Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door inni
#3367984
Boy was altijd een hele rustige hond, eten is zijn leven maar rauw gaat bij hem niet goed. Vorig week was hij nog stiller dan anders maar de kleinzonen (bijna1j en bijna3j) waren een paar keer voor een dag hier en dan zijn de honden onrustig en nadien uit hun doen. Boy at nog altijd met evenveel smaak z'n gewone voer, stoommaalltijd van renske wat rundvlees en wat kalkoen +/- gelijke delen. en als snoepje een stukje vlees of sinds kort een renske brokje. Donderdag leek hij moeite te hebben met het bijten op een brokje, tanden nagekeken, er was wat tandsteen bij z'n kiezen. 's avonds leek hij ook moeite te hebben met z'n stukjes vlees en liet het renske in z'n bakje liggen.... naar de da om de tanden na te kijken, niks abnormaal buiten wat tandsteen. vrijdag een hele stille Boy, 's avonds terug naar de da, hij had koorts 39.6. maar verder kon ze niks vinden/voelen wat de oorzaak zou zijn. metacam en ab om het weekend door te komen en te zien of hij zich herpakte... zaterdag nog steeds koorts en dan onsior gegeven maar hij at een beetje vlees, wel nog steeds met moeite. de nacht van zaterdag naar zondag tenp van 39.8 in paniek naar de dierenkliniek gebeld en z'n buik kort gezet en beginnen koelen..... temp zakte tot 39.3. Zondag morgen naar de wachtdienst Boy onder narcose om z'n tanden, tong en mond na te kijken....niks opvallends, bloed afgenomen en ze melde mij verhoogde leverwaarden maar dat kon volgens de da van de pijnstillers zijn. Gevraagd om de waarden en een verslag naar mijn eigen da te sturen. Maandagmorgen telefoon van die kliniek, Boy heeft ook bloedarmoede....?????.. Ik ging na de middag zowiezo overleggen met mijn da......Torenhoge leverwaarden en toch wel redelijk bloedarmoede. Met spoed naar een andere dierenkliniek, echo gemaakt...…en een galvocht weggenomen om op kweek te zetten.... Boy zou een lever en gal ontsteking hebben. de wand van de gal zou ontstoken zijn en ondertussen ook een geirriteerde maagwand (hij heeft een erg gevoelige maag)….Boy is nu opgenomen en ligt aan het infuus minsten tot woensdagvoormiddag, dan worden de bloedwaarden weer gecontroleerd. hij was Maandag overdag eigenlijk redelijk allert, liep met me mee door het huis, ging met de ander mee naar de tuin om te plassen ,wilde voor de middag wel wat stukjes kalkoen eten en ging zelfs mee op het trapje en op de zetel om aan het raam op de voorbijgangers te gaan blaffen. Daarstraks vlees weggebracht naar de kliniek en hij was buiten geweest maar liep niet graag mee... Boy haat wandelen en een riem om dient om te wandelen hihi, bij mij is het dan ook ter plaatse rust... nadien nog gebeld en ze vonden hem best allert, hij kwispelt op hen maar z'n eten liet hij nog staan al moest hij wel 's lang gaan ruiken. Volgens de da gisterenavond kan zoiets het gevolg kunnen zijn van een maag darm infectie. Ik weet niet wat ik van dit alles moet denken. Heeft iemand hier ervaring met zoiets?
Door Lizzy
#3367987
Gelukkig heb ik er zelf geen ervaring mee. Jeetje, schrikken zeg met Boy :o :-\ . En dan ligt die arme vent ook nog eens in de kliniek :-\ . In ieder geval wil ik je heel veel sterkte wensen :-*

