Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Michelle Vrolijk
#3369977
Graag leg ik de volgende vraag aan jullie voor:
mijn vorige hond (herplaatser, grote x-ing/herdertype, opgegroeid op van alles en nog wat vermoed ik) ging top op Carnibest en Bandit. Mijn huidige hond (herplaatser, x-ing lab/golden, opgegroeid op brok) gaat niet goed op Carnibest en Bandit: extreem weinig ontlasting (ik weet dat KVV veel minder ontlasting geeft dan brok, maar dit is echt te weinig, hij gaat in de verstopping), hele harde ontlasting, staat wat te persen en na een aantal maanden op KVV tot 2x toe volle anaalklieren.

Toen hij bij mij kwam wonen, heb ik 'em geleidelijk overgezet naar KVV, in het begin wat kokend water over de KVV gedaan. Ik heb olie en div. soorten groenten toegevoegd aan 't eten (ca 20%) en ook tussendoor fruit gegeven. Het enige dat goed helpt is het toevoegen van Psyllium, maar dat kan ik niet onbeperkt blijven doen. Ik heb de Psyllium kunnen afbouwen in hoeveelheid, maar zonder gaat niet. Hij ziet er overigens goed uit: niet te zwaar/te licht en een glanzende vacht.

Toen hij net bij me woonde heb ik 'em eerst dezelfde brok gevoerd die hij elders kreeg omdat er door de herplaatsing al zo veel veranderde. Toen vond ik 'em erg veel drinken, vaak poepen en ook veel ontlasting per keer. Begrijpelijk door de brok, maar op KVV gaat het ook niet ideaal.

Heeft iemand een tip?
Door MillyMol
#3369981
Eigenlijk doet hij het dus goed op KVV, maar poept hij moeilijk omdat zijn ontlasting te hard is en weinig volumineus en heeft hij last van volle kanaalklieren.

Ik zou zelf de Carnibest niet geven: zit rijst en een premix in. De rijst voegt niets toe aan het dieet van een hond.
Als het je lukt zou je andere merken erbij moeten gaan nemen en meer merken moeten afwisselen, dat is altijd beter. Is er een reden waarom je de psyllium niet wilt blijven toedienen en het afbouwt? Ik kan zo snel niets vinden over een maximale toedieningsperiode. En als het helpt...
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3369985
Op Bandit hebben mijn honden ook zeer weinig, zeer compacte ontlasting (kleine keutels). Ik geef er dan ook altijd extra spiervlees en groentmix bij. Wanneer we barfen (wat we normaal gesproken doen) is de ontlasting aanzienlijk minder compact.
Door Lizzy
#3370048
Heb je al eens andere merken geprobeerd? Dat zou ik doen, een ander merk proberen. En hoewel ik Bandit een zeer goede KVV vind, moet je hond het er wel goed op doen...... Mocht je dat niet willen (ander merk) zou je kunnen overwegen om er extra bladgroenten bij te kunnen gaan voeren. En dat kan rauw gepureerd of gekookt. Te denken valt dus aan waterkers, andijvie, witlof, paksoi, boerenkool, postelein, spinazie. En dat zoveel mogelijk afwisselen. Pompoen kan trouwens ook. Dat is wel geen bladgroenten maar helpt bij constipatie en diarree.

Ik weet niet hoe lang je de hond al hebt maar ik heb wel gemerkt dat sommige honden echt lang moeten wennen aan goede voeding. En dat kan zo maar een half jaar duren.
#3370062
Lizzy schreef:Heb je al eens andere merken geprobeerd? Dat zou ik doen, een ander merk proberen. En hoewel ik Bandit een zeer goede KVV vind, moet je hond het er wel goed op doen...... Mocht je dat niet willen (ander merk) zou je kunnen overwegen om er extra bladgroenten bij te kunnen gaan voeren. En dat kan rauw gepureerd of gekookt. Te denken valt dus aan waterkers, andijvie, witlof, paksoi, boerenkool, postelein, spinazie. En dat zoveel mogelijk afwisselen. Pompoen kan trouwens ook. Dat is wel geen bladgroenten maar helpt bij constipatie en diarree.

Ik weet niet hoe lang je de hond al hebt maar ik heb wel gemerkt dat sommige honden echt lang moeten wennen aan goede voeding. En dat kan zo maar een half jaar duren.
Dank voor de tips! Ik ga oa pompoen proberen en een ander merk KVV. Is er een merk dat je kunt aanbevelen, gevoelsmatig denk ik aan iets dat wat vetter is, ik weet alleen niet welke dat zijn....

Ik heb rauw voeren bij deze hond circa een jaar volgehouden (ook om Psyllium te proberen en dat langzaam af te bouwen), dus daar kan het niet aan liggen ;-)
#3370066
Je kan beter naar een lager botgehalte zoeken dan naar vetter. Carnibest is al vrij vet, geloof ik. En vetter is gewoon niet de bedoeling.
Wat minder bot, en dan wordt de ontlasting ook zachter.

Voer je ook vissmaken? En heeft hij het daarop ook of is dat beter?
Door Lizzy
#3370159
Michelle Vrolijk schreef:Dank voor de tips! Ik ga oa pompoen proberen en een ander merk KVV. Is er een merk dat je kunt aanbevelen, gevoelsmatig denk ik aan iets dat wat vetter is, ik weet alleen niet welke dat zijn....

Ik heb rauw voeren bij deze hond circa een jaar volgehouden (ook om Psyllium te proberen en dat langzaam af te bouwen), dus daar kan het niet aan liggen ;-)
Ik denk ook dat je voor een KVV moet zoeken die een lager botgehalte heeft. Of in ieder geval geen bio-kippen-bot want dat is aanzienlijk harder dan plofkip-bot.... Ik ben gewoon niet genoeg thuis in KVV's en hun percentages om je te kunnen adviseren. Maar er zijn vast wel andere mensen die weten in welke KVV maximaal 15% vleesbot zit, liefst van eend of plofkip.

(Bandit bevat 15% maar dat is dus biokip).
#3370219
Dank voor alle reacties, wat is dit toch een fijn forum!

Ik ben sinds gister aan de slag met alle adviezen en de komende tijd zal blijken hoe het gaat. Tussendoor krijgt 'ie een gevulde kong met gaar vlees en wederom groente, i.p.v. gedroogde runderoren etc., mss dat dat ook beter is....
Hij eet in ieder geval super gezond ;D

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Door chery
#3370449
Hier ook honden die moeilijk poepen op bandit. De kip en rund verssie. De geit/lam en wild gaan goed.
Maar excuse me, die zijn mij veel te prijzig!!! Dus die krijgen ze niet meer.

Ik voer nu in de ochtend energique, ok zit premix in en ietsje graan en is niet bio, maar het ontlasten gaat wel een stuk beter.
#3370543
chery schreef:Hier ook honden die moeilijk poepen op bandit. De kip en rund verssie. De geit/lam en wild gaan goed.
Maar excuse me, die zijn mij veel te prijzig!!! Dus die krijgen ze niet meer.

Ik voer nu in de ochtend energique, ok zit premix in en ietsje graan en is niet bio, maar het ontlasten gaat wel een stuk beter.
Heb je ook Carnibest geprobeerd en zo ja, wat zijn jouw ervaringen ermee; hetzelfde als Bandit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door