Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3372859
Ik voer zelf enkel kvv voor erbij (alroda) en barf in principe altijd, dus ik ben niet zo thuis in kvv.

Als de samenstelling van de beefmix die jij geeft klopt, zou ik er toch mee opletten. 90% hart is veel te veel en kuikens zijn ook niet compleet. Zelfs met een premix aan toegevoegd lijkt mij dat niet zo'n strak plan en aangezien je zegt dat het compleet is door afwisseling zou er dan ook geen premix in zitten.

Het is zeker niet compleet zoals de enkelvoudige varianten van bv tinlo, haaksbarf, carnivoer... Een enkelvoudige variant compleet door afwisseling is een mix die in verhouding is, maar niet compleet is omdat het maar van één diersoort is.

Kiezebrink hoeft niet slecht te zijn, maar is heel ingewikkeld om compleet te maken omdat de mixen op zichzelf ook niet de correcte verhoudingen hebben. De ene al meer dan de andere.

Bandit is trouwens een goed merk.
#3372866
Er zit ergens in Rdaal een dierenwinkel waar ze een wat uitgebreider assortiment zouden moeten hebben. Willems of Willemse ofzo. Ze hebben er iig ook wat dingen voor slangen, die je uiteraard ook aan de kat kan voeren (muizen en kuikentjes etc). Hier is de kans groot dat ze ook wat verschillende kvv voor de kat in huis hebben of dat eenvoudig voor je kunnen bestellen.
In BoZ hebben ze bij Mulders in de Ravelstraat Tinlo en bij de Jumper op de Konijnenbergweg Haaksbarf en kuikentjes. Bij Faunaland in het Vierkantje hadden ze kuikentjes per kilo en losse muizen, maar volgens mij is die winkel weg.
In Hoogerheide zit een dierenwinkel (gabber?) waar ze carnibest verkopen.
En anders bij Henk (dogmeat) zelf bestellen, die zit ook in Hoogerheide.
#3372875
natuur&dier en dogmeat zit in ossendrecht. Daar heb ik mijn eerste bestelling opgehaald en staat ook zo op hun site.

Inmiddels heb ik in rijsbergen een shop gevonden die heel uitgebreid assortiment heeft zoals tinlo cattery, tammenga kat, alroda, darf en keizenbrink alsook dogmeat. Dit ligt op de route van mijn werk naar huis :)

Nee de beefmix is zeker niet om dagelijks te geven, was ik ook niet van plan. Maar omdat ook hiervan de samenstelling mij niet compleet duidelijk was, dit opgevraagd. Maar ook online zie ik veel verschillen bij hun beefmix. Jammer dat het zo onbetrouwbare informatie is.

Willemen ken ik wel, die zit vlakbij. Ik zal er eens een kijkje nemen. Bij de boerenbond hebben ze Tinlo maar niet de cattery versie wel kilo verpakkingen van de kleine varianten. En die kan ik online nergens vinden. Alleen voor honden dus vraag me nu ineens af of dit wel voor katten is.
#3372912
Moontje75 schreef:De natuur en dierproducten zijn in feite allemaal niet geschikt voor de kat, vanwege de grovere maling en omdat er onvoldoende taurine in zit. Het zijn gewoon producten voor honden.

Dus wat ik besteld heb is voor honden :-( Gelukkig eten ze het goed en zoals het nu lijkt de CatsNature het minst graag.

Ik ga echt op zoek naar een andere betaalbare webshop. Iemand tips waar ik BARFmenu cattery en kiezenbrink kan halen. tot nu toe niet in 1 webshop gevonden. Liefst omgeving Roosendaal. Nu eerst de vriezer weer wat leger krijgen.
Lekker, zo'n welkomstpakket voor katten :-\

Als de maling grover is dan kan het best zijn dat ze alle ander merken (wel voor katten) veel beter eten.

Ik bestel mijn KVV (en sardines, eendagskuikens, kippennekjes e.d.) bij animalfoodexpress.nl. Wordt met de food-bezorging van PostNL bevroren bezorgd. Daar koop ik dan KB RAW (voorheen kiezebrink), Alaska combidoos, BARFmenu (diersoorten) en af en toe Haaksbarf en BARFmenu cattery (die ze ook bij mijn Welkoop hebben). Genoeg afwisseling dus. Fijne maling en ze smikkelen het hier helemaal gelijk op. Alleen Yuna eet dus geen vis-KVV en laatst had ze ook een probleem met de Alaska rund/kip. Dus ik weet niet of ik nog een doos Alaska combi door koop (want daar zit dus ook vis en die rund/kip in). Ach ja... het blijven katten :D

TinLo cattery is toch gewoon BARFmenu cattery? Die hebben ze dus ook bij animalfoodexpress maar ik kan ze in 1kg worsten ook krijgen bij mijn Welkoop. Maar misschien is dat per winkel anders.
#3372964
Kiezebrink hoeft niet slecht te zijn, maar is heel ingewikkeld om compleet te maken omdat de mixen op zichzelf ook niet de correcte verhoudingen hebben. De ene al meer dan de andere.
Als ik het me goed herinner zijn de nieuwe versies van Kiezebrink wel compleet. Door afwisseling denk ik. Dus type 2.
Kiezebrink is tegenwoordig KB Raw. Zover ik weet is die altijd compleet geweest door afwisseling van diersoorten.

