Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Wicka
#3367581
Hallo, ik ben een tijdje niet actief geweest op het forum. Mijn bulterriër prinsesje is in juni vorig jaar overleden....
Nu hebben we een nieuwe aanwinst, een kruising Engelse Stafford met een Old English Bulldog van ruim een jaar. Een zeer actief en blij meisje. Ze woont nu bijna vier weken bij ons. Ze kreeg bij de vorige eigenaren Cavom en dat heb ik even zo gelaten. Ik heb altijd rauw gevoerd, combi barf met KVV en blijf mij nu verbazen over de hoeveelheid ontlasting die een hond produceert met brokjes :(

Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik wil haar overschakelen in eerste instantie op KVV en ik zou wel weer wat advies kunnen gebruiken. Het overschakelen kan in 1 keer toch? Is het nog wijs om in eerste instantie wat heet water over de kvv te gieten?
Ze weegt ongeveer 18 tot 20 kilo, gok ik. Wat is de hoeveelheid voeding die dan geadviseerd wordt? En is het handig om 1 of 2x per dag te voeren?
Mijn vorige hond kreeg 1x per dag, best heel veel (verbruikte veel door ziekte) en leek met 1x voeren lekker voldaan.

Ik hoop dat ik wat adviezen kan krijgen!

Afbeelding
Dit is de dame in kwestie.
Bijlagen
IMG_8104.jpg
IMG_8104.jpg (3.19 MiB) 4045 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pluk
#3367583
Wicka schreef:Hallo, ik ben een tijdje niet actief geweest op het forum. Mijn bulterriër prinsesje is in juni vorig jaar overleden....
Nu hebben we een nieuwe aanwinst, een kruising Engelse Stafford met een Old English Bulldog van ruim een jaar. Een zeer actief en blij meisje. Ze woont nu bijna vier weken bij ons. Ze kreeg bij de vorige eigenaren Cavom en dat heb ik even zo gelaten. Ik heb altijd rauw gevoerd, combi barf met KVV en blijf mij nu verbazen over de hoeveelheid ontlasting die een hond produceert met brokjes :(

Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik wil haar overschakelen in eerste instantie op KVV en ik zou wel weer wat advies kunnen gebruiken. Het overschakelen kan in 1 keer toch? Is het nog wijs om in eerste instantie wat heet water over de kvv te gieten?
Ze weegt ongeveer 18 tot 20 kilo, gok ik. Wat is de hoeveelheid voeding die dan geadviseerd wordt? En is het handig om 1 of 2x per dag te voeren?
Mijn vorige hond kreeg 1x per dag, best heel veel (verbruikte veel door ziekte) en leek met 1x voeren lekker voldaan.

Ik hoop dat ik wat adviezen kan krijgen!

Afbeelding
Dit is de dame in kwestie.
Sterkte met het verlies van je prinsesje en van harte met de nieuwe dame!
Overschakelen kan gewoon direct en zonder heet water. Alleen als je nu al weet dat ze wat gevoelig is op de maag zou je een langzame overschakeling kunnen overwegen. Maar doorgaans gaat in 1keer over prima.
Voeren doe je het best op het oog. Qua percentage zou ik starten op 3-4% van haar gewicht en dan na een week of twee aanpassen aan de hand van hoe ze er uit ziet.
Vanaf ca een jaar kun je overstappen naar 1x per dag voeren, maar je kunt ook rustig beginnen met 2x en dan later naar 1x gaan.
Door Lizzy
#3367618
Wicka schreef:Hallo, ik ben een tijdje niet actief geweest op het forum. Mijn bulterriër prinsesje is in juni vorig jaar overleden....
Nu hebben we een nieuwe aanwinst, een kruising Engelse Stafford met een Old English Bulldog van ruim een jaar. Een zeer actief en blij meisje. Ze woont nu bijna vier weken bij ons. Ze kreeg bij de vorige eigenaren Cavom en dat heb ik even zo gelaten. Ik heb altijd rauw gevoerd, combi barf met KVV en blijf mij nu verbazen over de hoeveelheid ontlasting die een hond produceert met brokjes :(

Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Ik wil haar overschakelen in eerste instantie op KVV en ik zou wel weer wat advies kunnen gebruiken. Het overschakelen kan in 1 keer toch? Is het nog wijs om in eerste instantie wat heet water over de kvv te gieten?
Ze weegt ongeveer 18 tot 20 kilo, gok ik. Wat is de hoeveelheid voeding die dan geadviseerd wordt? En is het handig om 1 of 2x per dag te voeren?
Mijn vorige hond kreeg 1x per dag, best heel veel (verbruikte veel door ziekte) en leek met 1x voeren lekker voldaan.

Ik hoop dat ik wat adviezen kan krijgen!

Afbeelding
Dit is de dame in kwestie.
Wat een leukerd, je nieuwe aanwinst!!

Ja, ik zou haar lekker overschakelen en als ze niet heel gevoelig is op maag en darmen (snel aan de diarree enzo) dan zou ik dat ook in 1 keer doen. Je kunt het overgieten met gekookt water, een dag of 2. Als ze niet gevoelig is op de spijsvertering zou ik dat niet eens doen. Wel goed op kamertemperatuur geven.

