Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Alex66
#3367909
Hij krijgt al sinds hij bij ons is met 8 weken KVV, maar wil nu dus gaan Barfen. Na een beetje te hebben gekeken kwam ik uit op het volgende :

Maandag :
450 Gram Kip Karkas
250 Gram Kalkoenvlees
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix

Dinsdag :
450 Gram Konijn Karkas
250 Gram Rundvlees
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix

Woensdag :
450 Gram Eenden Karkas
250 Gram Paardenvlees
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix

Donderdag :
450 Gram Kip Karkas
250 Gram Kip vlees
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix

Vrijdag :
450 Gram Fazant Karkas
250 Gram Konijn vlees
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix

Zaterdag :
450 Gram Eend Karkas
250 Gram Rundvlees
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix

Zondag :
450 Gram Parelhoen rug
250 Gram Kipfilet
100 Gram Runderpens
100 Gram Orgaan ( Rund nier, Lam hart, Konijn lever )
100 Gram Groentemix


Ekstra : af en toe een eitje, en eens een vette vis.
Wat denken jullie hierover ?

Alvast bedankt.
Door Too
#3367921
Nou jij hebt je huiswerk gedaan, mooi hoor.

Een kilo per dag.. :o das een flink kind!
Kijk even of hij rustig kauwt op de karkassen, als het een erg enthousiaste schrokker is kan je ook eerst spiervlees/ orgaan geven dan is de ergste trek wat gestild en heeft hij net wat meer rust om te kauwen.
Fazant is wat harder.. kijk even hoe dat gaat.

Ik zou inderdaad 2x per week een sardien oid geven en 2 of 3 eitjes en dan komt dat vast goed!
Door Alex66
#3367924
Too schreef:Nou jij hebt je huiswerk gedaan, mooi hoor.

Een kilo per dag.. :o das een flink kind!
Kijk even of hij rustig kauwt op de karkassen, als het een erg enthousiaste schrokker is kan je ook eerst spiervlees/ orgaan geven dan is de ergste trek wat gestild en heeft hij net wat meer rust om te kauwen.
Fazant is wat harder.. kijk even hoe dat gaat.

Ik zou inderdaad 2x per week een sardien oid geven en 2 of 3 eitjes en dan komt dat vast goed!
Bedankt voor je bericht, ik zal rekening houden met de fazant en anders doen we er iets anders voor in de plaats.
Die Kilo gaat waarschijnlijk nog iets meer worden, hij krijgt nu al 1 Kilo KVV ( middag 500gr en avond 500gr) en in de ochtend ongeveer 150 gram brokken.
Nu hij over de 6 maanden is wil ik straks 2 x voeren en dan alleen Barf, dus dan gaat dat 600 gram x 2 = 1.2KG de dag worden.
Hij weegt nu ongeveer 30 kilo, 4% van 30 = 1.2KG

Ik ga binnenkort eens alles bestellen, heb nog wel een maand aan KVV dus die maar eerst opmaken.
Door Alex66
#3367936
pearlsofpassion schreef:Ik zou minstens 1x kipvlees vervangen door een ander vlees. Je voert nl ook al 2x kipkarkas.

Verder heb ik werkelijk iets aan te merken. :cool:
Ja dat heb ik eigenlijk zo gedaan met de gedachte minder vet/calcium. Ik kan het eventueel wel vervangen met Lam of Geiten vlees maar bevatten deze niet veel vet/calcium, althans dat is bijna altijd met KVV en daardoor voer ik hem deze dieren dan niet.

Hoe zit dat eigenlijk met de Calcium gehalte ?
Het is een opgroeiende pup van grote rassen en deze dienen wat meer voorzichtig te zijn betreft dat vanwege Groeipijn/ HD/ED etc..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367953
Als ik me goed herinner is dat calciumverhaal vooral bij kunstmatig toegevoegd calcium zoals in brok. Bij natuurlijk calcium in vers wordt het teveel gewoon uitgescheiden. Als hij echt teveel calcium krijgt zie je dat dus in de ontlasting (witte, harde drollen) bij te weinig krijgt hij slappe poep ipv mooie drolletjes.
Heeft hij nu last van groeipijnen? Want ik weet niet hoe het daarmee zit.
Alleszinds, calcium zit vrijwel enkel in bot. Als je vreest voor teveel calcium kan je het vleesbot gehalte wat omlaag halen. Maar ik denk dus niet dat dat nodig is.

