Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3372662
Tja, ik lees ook altijd graag mee bij Cees. En ik moet zeggen: sinds Tungsten elke dag 25 micro VitD krijgt, gaat hij weer 2x per dag mee wandelen. En hij ging nog maar 2-3x in de week mee, hij lag alleen nog maar in bed. En onze Nuria die inmiddels toch ook een jaar of 13 moet zijn (ook 25 microgram) springt de hele dag met balletjes door het huis. Dus het doet wel wat zullen we maar zeggen.
Cees is niet bepaald wetenschappelijk verantwoord. Maar dat vitamine D die ouwetjes weer op de been helpt, dat is wel duidelijk.
#3372663
Het is wel logisch dat het goed is en werkt als er een tekort is hé. Maar als er geen tekort is, is het nutteloos en dus zelfs gevaarlijk.
Wat Pluk dus zegt: bloedonderzoek. En als er een tekort is, supplementeren.
Maar niet gewoon blind inzetten. En het is geen wondermiddel tegen alles, alleen tegen een vitD-tekort.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3372685
Ik denk ook dat je zoiets met ouwetjes gewoon moet doen. Want op een bepaald moment maakt het niet uit hoe het lukt, als het maar lukt om ze blij en vrolijk te houden.

Bij jongere honden zou ik toch eerst meer willen weten. Want als je dan de mist in gaat, ben je mooi de sjaak.
Gebruikersavatar
Door CallistaBea
#3372701
Bea wordt in mei 13, maar bij haar zie ik geen vooruitgang.
Sterker nog, ik denk dat de artrose alleen maar toeneemt gezien de pijn die ze laatst aangaf => zou dit dan door de vitamine D3 kunnen komen?

Waarom zou het bij een oudere hond wel verantwoord zijn? Niet goed, is niet goed...toch?
Door Lizzy
#3372730
CallistaBea schreef:Bea wordt in mei 13, maar bij haar zie ik geen vooruitgang.
Sterker nog, ik denk dat de artrose alleen maar toeneemt gezien de pijn die ze laatst aangaf => zou dit dan door de vitamine D3 kunnen komen?

Waarom zou het bij een oudere hond wel verantwoord zijn? Niet goed, is niet goed...toch?
Teveel vitamine D geeft de volgende symptomen:

Symptomen van overdosis zijn: extreem kwijlen, overgeven (soms met bloed), verlies van eetlust, veel drinken en plassen, zwak voelen, depressief zijn, buikpijn, donkere ontlasting, vermageren, constipatie, spierspasmn en aanvallen

Ik zou dus haast denken dat een toename van artrose niet toe te schrijven valt aan vitamine D. Maar als je het nu geeft, kun je er natuurlijk mee stoppen en kijken wat er gebeurd. Als de problemen weer verminderen.... Nou ja, dan zou ik denken dat de vitamine D jouw geen goed heeft gedaan. Als het probleem hetzelfde blijft, weet je dat ook.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3372766
CallistaBea schreef:Bea wordt in mei 13, maar bij haar zie ik geen vooruitgang.
Sterker nog, ik denk dat de artrose alleen maar toeneemt gezien de pijn die ze laatst aangaf => zou dit dan door de vitamine D3 kunnen komen?

Waarom zou het bij een oudere hond wel verantwoord zijn? Niet goed, is niet goed...toch?
Niet goed, is niet goed. Maar soms is kwaliteit gewoon belangrijker. Voorbeeldje: je hebt een hond van 3 met pijn door artrose en een hond van 15 met dezelfde pijn door artrose. Die van 15 ging bij mij op een flinke pijnstiller. Pijnstiller is troep, belastend voor lever en nieren en ook het maag-darm stelsel. Maar bij 15 wil ik een hond die gegarandeerd geen (of toch zeker niet meer dan strikt noodzakelijk) pijn heeft. Bovendien is hij al 15, je gaat die pijnstiller geen 5 jaar lang meer geven, want gezien zijn leeftijd is het toch al te verwachten dat ie binnen een jaar zal komen te overlijden. Dus er is simpelweg ook niet zoveel tijd meer om ernstige bijwerkingen te ontwikkelen.
De hond van 3 zou ik op zoek gaan naar minder schadelijke alternatieven. Kan de dosering pijnstilling dan verlaagd worden door het geven van bijvoorbeeld supplementen? Dan vergroot je de kans dat die hond een stuk langer mee gaat, wat op die leeftijd toch echt wel belangrijk is. Met een jongere hond heb je de tijd supplementen uit te proberen.

Dus op die manier bedoel ik de nuance een beetje. En dat is natuurlijk per hond en per situatie weer anders hoor. Maar je keuzes worden op een bepaald moment toch anders.
#3372821
Ik snap het ook. Maar ik zie niet in waarom je het bij een vitD supplement zou doen. Tenzij je geen bloed kan afnemen. Maar bij een hond die dat gewoon toelaat zou ik dat doen. Daar heeft leeftijd niets mee van zien.
Het gaat over de diagnose. Je zet geen medicijn in zonder te weten of hij de aandoening heeft. Bij pijnstilling is dat anders, je merkt vaak of je hond pijn heeft, hij krijgt klachten of gedraagt zich anders en met de leeftijd is geweten dat die kans erg groot wordt.

