Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3267185
Dogmeat staat ook bekend om een hoog botgehalte, ookal beweren ze zelf van niet...

Is zelf barf malen ook geen optie?
Investeren in een goede elektrische molen en zelf je kvv draaien. Dan kan je zelf beslissen hoeveel erin gaat.
Gezien het prijsverschil tussen kvv en barf (aangezien je groot kan inkopen met zoveel katten) zou je dat redelijk snel moeten terugverdienen.
Kost wel wat tijd...
Maar je weet wat je voert en je kan minder favoriete smaken gemakkelijk mengen met wat lekkers.

Lil had onlangs een goede molen te koop. Ik weet niet of die al verkocht is.
#3267241
pearlsofpassion schreef:Dogmeat staat ook bekend om een hoog botgehalte, ookal beweren ze zelf van niet...

Is zelf barf malen ook geen optie?
Investeren in een goede elektrische molen en zelf je kvv draaien. Dan kan je zelf beslissen hoeveel erin gaat.
Gezien het prijsverschil tussen kvv en barf (aangezien je groot kan inkopen met zoveel katten) zou je dat redelijk snel moeten terugverdienen.
Kost wel wat tijd...
Maar je weet wat je voert en je kan minder favoriete smaken gemakkelijk mengen met wat lekkers.

Lil had onlangs een goede molen te koop. Ik weet niet of die al verkocht is.
Ja, ik weet het....ik heb er destijds al over nagedacht maar besloten toch voor kvv te gaan.
Wat ik al eerder zei, de ene kat lust dat wel, de ander niet...
Nu zit ik er weer over na te denken, zelf barfen. Wat je zegt, ik weet dan wat er in gaat ( vind dat toch heel belangrijk) en kan de juiste proporties aanhouden. ik zad de advertentie van Lil staan, helemaal in Limburg....ik woon in het westen des lands.
#3267244
Too schreef:Zeker de cattery is behoorlijk ' rijk' heb ik de indruk, ze krijgen daar een wat kleinere portie van dan van de barfhappen.
ik lees steeds dat Tinlo en haaks relatief veel bot bevatten daar merk ik hier niet heel veel van, poepen gaat gewoon goed.
Ik geef ze juist meer Tinlo dan barf ;D Barfporties zijn rond de 70g, tinlo eerder 80g (2x per dag). Hier ook geen problemen met poepen :)
#3267426
Hier alroda en dan in een diersoort die niet in mijn menu zit. Ik voer wel niet veel kvv, enkel als de oppas moet voeren, wat niet vaak voorvalt en dagelijks een paar gram waar ik een soepje mee maak voor het vocht. Ik vind het er goed uitzien, in hoeverre je dat bij een kvv kan beoordelen ten minste.
#3372695
Het is al een oud topic, maar ik haak er even in.

Ik was nl op zoek naar ervaringen met kvv en welke smaken het gangbaarst zijn aangezien ik net een paar weken begonnen ben met KVV.

Ik heb 4 katten waarvan 1 kitten van 7,5 maand en 3 oudjes van 7 en 8 jaar.

Mijn eerste bestelling heb ik bij natuur&dier gedaan en kreeg en kreeg bij het afhalen nog een hele lading cats nature extra om te proberen :D

Ik meng dit nog ca 50/50 met bozita natvoer en heb de brokken inmiddels weggehaald. Ze krijgen 2 x per dag zodat ze het wel moeten eten en dan nog laten ze wat staan wat later wel opgegeten wordt. Gelukkig gaat dit dus redelijk goed. Een aantal smaken wil bij 3 van de 4 totaal niet zoals CN gevogelte/wild en DM lam compleet (vreemd want hun brokjes zijn wel lamsmaak van purizon). Ook kalkoen lijkt geen favoriet. Ben nu aan de kittenmix begonnen maar zag dat daar pens inzit, dus die donkere stukjes heb ik ertussen uit gevist.

Omdat ik het nog lastig vind of ik wel compleet voer wil ik de tinlo ttery mix gaan proberen, aangezien de Barfmenu er best goed inging heb ik hier wel goede hoop op.