Als ik zo dit verhaal lees: https://www.mcvoordieren.nl/leverproblemen-hond, dan zijn er wel wat dingen herkenbaar denk ik, voor jou met Boy? En bloedarmoede wordt ook genoemd in deze link. Je kunt via deze link ook nog verder klikken op leverontsteking. Is er ook gekeken of er sprake is van koperstapeling? Wat voor ras is Boy eigenlijk?
Door inni
#3367990
Boy is een maltezer van bijna vijf jaar, een intacte reu. Hij heeft een stamboom, dus wel raszuiver maar weegt bijna 7kg en is ook fors gebouwd. De verdere bloedonderzoek gebeuren morgen en waarschijnlijk ook nog een rx van z'n tanden om toch ontstekingen of problemen daar uit te sluiten (door de ab gaan die ontstekingen misschien wel weg of miniem zijn)voor de rx moet hij weer een roesje en dat van zondag heeft geduurd van 11uur in de voormiddag tot voorbij 22u. Rond 17u vond ik Boy plat op de grond, zo slap als een vod, koud aanvoelend en hij had z'n plas laten lopen....paniek. Ik had hem niet warm durven onderdekken omwille van de koorts.
Door Lizzy
#3367991
Dat honden bij een leverontsteking zo ziek als een hond zijn: dat heb ik hier wel vaker gelezen hoor. Als je zoekt op leverontsteking op Barfplaats dan kom je echt wel veel topics tegen. Heeft hij ook een alvleesklierontsteking of moet dat nog uit onderzoek blijken?
Door inni
#3367994
pancreas zag er op de echo goed uit en uit het eerste bloedonderzoek van zondag is ook niks op dat vlak gekomen alleen die bloedarmoede nog die toch niet over de kop kon gekeken worden.....waarom die da me dat niet verteld heeft en ons met metacam naar huis stuurde?? Boy had ook geen diarree, zaterdag poepte hij nog heel gewoon.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3368014
Geen ervaring met dat een hond zo ziek kan zijn van een maag/darmontsteking. Het klinkt wel zorgelijk allemaal. Ligt die in Ommen? Iig draaien de duimen voor Boy dat hij zich hier doorheen slaat.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3368025
Wat een schrik en zorgen zeg! Charlie heeft ook een zwakke maag en heeft ook darm/maag ontsteking gehad, maar naast niet willen eten (wat bij hem al niet ongwoon is) was hij lang niet zo ziek als Boy.
Geen tips maar de duimen draaien hier voor Boy.
Door inni
#3368033
Angelique schreef:Geen ervaring met dat een hond zo ziek kan zijn van een maag/darmontsteking. Het klinkt wel zorgelijk allemaal. Ligt die in Ommen? Iig draaien de duimen voor Boy dat hij zich hier doorheen slaat.





Neen in de dierenkliniek Orion in Noorderwijk, ik ben van Belgie.

Hij heeft recent geen problemen gehad met z'n maag of darmen, dat is jaren geleden anders geweest.
Z'n koorts is weg, hij heeft vanavond ook gegeten. Uit z'n eigen kommetje eet meneerke wel, nadien draaide hij zich om en at ook het bakje van vanmorgen leeg (mijn maag draaide er een keertje van want vlees dat een hele dag buiten een koeling staat :() aan de riem gaan plassen en poepen is en probleem want dat kent hij niet, hier lopen ze daarvoor los in de tuin... een werkpuntje voor mij. morgen de controle van de bloedwaarden
.
Door Lizzy
#3368049
Dit klinkt voorzichtig positief! Ik hoop dat het deze goede kant op blijft gaan. Ben benieuwd naar de bloedwaardes vandaag. Sterkte!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3368057
Heeft de DA je metacam meegegeven terwijl zijn leverwaarden al verhoogd waren? Of lees ik dat verkeerd?
Want dat mag je niet geven bij leverproblemen hé. Lees anders de bijsluiter er op na.

Ik hoop dat hij snel beter wordt, maar ik kan verder niets nuttigs toevoegen.
Door inni
#3368071
Boy mag straks naar huis. De leverwaarden waren niet gestegen maar ook niet echt gedaald op die twee dagen. Maar uit ondervinding weet ik dat dat traag gaat, ik heb zelf leverproblemen. De rode bloedlichamen waren met 10% gestegen, hij eet goed en is vrolijk. Uit de kweek is niks gekomen, waarschijnlijk door de ab van 3 dagen voor de test. De juiste therapie hoor ik straks en over 10 dagen een controle van de waarden. Voorlopig weer goed nieuws.
Door inni
#3368076
pearlsofpassion schreef:Heeft de DA je metacam meegegeven terwijl zijn leverwaarden al verhoogd waren? Of lees ik dat verkeerd?
Want dat mag je niet geven bij leverproblemen hé. Lees anders de bijsluiter er op na.

