Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3369679
Sinds vorig jaar juni heb ik een aquarium. Eerst een klein bakje gekocht en dat vonden we er al gauw niet uit zien. Dus een meter bakje naar binnen gesleept. Inmiddels draait deze nu een week of 8 en zitten er sinds 3 weken m'n garnalen uit m'n kleine bakje in. En m'n Asolene Spixi slakken. En m'n posthoorntjes :

M'n meter-bakje:


Ben dol op m'n garnaaltjes :smitten: . Ze zijn zo grappig!
IMG_20190304_134812.jpg
IMG_20190304_134812.jpg (4.53 MiB) 3214 keer bekeken
Het is allemaal niet over rozen gegaan, want ik begon met 13 garnalen en daar gingen er 7 (waarvan stuk of 5 drachtig ook nog :-X ) dood, ik heb toen 15 nieuwe garnaaltjes bij een andere kweker gekocht en een outcross gedaan :biggrin2: . Ik had dus stuk of 21 garnaaltjes, inmiddels denk ik dat het er 150 zijn! Dat ik outcross heb gedaan is goed te merken. Ze horen diep rood te zijn (ze heten "Bloody Mary") maar ik heb nakomelingen die bijna wit zijn :biggrin2:

Het kleine bakje is nu ingericht als quarantaine bakje en zodra het filter is ingedraaid ga ik Corydoras Habrosus aanschaffen (20 stuks). Deze grondelen over de grond.

Afbeelding

Als die na een week of 4 a 5 in de grote bak kunnen, ga ik het quarantaine bakje opnieuw op "nul" zetten (nieuw water, nieuw filtermateriaal, nieuwe plantjes, nieuwe bodem), deze weer 4 weken indraaien en dan ga ik er 30 Microrasbora Kubotai in zetten. Die moeten dan na een week of 4 a 5 ook naar het grote aquarium. En dan heb ik daar in zitten wat ik er in wilde hebben!

Afbeelding

En als m'n quarantaine bakje weer vrij is, dan denk ik dat ik deze weer in ga richten voor garnaaltjes en mijn "White Mary's" weer uit de grote bak ga halen. Als ik dit zo door laat kweken heb ik namelijk binnen no time wild kleur garnalen :biggrin2: . Ik ga dan wel een paar garnaal-etende-kleine visjes in het kleine bakje erbij zetten want anders krijg ik daar ook weer een garnalen explosie en niemand wil "White Mary's". Tis net rashonden fokken, dat garnalen kweken :biggrin2:

Dus nou.... Ik ben wel benieuwd of ik de enige aquariumliefhebber ben op dit forum :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3369680
Alleen de nesten zijn wat groter :biggrin2: gehoortest hoeft zeker niet :biggrin2:

Maar leuk zo,n bakkie voor mij om naar te kijken, voor de rest heb ik er helemaal niks mee. Zelfs in de goudvissentijd raakte je zo,n ding nog niet aan mij kwijt.
Door Lizzy
#3369681
Angelique schreef:Alleen de nesten zijn wat groter :biggrin2: gehoortest hoeft zeker niet :biggrin2:

Maar leuk zo,n bakkie voor mij om naar te kijken, voor de rest heb ik er helemaal niks mee. Zelfs in de goudvissentijd raakte je zo,n ding nog niet aan mij kwijt.
Ja, je bent al gauw een formaat broodfokker :biggrin2: . En geen enkele test nodig dus weinig investeren en veul fokken :biggrin2:

Grappig, de een vindt het echt gruwelijk, een aquarium. De ander is gefascineerd. Ik vind het echt fascinerend, dat kleine onder water wereldje. En dan is het dus zo grappig (eigenlijk helemaaaaaaal niet grappig): je krijgt met allerlei problemen te maken. Zo heb ik al een bak vol planaria gehad. Dat is een platworm die kleine garnaaltjes vermoord. Dus dan dump je er of gif A of gif B in. En eigenwijs dat ik ben, ben ik met een zelfgemaakte planaria-val aan de slag gegaan. Ik heb het onder controle gekregen hoewel ik toe moet geven dat zonder gif je er niet echt helemaal vanaf komt. Ik ben er ook zeker van dat deze platworm mee is verhuisd naar het grote aquarium. Met de slakken of met m'n mosje. Dus zodra ik ze in mijn grote bak zie, kan ik weer met m'n val aan de slag ::) :-X