De beefmix van dogmeat staat nu met stip op nr 1. Maar die is niet compleet. Stel nu, het wordt met de andere smaken ook niets. Dan overweeg ik toch iets van brokken te blijven geven (soms ook praktischer als ik over moet werken en niet te vaak de buren wil opzadelen) en dan bv enkel de beefmix of een complete kvv die ze lekker vinden erbij te geven. Zijn er hier mensen die dit zo doen? want alle vitamine etc zit in de brokken en dan is het vlees voor extra vocht en betere ontlasting.

alvast bedankt

Wat ik nog heb liggen om te proberen:
N&D kennismakingspakket:
kip-rund-lam,
eend-rund
5-dieren basis
puppy- en kittenmix (gaat aardig)
5-dieren deluxe
kalkoen-paard
paard-lam-konijn
kip compleet
kalkoen nvr (mwa...)
lam compleet (geen succes)
paard compleet
eend compleet
kip-zalm compleet
kip-rund compleet
kip-makreel compleet
CN kip
CN kwartel
CN kalkoen
CN-Rund
CN tonijn
beefmix vis (succes)
beefmix (succes)
CN gevogelte/wild mix (geen succes)
CN eend
CN konijn
CN paard
#3372699
Allereerst, geef ze wat tijd.
Het gaat al heel goed. Momenteel zie ik geen reden om al te beginnen denken aan brokken bijvoeren.
Als je eens brokjes wil geven als iemand anders ze eten geeft, zullen ze die nog altijd wel eten. Beetje fast-food gaat er doorgaans wel in. ;)
Maar ook dan is kvv geven niet zo ingewikkeld. Ik barf normaal, maar als iemand anders ze voert krijgen ze (zelfgemalen) kvv.
Systematisch brok blijven geven maakt het overzetten naar kvv veel moeilijker. Dat zou ik dus niet doen.

Ik kan je lijst niet goed volgen, maar ik zou zeggen, probeer even verder uit wat ze lekker vinden en noteer dat goed. Zoals je bezig bent dus.
En geef gaandeweg steeds iets minder natvoer, maar op het gemak hé. Niets forceren.
Voorheen kregen ze de hele dag door brokken? Het is zeker niet abnormaal dat ze niet alles in een keer opeten en later terugkomen. Als je dat een probleem vind, kan je best de bordjes na het eten weghalen en pas bij het volgende moment terug aanbieden. Na een week of 2 zijn ee het dan wel gewend om meteen genoeg te eten. Zorg dan wel dat ieder zijn eigen bordje heeft en rustig kan eten.

Over de kvv, als je nu merkt dat de beefmix geen probleem is, is de kans dus groot dat ze rund wel lekker vinden (tenminste ik ga ervanuit dat daar vooral rund in zit?). Dan zou het goed kunnen dat ze de rundsmaken van andere merken ook lekker vinden. Het kan ook zijn van niet natuurlijk.
Zit daar ook pens in? Er zijn katten die pens lusten, en dan mogen ze dat ook gerust een beetje eten, maar ik zou toch aanraden dat te beperken omdat het anders in de plaats komt van orgaan of spiervlees. En dat hebben je katten toch echt wel nodig. Daarom zou ik ook aanraden het merendeel kattenkvv of kvv geschikt voor beiden te voeren. Een deel hondenkvv kan wel maar niet het overgrote deel zou ik zeggen..
Maar probeer nu maar wat uit, en dan kan je daaruit opmaken welke merken je dan daarna blijft voeren. Wild vinden ze blijkbaar niet lekker dus vermijdt even de wilde of loslopende dieren. Hert en fazant zullen dus waarschijnlijk ook niet gek van zijn. Je kan dat later, als ze helemaal kvv gewend zijn, altijd nog terug proberen.
1 van mijn katten moest ook aan elke diersoort wennen hoor, dus ik heb ook stap voor stap uitgebreid..
Op termijn zou je toch minimum 4 à 5 smaken moeten hebben om voldoende afwisseling te hebben.. Bij voorkeur ook eentje met vis.
Vele kvv's zijn compleet door afwisseling. Bij Tinlo is dat vb zo, bij andere weet ik niet. Voor ons heeft dat de voorkeur tov kvv die compleet gemaakt is dmv premix en welke je dus ook 1 enkele smaak zou kunnen voeren.

Je natvoer dat je geeft is dat compleet of aanvullend? Als dat aanvullend is, zou ik kijken of je een compleet kan vinden, dan is het niet erg als je kvv niet geheel compleet is en moet je je ook geen zorgen maken als het overzetten naar kvv wat langer duurt.
#3372718
Bedankt voor je snelle reactie.

Klopt t gaat eigenlijk best al goed en dat in een paar weken tijd, ik ben alleen bang dat ze net nog iets te weinig eten vooral het kitten van 7,5 maand. maar met verkruimelde cosma snoepjes erover helpt bij sommige smaken ook. en anders nog een liquid snack erdoorheen voor het laatste beetje. Maar misschien wil ik te graag dat ze alles in 1 x opeten. Weghalen en later opnieuw aanbieden zal ik vanaf nu doen ipv laten staan. Kan strax in de zomer met vliegen ook niet.

