? ::)
En jij vraagt er nog niet eens achter ook. ;D
#3373212
pearlsofpassion schreef:Oh ja, stel je voor!
Een paar maand het terras niet schoonmaken, dat lukt nog wel.. Maar een paar maand geen pizza... :o :biggrin2:

Ik moet al de hele tijd denken: geeft er nu niemand een tip over hoe het terras schoon te maken zonder borstel? ::)
En jij vraagt er nog niet eens achter ook. ;D

Nieuwe schrobber zei mijn zus ;D beste oplossing
#3373291
Heel voorzichtig om het hoekje gekeken, moest er wat vandaan hebben en ze bleef rustig zitten :)
0E10F09B-AC88-4EF7-8F64-F9E283DAB1F3.jpeg
0E10F09B-AC88-4EF7-8F64-F9E283DAB1F3.jpeg (869.84 KiB) 1798 keer bekeken

Inmiddels gezorgd dat ik er bijna niet meer vlakbij hoef te zijn, hopelijk blijft ze en heeft ze succes. Ik vind het zoooo leuk :)
#3373295
Pas even op met de hondenharen.. vogels gebruiken ze graag maar de haren blijven om de pootjes van de jonkies zitten... dat gaat fout, die kunnen zich niet bewegen en verhongeren dan... als je kunt.. haal die er dan uit...

Suzanne
#3373298
Suzanne schreef:Pas even op met de hondenharen.. vogels gebruiken ze graag maar de haren blijven om de pootjes van de jonkies zitten... dat gaat fout, die kunnen zich niet bewegen en verhongeren dan... als je kunt.. haal die er dan uit...

Suzanne
Sowieso kan het niet, dan moet ik het halve nest slopen. Zit er doorheen geweven.

Maar ik denk dat het ook nogal meevalt, hier gebruiken ze de ‘donshaartjes’ uit de ondervacht vd honden en dat zijn korte en zachte haartjes.
Ik had er nog nooit van gehoord maar als ik erop Google lijkt het me dat het gevaar wat overdreven wordt.

Dit uit een stukje vd vogelbescherming;

Natuurlijk kunnen alle materialen gevaarlijk zijn,zeker voor jonge koolmeesjes. Toch gaat het in het algemeen maar weinig mis, de oudervogels weten meestal zelf wel de goede nestmaterialen te kiezen,

Wat betreft haren is er zoveel verschil in sterkte, lengte enz. Paardenhaar zie je vaak in nesten in de buurt van paardenstallen, hondenhaar, daar is ook veel verschil in, je hebt zacht haar, maar ook stug en hard haar.

Datzelfde geldt natuurlijk voor mensenhaar, beter kun je dat niet buiten klaar leggen, vaak is dit lang haar en stevig, dus liever geen haar aanbieden.

Wat kun je wel aan de vogels geven in je tuin, dat is mos, fijne takjes, gras, maar ook veertjes. Heb je toevallig een oud kussen, dan kun je de veertjes in bijvoorbeeld een pindakoker stoppen en daar zijn veel vogels erg blij mee.


Enne... voorkomen dat ze in onze tuin haren vinden is vrij onmogelijk :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#3373300
Siberienne schreef:Sowieso kan het niet, dan moet ik het halve nest slopen. Zit er doorheen geweven.

Maar ik denk dat het ook nogal meevalt, hier gebruiken ze de ‘donshaartjes’ uit de ondervacht vd honden en dat zijn korte en zachte haartjes.
Ik had er nog nooit van gehoord maar als ik erop Google lijkt het me dat het gevaar wat overdreven wordt.

Dit uit een stukje vd vogelbescherming;

Natuurlijk kunnen alle materialen gevaarlijk zijn,zeker voor jonge koolmeesjes. Toch gaat het in het algemeen maar weinig mis, de oudervogels weten meestal zelf wel de goede nestmaterialen te kiezen,

Wat betreft haren is er zoveel verschil in sterkte, lengte enz. Paardenhaar zie je vaak in nesten in de buurt van paardenstallen, hondenhaar, daar is ook veel verschil in, je hebt zacht haar, maar ook stug en hard haar.

Datzelfde geldt natuurlijk voor mensenhaar, beter kun je dat niet buiten klaar leggen, vaak is dit lang haar en stevig, dus liever geen haar aanbieden.

Wat kun je wel aan de vogels geven in je tuin, dat is mos, fijne takjes, gras, maar ook veertjes. Heb je toevallig een oud kussen, dan kun je de veertjes in bijvoorbeeld een pindakoker stoppen en daar zijn veel vogels erg blij mee.


Enne... voorkomen dat ze in onze tuin haren vinden is vrij onmogelijk :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Dit wilde ik ook al gaan schrijven. En ik denk dat het beter is om van het nestje af te blijven.

Ik krijg ook niet de indruk dat het een halszaak is, wat hondenhaar in een nestje, ook niet op de site van de vogelbescherming.
#3373301
Een jaar of 2 geleden was dit een serieuze waarschuwing op de site van de Vogelbescherming en dat heb ik onthouden; het werd toen omschreven als " beslist dodelijk uiteindelijk" omdat de jongen zich niet kunnen gaan bewegen. Ik controleer niet elke jaar in het voorjaar of zo'n waarschuwing er nog staat.

Suzanne
#3373303
Hier worden altijd de haren van de shetjes en de honden volop gebruikt in de vogelnesten hier en dat zijn er best veel.
Ze plukken zelfs, als de shetjes hun winterjas uit trekken, ze zo van hun rug af.
Dus zou niet weten hoe ik dat moet voorkomen. Dus verwacht/ hoop dat het wel meevalt.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
#3373313
Zijn het wel hondenharen? Ik zag laatst een koolmees vulling uit een speeltje van Shadow trekken, dat synthetische spul. Dat is wel scherp. Achteraf had ik hem beter weg kunnen jagen toen ik het zag. Speel ligt inmiddels in de prullenbak.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door