Volgende probleem. Hydra. Dat is een soort zoetwaterpoliep. En die vermoorden je kleine garnaaltjes ::) . En daar kun je dan gif A of gif B tegen gebruiken. Ik ben op zoek gegaan naar een natuurlijke oplossing en zo ben ik aan mijn Asolene Spixi slak gekomen. Binnen no time had die alle Hydra's opgevreten! Ze eten af en toe alleen ook wel je mooie planten op, dat is dan weer een soort van nadeel :biggrin2: . Ik heb natuuuuurlijk ook weer die kelere hydra in mijn grote bak. Ik hoop dat er nu ook eens wat baby Spixi's groot worden (de volwassen slakken leggen wel eieren, die komen ook uit maar de kleintjes overleven op de een of andere manier niet) zodat ze met meer slakken zijn om de hydra uit te moorden.

Nou. En zo blijf je dus lekker bezig :biggrin2: . Het houdt je wel van de straat en uit de kroeg :biggrin2:
Door Anneloog
#3369697
Gaaf :D Ik heb jaren vele garnalen,corydoras habrosus en asolene spixy's gekweekt ;) Ik had op hoogte punt 13 aquariums staan. Nu gene meer maar blijf het geweldig vinden. Ja baby asolene spixy's eten groenvoer en planten maar zodra ze volwassen zijn houd dat op gelukkig, Ik ben op gegeven moment de eiclusters gaan verwijderen want kon de slakken gewoon niet meer kwijt raken. De garnalen ging makkelijker. Om ze rood te behouden moet je idd gaan selecteren. Nadeel is wel de minder rode exemplaren zijn vaak mannelijk en je wilt dus niet alle mannetjes weg halen want dan houd de kweek ook op ;) . Af en toe vers bloed erin doet altijd goed en kan helpen kleur mooi en optimaal te houden. Hydra poeh ja lastig en idd asolene spixy's helpen daar goed in. Ook kan je de batterij truc doen of een kleine dosering flubenol. Maar belangrijkste is goede water wissels en dus propere bak want hydra houd van vervuiling ;). Het visje wat je wilt gana houden is prachtig maar wel ene die heel schuw is. Ook in grote groep zal ze schuw blijven, bv als je langs debak loopt zullen ze schrikken en weg duiken in de begroeiing. Dit kan met tijd wel verbeteren als je ze een tijdje hebt maar het hoort wel bij de vis zijn overlevings strategie. Corydoras habrosus is minder schuw en zeker in grotere groep erg leuk actief dwergje. met wat geluk zal je daarvan met tijd ook jonkies kunnen krijgen. ( Deze dwerg corydoras is een die niet snel zijn eigen eitjes opeet wat grotere wel doen). Mocht je vragen hebben stel ze gerust ondanks dat ik na ruim 10 jaar kweken gestopt ben zit het nog steeds wel in mijn hart en hoofd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3369699
Lizzy schreef: Het is allemaal niet over rozen gegaan, want ik begon met 13 garnalen en daar gingen er 7 (waarvan stuk of 5 drachtig ook nog :-X ) dood, ik heb toen 15 nieuwe garnaaltjes bij een andere kweker gekocht en een outcross gedaan :biggrin2: . Ik had dus stuk of 21 garnaaltjes, inmiddels denk ik dat het er 150 zijn! Dat ik outcross heb gedaan is goed te merken. Ze horen diep rood te zijn (ze heten "Bloody Mary") maar ik heb nakomelingen die bijna wit zijn :biggrin2:
Lizzy schreef:En als m'n quarantaine bakje weer vrij is, dan denk ik dat ik deze weer in ga richten voor garnaaltjes en mijn "White Mary's" weer uit de grote bak ga halen. Als ik dit zo door laat kweken heb ik namelijk binnen no time wild kleur garnalen :biggrin2: . Ik ga dan wel een paar garnaal-etende-kleine visjes in het kleine bakje erbij zetten want anders krijg ik daar ook weer een garnalen explosie en niemand wil "White Mary's". Tis net rashonden fokken, dat garnalen kweken :biggrin2:
Vervang "garnaal" door "hond" en de pleuris breekt hier uit :biggrin2:

