Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door EsmeeNova
#3367636
Goedemiddag beste BARF'ers,

Ik heb een Duitse herder teef van ruim 1,5 jaar, met diverse voedselallergieën. Op vers vlees gaat dit goed, maar dan kan ze helaas niet poepen. Ik heb diverse soorten merken geprobeerd, en KB Mix beviel het beste, maar het poepen blijft een probleem. Ik heb haar even op natvoer gezet, en dan lukt dat wel, maar krijgt ze meteen weer jeuk (ondanks dat ze tegen de ingrediënten zou moeten kunnen). Mijn laatste hoop om haar allergievrij te krijgen en haar te kunnen laten poepen, is dan ook BARF. Ik ben me hier in gaan verdiepen en heb een menu opgesteld. Ik zou heel graag van jullie expertise gebruik willen maken door jullie te laten meekijken of dit voor haar zou kunnen werken. Ik heb het botpercentage laag gehouden (ivm de constipatie), op 30%. 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 3% lever, 40% spiervlees en 10% groente. Eens in de week krijgt ze vette vis als extraatje. Omdat zij nog nooit echt volledige botten heeft gehad begin ik met eendennekken om haar hier rustig kennis mee te laten maken.
Graag zou ik willen weten of ik zo ook voldoende afwissel met de diersoorten, zou ik bij wijze van spreken dit levenslang zo elke week kunnen geven?

Voor zover bekend kan Nova tegen: eend, lam/schaap, konijn, paard en kalkoen en diverse vissen en NIET tegen rund, kip en ei.

Maandag:
200 g eendennekken
55 g eendenhartjes
35 g paardenlever
265 g konijnenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten

Dinsdag:
200 g eendennekken
265 g kalkoenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g lamslong

Woensdag:
200 g eendennekken
265 g paardenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g konijnennieren

Donderdag:
200 g eendennekken
55 g eendenhartjes
35 g paardenlever
265 g lamstong
65 g schapenpens
65 g groenten

Vrijdag:
200 g eendennekken
265 g konijnenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g lamslong.
300 g vis (sardientjes/tonijn/zalm/makreel)

Zaterdag:
200 g eendennekken
265 g kalkoendijbeenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g konijnennieren

Zondag:
200 g eendennekken
265 g paardenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g eendenhartjes

Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367663
1 dingetje dat mij opvalt is dat je ergens misrekend moet hebben ivm je lever. Ik kom maar aan een dikke 1% van je menu ipv 3%. Long voegt minder toe, dus zou ik maar maximaal 1% voeren.

Voor de rest zou ik toch al vleesbot afwisselen. Parelhoen en konijnkarkas vb is zachter dan eendennekken. Eendennek is juist een bot dat vrij zwaar om te verteren blijkt, waarmee sommige honden last hebben. En sommige honden durven nekken zo doorslikken,met een karkas kan dat niet.
Alle kleine vogels (dus geen gans of kalkoen) en konijn kunnen als beginners bot. Ik begrijp wel als je nu eerst enkel dieren wil voeren war ze zeker tegen kan, dan zou ik met karkas van konijn en eend beginnen.

Verder zou ik in orgaan ook afwisselen. Maar dat kan vb door steeds iets anders te bestellen. Nu eendenhartjes, bij de volgende bestelling dan lamshart, dan weer paardenhart of geitenhart enz... Hetzelfde met het ander orgaan.

Als je ergens ganzen- of eendeneieren zou vinden, zou dat ook een mooie aanvulling kunnen zijn.
BTW, je weet dat je groenten ook moet elimineren? En dat de pens (ivm de inhoud) ook een probleem zou kunnen zijn? Gewoon iets om op te letten. Biologische pens is ook altijd beter uiteraard. Maar biologische granen of grassen zullen, indien ze daar niet tegen kan, uiteraard nog steeds problemen geven.
Door Lizzy
#3367681
EsmeeNova schreef:Goedemiddag beste BARF'ers,

