Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door basco
#337141
hallo dierenvrienden,

Ik ben op zoek naar meer informatie omtrent epileptie bij honden. Ik dacht dat ik hier een soort van bibliotheek zou aantreffen, maar zie delen van een discussie. Ik hoorde van een collega dat de hond goed zou reageren op rauw voedsel. Hier wil ik dus meer over weten. Onze Rottweiler heeft ongeveer 3 aanvallen in de 2 weken. 3 in 1 weekeind en dan 2 weken niet. Hij slikt al 6 pillen per dag dus dat vind ik eigenlijk wel genoeg. Als rauw voedsel beter voor hem zou zijn dan gaan we over op een andere voedingswijze. Wie kan mij hier meer over vertellen.

Groetjes Yvonne
Door Peet
#337146
Hai Yvonne,
ik heb je al via pb een aantal linkjes gegeven. Ik hoop dat je wat meer info hebt gevonden inmiddels, en de weg naar de bieb natuurlijk ook.

Heel veel sterkte en succes met je hond. Vraag hier maar honderduit, er zijn meer baasjes met epilepsie-hondjes hier op het forum en zij kunnen je vast helpen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#337157
basco schreef: hallo dierenvrienden,

Ik ben op zoek naar meer informatie omtrent epileptie bij honden. Ik dacht dat ik hier een soort van bibliotheek zou aantreffen, maar zie delen van een discussie. Ik hoorde van een collega dat de hond goed zou reageren op rauw voedsel. Hier wil ik dus meer over weten. Onze Rottweiler heeft ongeveer 3 aanvallen in de 2 weken. 3 in 1 weekeind en dan 2 weken niet. Hij slikt al 6 pillen per dag dus dat vind ik eigenlijk wel genoeg. Als rauw voedsel beter voor hem zou zijn dan gaan we over op een andere voedingswijze. Wie kan mij hier meer over vertellen.

Groetjes Yvonne
Hoi Yvonne,

Welkom :D

Een bieb met info over epilepsie vind je op de website http://www.epilepsiebijhonden.nl

Honden met epilepsie reageren in de regel heel goed op een rauw dieet. In principe kan hij hetzelfde eten als een gezonde hond, een speciaal epidieet o.i.d. is er niet echt en is ook niet nodig. Belangrijk is wel dat je granen en alle mogelijke chemische dingen mijdt die een aanval kunnen triggeren. Dus ook snacks met cons.middelen/kleurstoffen e.d. zijn not done. Maar denk ook aan middelen zoals Frontline sprays/pipetten enz.
Heeft er wel een uitgebreid onderzoek bij je hond plaatstgevonden nadat hij zijn eerste aanvallen kreeg?
Door Steph
#337296
basco schreef: hallo dierenvrienden,

Ik ben op zoek naar meer informatie omtrent epileptie bij honden.
Groetjes Yvonne
Beste Yvonne,
Jammer genoeg hebben wij ook een kanjer met epilepsie. Als je meer informatie wilt moet je hier zeker eens kijken http://www.canine-epilepsy.com/. Er bestaat hier ook een mailforum dat heel interessant is. Deze mensen hebben al jarenlang ervaring met epi. Welke medicijnen neemt hij? Rauwe voeding zal zeker en vast geen kwaad kunnen en bij heel veel honden verbetert de frequentie van aanvallen ook, soms zelfs verdwijnen ze. Wat geef je nu. Als je wil kan je me hier altijd prive over mailen. Groetjes en dikke knuffel aan je Rottie.
Steph
Door amber13
#338195
Hoi, ik heb ook en hond met epilepsie, ik heb je even een pb tje gestuurd.
Door Steph
#338379
Hallo Amber,
Heb jij al positieve resultaat met rauwe voeding en epi?