Geniet van je aquarium, ik heb er niks mee :)
Door Anneloog
#3369700
btw ik heb ook jaren de 'witte' bleke niet gewenste garnalen in mijn vijvers buiten gehouden en ja ook in de winter. Vuurtjes zijn echt sterk en als je ze in de zomer in een vijver uitzet ( niet een met koi's ofzo ;) ) overleven ze echt en kweken zelfs en mooie rare is nakomelingen zijn vaak echt diep rood en groter dan als je ze in aquarium houd ;) . Zoek maar eens op de garnalen fora's naar garnalen in de vijver en je zult genoeg hit's krijgen.
Door Lizzy
#3369701
Anneloog schreef:Gaaf :D Ik heb jaren vele garnalen,corydoras habrosus en asolene spixy's gekweekt ;) Ik had op hoogte punt 13 aquariums staan. Nu gene meer maar blijf het geweldig vinden. Ja baby asolene spixy's eten groenvoer en planten maar zodra ze volwassen zijn houd dat op gelukkig, Ik ben op gegeven moment de eiclusters gaan verwijderen want kon de slakken gewoon niet meer kwijt raken. De garnalen ging makkelijker. Om ze rood te behouden moet je idd gaan selecteren. Nadeel is wel de minder rode exemplaren zijn vaak mannelijk en je wilt dus niet alle mannetjes weg halen want dan houd de kweek ook op ;) . Af en toe vers bloed erin doet altijd goed en kan helpen kleur mooi en optimaal te houden. Hydra poeh ja lastig en idd asolene spixy's helpen daar goed in. Ook kan je de batterij truc doen of een kleine dosering flubenol. Maar belangrijkste is goede water wissels en dus propere bak want hydra houd van vervuiling ;). Het visje wat je wilt gana houden is prachtig maar wel ene die heel schuw is. Ook in grote groep zal ze schuw blijven, bv als je langs debak loopt zullen ze schrikken en weg duiken in de begroeiing. Dit kan met tijd wel verbeteren als je ze een tijdje hebt maar het hoort wel bij de vis zijn overlevings strategie. Corydoras habrosus is minder schuw en zeker in grotere groep erg leuk actief dwergje. met wat geluk zal je daarvan met tijd ook jonkies kunnen krijgen. ( Deze dwerg corydoras is een die niet snel zijn eigen eitjes opeet wat grotere wel doen). Mocht je vragen hebben stel ze gerust ondanks dat ik na ruim 10 jaar kweken gestopt ben zit het nog steeds wel in mijn hart en hoofd.
Wat ontzettend leuk om te lezen dat jij uitgerekend deze allemaal hebt gekweekt!! Whoeeehaaa, ik kan nog veel van je leren! Op dit moment vreten mijn volwassen Spixi's nog steeds planten. Niet veel hoor, maar er gaat regelmatig een lekker zacht blaadje mee naar binnen :biggrin2: . Vooral de plant die links staat is het haasje... Maar ja, de baby's overleven dus niet. Eigenlijk best raar want de volwassen spixi's komen echt razendsnel op het eten af dat ik de garnalen geef. Ook geef ik regelmatig broccoli, bladeren, komkommer, courgette. Maar tot nu toe heb ik niet 1 baby spixi overgehouden. En eieren leggen ze genoeg. Raar toch?

Ik ververs eens per week water. Nou, sterker nog, ik maak elke dag ook wel even de bodem een beetje schoon. Ik heb godzijdank nog niet veel hydra hoor. Maar heel af en toe zie ik er een op de ruiten, als ik met mijn vergrootglas de garnalen zit te bestuderen.

Dit is White Mary :biggrin2:
White Mary.jpg
White Mary.jpg (122.46 KiB) 3127 keer bekeken
Die wil ik er dus wel uit hebben :biggrin2: . En zo heb ik er nog wel een paar. Voor nu moeten ze in de grotere bak blijven maar ik ga dit soort witjes er wel uitvissen, denk ik. Leo vindt dat ik ze gewoon lekker moet laten zitten.