Ik heb een Duitse herder teef van ruim 1,5 jaar, met diverse voedselallergieën. Op vers vlees gaat dit goed, maar dan kan ze helaas niet poepen. Ik heb diverse soorten merken geprobeerd, en KB Mix beviel het beste, maar het poepen blijft een probleem. Ik heb haar even op natvoer gezet, en dan lukt dat wel, maar krijgt ze meteen weer jeuk (ondanks dat ze tegen de ingrediënten zou moeten kunnen). Mijn laatste hoop om haar allergievrij te krijgen en haar te kunnen laten poepen, is dan ook BARF. Ik ben me hier in gaan verdiepen en heb een menu opgesteld. Ik zou heel graag van jullie expertise gebruik willen maken door jullie te laten meekijken of dit voor haar zou kunnen werken. Ik heb het botpercentage laag gehouden (ivm de constipatie), op 30%. 20% orgaanvlees, waarvan 10% pens en 3% lever, 40% spiervlees en 10% groente. Eens in de week krijgt ze vette vis als extraatje. Omdat zij nog nooit echt volledige botten heeft gehad begin ik met eendennekken om haar hier rustig kennis mee te laten maken.
Graag zou ik willen weten of ik zo ook voldoende afwissel met de diersoorten, zou ik bij wijze van spreken dit levenslang zo elke week kunnen geven?
Heel eerlijk? Ik zou dat niet doen. Eendennekken bevatten echt veel meer calcium dan je denkt en die gaan juist harde ontlasting geven. Ik zou eendkarkas geven en als je dat eng vindt kun je het karkas met een bijl of hamer bewerken. Maar ik vind het echt wel zacht.
Voor zover bekend kan Nova tegen: eend, lam/schaap, konijn, paard en kalkoen en diverse vissen en NIET tegen rund, kip en ei.
Kan ze tegen kwartel? Ook een uitstekende beginnersvleesbot! Parelhoenkarkas is ook uitstekend geschikt. Konijnkarkas is ook zeer geschikt.
Maandag:
200 g eendennekken
55 g eendenhartjes
35 g paardenlever
265 g konijnenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten

Dinsdag:
200 g eendennekken
265 g kalkoenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g lamslong

Woensdag:
200 g eendennekken
265 g paardenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g konijnennieren

Donderdag:
200 g eendennekken
55 g eendenhartjes
35 g paardenlever
265 g lamstong
65 g schapenpens
65 g groenten

Vrijdag:
200 g eendennekken
265 g konijnenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g lamslong.
300 g vis (sardientjes/tonijn/zalm/makreel)

Zaterdag:
200 g eendennekken
265 g kalkoendijbeenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g konijnennieren

Zondag:
200 g eendennekken
265 g paardenvlees
65 g schapenpens
65 g groenten
55 g eendenhartjes

Alvast hartelijk dank!
Als ik het goed heb geteld, dan voer je vijf diersoorten. Dat is keurig. Ik vind het er goed uit zien. Maar als je nu op 1% lever zit (berekening Pearls) dan raad ik je aan dat op te hogen naar 3%.

Qua groenten kun je denk ik het beste zoveel mogelijk bladgroenten geven. Dat maakt de ontlasting soepeler.
Door EsmeeNova
#3367694
pearlsofpassion schreef:1 dingetje dat mij opvalt is dat je ergens misrekend moet hebben ivm je lever. Ik kom maar aan een dikke 1% van je menu ipv 3%. Long voegt minder toe, dus zou ik maar maximaal 1% voeren.
Ik zie het ja! Ergens een foutje gemaakt. Bedankt voor je oplettendheid!
pearlsofpassion schreef:Voor de rest zou ik toch al vleesbot afwisselen. Parelhoen en konijnkarkas vb is zachter dan eendennekken. Eendennek is juist een bot dat vrij zwaar om te verteren blijkt, waarmee sommige honden last hebben. En sommige honden durven nekken zo doorslikken,met een karkas kan dat niet.
Alle kleine vogels (dus geen gans of kalkoen) en konijn kunnen als beginners bot. Ik begrijp wel als je nu eerst enkel dieren wil voeren war ze zeker tegen kan, dan zou ik met karkas van konijn en eend beginnen.
Oh oké, eendennek stond op de site juist genoemd, vandaar dat ik die heb gekozen. Maar dan kies ik karkas! :) Klopt het dat kalkoenennekken te scherp zijn? Daar las ik ook iets over?
Voorlopig ga ik zeker geen andere dieren voeren. Ze zit momenteel weer onder de pusbulten en krabt zo’n 40 keer per dag.. het is het niet waard... het duurt ook elke keer 2 maanden eer ze van haar klachten verlost is.
pearlsofpassion schreef:Verder zou ik in orgaan ook afwisselen. Maar dat kan vb door steeds iets anders te bestellen. Nu eendenhartjes, bij de volgende bestelling dan lamshart, dan weer paardenhart of geitenhart enz... Hetzelfde met het ander orgaan.
Ja dat was ik ook zeker wel van plan :) Dan haal ik die long er ook weer uit :)
pearlsofpassion schreef:Als je ergens ganzen- of eendeneieren zou vinden, zou dat ook een mooie aanvulling kunnen zijn.
Ze heeft een eierallergie.
pearlsofpassion schreef:BTW, je weet dat je groenten ook moet elimineren? En dat de pens (ivm de inhoud) ook een probleem zou kunnen zijn? Gewoon iets om op te letten. Biologische pens is ook altijd beter uiteraard. Maar biologische granen of grassen zullen, indien ze daar niet tegen kan, uiteraard nog steeds problemen geven.
Ja, dat wist ik! Groenten hebben nog niet eerder problemen gegeven. Pens zat al eerder in mixen waar ze wel tegenkon, maar ik ga het zeker alsnog in de gaten houden.

