Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ina
#3370534
Misschien een keer bij een trimster vragen
Bij Misty wordt haar gebit tijdens haar trimbeurten ook gecontroleerd en zo nodig geschraapt
Zij heeft ook nog al aanleg tot tandsteen en tijdens een DA bezoekje kreeg ik ook de opmerking dat daar toch wel een keer serieus naar gekeken moest worden

Dus toen ze een paar weken later voor haar trimbeurt ging nog even aangehaald en dus extra opgelet tijdens de inspectie....en daarna was ze weer mooi schoon

Ik poets haar wel als ik er aan denk, maar ondanks dat ze voltijds barft en dus (niet erg consequent) gepoetst wordt blijft het toch een aandachtspuntje

Ik zou gewoon eens één bellen en vragen of ze dat kunnen/doen zodat de ergste vervuiling weg is en je het daarna misschien zelf makkelijker bij kan houden
Door Siberienne
#3370562
De dierenarts heeft gisteren bij Spot tandsteen weg gehaald en dat ging aardig. Die vindt dat geen feest maar zolang hij in mij kan kruipen mag het wel.

Maar meneer Shadow vond het niet goed en dat is niet te doen. Ik hield ‘m niet, hij zat letterlijk in mijn nek. Zo sterk en snel, en ik moet er niet aan denken om hem te fixeren want dat levert hem dan zoveel stress op... zou echt gevaarlijk zijn voor hem. En dan is hij nog een hond die alleen weg wil en niet in de aanval gaat.

En dat ging niet over pijn maar hij wilde echt geen geklooi aan zijn bek. Overigens gaat dat thuis wel beter en kan ik best aan/in zijn bek komen maar hij accepteert het van de da niet. En dat liet hij duidelijk merken. Hij mepte gewoon haar hand weg met zijn voorpoot. En zette zich met 4 poten af en belandde dus zowat in mijn nek. Terwijl ik hem voor mijn gevoel echt goed vast had. Dus als het ons zelf niet gaat lukken, zal het als het erger wordt ook met een roesje moeten.
Door Janie2
#3370586
Is het wel tandsteen?
Het kan ook bruine verkleuring zijn van allerhande medicijnen zoals oa antibiotica. (Komt er alleen af met ultrasoon en polijsten/zandstralen)
Lukt tandenpoetsen? En je zou ook orale probiotica in zijn mond kunnen geven, naast de probiotica voor zijn darmen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3370587
Het is echt tandsteen. Het ligt er ook duidelijk bovenop.

Probiotica krijgt hij niet. Iets met allergieën en zo ;)