Ja, we gaan het meemaken met de Kubotai. Ze zeggen wel eens dat ze in grote groepen niet zo heel schuw zijn, dus vandaar mijn plan om er stuk of 30 te nemen. Vind het dan wel weer een beetje ruk om ze in een bakje van 50 liter in quarantaine te zetten maar ik ga geen grotere quarantaine bak kopen :-\ . Dit bakje staat wel helemaal afgelegen, dus daar zullen ze wat dat betreft lekker rustig staan.

Ik vind het best een beetje lastig om aan Habrosus te komen. Heel veel is wildvang. En ik weet niet of ik dat nou zo'n goed idee vind.... Wat vind jij? Zou jij wildvang aandurven? Of ook nakweek willen? Ik had een leuke kweker gevonden maar helaas gingen in de bak waar ook wat van haar L nummers in zaten een nest bouwen dus kon ze daar de Habrosus er niet uit halen. Ik weet nu nog niet waar ik ze ga kopen. Vond jij het trouwens een kwetsbaar visje, de Habrosus? Ik lees vrij vaak op Internet dat mensen veel uitval hebben, na aanschaf. Soms zo erg dat de hele groep dood gaat.
Door Anneloog
#3369703
Lizzy schreef:Wat ontzettend leuk om te lezen dat jij uitgerekend deze allemaal hebt gekweekt!! Whoeeehaaa, ik kan nog veel van je leren! Op dit moment vreten mijn volwassen Spixi's nog steeds planten. Niet veel hoor, maar er gaat regelmatig een lekker zacht blaadje mee naar binnen :biggrin2: . Vooral de plant die links staat is het haasje... Maar ja, de baby's overleven dus niet. Eigenlijk best raar want de volwassen spixi's komen echt razendsnel op het eten af dat ik de garnalen geef. Ook geef ik regelmatig broccoli, bladeren, komkommer, courgette. Maar tot nu toe heb ik niet 1 baby spixi overgehouden. En eieren leggen ze genoeg. Raar toch?

Ik ververs eens per week water. Nou, sterker nog, ik maak elke dag ook wel even de bodem een beetje schoon. Ik heb godzijdank nog niet veel hydra hoor. Maar heel af en toe zie ik er een op de ruiten, als ik met mijn vergrootglas de garnalen zit te bestuderen.

Dit is White Mary :biggrin2:

White Mary.jpg

Die wil ik er dus wel uit hebben :biggrin2: . En zo heb ik er nog wel een paar. Voor nu moeten ze in de grotere bak blijven maar ik ga dit soort witjes er wel uitvissen, denk ik. Leo vindt dat ik ze gewoon lekker moet laten zitten.

Ja, we gaan het meemaken met de Kubotai. Ze zeggen wel eens dat ze in grote groepen niet zo heel schuw zijn, dus vandaar mijn plan om er stuk of 30 te nemen. Vind het dan wel weer een beetje ruk om ze in een bakje van 50 liter in quarantaine te zetten maar ik ga geen grotere quarantaine bak kopen :-\ . Dit bakje staat wel helemaal afgelegen, dus daar zullen ze wat dat betreft lekker rustig staan.