Steph
Door amber13
#338906
Vind ik eigelijk moeilijk te zeggen, sinds ik met versvlees ben begonnen (Smuldier, Rodi) is de medicatie ook verhoogd, en de afgelopen weken heeft Max maar 1 aanval gehad, dus dat is wel beter. Of het nou door het voer komt of door de medicatie weet ik dus niet zeker, maar versvlees kan nooit kwaad, dus probeer het gewoon. Wat voor medicatie gebruiken jullie voor je hond, en wat voor voeding kreeg hij, voor je met versvlees/barf bent begonnen. (of, als je nog niet begonnen bent, wat een de hond nu)
Door Steph
#338970
amber13 schreef: Wat voor medicatie gebruiken jullie voor je hond, en wat voor voeding kreeg hij, voor je met versvlees/barf bent begonnen. (of, als je nog niet begonnen bent, wat een de hond nu)
Mijn Grote zwitser van 2 jaar krijgt 2x /dag 150 mg phenobarbital, ook gebruik ik Rescue Remedy. Mijn andere hond eet geen brokken meer, hij nog eventjes wel. Ben aan het wachten tot het hier solden zijn om mij een grote extra vriezer te kopen. Voor hem ga ik beginnen met Duck compleet en dan beetje per beetje nieuwe dingen bij te geven. Nu krijgt hij nog altijd Royal Canin Hypoallergenic, waar hij ondertussen ook al alergisch op reageert. Dus lang wachten ga ik niet meer doen. Mijn hond heeft wel nog maar 6 maand epi; en heeft al 4x een Grand mal gehad. Groetjes
:'(
Door amber13
#339427
Wat is die Rescue Remedy, waar gebruik je dat voor? Vier keer een Grand Mal lijkt misschien veel, maar Max die had de afgelopen maanden 2 of 3 grand Malls per week, en toen ik dit voorlegde aan een da van de Faculteit voor diergeneeskunde in Utrecht werd me verteld dat het allemaal wel mee viel en dat we ons daar niet zo druk over moesten maken ???, er waren wel honden met meer aanvallen ??? ??? ???. Kan je enig patroon in de aanvallen ontdekken, en gebeurt het in rust of wanneer je hond actief is.

Wat een ontzettend naar gezicht is het hé, als je hond zo'n aanval heeft! :-[
Door Steph
#339841
Hallo Amber,
Ik weet dat er veel hondjes slechter aan toe zijn dan de onze, ons probleem is wel dat hij in zijn post ictal fase (na de aanval) zeker 2 uur heel agressief (of juist heel bang) is. Aangezien hij bijna 60 kg weegt is dit niet zo leuk.Anders is hij wel te vertrouwen en een hele knuffelbeer. Maar o wee na een aanval....Rescue Remedy geef ik soms een in een week waarbij hij stress heeft. Is een natuurlijk kalmeringsmiddeltje, wat je zelf trouwens ook moogt nemen bij stressdagen. Ook na de aanval geef ik hem wat ijs en een paar druppel RR, wat toch ietsje kalmeert , dan loop ik vlug weg van hem en moet ik jammer genoeg een tijd uit zijn buurt blijven. We blijven wel kijken. Hoe erg zeg van jouw hond.Hopelijk wordt het nu wat beter. Welke medicijnen geef jij? Wij zien geen vast patroon, maar merken wel dat de weken voor een aanval altijd wat druk waren. Veel bezoek, speciale uitstap, verandering in huis / tuin,...
Groetjes
Door amber13
#340888
Wat ik bij het vorige bericht schreef, dat 4 aanvallen nog niet zo veel was, bedoelde ik niet mee te zeggen dat het daarom minder erg is hoor! Integendeel, elke aanval is natuurlijk 1 teveel! Niemand wil z'n hond zo zien.
Dat je hond agressief word na zo'n aanval had ik even niet begrepen, sorry niet goed gelezen waarschijnlijk :-[, wel erg vervelend idd, vooral bij zo'n grote hond, je weet toch nooit wat ze doen na zo'n aanval. Max is na een aanval ook altijd helemaal van de wereld, maar nog niet echt agressief, al moet ik zeggen dat ik hem dan wel met rust laat omdat ik de blik in z'n ogen niet vertrouw, heel verwilderd.