Bedankt voor al je feedback, ben ik blij mee!
Door EsmeeNova
#3367695
Lizzy schreef:Heel eerlijk? Ik zou dat niet doen. Eendennekken bevatten echt veel meer calcium dan je denkt en die gaan juist harde ontlasting geven. Ik zou eendkarkas geven en als je dat eng vindt kun je het karkas met een bijl of hamer bewerken. Maar ik vind het echt wel zacht.
Oh oké! Zit er in konijnenkarkas of eendenkarkas minder calcium? Dan vervang ik ze voor een van die twee.

Lizzy schreef:Kan ze tegen kwartel? Ook een uitstekende beginnersvleesbot! Parelhoenkarkas is ook uitstekend geschikt. Konijnkarkas is ook zeer geschikt.
Dat weet ik niet, maar ze is momenteel nog steeds niet klachtenvrij (ze kreeg ongevraagd hondenkoekjes op het losloopveld) en zit momenteel weer onder de ontstoken plekken doordat ze zichzelf heeft opengebeten en -gekrabd. Voorlopig ga ik dus niets nieuws introduceren en wil ik haar even laten genieten van een jeuk- en pijnvrij leventje.
Lizzy schreef:Als ik het goed heb geteld, dan voer je vijf diersoorten. Dat is keurig. Ik vind het er goed uit zien. Maar als je nu op 1% lever zit (berekening Pearls) dan raad ik je aan dat op te hogen naar 3%.
Klopt! Ik had me vergist! Ga het absoluut ophogen, 3% was de bedoeling! :)
Lizzy schreef:Qua groenten kun je denk ik het beste zoveel mogelijk bladgroenten geven. Dat maakt de ontlasting soepeler.
Top, dan gaat ze lekker aan de andijvie, dat vindt ze heerlijk. Klopt het dat sperziebonen en pompoenpulp ook goed helpen voor verstopte hondjes?

Bedankt voor je feedback!!
Door Lizzy
#3367696
EsmeeNova schreef:Oh oké! Zit er in konijnenkarkas of eendenkarkas minder calcium? Dan vervang ik ze voor een van die twee.



Dat weet ik niet, maar ze is momenteel nog steeds niet klachtenvrij (ze kreeg ongevraagd hondenkoekjes op het losloopveld) en zit momenteel weer onder de ontstoken plekken doordat ze zichzelf heeft opengebeten en -gekrabd. Voorlopig ga ik dus niets nieuws introduceren en wil ik haar even laten genieten van een jeuk- en pijnvrij leventje.


Klopt! Ik had me vergist! Ga het absoluut ophogen, 3% was de bedoeling! :)


Top, dan gaat ze lekker aan de andijvie, dat vindt ze heerlijk. Klopt het dat sperziebonen en pompoenpulp ook goed helpen voor verstopte hondjes?

Bedankt voor je feedback!!
Andijvie, maar ook waterkers, paksoi, witlof (niet helemaal bladgroenten maar wel goed voor de spijsvertering), donkere slasoorten, spinazie, postelein, snijbiet: allemaal bladgroenten en ook hier is het goed om vooral af te wisselen. En het wil ook niet zeggen dat je geen dingen als courgette, wortelen, etc. kan gebruiken! Ik zou alleen in een rauwe groentenmix vooral ook lekker veel bladgroenten gebruiken.

Sperziebonen... Mjah, het bevat wat vezel. Als onderdeel van het totaal is het prima, zolang het maar niet uit een vies potje komt :) . Pompoenvruchtvlees is ook prima en werkt beide kanten op, dus tegen verstopping en diarree.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367698
EsmeeNova schreef:Ik zie het ja! Ergens een foutje gemaakt. Bedankt voor je oplettendheid!


Oh oké, eendennek stond op de site juist genoemd, vandaar dat ik die heb gekozen. Maar dan kies ik karkas! :) Klopt het dat kalkoenennekken te scherp zijn? Daar las ik ook iets over?
Voorlopig ga ik zeker geen andere dieren voeren. Ze zit momenteel weer onder de pusbulten en krabt zo’n 40 keer per dag.. het is het niet waard... het duurt ook elke keer 2 maanden eer ze van haar klachten verlost is.


Ja dat was ik ook zeker wel van plan :) Dan haal ik die long er ook weer uit :)


Ze heeft een eierallergie.