2% van haar lichaamsgewicht is 400 gram KVV. En ik denk dat dit echt wel het minimum is. Zeker omdat ze actief is, heb je best kans dat dit te weinig is. Dan kun je 3% gaan voeren. Dat is 600 gram. Wordt ze daarop te dun, ga je gewoon nog meer voeren want voor zo'n ras vind ik 4% niet eens gek. En dan zit je op 800 gram. Als ze slank is, zou ik gelijk voor die 600 gram gaan om mee te beginnen. En dat zou ik in 1 keer per dag geven.

Voeren moet je echt met het oog doen. Dus als 600 gram teveel blijkt, ga je minderen. Als het te weinig is geef je gewoon meer. Ik heb hier een volwassen sprietenkind lopen van 26 kg. Ze is bijna 6 jaar. En ze eet bijna 4% van haar lichaamsgewicht. Minder en ze wordt graatmager.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367622
Ik zou beginnen met het dubbele van het gewicht aan brokken dat je nu geeft. Dat geeft, door het verschil in vochtgehalte en wat meer ballast bij brok, doorgaans een goede hoeveelheid om mee te starten en vanaf daar op het oog te gaan voeren.

Ik zou trouwens ook meteen op rauw over gaan. Zeker met kvv zou ik geen problemen verwachten.
Mengen of kvv verhitten geeft hier zelfs meer kans op problemen.
Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3367634
Ik heb bij Saar, nu precies 10 mnden bij ons, meteen over gezet op kvv... als ik het goed heb, maar een weekje (dan kon ik nog barf bestellen).... mevrouw vindt het heerlijk, vanaf dag 1.... geen problemen, niets, behalve dat zij niet alles lust (Appie wel).... Saar mag echt maar max 2% hebben, terwijl Appie aan de 3% zit.... Vond het ook eng, maar beetje, bij beetje raak ik bij haar ook vertrouwd....
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3367644
Cavom is, volgens mij, een brok met een behoorlijk graan aandeel? Mijn ervaring is dat honden die van graanbrok naar barf gaan, behoorlijk kunnen gaan afvallen door het omschakelen naar voeding zonder graan. Ik zou haar zomaar in ieder geval 600 gram kvv geven in het begin en dan kijken hoe ze er op reageert.
Ik heb de honden altijd direct over gezet op rauw, zonder overgieten oid. Vleesbot wel even behamerd
Door Wicka
#3367714
dank voor de adviezen.
In de winkel zeiden ze dat ze 100 gr vlees per 10kg lichaamsgewicht moest hebben, dat zou om en nabij 200 gram zijn, per dag. Dat leek mij al wat weinig. Ze heeft vanmorgen de eerste portie gehad, ze vond het prima te eten ;)
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3367715
Wicka schreef:dank voor de adviezen.
In de winkel zeiden ze dat ze 100 gr vlees per 10kg lichaamsgewicht moest hebben, dat zou om en nabij 200 gram zijn, per dag. Dat leek mij al wat weinig. Ze heeft vanmorgen de eerste portie gehad, ze vond het prima te eten ;)

Dat is 1% :o En daarmee een heel slecht advies.
Gemiddeld is 2,5%, hoewel van mijn honden er maar 1 zo weinig eet, de rest zit ergens tussen de 3 en 4%.
Ik heb ruime ervaring met herplaatsers - allemaal cold turkey overgezet. Nooit problemen gehad.
Door Lizzy
#3367716
Dat is inderdaad een buitengewoon onjuist en zeer slecht advies! Dat is zeker om mensen niet af te schrikken voor de prijs :-X . Dit is echt veel te weinig en ik raad je echt met klem aan je te houden aan de hoeveelheden die wij hier hanteren sinds 2003.
Door Wicka
#3367718
Haha nee maak je niet druk. Dat ga ik zeker niet doen. Ik heb qua hoeveelheden altijd op het oog gevoerd. En zal dat nu ook doen maar eerst jullie percentages aanhouden.
Door Siberienne
#3367770
pearlsofpassion schreef:Ik zou beginnen met het dubbele van het gewicht aan brokken dat je nu geeft. Dat geeft, door het verschil in vochtgehalte en wat meer ballast bij brok, doorgaans een goede hoeveelheid om mee te starten en vanaf daar op het oog te gaan voeren.

Ik zou trouwens ook meteen op rauw over gaan. Zeker met kvv zou ik geen problemen verwachten.
Mengen of kvv verhitten geeft hier zelfs meer kans op problemen.