Wat betreft een patroon in de aanvallen, die kan ik hier ook niet ontdekken. In het begin (2,5 jr geleden) kwamen de aanvallen 's ochtends vroeg tussen 03.00 en 07.00 (werd er wakker van omdat Max eerst heel hard gilde voor hij neerviel), tegenwoordig is het ook al een paar keer 's ochtends rond 11.00 en 's avonds tussen 19.00 en 23.00, en hij gilt er nu niet meer bij. Soms ligt hij te slapen en dan gilt hij ineens, en schrikt daar dan zelf wakker van en dan is hij er weer bij en komt kwispelend naar ons toe. Tot nog toe krijgt hij de aanvallen gelukkig altijd hij thuis is en niet buiten of wanneer we op visite/vakantie gaan. Of het bij Max met stress te maken heeft weet ik niet, soms "verwacht" ik een aanval omdat we bv op vakantie zijn geweest of iets anders voor max stressvol is gebeurt, en dan komt er niks, en als er geen enkele vorm van stress is juist weer wel ??? Ik heb verschillende onderzoeken met Max laten doen, en zelfs in Utrecht met hem geweest, maar daar werd me doodleuk verteld dat ik me niet zo druk moest maken (weet die man wel wat het inhoud om een hond met epilepsie te hebben ???Waarschijnlijk niet en kent hij het alleen uit de boekjes, en dat is toch een verschil!!) en verder dat de aanvallen voor ons als baasjes erger was als voor de hond zelf. Inmiddels ben ik maar opgehouden met de speurtocht naar waar het nou weg komt, het is toch niet te genezen en voor Max zijn al die onderzoeken ook alles behalve leuk. Zolang ik merk dat hij tussen de aanvallen gewoon levendig is en zich goed voelt geniet ik daar maar van, maar...............
zaterdagavond was het weer helemaal mis, eerst om 22.05 2 grand mal aanvallen, vlak na elkaar (had hij nog nooit zo gehad! :o) en daarna bleef hij maar compleet van de wereld rondzwalken, omvallen, opkrabbelen, tegen de muur aanlopen en dan doorblijven lopen en nergens op reageren. Na 20 min (deze fase duurde normaal bij hem 5 min!!) toch de spoedlijn van de DA gebeld, die raadde me aan hem een spuit met stesolid (diazepam) die ik uit voorzorg in huis had, te geven. Dan kon Max rustig worden en bijkomen en zouden er niet meer aanvallen komen. Dus ik heb Max die spuit toegediend en toen ging hij na een kwartiertje eindelijk liggen en was weer een beetje aanspreekbaar, wel zag je hem steeds wegzakken en weer opschrikken. Tegen 23.20 stond hij op, liep een paar stappen, en kreeg toen weer 2 grand mal aanvallen binnen 5 min. :-[ :'( (visite is toen weg gegaan, die zag het voor het eerst die avond en kon de 2e keer niet aan, te schokkend) Na deze twee aanvallen bleef Max eerst weer een paar minuten voor dood liggen, en begon toen weer net als de eerste keer rondjes te lopen, omvallen, enz.... Na een kwartier maar weer de DA gebeld, maar omdat Max een uur ervoor de stesolid had gehad (wat overigens allang had moeten werken) moesten we toch maar even afwachten, en als het met een half uurtje niet over was maar weer bellen. En gelukkig, een paar minuten nadat ik de telefoon had neergelegd, ging Max liggen slapen, heel diep, en de volgende ochtend is hij op hetzelfde plekje als waar hij direct in slaap was gevallen weer wakker geworden (hij heeft helemaal niks meer gehoord die avond en nacht, niet dat ik Tara uit ging laten, niet dat ik bij de "koekjeskast" zat, bij hem ben wezen kijken 's nachts enz.) En toen hij weer wakker was, kon je, op de vuile vlekken in z'n vacht en z'n lodderige ogen na, er niks van merken wat er de avond ervoor gebeurt was, hij rende en speelde weer. Wel heeft hij overdag iets meer geslapen, maar dat is ook niet zo verwonderlijk natuurlijk.