Ik snap wel dat er iets van een roesje nodig zou zijn hoor, maar dat lijkt me toch anders dan volledige narcose. Nou ja, eerst maar even zelf nog wat proberen en de 28e overleg met de tandarts.
Door Janie2
#3370601
Ah nog steeds, terwijl er genoeg allergeenvrij probiotica te krijgen is.
Denk wel echt dat de tandsteen komt door een veranderd millieu is mond/maag/darm. Een andere verklaring is er niet echt, aangezien de voeding weinig veranderd is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3370612
Janie2 schreef:Ah nog steeds, terwijl er genoeg allergeenvrij probiotica te krijgen is.
Denk wel echt dat de tandsteen komt door een veranderd millieu is mond/maag/darm. Een andere verklaring is er niet echt, aangezien de voeding weinig veranderd is.
Ik vind dit nogal een aanname eigenlijk.
Volgens mij heeft Nelson wel bewezen dat hij zijn beetje overal allergisch voor is. Allergeen rij zegt bij deze hond echt niks. Hij is ook allergisch voor hypo-allergeen voer en het super hypoallergene voedingssupplement wat de dermatoloog aan alle honden geeft die op dieet gaan.
#3370636
Ja, maar hij is ook allergisch aan vanalles buiten en daar pas je nu ook niet meer bijzonder voor op. Je wast niet meer dagelijks ed. Waarom dat die probiotica er wel voor laten?
Of zou iets wat hij opeet erger zijn dan uitwendige allergenen?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3370638
Ik maak de gebitten ook schoon met een haakje. Bij Aiuto ontstaat de laatste tijd ook veel tandsteen en daar moet ik dan even flink mijn best op doen, maar met wat peuteren komt er een hoekje los en haal je makkelijk grote stukken weg.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3370669
Thea schreef:Ik heb wel eens iemand gehoort waar het bij de hond ook zonder narcose werd gedaan.
Weet niet of het deze is maar dit vond ik op google.
http://www.pracht-vacht.nl/gebitsreiniging/
Je kunt zo'n ultrasoon tandenborstel ook zelf kopen. Ik heb 'm ook voor Scott.
Puntje is wel dat je daarbij ook een tandpasta moet gebruiken. Geen idee of dat kan bij Nelson ivm allergieën of dat t misschien ook werkt met bijv kokosolie.
Gebruikersavatar
Door pike
#3370689
Er staan ook wat filmpjes op youtube hoe tandsteen zelf te verwijderen. Moet het niet te gek zijn natuurlijk.
Volledige narcose is niet altijd noodzakelijk, soms volstaat ook een roes(je).
Probiotica bevat altijd een drager/voedingsbodem voor de bacterieen. Heel vaak is dat FOS. Dus die zou ik niet durven geven in Nelsons geval. Denk ook niet dat dat gaat helpen tegen tandsteen. Er is wel een alg wat je door het voer kan doen en waarvan gezegd wordt dat hij tandsteen zacht maakt zodat het gemakkelijk te verwijderen is: https://www.medpets.nl/plaqueoff/ Maar, daar zit ook vanalles bij waar hij op zou kunnen reageren :-\ En zelf heb ik er geen echt fatsoenlijke resultaten mee behaald.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3370690
pearlsofpassion schreef:Ja, maar hij is ook allergisch aan vanalles buiten en daar pas je nu ook niet meer bijzonder voor op. Je wast niet meer dagelijks ed. Waarom dat die probiotica er wel voor laten?
Of zou iets wat hij opeet erger zijn dan uitwendige allergenen?
Hij eet nog steeds niks wat hij niet mag, daar let ik wel mee op. Maar pre- en probiotica zijn niet zo onschuldig als vaak gedacht wordt. Hij heeft ook geen last van zijn ontlasting of andere gekke dingen waarvoor je aan probiotica zou denken, als alleen dan misschien die tanden. Dan is het best een gok natuurlijk.

Kijk, weet je, ik mag 1 ding gaan toevoegen na een nieuwe injectie cytopoint. Hij reageert vaak pas laat (niet na 3 dagen, eerder 3 maanden) dus je moet iets lang proberen en ondertussen kan je dan niks anders óók proberen. Dus even stellen: er zitten geen allergenen in dus je kan hem dat gewoon geven, dát vind ik best wel kort door de bocht ;)
Ik denk dat hij meer baat heeft bij een tweede diersoort.

Ik snap de gedachte hoor! Maar deze hond werkt iets gecompliceerder.
Door Anne in Zweden
#3370698
Een beetje een gekke gedachte misschien, maar hier in Zweden krijgen (jacht- en slede)honden hun kvv vaak bevroren. Ze kunnen het dan niet in één tel opslurpen maar moeten er stukjes af bijten en krabben met hun tanden. Bij veel honden heeft dat als bijkomend voordeel dat ze geen tandsteen ontwikkelen, c.q. dat hun tandsteen daardoor verdwijnt. Is dat nog een optie voor Nelson? Dat je hem zijn kvv één keer per week of zo in bevroren toestand geeft? Volgens mij hoef je niet bang te zijn dat hij met een bevroren klont in zijn maag eindigt; de stukjes kvv die er tijdens het bijten en krabben af komen, smelten immers in de mond voordat ze de maag bereiken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3370704
Oh wauw, dat is een goed idee!

Heeft er iemand ooit al eens eerder van gehoord? Ik neem aan dat de honden daar niet allemaal bij bosjes omvallen omdat ze hun eten bevroren krijgen. Ik vind het best geniaal eigenlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door