Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Hoe vaccineren jullie je hond of kat?

nooit
3
7%
enkel als puppy/kitten
7
17%
ieder jaar
11
26%
om de x-aantal jaar
6
14%
anders
15
36%
Door Sofie
#336439
Ik vaccineer mijn kat helemaal niet meer.

Mijn hond ga ik ieder jaar tegen leptospirose laten vaccineren en verder enkel als we op vakantie gaan tegen rabiës en de coctail (is verplicht)

Sofie.
Door Audrina
#336440
Ik heb voor anders gekozen. Onze kat is zolang ze bij ons is (ruim 15 jaar) nog nooit ingeent. Onze honden zijn tot nu toe elk jaar volledig ingeent, maar ik zit nu al een tijdje hard te twijfelen of ik het nog zal laten doen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#336813
Mijn katten krijgen 1 enting als kitten, de honden worden volgens standaard protocol geent zolang ze shows bezoeken, daarna worden ze niet meer geent.

(ik ent dan niet omdat ik bang ben dat ze iets oplopen , maar omdat ik des gevraagd een boekje moet overleggen.)
#339785
Sofie schreef: Ja, ik ben dus benieuwd hoe jullie vaccineren... Graag wat uitleg bij je antwoord... ;D
Ik heb gestemd voor 'nooit' omdat ik een bewuste keuze heb gemaakt niet meer te vaccineren. Dit op basis van boeken, artikelen, gesprekken met o.a. Lizzy en mijn dierenarts. Laatst heb ik wel een titer laten bepalen bij Rover. Hij scoorde hoog voor Parvo en laag voor Hondenziekte. Ik interpreteerde dat als vreemd want Hondenziekte beschermt voor 5 jaar en hij is 3 jaar geleden voor het laatst gevaccineerd. Mijn dierenarts interpreteert het anders: Hondenziekte is laag omdat hij niet in aanraking komt met het virus (en dus nemen de antistoffen in het bloed af) omdat Hondenziekte ook niet (nauwelijks) meer voorkomt. Parvo is hoog wat ook zou kunnen betekenen dat hij met enige regelmaat in aanraking komt met het Parvo-virus en dat - omdat hij ooit gevaccineerd is geweest - de geheugencellen gaan werken en antistoffen aan gaan maken. M.a.w.: de interpretatie van een titer is ook nog een studie op zich.
Door Supermax
#340028
Ik heb gezegd anders. Want onze jongste poezen zijn tot nu toe wel elke keer netjes ge-ent (zijn nu 2 jaar), maar nu ik net gelezen heb van Hitam dat kattenziekte na het 1e jaar niet meer hoeft en niesziekte maar om de 2 jaar, ga ik ze dus om de 2 jaar laten enten met niesziekte (als ik dat er doorheengedouwt krijg bij mijn dierenarts). De oude kat is goed 15 jaar en vorig jaar voor het eerst (?) ge-ent toen ie in he asiel zat, bij hem vraag ik mij dus af of het verder wel nodig is...
De hond is onregelmatig ge-ent. In zijn paspoort staat 1 enting van 5 jaar geleden en dan eentje van vorig jaar die toen moest omdat het een herplaatser is uit Belgie en we hem anders niet mee konden nemen...
Hij heeft toen volgens mij de grote cocktail gehad en nu wil ik dus dat ie de kleine cocktail krijgt (ben nog niet helemaal overtuigd van het niet-enten).
Beetje lang verhaal maar oke ;D.
Groetjes,
Mieke
Door Bieke
#344724
Mijn 2 Labradors al 7 jaar niet en mijn Golden van 16 maanden is nog nooit gevaccineerd
Dit ook na uitgebreide studie en 3 honden met vaccinatiereacties
Bieke
Door Debora
#344861
De katten hebben in het begin een inenting gehad en later vond ik het onzin omdat ze nooit in aanraking met andere katten komen. De hond totnutoe wel ieder jaar en omdat ze meegaat met een hondenuitlaat werd ik verplicht om ook tegen kennelhoest te laten enten.
En het zat me allemaal al niet lekker en de dierenarts vond die kennelhoest eigenlijk ook onzin. Toch geënt en een week later voelde ik een flinke bobbel tussen haar schouderbladen :( ik denk een ent reactie. Ben me er verder in gaan verdiepen en heb besloten om die kennelhoest niet meer te doen en voortaan ook een ander entschema te nemen. Ik weet alleen niet wat nou het best is. Ik zat te denken aan 2 jaar alleen Weil en dan weer een cocktail, enz...
Door Irm-Joh
#344862
Onze katten zijn de eeste jaren nog geënt - de laatste 4 jaar niet meer (sinds ik meer kennis over dit onderwerp heb).
Onze oude hond van 10 jaar is de laatste jaren ook niet meer geënt.
Onze jonge hond van 2 jaar kreeg als pup de nodige inentingen. Na de vakantie zal ik de titers laten bepalen en dan beslissen of een booster nodig is.
Rabiës moesten ze dit jaar helaas krijgen vanwege de vakantie. Maar daar zijn we de komenden 3 jaar vanaf.
Wij laten ook zeer bewust niet meer tegen lepto inenten.

Groet,
Irm
;)
Door Anneke V
#345172
Tot nu toe krijgen onze hond & katten nog hun jaarlijkse vaccinaties omdat ik er nog van overtuigd ben dat ze moeten ingeënt worden...

Heb links & rechts op deze site wel al gelezen dat dit niet goed is, maar vooraleer ik hier verdere beslissingen in neem moet ik alles toch eens grondig bestuderen.....
Door pollekind
#347851
Mijn Cavaliertjes laat ik wel ieder jaar enten omdat ik in combinatie met de enting een check-up wil omdat het hondjes zijn die vaak hartaandoeningen hebben.Mijn Perzische katten laat ik nooit meer enten,daar heb ik door de enting(Chlamydia!!!)zo alle barstens veel ellende mee gehad :'(dat door een verkeerde enting(Perzen mogen NOOIT met levende Chlamydia stoffen worden geent!!)mijn hele kattenfamilie(8 stuks)met vlagen aanvallen van Chlamydia krijgen.Dus steeds vieze ogen en soms benauwd :'(.Er zijn in mijn ogen ook maar weinig DA's die echt verstand hebben van Perzen.Gelukkig vetrouw ik, de DA nog wel mijn hondjes toe ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door