Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
#3368317
Doranto schreef:Mooi is die! Duurt best nog wel lang voordat je hem krijgt, dan zul je er dit stookseizoen niet veel meer van kunnen genieten.
Dat klopt,vinden we ook wel een beetje jammer. Maar de heren installateurs hebben het echt waanzinnig druk.
Ze zouden ons bellen mocht er eerder een mogelijkheid zijn.
En ach, op een frisse voorjaars/ zomer avond kunnen we hem ook wel eens stoken, denk ik
Door Ingeborg1958
#3368323
zurca schreef:Je bent toevallig bij Esveld kachels in Putten geweest?
Nee, bij een grote zaak in Breda
Door zurca
#3368325
Ingeborg1958 schreef:Nee, bij een grote zaak in Breda
Ahhh oké, ons werd dezelfde kachel aangeraden. Zij waren daar in eerste instantie best volhardend in. Dus toen ik jullie kachel zag moest ik gelijk aan die winkel denken ;D ;)
Maar mooie, strakke kachel! Ik hoop dat jullie er veel plezier van gaan hebben.
Door Ingeborg1958
#3368326
Haha oke. Wij hadden deze kachel zelf op internet gevonden en zijn op zoek gegaan naar een winkel die hem brandend konden laten zien. En dat werd dus Breda :)
Door - pien -
#3369790
We hebben al een week of 7 niet gestookt. De kachelpijp lekte op de aansluiting met de schoorsteen.
Na overleg met de schoorsteenveger (we stoken net een jaar) werd besloten tot camera-inspectie...en wat blijkt :o We hebben een onvolledige schoorsteenbrand gehad :-X :-X :-X
De pijp is in de bestaande schoorsteen gemaakt door een bevriende aannemer (die verhuisd is) en z'n hulp 'die verstand had van rookkanalen'.
Conclusie: er is geen vermiculiet om de pijp heen gedaan waardoor er condens ontstaat, de aansluiting van de pijp op de schoorsteen is niet goed gemaakt, en we hebben nat hout gestookt (hebben we gekocht als 'droog hout') waardoor er creosoot is gaan vormen en dat is in de fik gevlogen en ook gelukkig weer vanzelf gedoofd.
Omdat we zo lang hebben zitten wachten op de camera-inspectie hebben we geen idee of we daar nou iets van gemerkt hebben hoewel ik op een gegeven moment wel gezegd heb 'joh, wat een raar geluid hoor ik nou ? ? ?' en toen was het ineens weg. Dat zou heel goed dat brandje geweest kunnen zijn :-X
Ik ben ontzettend blij dat er verder niks in de fik gevlogen is! Na contact met de verzekering komt er volgende week een expert langs...doen ze sowieso bij een schoorsteenbrand.
Door Ingeborg1958
#3369821
D67F1638-E22D-4D54-8374-F0746D68F745.jpeg
D67F1638-E22D-4D54-8374-F0746D68F745.jpeg (2.06 MiB) 1439 keer bekeken
Jaja hij staat en hij brand lekker! :D
Laat maart nog maar even flink zn staart roeren
Door Anne in Zweden
#3369827
- pien - schreef:We hebben al een week of 7 niet gestookt. De kachelpijp lekte op de aansluiting met de schoorsteen.
Na overleg met de schoorsteenveger (we stoken net een jaar) werd besloten tot camera-inspectie...en wat blijkt :o We hebben een onvolledige schoorsteenbrand gehad :-X :-X :-X
De pijp is in de bestaande schoorsteen gemaakt door een bevriende aannemer (die verhuisd is) en z'n hulp 'die verstand had van rookkanalen'.
Conclusie: er is geen vermiculiet om de pijp heen gedaan waardoor er condens ontstaat, de aansluiting van de pijp op de schoorsteen is niet goed gemaakt, en we hebben nat hout gestookt (hebben we gekocht als 'droog hout') waardoor er creosoot is gaan vormen en dat is in de fik gevlogen en ook gelukkig weer vanzelf gedoofd.
Omdat we zo lang hebben zitten wachten op de camera-inspectie hebben we geen idee of we daar nou iets van gemerkt hebben hoewel ik op een gegeven moment wel gezegd heb 'joh, wat een raar geluid hoor ik nou ? ? ?' en toen was het ineens weg. Dat zou heel goed dat brandje geweest kunnen zijn :-X
Ik ben ontzettend blij dat er verder niks in de fik gevlogen is! Na contact met de verzekering komt er volgende week een expert langs...doen ze sowieso bij een schoorsteenbrand.
