Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door eelke
#3371877
Joep krijgt al jarenlang geen groente. Hij ging niet lekker op een mix en ik was eigenlijk al lang blij dat hij het goed deed op de geelimineerde diersoorten en geen allergische reacties meer had.

Maar goed, nu met nog 1 hond is het leven ook al weer simpeler en is het misschien toch een idee eens te kijken of groente een mooie aanvulling is. Ook omdat de inhoud van zijn voerbak steeds sneuer wordt; van de 800 gram als jonge god zijnde, is er nog maar 500 gram per dag over omdat ie anders nogal spekkig wordt.

Met welke groente zou ik dan het beste kunnen beginnen? Welke groentes triggeren een allergische reactie naar verwachting het minst, en welke zijn dan ook meteen een fijne aanvulling?
Door Lizzy
#3371884
Ik denk dat ik eens in de twee weken een paar keer per week dezelfde groenten zou proberen dus niet meer dan 1 nieuwe toevoegen per twee weken. Mocht je reactie merken dan natuurlijk weer stoppen ermee. Ik denk zelf dat je het beste de groenten kunt koken. Om nou een mix te maken van 1 groenten: da's ook een beetje onhandig. En ik denk dat andijvie en courgette een prima keus zijn om te beginnen. Witlof is ook een goeie. Ik zou zelf wachten met sperziebonen en koolsoorten. Gevoelsmatig zijn die wel heftig, denk ik. Venkel zou ik ook aandurven. Spinazie ook (niet te vaak want het bindt zich met calcium). Aubergine, paprika en tomaten zou ik ook voorlopig (zo niet altijd) laten staan. Wat ik ook wel zou durven is bleekselderij. En pompoen zou ik ook wel aandurven. Kan natuurlijk dat hij toch allergisch reageert maar gevoelsmatig geef ik deze groenten de meeste kans op geen reactie.
Door eelke
#3371894
Ik wil best 1 soort groente geven eigenlijk. Normaal kookte ik het licht, pureerde ik het en vroor het in in muffinvormen. Op zich maakt het dan niet uit of ik 3 x andijvie, of 1 x andijvie, 1 x witlof en 1 x spinazie in de pan heb zitten, qua werk.

Dan ga ik denk ik starten met andijvie. En erna pompoen, vanwege de fijne werking op maag en darm. En dan witlof en courgette. Wortel is geen goed idee? Ik zou het al prima vinden als we op een mix van 3 - 4 soorten uitkomen; iets is beter als niets lijkt mij. (mits niet allergisch, want anders is niets beter dan iets ::) ).
Door Lizzy
#3371909
eelke schreef:Ik wil best 1 soort groente geven eigenlijk. Normaal kookte ik het licht, pureerde ik het en vroor het in in muffinvormen. Op zich maakt het dan niet uit of ik 3 x andijvie, of 1 x andijvie, 1 x witlof en 1 x spinazie in de pan heb zitten, qua werk.

Dan ga ik denk ik starten met andijvie. En erna pompoen, vanwege de fijne werking op maag en darm. En dan witlof en courgette. Wortel is geen goed idee? Ik zou het al prima vinden als we op een mix van 3 - 4 soorten uitkomen; iets is beter als niets lijkt mij. (mits niet allergisch, want anders is niets beter dan iets ::) ).
Witlof werkt ook heel positief op de spijsvertering trouwens. Wortel... Ja ik weet het niet. Ik denk dat het wel kan. Ja, ik kan me voorstellen dat je al blij bent met 3 a 4 soorten!
#3371938
Had Joep een allergie met huidproblemen / jeuk of darmen? Weet ik niet meer...


Bij Spot ben ik begonnen met wortel, omdat hij dat zo lekker vond, daarna courgette, komkommer, veldsla etc.

Allergieën bij mensen voor groente en fruit zijn meestal tegen eiwitten gericht die hitte-instabiel zijn, oftewel gaat weg als je kookt.
Vaak is sprake van kruisreacties met andere allergeen, bekendste is paraberk.

Nou zijn mensen geen honden, en ik weet dus niet in hoeverre het te vertalen is, maar op zich zegt de kruisreactiviteit wel iets over de vergelijkbare structuren in eiwitten in de groentes. Heb even gegoogeld, weet niet of deze link 100% klopt, maar iig een idee. Ik heb zelf paraberk allergie maar kan wel tegen walnoot, peer en selderij, maar niet tegen andere steenvruchten zoals perzik enzo, dus het is niet absoluut wat hier staat, het is meer een idee.

https://www.voedselallergie.nl/over-sti ... cties.html

Voorbeelden van kruisallergieën zijn:

Berk: appel, hazelnoot, wortel, aardappel, selderij, kers, peer, walnoot.
Bijvoet: selderij, wortel, venkel, peterselie, koriander, mosterd.
Gras: aardappel, tomaat, tarwe, pinda.
Koemelk: geitenmelk, schapenmelk, rundvlees.
Pinda: boomnoten, soja bonen, groene bonen, groene erwten, linzen, lupine.
Linzen: soja, pinda.
Latex: banaan, avocado, kiwi, kastanje, papaja, vijgen (aardappel, tomaat).
Varkensvlees: kat.
#3371943
eelke schreef:Allergische reacties inderdaad. En nu heeft ie soms last van zijn maag, misselijk, slikken.

Ik ga gewoon eens met een eerste groente beginnen :-)

Ja je moet toch ergens beginnen. Maar als iets niet goed gaat kun je evt de tabel gebruiken om te kijken wat dan wel.
#3371947
eelke schreef:Uh, hoe dan? Zo veel groente staat daar toch niet in dat je daar iets uit af kunt lijden?
Nee staat niet alles in, maar stel dat wortel niet goed gaat zou ik niet als volgende selderij of venkel proberen, ofvandersom, dat bedoel ik. ‘T is maar een kleine bijdrage maar ik dacht, misschien helpt het iets richting geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door