Vit D tekort kan je toch niet zomaar zien? Je gaat dat toch niet standaard eens proberen?
Je kan zo alle medicatie eens gaan uitproberen om te zien of het niet werkt. Dat is toch te gek voor woorden?
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3372822
Ik ben niet zo bang voor overdoseren. Ik heb dit artikeltje gevonden (gaat over mensen, maar zoveel verschil zal er nou ook weer niet zijn dat het een factoor 100 scheelt). En daar staat in dat als je als mens maanden achter elkaar 10x de aanbevolen hoeveelheid neemt, dat je dan een vitamine D intoxicatie krijgt. Zij vinden voor een mens 100 microgram per dag een prima veilige hoeveelheid. Ik denk ook echt dat ik met 25 microgram voor een hond van 25 kilo helemaal niks fout doe. Je hebt echt niet zomaar een intoxicatie te pakken.

https://www.healthline.com/nutrition/ho ... h#section3
#3372823
Spikkelneus schreef:Ik ben niet zo bang voor overdoseren. Ik heb dit artikeltje gevonden (gaat over mensen, maar zoveel verschil zal er nou ook weer niet zijn dat het een factoor 100 scheelt). En daar staat in dat als je als mens maanden achter elkaar 10x de aanbevolen hoeveelheid neemt, dat je dan een vitamine D intoxicatie krijgt. Zij vinden voor een mens 100 microgram per dag een prima veilige hoeveelheid. Ik denk ook echt dat ik met 25 microgram voor een hond van 25 kilo helemaal niks fout doe. Je hebt echt niet zomaar een intoxicatie te pakken.

https://www.healthline.com/nutrition/ho ... h#section3
Zonder me uit te spreken over of je nu wel of niet risico's neemt, ( jouw hond heeft duidelijk baat bij het supplement geef je aan) vind ik wel dat je een aantal aannames doet die ik niet zou maken.
Honden zijn geen mensen, dus de dosis maar in verhouding verlagen... Das wel riskant. Misschien hebben ze gewoon veel minder nodig of zijn ze sneller overgedoseerd.
Verder krijg je vit D in de natuur binnen via voeding. En die voeding krijgen jouw honden met hun rauw dieet van vlees en vis met groenten een stuk meer dan de doorsnee mens (veel koolhydraat).
En je krijgt het via blootstelling aan zonlicht. En ik weet ook wel zeker dat je honden daar veel meer van krijgen dan de gemiddelde mens. Die moet al moeite doen om aan een half uur buitentijd te komen, geloof ik.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3372984
pearlsofpassion schreef:Zonder me uit te spreken over of je nu wel of niet risico's neemt, ( jouw hond heeft duidelijk baat bij het supplement geef je aan) vind ik wel dat je een aantal aannames doet die ik niet zou maken.
Honden zijn geen mensen, dus de dosis maar in verhouding verlagen... Das wel riskant. Misschien hebben ze gewoon veel minder nodig of zijn ze sneller overgedoseerd.
Verder krijg je vit D in de natuur binnen via voeding. En die voeding krijgen jouw honden met hun rauw dieet van vlees en vis met groenten een stuk meer dan de doorsnee mens (veel koolhydraat).
En je krijgt het via blootstelling aan zonlicht. En ik weet ook wel zeker dat je honden daar veel meer van krijgen dan de gemiddelde mens. Die moet al moeite doen om aan een half uur buitentijd te komen, geloof ik.
Ik weet dat ik hier even een paar bochten afsnijd, maar ik kon wel wat getallen bij honden vinden, maar in een beetje stomme stukjes. Die getallen liggen overigens in dezelfde range als bij mensen. Honden hebben haar en zijn derhalve altijd bedekt, maken geen/nauwelijks vit D aan via de huid.
Ik geef de niet-bejaarden alleen vitD op dagen dat er geen ei/lever/vis op het menu staat. De bejaarden wel elke dag.
En nogmaals - je hebt echt niet zomaar overgedoseerd, dan moet je gigaveel geven (en dat doe je niet, want die druppels zijn knetterduur).
Door Lizzy
#3372991
Spikkelneus schreef:Ik weet dat ik hier even een paar bochten afsnijd, maar ik kon wel wat getallen bij honden vinden, maar in een beetje stomme stukjes. Die getallen liggen overigens in dezelfde range als bij mensen. Honden hebben haar en zijn derhalve altijd bedekt, maken geen/nauwelijks vit D aan via de huid.
Ik geef de niet-bejaarden alleen vitD op dagen dat er geen ei/lever/vis op het menu staat. De bejaarden wel elke dag.
En nogmaals - je hebt echt niet zomaar overgedoseerd, dan moet je gigaveel geven (en dat doe je niet, want die druppels zijn knetterduur).
Ik heb hierover een keer een lang gesprek gehad met een Erwin van Gijtenbeek. Die heeft een hele groep honden ook onderzocht (bloedonderzoek) op onder andere tekorten aan vitamines (jammer dat we nooit meer wat vernomen hebben over wat de bevindingen waren, maar dat is een ander verhaal). Daaruit bleek dat rauw gevoerde honden geen vitamine D tekort hadden (de honden die hij onderzocht had) en bij nader onderzoek bleek (volgens hem he) dat honden heel veel vitamine D opnemen via hun ogen. Ik herhaal slechts wat hij zei :)

