Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nikass
#3371112
Hoi allemaal,
Ik heb een gecastreerd teefje, zeven jaar oud, afkomstig uit Spanje en al sinds ze vier maanden oud is bij mij.
Ze is gek op alles wat in haar ogen eetbaar is ;D De straatgenen zitten erin zeg maar... Ze heeft door de jaren heen de meest vieze dingen weten te bemachtigen en opgegeten. Prettige bijkomstigheid is dat ze daar werkelijk nooit last van heeft. Nooit overgeven, nooit problemen met ontlasting. In het ergste geval een keer een stinkende wind ;)

Nu is mijn meisje sinds dinsdag nacht aan de diarree. Ik heb niet gezien of ze dinsdag op de wandeling iets raars heeft gegeten, maar ik kan het niet helemaal uitsluiten. Overigens ligt er in het rustige bos waar ik wandel eigenlijk nooit rotzooi, af en toe een dode haas, maar dat was nu niet zo want dat had ik echt wel gezien.

Mijn meisje heeft geen koorts en heeft wel eetlust. Ze loopt wel een beetje als een zombie rond en slaapt veel.
Ik heb haar sinds ze ziek is qua maaltijd wat pens en groenten gegeven en gisteren wat rundvlees. (alles kleine porties)
Maar ik weet eigenlijk niet wat het meest verstandig is om te voeren op dit moment?

Oja, dinsdag ochtend had ze eendkarkas gegeten, waar best wel wat vet aan zat. Geen idee of dat iets kan hebben veroorzaakt: mijn veel gevoeliger reu heeft hetzelfde gegeten en heeft nergens last van. Voor de zekerheid heb ik de rest van de eend toch weggegooid.

Kunnen jullie mij adviseren wat ik haar de komende tijd het beste kan voeren? En is het zinvol om haar probiotica te gaan geven?

Bedankt vast voor je reactie :)

Edit: ik vergeet te zeggen dat mijn hond deels Barf, deels kvv eten.
Door Lizzy
#3371113
Nikass schreef:Hoi allemaal,
Ik heb een gecastreerd teefje, zeven jaar oud, afkomstig uit Spanje en al sinds ze vier maanden oud is bij mij.
Ze is gek op alles wat in haar ogen eetbaar is ;D De straatgenen zitten erin zeg maar... Ze heeft door de jaren heen de meest vieze dingen weten te bemachtigen en opgegeten. Prettige bijkomstigheid is dat ze daar werkelijk nooit last van heeft. Nooit overgeven, nooit problemen met ontlasting. In het ergste geval een keer een stinkende wind ;)

Nu is mijn meisje sinds dinsdag nacht aan de diarree. Ik heb niet gezien of ze dinsdag op de wandeling iets raars heeft gegeten, maar ik kan het niet helemaal uitsluiten. Overigens ligt er in het rustige bos waar ik wandel eigenlijk nooit rotzooi, af en toe een dode haas, maar dat was nu niet zo want dat had ik echt wel gezien.

Mijn meisje heeft geen koorts en heeft wel eetlust. Ze loopt wel een beetje als een zombie rond en slaapt veel.
Ik heb haar sinds ze ziek is qua maaltijd wat pens en groenten gegeven en gisteren wat rundvlees. (alles kleine porties)
Maar ik weet eigenlijk niet wat het meest verstandig is om te voeren op dit moment?

Oja, dinsdag ochtend had ze eendkarkas gegeten, waar best wel wat vet aan zat. Geen idee of dat iets kan hebben veroorzaakt: mijn veel gevoeliger reu heeft hetzelfde gegeten en heeft nergens last van. Voor de zekerheid heb ik de rest van de eend toch weggegooid.

Kunnen jullie mij adviseren wat ik haar de komende tijd het beste kan voeren? En is het zinvol om haar probiotica te gaan geven?

Bedankt vast voor je reactie :)

Edit: ik vergeet te zeggen dat mijn hond deels Barf, deels kvv eten.
Drinkt en/of plast ze veel? Meer dan anders?

Op dit moment zou ik even geen eendkarkas geven omdat het vrij vet is. Maar ik denk niet dat dat het probleem is. Volgende keer zou je wel de ergste stukken vet weg kunnen knippen.

Ik zou haar nu probiotica + VSM Okugest geven.

Ik zou haar pens en groenten geven. Pompoen (gekookt) werkt ook goed bij diarree). Even geen vleesbot. Even geen laxerende orgaanvleessoorten zoals lever. Geen ei. De darmen maar even tot rust laten komen.
Door Lizzy
#3371116
Nikass schreef:Ah dank!
Ze drinkt en plast volgens mij normaal. Ze moet er alleen snachts een keer of vier uit vanwege diarree. En ze voelt zich overduidelijk erg slapjes.
Oef, dat is wel erg veel! En dat is sinds dinsdag, dus nu dag 3 ? Ik denk dat je dan echt op moet gaan letten dat ze niet uitdroogt. Misschien kun je haar wat magere yoghurt aangelengd met water extra te drinken geven?

Ik zou de kinderdosering aanhouden maar mijn ervaring is wel dat het niet zo krap komt. Bij zulke ernstige diarree durf ik rustig 3 uur achter elkaar ieder uur 2 tabletten te geven. En daarna naar de kinderdosering te gaan.