Ik vind het best een beetje lastig om aan Habrosus te komen. Heel veel is wildvang. En ik weet niet of ik dat nou zo'n goed idee vind.... Wat vind jij? Zou jij wildvang aandurven? Of ook nakweek willen? Ik had een leuke kweker gevonden maar helaas gingen in de bak waar ook wat van haar L nummers in zaten een nest bouwen dus kon ze daar de Habrosus er niet uit halen. Ik weet nu nog niet waar ik ze ga kopen. Vond jij het trouwens een kwetsbaar visje, de Habrosus? Ik lees vrij vaak op Internet dat mensen veel uitval hebben, na aanschaf. Soms zo erg dat de hele groep dood gaat.
Tja de spixy's ik gaf ze vaak andijvie en boerenkool blad wat de garnalen niet echt van aten maar de slakken wel en dit hielp wel goed in het tegen gaan van plantenvraat. ( spirulina en chlorrela tabletjes vinden ze ook heerlijk zowel de slakken als de garnalen ;) ) Nadeel is dit is wel enorm belastend voor het water maar als je idd wekelijks max 30% ververst is er niks aan de hand ( de bodem kan je best laten hoor deze werkt ook als filter met belangrijke bacterien die helpen in de stikstof kringloop en dus eenmaal per week of zelfs maand bodem beetje opkuisen is voldoende) .
Tav baby's groot krijgen zal je eens naar je water waarden moeten gaan kijken en dan voornamelijk naar de gh en kh want baby's hebben vaak moeite met hun schaal/huisje op te bouwen en naast hun eten zijn daarin de water waarden dus van toepassing om dat correct te krijgen.
Habrosus is idd lastig om aan te komen maar niet persee zwak of gevoeliger als andere cory's, ik heb wild vang gehad 1x ging dat giganties fout door lange transport en foute verhuizing ( geen actief kool of zeoliet in transport zak) waren door gif wat ze uitstoten in stress hun staarten bijna allemaal aangedaan/kwijt, van die groep van 10 heb ik er 2 kunnen redden. Daarna heb ik mazzel gehad met ruilen via andere aquarium houders en zo een basis groep kunnen krijgen die ik goed had vet gemest en zo aan de kweek gegaan. Later via goede bekende hobbyist die ook goede handel contacten had nog een keer wildvang gehad ivm vers bloed in mijn kweek groep en dat ging wel goed.
Habrosus is samen met de hastatus echt lastig te verkrijgen in reguliere handel. De pygmeaus de 3e dwerg cory is makkelijker te krijgen ( kweekt ook super makkelijk en ook gehad en gekweekt) maar deze zwemt veel meer en was daarin niet echt mijn favoriet.
Tja tav je quarantaine bak ik snapje maar is echt noodzakelijk en dat tijdelijk in zo weinig liters is ff niet anders. Nu scheelt het wel waar je ze vandaan haald. Ben op vele beurzen geweest en dan als ik ze daar vandaan haalde was quarantaine van minimaal 1a2 weken echt noodzakelijk. Bij wat hobbyisten/handelaren buiten de beurzen om was paar dagen genoeg. Ik zal ff in mijn oude contacten duiken tav de habrosus om te zien of er nog wat te verkrijgen is. Vele contacten heb ik nu alleen nog via fb gezien ik op GeK forum niet meer actief ben ( wel nog lid van met zelfde naam als hier ;) ) . Laat het je wel ff weten mocht ik wat tegen komen.
Door Anneloog
#3369705
Nog even terug komend op wildvang. Ik ben in principe gene voorstander van wildvang gezien de manier waarop deze dieren gevangen worden en ook gezien waar vandaan en om welke reden. Nu was het in mijn geval een noodzakelijk kwaad omdat ik vers bloed nodig had om een gezonde kweeklijn te behouden. En in de handel helaas teveel in te kleine bloedgroep gekweekt word en daardoor wel zwakkere dieren het resultaat geven. Nu ben ik denk jaar of 4 terug gestopt met die kweek en heb toen mijn groep verdeeld over hobbyisten weg gegeven omzo wel gemengd bloed te laten voort leven. Helaas niet meer met iedereen contact en dus geen idee of er verder mee door gekweekt is.
Door Lizzy
#3369710
*Lia* schreef:Ja ik heb een aquarium. De bak is 160 x 50 x 60cm, en er zitten Malawi Cichliden in.
Whooeeeehoeeee! Foto's!!!!! Gaaf Lia! Ik ben dol op Cichliden! Ruim "bakje" heb je ook :biggrin2: (wat een knoepert!).
Door Lizzy
#3369711
Anneloog schreef:Tja de spixy's ik gaf ze vaak andijvie en boerenkool blad wat de garnalen niet echt van aten maar de slakken wel en dit hielp wel goed in het tegen gaan van plantenvraat. ( spirulina en chlorrela tabletjes vinden ze ook heerlijk zowel de slakken als de garnalen ;) ) Nadeel is dit is wel enorm belastend voor het water maar als je idd wekelijks max 30% ververst is er niks aan de hand ( de bodem kan je best laten hoor deze werkt ook als filter met belangrijke bacterien die helpen in de stikstof kringloop en dus eenmaal per week of zelfs maand bodem beetje opkuisen is voldoende) .
Tav baby's groot krijgen zal je eens naar je water waarden moeten gaan kijken en dan voornamelijk naar de gh en kh want baby's hebben vaak moeite met hun schaal/huisje op te bouwen en naast hun eten zijn daarin de water waarden dus van toepassing om dat correct te krijgen.
Habrosus is idd lastig om aan te komen maar niet persee zwak of gevoeliger als andere cory's, ik heb wild vang gehad 1x ging dat giganties fout door lange transport en foute verhuizing ( geen actief kool of zeoliet in transport zak) waren door gif wat ze uitstoten in stress hun staarten bijna allemaal aangedaan/kwijt, van die groep van 10 heb ik er 2 kunnen redden. Daarna heb ik mazzel gehad met ruilen via andere aquarium houders en zo een basis groep kunnen krijgen die ik goed had vet gemest en zo aan de kweek gegaan. Later via goede bekende hobbyist die ook goede handel contacten had nog een keer wildvang gehad ivm vers bloed in mijn kweek groep en dat ging wel goed.
Habrosus is samen met de hastatus echt lastig te verkrijgen in reguliere handel. De pygmeaus de 3e dwerg cory is makkelijker te krijgen ( kweekt ook super makkelijk en ook gehad en gekweekt) maar deze zwemt veel meer en was daarin niet echt mijn favoriet.
Tja tav je quarantaine bak ik snapje maar is echt noodzakelijk en dat tijdelijk in zo weinig liters is ff niet anders. Nu scheelt het wel waar je ze vandaan haald. Ben op vele beurzen geweest en dan als ik ze daar vandaan haalde was quarantaine van minimaal 1a2 weken echt noodzakelijk. Bij wat hobbyisten/handelaren buiten de beurzen om was paar dagen genoeg. Ik zal ff in mijn oude contacten duiken tav de habrosus om te zien of er nog wat te verkrijgen is. Vele contacten heb ik nu alleen nog via fb gezien ik op GeK forum niet meer actief ben ( wel nog lid van met zelfde naam als hier ;) ) . Laat het je wel ff weten mocht ik wat tegen komen.
OK, dat ga ik ook doen, bedankt voor de tip. Ik heb een KH van 7 en GH moet ik even opmeten maar is volgens het kwaliteitsrapport van mijn waterleverancier tussen de 7.4 en 8.1.