Ja, dat wist ik! Groenten hebben nog niet eerder problemen gegeven. Pens zat al eerder in mixen waar ze wel tegenkon, maar ik ga het zeker alsnog in de gaten houden.

Bedankt voor al je feedback, ben ik blij mee!
Kalkoenbot is zeker te hard ja. Geen beginnersbot. Ganzenbot ook.

Ze kan niet tegen kippeneieren vermoed ik? Of heb je eendeneieren ook ooit geprobeerd? Want als ze niet tegen kip kan is het logisch dat kippenei ook niet gaat, maar ze kan wel tegen eend, dus kunnen eendeneieren misschien wel. Maar dan moet je per toeval iemand weten die dat verkoopt, want ik geloof niet dat je die in de winkel kan halen.
Door EsmeeNova
#3368542
Lieve mensen,

Helaas kon ik mijn bestelling niet meer wijzigen en voer ik dus het menu wat ik had neergezet. Ik had gelukkig wel voldoende lever besteld zodat ik haar nu wel 3% kan voeren.
Ik ben zo blij... 11 mei wordt Nova 2 jaar. Vanaf 8 weken leeftijd kregen we haar, helemaal onder de uitslag. Toen begon die helse zoektocht naar haar allergiebronnen. Elke keer weer iets verkeerd met als gevolg 8 weken krabben en bijten, tot bloedens toe en ontstekingen aan toe. En was het niet haar allergie, dan waren het wel verstoppingen. Ik heb in totaal 18 verschillende middeltjes geprobeerd. Of het werkte niet, of ze was er allergisch voor.
Nu sinds zondag aan het BARFen. Ze vindt het heerlijk, ze heeft meer energie, ze krabt nu al minder en likt minder aan haar poten. En, na wat "poeponderzoek" en de hoeveelheid groente daar aan bij te stellen, had ze vanmorgen voor het eerst prachtige drollen. Ze krijgt nu dagelijks 100 gram groente.
Het ziet er naar uit dat na bijna 2 jaar tobben, we haar eindelijk een allergie- en verstoppingsvrij leven kunnen geven. Ik wou dat ik BARF eerder ontdekt had...

Voor de volgende bestelling vervang ik de eendennekken voor eenden- of konijnenkarkassen en vervang ik de lamslong voor wat anders. Ik zal t.z.t. dat menu weer neerzetten en door jullie laten keuren, alvorens het te bestellen dit keer. De vorige keer dacht ik dat het wel goed zou zijn, omdat ik hier veel had gelezen en mijn huiswerk had gedaan.
Door Lizzy
#3368547
Wat goed om te lezen dat het jouw hond heel goed bevalt en goed bekomt, dat zelf samengestelde voedsel :-* ! Toppie!!!! We zien je volgende menu wel weer tegemoet. Altijd leuk!
Door EsmeeNova
#3368621
Vraagje, ik zat alvast een beetje te oriënteren op “Dogmeat.nl” waar ik bestel.
Zijn “rugstukken” botten? Bij “eendenrugstukken” staat er namelijk “carcasse de canard”, maar bij konijnenrugstukken staat wat anders.
Door EsmeeNova
#3368683
Oke! En is dat poeptechnisch qua calcium beter om te geven dan de eendennekken? En welke dan, de konijnenrugstukken of de eendenrugstukken? Of zal ik ze gewoon allebei geven? De ene dag konijnenrug en de andere dag eendenrug?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3368684
Persoonlijk zou ik zowel eendenkarkas als konijnkarkas voeren ja. En dan het konijnvlees niet meer kopen maar afwisselen tussen kalkoen-, paard- en lams/schapenvlees. Omdat je daar lastig bot van kan voeren.
Als je 'maar' 5 diersoorten hebt, wil je die zo gelijk mogelijk verdelen. ;) Dus allemaal ongeveer evenveel voeren.

Bij orgaan zou ik afwisselen tussen je bestellingen. Dus de ene keer eendenhart, de volgende keer lamshart enz. Omdat dat iets eenvoudiger is. Binnen de week afwisselen is natuurlijk ook prima, als het toch in kleine verpakkingen (vb per kg) gaat, maakt dat niet uit of je 2x eendenhart of 1x eend en 1x lams koopt.
Door EsmeeNova
#3368714
Oke, dan ga ik ze komende maand allebei voeren!
Ik was inderdaad van plan om bij deze bestelling van andere dieren de organen te pakken. Lamsnieren, paardenhart, etc.
Moet zeggen dat ik het erg leuk vind om hier een beetje mee te 'spelen'. Zeker omdat ik zie hoe goed Nova het erop doet. Ze kan zich nu al 3 dagen achter elkaar goed ontlasten en haar ontlasting ziet er ook goed uit. Stevig, maar blijkbaar niet té. Ik ben een gelukkig baasje! :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door