En als je het niet vertrouwt zou ik wel naar de dierenarts gaan, te meer je niet weet of ze echt iets naars kan hebben gegeten.
Door eelke
#3371117
Okugest kun je niet echt overdoseren, staat ook duidelijk in de bijsluiter hoe je het kunt gebruiken, Joep weegt 35 kilo dus in principe kan hij de helft van een mensendosering krijgen, maar ik geef hem ook wel de volledige hoor.

Ik geef het Joep dan bij misselijkheid. Ik start dan met 1 of 2 tabletten, en bouw daarna af, ligt er aan hoe heftig het is, eens per uur, eens per twee uur etc.

Ik zou ook bouillon gaan trekken zodat ze meer drinkt.
Door Nikass
#3371119
Lizzy schreef:Oef, dat is wel erg veel! En dat is sinds dinsdag, dus nu dag 3 ? Ik denk dat je dan echt op moet gaan letten dat ze niet uitdroogt. Misschien kun je haar wat magere yoghurt aangelengd met water extra te drinken geven?

Ik zou de kinderdosering aanhouden maar mijn ervaring is wel dat het niet zo krap komt. Bij zulke ernstige diarree durf ik rustig 3 uur achter elkaar ieder uur 2 tabletten te geven. En daarna naar de kinderdosering te gaan.

En als je het niet vertrouwt zou ik wel naar de dierenarts gaan, te meer je niet weet of ze echt iets naars kan hebben gegeten.
Het is dinsdagnacht begonnen, toen moest ze er vier keer uit. Gisteren overdag was dit minder en was ze vooral erg moe. Afgelopen nacht moest ze er twee keer uit, dus misschien een lichte verbetering wat dat betreft.
Vroeger (als opgroeiende hond) kon ze slecht tegen te koud eten uit de koelkast. Ik deed er dan warm water overheen. Vanmorgen heb ik haar een onsje kvv gegeven (had geen pens meer, die ga ik straks even halen, evenals pompoen) en hier warm water over gedaan. Dus op die manier heeft ze in elk geval vocht binnen gekregen. Maar ik hou het in de gaten.

Edit: dank voor de tips van de bouillon en de yoghurt. Ze lust graag yoghurt, dus dat komt goed :)
Door Nikass
#3371174
Ik moest vandaag werken, en mijn Spaanse dame bleef bij mijn vriend thuis. Toen ik thuis kwam kreeg ik een enthousiaste begroeting; tegen me opspringen. Dat leek me alvast een goed teken, er zit weer een beetje leven in :)
Vervolgens kwam ze me algauw vragen of er eindelijk iets gegeten kon worden?
Maar de pompoen moest eerst nog even gekookt ;)
Al met al, ik ga met "goede hoop" (hoe treffend in deze context ;D ) de avond in. We zullen zien hoe ze t vannacht houdt.

Fijn dat ik hier even om raad kon vragen, bedankt!
Door Nikass
#3371345
Vandaag heeft ze voor het eerst weer een stuk kalkoen dij gegeten en weer mooi donker en stevig gepoept :)
We hebben zo net ook weer twee uurtjes gewandeld, dus de energie is ook weer helemaal terug.
Wat het precies geweest is zal ik wel nooit weten, ik verdenk toch de vette eend ;D
Dus die skippen we maar even van het menu haha
Nogmaals bedankt :)
Door Lizzy
#3371373
Nikass schreef:Vandaag heeft ze voor het eerst weer een stuk kalkoen dij gegeten en weer mooi donker en stevig gepoept :)
We hebben zo net ook weer twee uurtjes gewandeld, dus de energie is ook weer helemaal terug.
Wat het precies geweest is zal ik wel nooit weten, ik verdenk toch de vette eend ;D
Dus die skippen we maar even van het menu haha
Nogmaals bedankt :)
Fijn dat het weer helemaal OK is met haar! Het kan hoor, de eend. Toch is eend niet zo vet als je denkt als je het vette vel er vanaf snijdt. Dus dat is misschien nog wel een tip voor de toekomst.
Door Nikass
#3371674
Ik heb eerder eendrugstuk gegeven en dat was niet zo vet. Deze eendkarkas was zo groot en hard dik bot dat ik al een beetje twijfelde (wat voor eend is dat nou?) en er zat veel vet aan (echt grote stukken).
Ik had beter naar mijn gevoel moeten luisteren en bij twijfel niet geven. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
#3371678
Nikass schreef:Ik heb eerder eendrugstuk gegeven en dat was niet zo vet. Deze eendkarkas was zo groot en hard dik bot dat ik al een beetje twijfelde (wat voor eend is dat nou?) en er zat veel vet aan (echt grote stukken).
Ik had beter naar mijn gevoel moeten luisteren en bij twijfel niet geven. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.
Pekingeend? Bergeend? Nijlgans(=eend)? Van Nijlganzen hoorde ik dat ze officieel tot 'ongewenste vreemdelingen' zijn verklaard en er op gejaagd mag worden. Bergeend is volgens mij beschermd.
#3371680
Als je zo dikke pakken hard vet aan je karkas vind kan je die altijd gemakkelijk eruit trekken. Ook het vel kan je (met een mes dan wel) redelijk eenvoudig verwijderen.

Maar als het bot te hard is, kan je karkas beter niet voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door