Brokjes staan er niet meer om de reden dat ze dan uit gewoonte dat pakken en geen honger meer hebben in vlees wat ze niet kennen. En ik ben ook veel thuis hoor, ik ben maar 2,5 dag op kantoor. De rest werk ik thuis. Dus evt als ik direct na een lange dag werk door moet naar het avond programma dan kan ik in nood wel een keer brokken neerzetten en de dag erna weer kvv voeren.

wat kan je niet volgen aan mijn lijst? dat zijn de smaken die ik besteld heb op natuur en dier. mixen van verschillende dieren van natuur en dier geschikt voor hond en kat. de compleet kvv (dus met premix)is voor kat en hond geschikt en CN staat voor het merk Cats Nature. Alleen in de puppy/kittenmix zit pens. maar ze aten het best vanochtend. Ik had wel de donkere stukken waarvan ik dacht dat het pens was eruit gehaald.

Zeker blijf ik het zo bijhouden. Alleen zo weet ik wat ze uiteindelijk lusten. even geen wild dus en wat meer met rund. Beefmix is volgens hun site 90%rund en 10% kip geen bot of premix. Maar idd het wil niet zeggen dat ze alle rund smaken lekker vinden. rund/kip was nl ook maar een zozotje hahaha.

Bozita is gelukkig een compleet voer zonder graan, suiker/soja en zonder conserveermiddel met veel vlees. Deze vinden ze bijzonder lekker vandaar dat ik het daarmee meng. Van pure bozita gaan ze sneller aan de dunne. Dus als ik een x niets of te laat uit de vriezer heb gehaald dan krijgen ze een blikje animonde integra sensitive (ook compleet).
Oke fijn idee dus dat ze sowieso alle vitaminen binnenkrijgen. We blijven zeker volhouden en proberen.
#3372719
Nou ben ik geen kenner als t op kvv aankomt, heb alleen een snelle blik op de cat's nature geworpen maar dat is volgens mij niet erg compleet ( of wel maar dan weten ze t goed te verbloemen)
Ik zie weinig of geen orgaan vermeld in de ingrediëntenlijst... als er dan ook geen pre-mix oid in zit is t verre van compleet.

Ik zou nog even goed gaan kijken naar wat je voert èn wat katten nodig hebben
#3372720
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar een compleet voer met premix. Vandaar dat ik de tinlo cattery zeker wil proberen.
De mix dieren van natuur en dier zijn compleet door afwisseling geloof ik, zit geen premix in. Cats nature ook, zou per dier enkel compleet dat dier in te zitten dus zonder premix.

Hoe bedoel je dat laatste?
#3372724
Beide N&D en Cat's Nature hebben niet echt een gedetailleerde samenstelling/analyse. Dus ik zou ze in ieder geval wel beide gebruiken als afwisseling/variatie. Misschien zelfs nog een derde merk erbij.
https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/cats-nature/
https://www.voerwijzer.com/kvv_merken/natuur-en-dier/

Het mengen met natvoer zou ik normaal niet eens doen. Tenzij het echt is omdat ze de KVV anders niet uit zichzelf eten. Ook het tegelijk geven van brokken kan bij sommige katten op zichzelf al tot problemen leiden (niet bij alle).

Hier eet het vuilnisbakje ook gewoon de KVV met pens. De dame hier weigert het echter. Die is een stuk kieskeuriger want die eet ook geen vette vis KVV (hoewel ze wel weer een sardientje en sprotjes lust). Het is dus een kwestie om te bekijken wat er allemaal door wie goed gegeten wordt. Maar daar heb je dus genoeg van op de plank liggen om te proberen ;) Overigens hoeft een diersoort bij het ene merk niet precies hetzelfde te zijn als bij het andere merk. Zeker als er gewerkt wordt met verschillende verhoudingen en zelfs mening met pens.

Waarom geef je overigens 2x per dag? Zou 3x niet beter zijn? Ik geef 's-ochtends (voor het werk), 's-avonds als ik thuiskom en nog een keer voor het slapen.

Het kan voor je kitten van 7,5 maand ook leuk zijn om eens een eendagskuiken te krijgen. En een kippennekje om de tanden lekker goed te laten werken. Of de oudere hier nog aan willen is niet zeker. Maar hier vinden ze het echt een feest om een eendagskuiken te krijgen.

Voor noodgevallen (of vakantie) heb ik hier ook wel kwalitatief goede blikken natvoer in de kast staan. Maar brokken, nee, die komen er hier als maaltijd niet meer in.

Ik zit hier ook op verschillende merken KVV (KB Raw, Alaska, BARFmenu en af en toe de BARFmenu cattery of Haaksbarf).
Af en toe een eendagskuiken of kippennekje, sardine of wat sprotjes tussendoor.
De brokjes worden alleen nog gebruikt om door de kamer te werpen als 'jaagmateriaal'.
#3372737
Ik zit ook te denken om barfmenu cattery te kopen en de sensitive van kiezenbrink. idd vanwege en afwisseling van merken en proberen wat ze goed gaan eten en omdat deze compleet zijn.
Dan denk ik ook dat ik wat nekjes en kuikens mee bestel. De 2 perzen kregen dat vroeger ook wel eens en dat aten ze toen wel. Alleen hebben die nog maar de helft van hun gebit.