Ik heb ook liever nakweek. En Pygmeaus vind ik niet zo leuk..... Ik vind juist dat grondelen wat die andere Cory's doen zo leuk! Lastig hoor, als je weer iets wilt dat niet zo makkelijk te krijgen is. Heb wel even naar andere Cory's gekeken, maar ik vind juist deze zo leuk... Nou ja, mocht je van iemand vernemen die ze nog heeft dan hoor ik het heel graag!

Ik vind die poep op de bodem zo'n rot gezicht. Dus daarom haal ik het ergste even weg. Lastig ook hoor, want ik hoor dan weer van andere aquarianen dat je dagelijks even de bodem moet schoonmaken. Andere zeggen dat weer juist niet te doen. Sowieso is het een rotklusje want ik slurp toch regelmatig ook een baby garnaaltje op (die ik dan weer voorzichtig met een garnalennetje terug zet).
Door Nynke
#3369718
Leuk Lizzy !! Ik heb een garnalenaquariumpje, 30x30x50 ongeveer. Ik heb alleen de rooie garnaaltjes, maar ik zag dat Tannetje prachtige blauwe heeft. Als die kruisen krijg je misschien paars :P ::) Er zitten ook een paar visjes in die geen garnalen eten.

Helaas zijn er onlangs aardig wat garnaaltjes doodgegaan, hoewel de waterkwaliteit volgens de winkel wel goed is. De verkoper zei dat het kon liggen aan het niet kunnen vervellen, dus ik heb een goedje meegekregen, het heet Crusta Chitin en is van het merk HS Aqua.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door