Nou, dat was weer een heel verhaal, maar wat ik er eigenlijk ook mee wil zeggen, is dat een hond met epilepsie gewoon lastig en onzeker blijft, het kan heel goed lijken, maar dan ineens weer helemaal mis zijn, en dan weer gewoon zijn ??? ::) Ik maak me nu ook al weer zorgen, en ga dit hele verhaal denk ik ook maar even kopieëren naar medisch om ervaringen van anderen hiermee te horen. Die twee aanvallen achter elkaar, en dan ook nog eens twee keer, word ik niet blij van. Maar goed, elke hond is natuurlijk anders, en dit hoeft natuurlijk niet bij jullie te gebeuren! Max krijgt trouwens als medicatie epitard, 2800 mg per dag. Verhogen durf ik eigelijk niet aan omdat z'n leverwaarden ook niet goed zijn.
Wat betreft die agressie en angst van je hond na de aanval, zat ik te denken, kan je de hond dan niet naar een plek lokken/dirigeren waar hij zich veilig voelt en dat hij daar weer rustig en misschien alleen weer bij kan komen, zoiets als de mand/ bench in de gang zetten.
Sorry voor het lange verhaal :-[
Groetjes Amber
Door Steph
#342770
amber13 schreef: Wat betreft die agressie en angst van je hond na de aanval, zat ik te denken, kan je de hond dan niet naar een plek lokken/dirigeren waar hij zich veilig voelt en dat hij daar weer rustig en misschien alleen weer bij kan komen, zoiets als de mand/ bench in de gang zetten.
Sorry voor het lange verhaal :-[
Groetjes Amber
Nee, het lokken dat gaat niet lukken, als hij terug komt uit zijn GM, blijft hij even liggen en dan springt hij recht en begint te lopen,. De laatste keer stond mijn vriend gewoon buiten er rustig tegen te praten. Hij begon te grommen en sprong op hem en probeerde te bijten. Gelukkig kon hij op de tafel buiten springen en langs de andere kant binnen gaan. Romeo sprong zelfs ook op de tafel, terwijl hij normaal nog niet over een klein boomstammetje kan springen. Hij herkende zijn naam niet en moest niets hebben om te eten? Normaaal is hij eetgek,dus... Nu gaan we hem jammer genoeg eens proberen te kalmeren na aanval met valium, doe het niet graag, maar zo kan hij zijn eigen ook geen pijn doen. Vindt het heel erg jammer van jou hond, is echt wel veel he. Waarom geef je geen Phenobarbital?
Groetjes
Steph
Door amber13
#343945
Jeetje, dat lijkt me idd erg naar als je hond ineens zo tegen je doet :o
Fenobarbital zijn we destijds mee gestopt omdat dit eigenlijk ook maar weinig hielp, en het is belastender voor de lever dan Epitard.
Door Bo5jaar
#494498
Hallo allemaal,
Ik heb vanavond mijn eerste ervaring gehad met epiletie bij honden.
Voor ons kwam het dan ook helemaal uit het niets.
Onze hond Bo lag gewoon rustig te slapen toen zij opeens begon te schuimbekken en erg veel stuiptrekkingen kreeg. Daarna liet ze al haar urine lopen en poepte de hele kamer onder. Ik had dit nog nooit eerder gezien en dacht echt dat mijn hond dood ging. Ik heb toen de dierenarts gebelt en die kon me vrij snel vertellen dat het waarschijnlijk epileptie is. Omdat ik niets van epiletie af weet ben ik toen maar eens op internet gaan kijken en ik heb inmiddels al jullie verhalen gelezen.
Ik ben jullie dan ook nu al dankbaar!!!
Ik ga morgen eerst maar eens naar mijn eigen dierenarts want die had vanavond geen dienst. Ik heb namelijk het vermoeden dat ze het gisteren nacht ook al heeft gehad want toen ik vanmorgen beneden kwam had ze in de kamer gepoept en er lag wat spuug. Is dit dan niet erg kort achter elkaar?
En waar komt dit zo opeens vandaan?
Groeten Jeroen en Bo
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door