Ze hebben tegenwoordig ook KB compleet Regular en KB compleet Sensitive. De Regular heeft 15% pens (terwijl die wel bij katten KVV staat wat ik onjuist vind). De sensitive heeft geen pens. Die zijn gewoon compleet op zichzelf.

Ik weet niet wat er met de verhoudingen in KB Raw mis zou zijn als je de diersoorten afwisselt (maar hoor het graag als dat inderdaad niet het geval is).
#3372977
Rustig rustig. ;)
De KB raw zijn dan de nieuwe versies waar ik op doel.
De vroegere Kiezebrinkmixen waren verre van compleet. Veel long en hart, vrijwel geen spier. Je moest er 3/4e zelf naast samenstellen om ze goed te krijgen.

Het is niet raar als niet iedereen meteen op de hoogte is van een verandering. En vroeger waren die kiezebrinkmixen een groot probleem/moeilijkheid. Zowel dat mensen ze toch compleet wilden maken als dat ze ze gewoon voerden alsof ze compleet waren. ;)
Het is dus ook normaal dat er meteen voor gewaarschuwd wordt, als men nog niet op de hoogte is van de verandering.
Fijn dat dat nu dus niet meer nodig is. :)
#3373012
Ah, Ok. Dat zal dan voor mijn tijd zijn. Ik ben half 2017 met KVV ingestapt en toen was het nog wel onder de naam Kiezebrink. Maar ze hadden blijkbaar wel al de nieuwe samenstelling. Vrij snel daarna zijn ze de lijn KB Raw gaan voeren.

Bij sommige diersoorten zit nog steeds behoorlijk wat hart. Maar goed, daar wissel je dan voor af.
Bij Alaska was het hart-aandeel veel consequenter erg hoog.
Van BARFmenu heb ik helaas geen samenstellings-percentages gevonden (iemand?).
Ooit een keer een verzamel-overzicht gemaakt (2e tabblad specificaties).

(Maar inmiddels wordt het misschien wat offtopic ;D :offtopic2: sorry daarvoor.)
#3373183
Wat PoP zegt dus :) Kiezebrink was vroeger totaal niet compleet en aangezien dat al minstens 5 jaar geleden is dat ik dat in handen heb gehad voor erbij te voeren, was ik niet op de hoogte van de wijziging. De mixen waren allen niet compleet, maar sommigen waren met wat spier wel oké, bij anderen was het een onmogelijke puzzel.

Tinlo bevatte vroeger ongeveer 20%orgaan (geen informatie per orgaan bij mijn weten), 20 % bot (kaal niet bevleesd) en de rest spier. Kan intussen natuurlijk veranderd zijn en ik vond het ook niet zo duidelijk terug.

Op hun website staat wel het volgende over de premium mixen, maar niet afzonderlijk voor hond en kat, wat mogelijk de 20-25% verklaart: https://barfmenu.nl/barfmenu/

"Vers vlees (55-60%), verse organen (20-25%), verse vleesbotten (20-25%) en dierlijke vezels* van superieure kwaliteit in de juiste verhoudingen."

Die vleesbotten zullen dus wel kaal bot zijn, want anders klopt er iets niet.
#3373246
De duifmix en fazantmix zijn altijd al gebalanceerd geweest. Dit zijn gewoon gemalen karkassen met orgaan en alleen de filet eraf. Als je dan kijkt naar het botpercentage komt dat overeen met de richtlijnen van Barf.

Ik voer die mixen dus van KB. Verder heeft Floris24 hier op het forum goede kvv's en Lupa ook (ik geef paard en konijn daarvan). Verder is afwisseling de sleutel, zeker wanneer je wat oog krijgt voor de verhoudingen, valkuilen en waar je katten het goed op doen.
#3373247
frodo quin schreef:(...) dierlijke vezels* van superieure kwaliteit in de juiste verhoudingen."

Die vleesbotten zullen dus wel kaal bot zijn, want anders klopt er iets niet.
Wat zou ik me voor moeten stellen bij dierlijke vezels? Volgens mij is dat gewoon haar. Dat krijgen mijn katten zelf al genoeg binnen, om dat nou apart toe te voegen? "In de juiste verhoudingen" zonder dan te benoemen welke vezels en welke verhoudingen schiet ook wat tekort vind ik, zeker voor die prijs die ze er tegenwoordig voor moeten hebben. :-X
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door