Ik hoop dat hij snel beter wordt, maar ik kan verder niets nuttigs toevoegen.

idd, vrijdag wisten we nog niet van de leverproblemen en heeft hij metacam gehad.... de da van de wachtdienst van de dierenkliniek van zondag heeft metacam gegeven zonder nadenken terwijl ze net de bloedcontrole had gedaan..... :( :(
Door Eef+Stippels
#3368078
Fijn dat het de goede kant op gaat en dat hij zo naar huis mag!

Een van onze honden heeft (chronische) leverontsteking gehad. Daar was ze best ziek van en ze had ook bloedarmoede. Met prednison daalde de AF wel iets, maar niet naar normaalwaarden. Daarnaast voelde ze zich er slechter door dus daar zijn we mee gestopt.
Uiteindelijk hebben we de ontsteking jaren met supplementen en aangepast dieet onder controle gehouden, maar geen normale leverwaarden meer gekregen. Lichte bloedarmoede heeft ze naar ik mij herinner ook gehouden. En ze had het gauw koud.

1 ding weet ik wel; ik zou niet gauw meer leverbiopten laten nemen.. Een echo vind ik een fijner alternatief.
Door inni
#3368082
Eef+doggies schreef:Fijn dat het de goede kant op gaat en dat hij zo naar huis mag!

Een van onze honden heeft (chronische) leverontsteking gehad. Daar was ze best ziek van en ze had ook bloedarmoede. Met prednison daalde de AF wel iets, maar niet naar normaalwaarden. Daarnaast voelde ze zich er slechter door dus daar zijn we mee gestopt.
Uiteindelijk hebben we de ontsteking jaren met supplementen en aangepast dieet onder controle gehouden, maar geen normale leverwaarden meer gekregen. Lichte bloedarmoede heeft ze naar ik mij herinner ook gehouden. En ze had het gauw koud.

1 ding weet ik wel; ik zou niet gauw meer leverbiopten laten nemen.. Een echo vind ik een fijner alternatief.
Er is een biopsie gedaan van het galvocht omdat vooral de galwand verdikt was. Boy heeft het net altijd te warm....maar hij heeft een super dikke vacht met een lengte tot op de grond (voorlopig nog want ik weet niet in welke staat zijn vacht nu gaat zijn) zelfs hartje winter kan hij genieten van z'n buik op de koude tegels buiten te leggen, Een mandje is ook nooit wat voor Boy geweest, de blote tegelvloer daarentegen wel. Ik weet nog niet welke medicijnen hij krijgt. Ik hoop dat hij op supplementen verder kan. Eventuele prednison is ok om hem op het goede spoor te helpen maar als de infectie effectief het gevolg is van een maag/darm infectie zal hij er zelf ook wel over geraken en geven we de lever rustig de tijd om zich wat te herstellen. Ik deed altijd al wat kalkoen bij z'n voer en hij lust het super graag en verdaagt het, dus daar zitten we al goed...het rundvlees ga ik beperken en verder testen wat hij eet en verdraagt want hij is gevoelig. de vorige dagen heeft hij alleen gaar rund en gare kalkoen gehad.
Door Anne in Zweden
#3368086
Bij te hoge leverwaarden zou je Zentonil Advanced kunnen overwegen, is bij medpets.nl verkrijgbaar. Dat schijnt de waarden heel snel weer te normaliseren - volgens de recensies op medpets.nl dan, want onze Max krijgt het nu weliswaar al enige weken maar ik heb zijn bloed nog niet opnieuw laten testen en kan je dus niet zeggen of het bij hem iets heeft geholpen. Maar ik vind hem wel kwieker nu dan een tijdje terug, dus schaden doet het blijkbaar ook niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door