Het dubbele van het gewicht in brokken is wel grof omdat het aantal calorieën per 100 gram brok enorm kan variëren, exacte waardes weet ik niet meer maar bijna factor 2 (nog los van wat überhaupt opgenomen wordt). Zo heeft Spot brokken gehad waarbij hij met 450 gram per dag nog af afviel en heeft hij nu brokken waarbij hij aan 300-320 gram per dag voldoende heeft. (Voor TS; Spot mag ivm darmproblemen geen vers meer en krijgt nu combi brok/blik/dieetvoer)
Door eelke
#3367772
Siberienne schreef:Het dubbele van het gewicht in brokken is wel grof omdat het aantal calorieën per 100 gram brok enorm kan variëren, exacte waardes weet ik niet meer maar bijna factor 2 (nog los van wat überhaupt opgenomen wordt). Zo heeft Spot brokken gehad waarbij hij met 450 gram per dag nog af afviel en heeft hij nu brokken waarbij hij aan 300-320 gram per dag voldoende heeft. (Voor TS; Spot mag ivm darmproblemen geen vers meer en krijgt nu combi brok/blik/dieetvoer)
Klopt inderdaad wel, maar de hoeveelheden kvv die een hond nodig heeft verschilt ook nogal. De ene hond kan echt niet meer dan 1,5%, terwijl de andere aan 4% nog niet genoeg heeft. En dan verschilt het ook nog welke kvv en welke diersoorten je voert.

Dus ergens is het gewoon een richtlijn om te starten, en zo verkeerd is ie niet. Verder blijft het gewoon met gezond verstand nadenken, en kijken wat wel en niet werkt. Of je nu 'het dubbele aan brok' of '2% van het lichaamsgewicht' aanhoudt, het blijft een start en van daar uit kijk je verder. En gelukkig is TS dat dus inderdaad van plan, want dat advies van de winkel is echt om te huilen...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367832
Siberienne schreef:Het dubbele van het gewicht in brokken is wel grof omdat het aantal calorieën per 100 gram brok enorm kan variëren, exacte waardes weet ik niet meer maar bijna factor 2 (nog los van wat überhaupt opgenomen wordt). Zo heeft Spot brokken gehad waarbij hij met 450 gram per dag nog af afviel en heeft hij nu brokken waarbij hij aan 300-320 gram per dag voldoende heeft. (Voor TS; Spot mag ivm darmproblemen geen vers meer en krijgt nu combi brok/blik/dieetvoer)
Ja, ik weet het. Maar het is zoals Eelke zegt, je hebt een richtlijn nodig om van te starten.
Ik weet natuurlijk niet welke brok Spot gehad heeft of wat erin zat maar idd, hoe hoger het vleesaandeel, hoe minder ze ervan nodig hebben. En je hebt natuurlijk ook dieetbrokken waarvan ze extra veel moeten/mogen eten. Maar van de 'gewone' brokken, dus geen speciaal dieet van de dierenarts, ga je onder de zgn premium merken niet zo heel grote verschil vinden. De graanvrij moet je iets minder van, maar zeker geen factor 2, die verschillen zijn vrij klein. En dan zal de richtlijn van 2x wel ongeveer kloppen.
Tov vb een Aldibrok of pedigree, zal het verschil groter zijn dit zijn brokken die vrijwel puur graan zijn met een vleessmaakje erop. Daar moet je merkbaar meer van voeren. Maar iemand merkte hier al op dat honden die van zo'n brok met zoveel graan overgaan op kh-arme voeding als vlees eerst enorm afvallen en meer voeding nodig hebben. Dus dat effent dan weer uit. Alleen gaat bij die laatste categorie de hoeveelheid vrij snel weer dalen. Maar dat gebeurt denk ik altijd hoor, als ze van brok af komen. Dat de eerste weken iets meer gevoerd moet worden dan erna. Bij mijn katten was dat toch alleszinds ook zo.

De reden waarom ik fan ben van de brok X 2 ipv pakweg op 2% te starten is idd omdat honden zoveel verschillende percentages nodig hebben. Dat is vers zo maar op brok ook. En als je al weet wat de hond voorheen nodig had op brok, geeft dat al een indicatie over of hij op vers eerder meer of minder nodig zal hebben. Dan start je van de voedingsbehoefte van de hond op brok en maakt een (geschatte) extrapolatie naar vers ipv de voedingsbehoefte te schatten.
Het is mijn idee dat het dichter bij de realiteit zal aansluiten om die hoeveelheid te verdubbelen dan om zomaar 2% te nemen. Ik heb het idee dat de verschillen tussen 2 en 3% of 4 of 5% vers groter zijn dan de verschillen tussen de verschillende merken brok.
En dan zit je ook nog met de verschillende merken kvv die ook niet allemaal evenveel moeten gevoerd worden. Dus exact wordt het nooit. Je probeert gewoon een zo goed mogelijke schatting te maken.
Maar iedereen mag kiezen hoe ie dat doet he. ;)

Het is trouwens per toeval bij een gemiddelde premiumbrok ongeveer maal 2. Het had net zo goed maal 1,53 (al had ik dat dan ook niet kunnen uitrekenen natuurlijk) kunnen zijn. Maar dit rekent per toeval vrij vlot en zit echt wel dicht in de buurt.
Door Wicka
#3368348
Inmiddels is Nova over en ze vind het heerlijk. Ze krijgt nu Kivo, 500gr per dag en nog wat groentenmix. Ze lijkt wel wat afgevallen, maar doet hier meer dan bij de vorige eigenaren... het is even zoeken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door