Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3371234
Hoi .

Volgende week krijgen wij onze pup. Het liefst zouden we hem op kvv zetten,maar dan wel de hamburger varianten,aangezien ik zelf vegetarisch ben en daar niet zo'n moeite mee heb.
Welke merk heeft dan de voorkeur?

Prins
Rodi
Energique
Duck
Laatst gewijzigd door TeuntjeT op ma 01 apr 2019, 06:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3371237
TeuntjeT schreef:Hoi .

Volgende week krijgen wij onze pup. Het liefst zouden we hem op kvv zetten,maar dan wel de hamburger varianten,aangezien ik zelf vegetarisch ben en daar niet zo'n moeite mee heb.
Welke merk heeft dan de voorkeur?

Prins
Rodi
Energique
Duck
Als je geen rollen wil kijk dan eens naar Darf (zijn plakken van 245 gr) of Bandit (in bakjes vanaf 300gr).

Beide hebben mijn voorkeur boven degenen die je noemt. Waarbij Bandit wat mij betreft de beste keus is.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3371243
En waarom hebben deze je voorkeur?

Ik weet dat energique aan allerlei hygiëne controles en richtlijnen qua samenstelling moet voldoen. Hoe zit dat met deze merken die je noemt?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3371261
TeuntjeT schreef:En waarom hebben deze je voorkeur?

Ik weet dat energique aan allerlei hygiëne controles en richtlijnen qua samenstelling moet voldoen. Hoe zit dat met deze merken die je noemt?
Bij mijn weten staan alle producenten onder toezicht van de NVWA.
Qua samenstelling kan iedere fabrikant z'n gang gaan en z'n product compleet noemen. Er is (helaas) nog geen keurmerk of dergelijke.

Bandit staat bij mij op bovenaan omdat:
- ze geen premix toevoegen en kunnen uitleggen waarom ze natuurlijke toevoegingen (zoals rijst en olie) toevoegen aan hun mix
- ze uitgebreide analyses hebben van hun product
- het vlees en de toevoegingen biologisch zijn (muv vis en wild)
- het is mede-ontwikkeld door Tannetje Koning
- je bij een vraag snel en duidelijk antwoord krijgt
- het vlees er goed uit ziet en mijn hond het met smaak eet
Puntje bij Bandit is wel dat sommige honden er wat te harde ontlasting van krijgen. Voor mij geen probleem want ik voer een klein beetje spiervlees bij waardoor het percentage bot net wat lager wordt.

Darf is ook biologisch en bevat verder geen premix of andere toevoegingen. Een deel van de analyses (%vet, eitwit, fosfor, calcium) is eenvoudig te vinden
Het aandeel orgaan vind ik persoonlijk wel te laag. Bij Darf zou ik daarom aanraden om nog minimaal 1-2 andere merken erbij te geven die wat meer orgaan bevatten.
Door Incubi666
#3371299
Ik geef mijn pup nu smuldier de nieuwe verpakking rund vis. Rodi 2 soorten hamburgers duck. En kivo net 10kg besteld verschillende complete voeding.
Bandit moet ik nog eens na kijken waar in Tilburg te krijgen is.
Ik geef haar ook vaak kipfilet als ik aan het koken ben. Rauw extra erbij en ongekruid rundergehakt ontlasting is super ze doet het er super op. Ik zou 1 merk ook nog eens willen proberen waar ze 50 gram in een zak hebben zitten. Ben even de naam kwijt. Ik voer haar nu 150-200 gram per dag. Gevarieerd soms iets meer dan 150 rond de 170 soms iets minder. Nooit meer dan 200.
Ze weegt 2.7kg 175 gram is de Max eigenlijk een keer wat extra mag wel. Loopt ze er wel vanaf. Energie genoeg.

Is en eitje zal ik morgen ook eens mee beginnen toe te voegen eens per week denk ik. Of 2. En welke noten? Veel zijn er giftig.
En aan barf.. 13 weken boomer mix middelslag poedel waarmee beginnen kippenvleugels inknippen. Drumstuck is nog te hard lijkt mij zo en kippenlevertjes en kippehartjes bij de supermarkt mag ik die oook extra geven? Naar haar gewone eten?
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3371306
dank voor de reacties. Darf ziet er wel goed uit op zich, maar lastig dat het in zulke grote hoeveelheden bezorgd wordt.
ik begin met Rodi en Energique en misschien nog Prins KVV als afwisseling. eerst eens kijken hoe dit bevalt. bij de fokker krijgt hij nu brok en rodi afgewisseld.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3371311
volgens energique moet een pupje van 2,5 kg 100gr per dag krijgen. lijkt me wel erg weinig, verdeeld over 3 of 4 maaltijden per dag.
ons pupje is een teckel pupje, we halen hem eind van de week op en hij is dan 9 weken. hij weegt nu zo rond de 2,5 kg.
wat is jullie ervaring met energique? kloppen de aanbevolen hoeveelheden een beetje?
Rodi geeft aan 40gr per kg lichaamsgewicht per dag voor een pup. dat zou dan zo'n 120gr per dag zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3371315
TeuntjeT schreef:volgens energique moet een pupje van 2,5 kg 100gr per dag krijgen. lijkt me wel erg weinig, verdeeld over 3 of 4 maaltijden per dag.
ons pupje is een teckel pupje, we halen hem eind van de week op en hij is dan 9 weken. hij weegt nu zo rond de 2,5 kg.
wat is jullie ervaring met energique? kloppen de aanbevolen hoeveelheden een beetje?
Rodi geeft aan 40gr per kg lichaamsgewicht per dag voor een pup. dat zou dan zo'n 120gr per dag zijn.
40gr per kg bij een pup van 2,5kg is ook 100gr per dag. ;)
Dat is wel wat weinig hoor. Zeker bij een actieve pup van een klein ras moet je denken aan 7-10% van het lichaamsgewicht. Dus ongeveer het dubbele.
Je voert dan op het oog he. Wordt hij te dik geef je minder, wordt hij te schraal of groeit niet voldoende, dan moet je meer geven.
Bij een pup moet je ook elke week eens wegen en de hoeveelheid aanpassen. Het percentage van het lichaamsgewicht daalt dan met de leeftijd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3371317
Met een pup van 2,5 kg zou ik totaal 150-175 gr per dag geven om mee te beginnen. Na een paar dagen kijken wat het doet en eventueel bijstellen, want voeren doe je op het oog.
Had je de beginnersinfo al gevonden?
viewtopic.php?f=5&t=134715
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3371356
zojuist 6kg energique puppy en 1,5kg rodi compleet pens en hart ingeslagen. ook nog 2 rodi worsten meegenomen voor als we eens een dagje weggaan. lijkt me een betere noodoplossing dan brok.
ook een zak rawhide kluiven en bullenpees meegenomen en een bakje farmfood gedroogde runderhart als beloningssnoepjes.
we kunnen de eerste maand vooruit!
Door src_esther
#3371397
pluk schreef:Bij mijn weten staan alle producenten onder toezicht van de NVWA.
Qua samenstelling kan iedere fabrikant z'n gang gaan en z'n product compleet noemen. Er is (helaas) nog geen keurmerk of dergelijke.