Nog even wat anders:

100 gram runderlever bevat 49.00 IU
100 gram wilde zalm zonder huid en graat: 859.00 IU
100 gram wilde zalm uit blik met huid en graat: 761.00 IU (190 % van de ADH)
100 gram gekweekte zalm: 441.00 IU (110 % ADH)
100 gram rauwe eierdooier (een dooier weegt 15 gram): 761.00 IU
100 gram ei (heel): 82.00 IU
100 gram hele sardientjes: 193.00 IU
100 gram makreel: 643.00 IU

Voor mij persoonlijk geldt dat ik mijn honden liever wekelijks een stukje wilde zalm geef dan supplementen dus ik dacht "misschien willen meer mensen bovenstaande cijfers wel zien".
Door Siberienne
#3372994
pearlsofpassion schreef:Zonder me uit te spreken over of je nu wel of niet risico's neemt, ( jouw hond heeft duidelijk baat bij het supplement geef je aan) vind ik wel dat je een aantal aannames doet die ik niet zou maken.
Honden zijn geen mensen, dus de dosis maar in verhouding verlagen... Das wel riskant. Misschien hebben ze gewoon veel minder nodig of zijn ze sneller overgedoseerd.
Verder krijg je vit D in de natuur binnen via voeding. En die voeding krijgen jouw honden met hun rauw dieet van vlees en vis met groenten een stuk meer dan de doorsnee mens (veel koolhydraat).
En je krijgt het via blootstelling aan zonlicht. En ik weet ook wel zeker dat je honden daar veel meer van krijgen dan de gemiddelde mens. Die moet al moeite doen om aan een half uur buitentijd te komen, geloof ik.

Dat gaat ook alleen op als je de optimale vitD spiegel weet en zelfs bij mensen is daar nog heel veel discussie over, ik denk dat daar bij honden nog veel minder over bekend is.
Door Siberienne
#3372998
De behoefte voor vitD bij honden wordt volgens dit artikel bepaald door de verhouding Ca en Fosfor https://www.dsm.com/markets/anh/en_US/C ... min_D.html

Cats and dogs have low vitamin D requirements when calcium, phosphorus and the ratio of the minerals are correct. The need for vitamin D depends to a large extent on the ratio of calcium to phosphorus. As this ratio becomes either wider or narrower than the optimum, the requirement for vitamin D increases, but no amount will compensate for severe deficiencies of either calcium or phosphorus. A calcium to phosphorus ratio of 1.2:1 is suggested for dogs with no optimum ratio yet established for cats (NRC, 2006).Amounts of dietary calcium and phosphorus and the physical and chemical forms in which they are presented must be considered when determining requirements for vitamin D. High dietary calcium concentrations can precipitate phosphates as insoluble calcium phosphate. Soluble calcium salts are more readily absorbed, and oxalates tend to interfere with absorption, but some of this interference can be overcome by dietary vitamin D. Correspondingly, while the phosphorus of inorganic orthophosphate tends to be well absorbed, other factors being favorable, that of phytic acid, which is the predominant phosphorus compound of unprocessed cereal grains and oilseeds, seems to be poorly available to monogastric species. Phosphorus absorption is mostly independent of vitamin D intake, with the inefficient absorption in rickets being secondary to failure of calcium absorption, and the improvement upon vitamin administration being a result of improved calcium absorption.

En even verderop;
Michaud and Elvehjem (1944) concluded that, with a dietary calcium:phosphorus ratio of 1.2:1, daily intakes of 10 to 20 IU vitamin D per kg (4.5 to 9.1 IU per lb) of body weight were adequate, even for large breeds.The current NRC (2006) vitamin D recommendations for dogs is 13.8 µg of vitamin D3 per kg of diet (6.3 µg per lb) for all classes of dogs. The AAFCO (2007) recommendation is 500 IU per kg (227 IU per lb) of diet.

Maaarrrrrrr deze adviezen zijn m.n. gebaseerd op onderzoek naar het voorkomen van botafwijkingen bij Puppies.

Ik weet dat bij mensen met osteoporose een probleem kan ontstaan als je te lang bisfosfanaten calcium en vitD geeft dat de botten te hard worden en dat dit kan leiden tot meer gewrichtsklachten.


Deze lijkt me interessant maar ik kan er nog niet bij;
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27171904
Ik quote even de samenvatting; However, there are important differences in vitamin D intake and metabolism between humans and dogs that should be accounted for. The understanding of basic vitamin D metabolism and the relationship between vitamin D intake and vitamin D status in dogs remains even more limited than current knowledge in humans

Ik denk dat de benadering van Spikkelneus zo gek nog niet is ;) ;)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door