In spiervlees zit vrijwel geen calcium, wel fosfor.
Je kan dus gerust het kippenvlees vervangen. Ik weet ook niet waar je gaat bestellen en of je de kwaliteit kent maar kippenvlees voor barf durft al eens de snijlingen zijn van rond de filets, en dat is net erg vet.
Geit en lam is idd ook vaak erg vet.
Maar 1 van de andere soorten spiervlees die je al in je menu hebt (paard vb) is prima hoor. Iets waar je geen bot van voert.
Door Alex66
#3367955
Bedankt ik meen dat eerder ook eens te hebben gelezen, wel duidelijk nu. Hij heeft nu gelukkig geen last van groeipijn, heb altijd rekening gehouden met de calcium gehalte.
Ik had Dogmeat in gedachte om te bestellen, ze hebben kippenvlees als separator vlees en mooie kipfilet blokjes heb ik gezien. Maar de zoektocht zal verder gaan en misschien wordt het wel elders, of een stuk daar en een stuk elders kan ook.
Heb je toevallig ervaring met dogmeat ?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3367960
Alex66 schreef:Bedankt ik meen dat eerder ook eens te hebben gelezen, wel duidelijk nu. Hij heeft nu gelukkig geen last van groeipijn, heb altijd rekening gehouden met de calcium gehalte.
Ik had Dogmeat in gedachte om te bestellen, ze hebben kippenvlees als separator vlees en mooie kipfilet blokjes heb ik gezien. Maar de zoektocht zal verder gaan en misschien wordt het wel elders, of een stuk daar en een stuk elders kan ook.
Heb je toevallig ervaring met dogmeat ?
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de kip er uit zal zien als op de foto. Waarschijnlijk zijn t eerder snijlingen.
In het verleden heb ik wel bij Dogmeat besteld en dat was doorgaans prima. Persoonlijk vind ik wel de keus te beperkt.

Kijk vooral ook eens bij Floris. In de vraag en aanbod hoek kondigt hij aan wanneer hij kan leveren in jouw regio en dan wordt het thuisbezorgd. Ik zal even t linkje opzoeken.

Edit: viewtopic.php?f=4&t=137278
Gebruikersavatar
Door pike
#3367965
Separatorvlees zijn de vleesresten die aan het bot achterblijven. Ze worden mechanisch verwijderd en het is echt pulp. Het wordt ook als MDM vlees verkocht - Mechanicay Deboned Meat, of Baadervlees (naar de machinenaam).

Over Calcium en hoe dat nu zit staat in de bieb hier een duidelijk verhaal.
Door Alex66
#3367995
pluk schreef:Eerlijk gezegd denk ik niet dat de kip er uit zal zien als op de foto. Waarschijnlijk zijn t eerder snijlingen.
In het verleden heb ik wel bij Dogmeat besteld en dat was doorgaans prima. Persoonlijk vind ik wel de keus te beperkt.

Kijk vooral ook eens bij Floris. In de vraag en aanbod hoek kondigt hij aan wanneer hij kan leveren in jouw regio en dan wordt het thuisbezorgd. Ik zal even t linkje opzoeken.

Edit: viewtopic.php?f=4&t=137278
Ja ik zag dat de foto afkomstig was van Alibaba :)
Bij Floris is het soms een probleem omdat hij het in een groot aantal kilo's verkoopt. Hij heeft bijvoorbeeld van het kippenvlees de kip dijenvlees maar dan in 10 kilo, of bijvoorbeeld de paardenvlees a 5 kilo en de parelhoen karkarkas 5 kilo..dat is allemaal net teveel voor mij. Ook heeft hij bijvoorbeeld geen Konijnenvlees.

@pearlsofpassion en @pike

Dat gaat hem niet worden, ook de filet blokjes zijn volgens pluk hoogstwaarschijnlijk afsnijdsels. Dan kijk ik voor de kip ergens anders, misschien ook eens verstandig om te kijken bij een slager in de buurt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367996
Waarom wil je persé kipvlees voeren? Voer dan gewoon 2x per week paard en 2x kalkoen. Dat gaat toch ook?