Ik geef ze sochtens als ik opsta eten (6u) en uit het werk (18u) en ik merk dat als ik dan om 21u nog wat wil geven er geen animo voor is. Vandaar maar 2x per dag. 3x was ook mijn eerste insteek maar weggooien is ook zonde. Wellicht komt dit nog omdat ze nog niet compleet kvv eten en nu eten omdat er niets anders is.

Er gaat nu zo'n 250 gram kvv doorheen op een dag en dan nog wat natvoer. Zonder natvoer eten ze het nog niet, behalve de beefmix. Als ze volledig kvv eten zou er ca 500 gram per dag op gaan.
Nomi (7,5 mnd) mag met 3 kg 150 gr
Elmo met 5 kg 150 gr
Yentl met 4 kg 120 gr
Yindi met 4 kg 120 gr

Ik heb ivm de brokjes een voerpuzzel gebruikt, maar dan aten ze niet hhahaha dus die gedachten om ze wat te doen te geven overdag als ik er niet ben, ging niet op.
#3372752
Ik ben niet zo thuis in kvv-merken. En geen ervaring met de shop waar je besteld hebt. Vandaar dat ik je lijst niet goed volg.

Je moet wel beseffen dat je 3 soorten kvv hebt.
1) Je hebt er die compleet zijn door premix. Daarvan kan je in principe 1 smaak voeren, maar dat zou ik niet aanraden. Daar kunnen ze in stoppen wat ze willen, de premix trekt het recht. Bevat Tinlo ook premix? Dat wist ik niet.
2) Je hebt merken die compleet zijn door afwisseling. Deze merken hebben de voorkeur. Dat is eigenlijk het beste barf benaderen. Alsje hiervan 4 smaken gaat voeren krijgt je kat voldoende variatie van voedingsstoffen maar ook alle onderdelen (vleesbot, spier, orgaan) in de juiste verhoudingen binnen.
3) merken die zelfs met afwisseling niet compleet zijn omdat de samenstelling gewoon niet klopt.
Je kan die proberen rechttrekken maar dat is doorgaans onbegonnen werk. Je kan deze merken heus wel ter afwisseling voeren als je grotendeels merken van categorie 1of 2 voert.

Too probeert je te zeggen dat Cat's Nature wel eens tot categorie 3 zou kunnen behoren. En Dogmeat is dat ook als ik jou hoor?
Tinlo is zeker 1 of 2, dat is een goed en gekend merk. Het enige nadeel is dat nogal wat katten er erg harde ontlasting van krijgen omdat er vrij veel bot in zit. Dus houdt even in de gaten dat je katten vlot kunnen gaan en de stoelgang niet grijs-korrelig is.
#3372754
bedankt voor je heldere uitleg :) Als mijn vriezer weer ruimte heeft zal ik andere merken aanschaffen die meer in cat 1 en 2 vallen.

Tinlo cattery is Verrijkt met dierlijke vezels, zalmolie, vitaminen en mineralen dus die is dan een type 1 en de andere varianten ook zie ik op hun website.
#3372833
pffff ben wel een beetje klaar met natuurendier :-( zucht.

Ik had nog een vraag gesteld over de onduidelijkheid op biede websites. Ik had een introductiepakket voor katten besteld. op de site van natuurendier staat erbij dat dit voor honden en katten geschikt is. Maar omdat op sommige worsten dogmeat.nl staat ben ik naar dezelfde producten in die webshop gaan zoeken en daar staat NIET geschikt voor katten.

Nu krijg ik deze mail terug:
Voor katten moeten we een speciaal kittenpakket samenstellen ter kennismaking, dat hebben we nu nog niet.

De natuur en dierproducten zijn in feite allemaal niet geschikt voor de kat, vanwege de grovere maling en omdat er onvoldoende taurine in zit. Het zijn gewoon producten voor honden.

Bij Dogmeat heb je speciale mixen voor de kat van Dogmeat zelf en van Bandit.

Beefmix bestaat uit 90% mager runderhart en 10 % eendagskuikens. Dat product moet je dus afwisselen met andere Cats Nature producten of je moet er brokjes bij zetten.


Dus wat ik besteld heb is voor honden :-( Gelukkig eten ze het goed en zoals het nu lijkt de CatsNature het minst graag.

Ik ga echt op zoek naar een andere betaalbare webshop. Iemand tips waar ik BARFmenu cattery en kiezenbrink kan halen. tot nu toe niet in 1 webshop gevonden. Liefst omgeving Roosendaal. Nu eerst de vriezer weer wat leger krijgen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door