Holy *lelijkwoord*... :-X
Door - pien -
#3450221
Afbeelding
Ik prijs me gelukkig dat ik de houtkachel aan kan doen!
Hoe gaat het met de andere stokers?
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3450229
Lekker oud topic! ;D

Maar voor ons wel heel actueel, vanaf volgende week komt deze onze woonkamer verwarmen.
charnwood-aire-7-28719.jpg
charnwood-aire-7-28719.jpg (376.43 KiB) 551 keer bekeken
Twee weken geleden al de kamerthermostaat ergens anders gehangen, dat is nog wel even puzzelen. Aga staat alleen nog maar op de waakvlam, dus de keuken is best koud af en toe.
Door - pien -
#3450238
Cute kacheltje Annemarie!

Met deze gasprijzen ben ik blij dat ik kan verwarmen met m'n houtkachel (ik check wel even de stookwijzer, en laatst met die mist dan steek ik 'm sowieso niet aan!)
Sowieso tot 1 november, daarna kijk ik wel verder, vind het wel heel gezellig als 's avonds de kachel aan kan, ipv een fleecedekentje om :-\
Mijn Aga staat al sinds juli op de waakvlam, ik heb 'r zelfs helemaal uit gehad (met een eetstokje tussen de deksels) en de deuren op een kier maar toen het echt fris werd en heel nat ging ze toch weer op de waakvlam.
Ik kook op een inductieplaat en heb een combimagnetron van MP. Toen ik m'n huidige combi ging voorverwarmen (had de oven nog nooit gebruikt) knalde de hele stroom er uit dus die ging bij het grof vuil ;D
Maar ik vind het vreselijk knudde om zo te koken :-\ vooral de oven mis ik erg, vandaar de combimagnetron.
In november mag ze weer aan van mij :)
Gebruikersavatar
Door sam28
#3450239
Ik heb de CV nog niet aangehad. Vorig jaar ook amper gestookt. Ik trek wel thermokleding aan en een extra vest. Mijn nieuwe (duurdere) contract loopt tot augustus, ik kon het met mazzel nog een jaar vast zetten afgelopen juni en mijn maandbedrag is niet verhoogd maar dat komt omdat ik gewoon amper stook en 600 terug heb gehad afgelopen augustus. Zien wat deze winter gaat brengen.
Door - pien -
#3450240
sam28 schreef: za 01 okt 2022, 12:03 Ik heb de CV nog niet aangehad. Vorig jaar ook amper gestookt. Ik trek wel thermokleding aan en een extra vest. Mijn nieuwe (duurdere) contract loopt tot augustus, ik kon het met mazzel nog een jaar vast zetten afgelopen juni en mijn maandbedrag is niet verhoogd maar dat komt omdat ik gewoon amper stook en 600 terug heb gehad afgelopen augustus. Zien wat deze winter gaat brengen.
Mijn zoon woont in een vrij nieuw appartement, heel goed geïsoleerd, hij heeft vorige winter z'n verwarming helemaal niet aangehad ;D
Mijn huis is oud (bijna 100 jaar), staat vrij op het noordoosten en is matig geïsoleerd (daar kan voorlopig niks aan veranderd worden) dus ik kan mezelf wel dik aankleden maar niet mijn huis achteruit laten gaan door niet/amper te stoken en kans op schimmel ed te lopen.
Door Lizzy
#3450245
Geweldig, wat een onwijs leuke kachel! Daar ga je veel plezier van hebben!
Gebruikersavatar
Door sam28
#3450284
- pien - schreef: za 01 okt 2022, 12:10 Mijn zoon woont in een vrij nieuw appartement, heel goed geïsoleerd, hij heeft vorige winter z'n verwarming helemaal niet aangehad ;D
Mijn huis is oud (bijna 100 jaar), staat vrij op het noordoosten en is matig geïsoleerd (daar kan voorlopig niks aan veranderd worden) dus ik kan mezelf wel dik aankleden maar niet mijn huis achteruit laten gaan door niet/amper te stoken en kans op schimmel ed te lopen.
wat fijn dat hij een vrij nieuw appartement heeft. Hier is het binnen vaak net zo heet (en vaak heter) of koud als buiten. Slecht geïsoleerd en als het buiten waait, waait het binnen ook. ;D
Ach, ik kan niet tegen de hitte maar wel goed tegen de kou! :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door