En 5kg karkas te veel? Terwijl je hond een kg of meer per dag eet. :o
Als je te weinig vriezer ruimte hebt, zou ik je toch aanraden eens te kijken of je die kan uitbreiden. Die investering ga je er snel uit hebben. Want dan kan je wel in grotere hoeveelheden bestellen.
Zo vaak bestellen is ook erg arbeidsintensief.

Wat je ook kan doen is niet elke keer hetzelfde bestellen en zo afwisselen. Dus gewoon 2 verschillende soorten bot en 2 verschillende soorten spier (andere dan het bot) en de volgende keer je besteld neem je 2 andere. Zo wissel je ook diersoorten af zonder dat je ze steeds allemaal in je vriezer hebt liggen.
Hetzelfde geldt voor orgaan en vis.
Door Alex66
#3368000
pearlsofpassion schreef:Waarom wil je persé kipvlees voeren? Voer dan gewoon 2x per week paard en 2x kalkoen. Dat gaat toch ook?

En 5kg karkas te veel? Terwijl je hond een kg of meer per dag eet. :o
Als je te weinig vriezer ruimte hebt, zou ik je toch aanraden eens te kijken of je die kan uitbreiden. Die investering ga je er snel uit hebben. Want dan kan je wel in grotere hoeveelheden bestellen.
Zo vaak bestellen is ook erg arbeidsintensief.

Wat je ook kan doen is niet elke keer hetzelfde bestellen en zo afwisselen. Dus gewoon 2 verschillende soorten bot en 2 verschillende soorten spier (andere dan het bot) en de volgende keer je besteld neem je 2 andere. Zo wissel je ook diersoorten af zonder dat je ze steeds allemaal in je vriezer hebt liggen.
Hetzelfde geldt voor orgaan en vis.
Tuurlijk kan ik ook gewoon 2x paard en 2x kalkoen voeren hoor daarom is zo'n topic ook handig voor alle tips en trucs :) Denk dat ik dat dan maar ga doen.
Ik heb eigenlijk ruimte voor zo'n 50 kilo vlees, daarom maak ik een berekening voor 2 maanden ( 8 weken, zo doe ik dat ook met KVV )..een beetje overschrijden kan wel maar meer is niet gewenst. 5 KG karkas is inderdaad niet veel merk ik nu zelf ook, want voor een bereking van 2 maanden heb ik toch wel zo'n 4 kg karkas per dier nodig, en van 8 kilo van kipkarkas omdat deze 2x gegeven gaat worden, zo ook de eend.
Ik zal eens serieus gaan zitten voor de computer vanavond en een lijst proberen samen te stellen bij Floris.
Door Too
#3368005
Je weet dat barf, vooral karkassen, veel ruimte innemen hè?! :biggrin2:
Vandaar dat bp-ers graag veel vriezers hebben.. je weet maar nooit wanneer er iets moois voorbij komt, zou zonde zijn als je dat moest laten lopen wegens te weinig ruimte ::)
Je kunt grofweg de inhoud van je vriezer door 3 delen om een idee te hebben van t aantal te stouwen kilo's.
Gebruikersavatar
Door pike
#3368007
Ik zie persoonlijk geen probleem in de hoeveelheid kip in dit menu. 2x in de week kipkarkas en 2x in de week kipspiervlees dat moet toch kunnen. En kippenvlees bevat bovendien andere voedingsstoffen dan kipkarkas.

Islamitische slagers zijn vaak goede (en goedkope) bronnen voor o.a. kipfilet en kippendijvlees en ook van kippenhartjes en -levertjes.

Je kan inderdaad elke week een rauw ei geven (een volwassen Rottweiler mag er wel 2) en vette vis mag tot 10% van het menu uitmaken. Veel vissoorten bevatten een stof bevatten die vitamine B afbreekt; lijst staat in de bieb:
viewtopic.php?f=11&t=135229

Hier nog de link naar het topic over het calciumvraagstuk:
viewtopic.php?f=11&t=48632

Mocht je ooit willen overgaan tot de aanschaf van een vriezer, neem dan de grootste die je kwijt kunt :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door