Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3371928
pearlsofpassion schreef:Tomaat pas na half mei in openlucht. In de kas kan wel al.
Bonen idem.
Opkweken kan bij tomaat wel al, bonen zaai je normaal gewoon ter plaatse.
Oké bedankt voor de tip
#3372839
Vanmorgen tomaten gezaaid (en mijn grasveldje weer ingezaaid, maar das geen moestuin ;D ). De erwten gaan als een speer, de veldsla en pluksla komt op en mijn hele bak staat vol met uitgezaaide postelijn van vorig jaar!

Ik ga komend weekend ook aardappelen poten. Dat heb ik nog niet eerder gedaan, maar lijkt me erg leuk.
IMG_6460.JPG
IMG_6460.JPG (4.77 MiB) 1892 keer bekeken
IMG_6459.JPG
IMG_6459.JPG (5.49 MiB) 1892 keer bekeken
IMG_6457.JPG
IMG_6457.JPG (2.11 MiB) 1892 keer bekeken
#3372876
Sla moet niet onder glas hé.
En erwten ook niet.
Je kijkt best op het zakje om te weten wanneer iets buiten of onder glas gezaaid moet worden.

Ik ga dit weekend ook proberen (tijd te vinden om) voor te zaaien en aardappelen te poten. Samen met de kindjes. Die vinden dat heel leuk maar ze rooien in het najaar vinden ze nóg leuker. Elke keer weer kreetjes als er aardappeltjes boven komen uit de grond. :D

Eer ik sla en wat andere blaadjes kan zaaien heb ik nog wat werk... ::)
#3372880
Voor zover ik weet, kan sla deze tijd van het jaar prima onder glas.
Hier worden de erwtjes eerst in een glazen bak gezet en als ze goed zijn opgekomen over gepoot in de volle grond.
Glas kan in het vroege voorjaar zo zijn voordelen hebben, dan kun je de oogsttijd wat vervroegen.
Heb je de aardappels al wat laten kiemen, bij ons liggen ze op zolder in het licht om mooie sterke kiemen te krijgen.

veel tuinplezier,
Hanny
#3372890
Ik heb wel vaker gezien sla onder glas :???:

En aardappels hoe doe je dat dan? Dan moet je zeker een enorm stuk omspitten? En dat kan ik niet
Heb wel weer zaad gekocht voor andijvie, het meeste zal wel ( als het lukt) naar de Caafs gaan ;D
#3372915
Tuurlijk. Het KAN wel. Het MOET niet. Das wat anders he.

Je kan sla al heel vroeg in volle grond buiten zaaien. Zeker veldsla. Niet alle soorten natuurlijk. Daarvoor moet je dus op het zakje kijken.
Maar als je in de herfst wil zaaien om in de winter te oogsten, moet dat uiteraard wel onder glas.

Aardappelen hebben idd wel losse grond nodig. Om door te komen en om te kunnen aanaarden. Maar het hangt er ook vanaf wat voor grond je hebt. Als je lichte grond hebt, is losmaken minder zwaar en kunnen ze er sneller doorheen dan als je klei hebt (zoals wij ::)).
Op zandgrond kan je misschien gewoon een stukje gebruiken waar je al een aantal jaar wat anders op teelt. Op voorwaarde dat je er niet steeds overheen loopt en het bodemleven gerust laat natuurlijk.
Maar als je dat doet is de grond wss wel los genoeg om patatjes in te poten.
En hoe groot je dat stukje wil, dat kies je zelf. Je kan er ook maar 5 in de grond stoppen he.
Ik steek er ook maar 15 in en daar heb ik normaal toch een dikke halve kruiwagen oogst van.
#3372924
Ik doe moestuintuinieren volgens de methode van de Makkelijke Moestuin. Ik ga mijn aardappelen in een pot doen, zoals hier beschreven: https://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/ ... in-een-pot

Op de site van de Makkelijke Moestuin staat veel info Kiara, maar als je in de volle grond wil moestuinieren heb je er niets aan, want dat werkt anders. Ik vind het zelf een fijne methode, want ik wilde verhoogd tuinieren. Vanwege de zeer beperkte zon in ons piepkleine tuintje en zodat Oscar er niet bij kon (of overheen plassen ::) ). Ik heb nu een bak op poten en dat bevalt nu heel erg goed. Mochten we ooit een grote buitenruimte krijgen ga ik bakken op de grond maken.

Hanny, ik heb net een pondje aardappelen gekocht, die hebben mooi al wat kiemen en ik ga ze een paar dagen in de vensterbank leggen. Dan denk ik dat ik ze van het weekend wel kan poten.
#3372925
Kaela schreef:Ik doe moestuintuinieren volgens de methode van de Makkelijke Moestuin. Ik ga mijn aardappelen in een pot doen, zoals hier beschreven: https://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/ ... in-een-pot

Op de site van de Makkelijke Moestuin staat veel info Kiara, maar als je in de volle grond wil moestuinieren heb je er niets aan, want dat werkt anders. Ik vind het zelf een fijne methode, want ik wilde verhoogd tuinieren. Vanwege de zeer beperkte zon in ons piepkleine tuintje en zodat Oscar er niet bij kon (of overheen plassen ::) ). Ik heb nu een bak op poten en dat bevalt nu heel erg goed. Mochten we ooit een grote buitenruimte krijgen ga ik bakken op de grond maken.

Hanny, ik heb net een pondje aardappelen gekocht, die hebben mooi al wat kiemen en ik ga ze een paar dagen in de vensterbank leggen. Dan denk ik dat ik ze van het weekend wel kan poten.
bedankt voor de tip ga kijken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door