Bandit staat bij mij op bovenaan omdat:
- ze geen premix toevoegen en kunnen uitleggen waarom ze natuurlijke toevoegingen (zoals rijst en olie) toevoegen aan hun mix
- ze uitgebreide analyses hebben van hun product
- het vlees en de toevoegingen biologisch zijn (muv vis en wild)
- het is mede-ontwikkeld door Tannetje Koning
- je bij een vraag snel en duidelijk antwoord krijgt
- het vlees er goed uit ziet en mijn hond het met smaak eet
Puntje bij Bandit is wel dat sommige honden er wat te harde ontlasting van krijgen. Voor mij geen probleem want ik voer een klein beetje spiervlees bij waardoor het percentage bot net wat lager wordt.

Darf is ook biologisch en bevat verder geen premix of andere toevoegingen. Een deel van de analyses (%vet, eitwit, fosfor, calcium) is eenvoudig te vinden
Het aandeel orgaan vind ik persoonlijk wel te laag. Bij Darf zou ik daarom aanraden om nog minimaal 1-2 andere merken erbij te geven die wat meer orgaan bevatten.
Ik vind dat Pluk heel goed en verstandig advies geeft.
Gebruikersavatar
Door TeuntjeT
#3372334
Hij eet goed van de energique. Ik geef hem nu 200gr per dag verdeeld over 4 maaltijden. Ontlasting is goed en hij lijkt al iets voller te zijn geworden,was best wat schraal. Nu goed in de gaten houden dat hij niet dikker gaat worden. Hij weegt 3,1kg , vanochtend gewogen.
Hij krijgt als beloning bij trainen wat smolke brokjes. Dus dat komt nog bovenop zijn standaard vleesvoer. Misschien zo'n 20gr totaal aan brokjes.
Misschien iets minder vlees geven?

Zou jij op zn leeftijd van 9 weken al naar 3x per dag voeren kunnen? 4x vind ik vrij lastig omdat hij vaak doorslaapt als het etenstijd is,waardoor je op een gegeven moment 2 maaltijden binnen 3 uur achter elkaar voert.
Door eelke
#3372338
Je zou het kunnen proberen en kijken hoe hij het er op doet. Maar 2 x in 3 uur is ook niet echt een probleem op zich toch?

Ik zou niet echt wat gaan minderen. Pups van 9 weken groeien rete-snel, dus binnen no-time hebben ze juist weer behoefte aan meer eten en komen ze vanzelf weer op gewicht. Kijk, dik moet ie niet worden, maar wat voller is echt geen probleem.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3372371
Ik vind 20gr brokjes wel veel als hij maar 200gr rauw op een dag krijgt. Das bijna een vijfde van zijn energieopname dat dan brok is (in rauw zit veel meer vocht dus voer je ongeveer het dubbele van voor dezelfde energieinhoud).
Door Too
#3372383
pearlsofpassion schreef:Ik vind 20gr brokjes wel veel als hij maar 200gr rauw op een dag krijgt. Das bijna een vijfde van zijn energieopname dat dan brok is (in rauw zit veel meer vocht dus voer je ongeveer het dubbele van voor dezelfde energieinhoud).
Tja dat houd je natuurlijk toch een beetje zeker met een pup... je hebt een beloning nodig waar ze ook echt moeite voor willen doen en je beloont heel veel want er moet een hele hoop geleerd worden.
En t moet ook nog iets zijn wat hapslikweg is.
Niet iedereen heeft een voedseldroger klaar staan om alles te drogen en ook dan geldt dat je een beetje moet opletten om je menu/kvv niet volledig uit zn evenwicht te trekken


Teuntje
Ik zou t zelf jammer vinden om minder kvv te voeren, pups hoeven ook echt niet heel schraal te zijn en ze 'groeien nog heel snel uit hun porties.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door