Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#3367635
Aradia schreef:Van KVV over op insecteneiwit-brokken was het idee van de dierenarts. Net zoals preventief ontvlooien, terwijl hij niet buitenkomt. (heb wel een hond, toegegeven, maar die wordt wel regelmatig behandeld. Hij is er erg gevoelig voor. ) Ik heb ook geen vlooienpoepjes aangetroffen. Maar ook het gebied waar die druppels opgegaan zijn, zit een korstjes-plek, kwam ik net achter.

In het verleden heeft hij alles wel een keer gehad denk ik zo. De laatste 1,5 jaar is het menu wat eenzijdiger geworden. In drenthe is het lastig om aan barf te komen of via herbyvers. Duif denk ik niet, trouwens... Kip even laten staan. Vis zo'n 1x per week max. Sardines zijn beter als zalm en tonijn dacht ik.

Wat voor een opties zijn er qua bot nog voor een kat in plaats van kuiken of kippennekken? Waar ik makkelijk aan kan komen?
Hij is gek op groente, maar die eiwitten zijn weer slechter verteerbaar voor een kat, heb ik begrepen.

Dank voor het meedenken!
Voor een kat denk ik aan konijn, kwartel, eventueel zachte delen van eend; parelhoen is ook doenbaar voor katten. Voor leveranciers in Drenthe zou je even in de Vraag en Aanbod-afdeling kunnen kijken. Forumlid Lida.S woont in de provincie Groningen en kan ook veel regelen. Kun je een pb'tje aan wagen. Verder levert Floris24 door het hele land, ook in Drenthe, voor 3 euro per rit. Daarvoor kun je zoveel kilo's bestellen als je wilt. Kun je ook in Vraag en Aanbod vinden. Ik zou graag de link voor je plaatsen hier, maar zit op een nieuwe tablet te tikken en ben nog te dom om daarmee ingewikkelde dingen te doen. :biggrin2: Zal zo meteen even achter mijn desktop gaan zitten en je de link geven.
In ieder geval kan er ook in Drenthe goed gebarft worden. :D En in Assen zat vroegah (jaren 80 of zo ::) ) ook een poelier, die hebben vaak ook mooie kleine botjes.


Edit:

Voor producten van Floris: viewtopic.php?f=4&t=137278
Op 22 februari komt hij naar Drenthe, zie ik net.

Verzamelgroep Drenthe: viewtopic.php?f=4&t=89354

Barfadresjes in Drenthe (weet niet hoe up-to-date die is):
viewtopic.php?f=4&t=70825
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 07 feb 2019, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3367637
Fazant, patrijs en duif is ook goed te doen, als ze het lusten.
Van haas enkel de ribbetjes zeker, karkas hangt er vanaf.

En het hangt er ook vanaf hoeveel de kat wil knagen. Daar zit veel verschil op en ze zal zowiezo kaakkracht moeten kweken. Dat heeft dus tijd nodig.
Door Too
#3367641
Als je kleine hoeveelheden wilt om verschillende dingen uit te proberen... 5kilo patrijs en poes denkt dat je m vergiftigd is ook zo lastig ::)
oervoer heeft hele kleine verpakkingen.
T is wat kostbaarder maar wel een manier om te testen.


Hier vinden ze oa parelhoen, kwartel, patrijs, konijn, duif en eend prima te eten ( poten van konijn, eend ed zijn wel een tandje te hard.. karkassen gaan prima)
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367684
koekje schreef:Als je toch een voedselallergie vermoedt, zou ik een eliminatiedieet starten.
Even kort gezegd: je geeft 6 weken een onbekende diersoort als eiwitbron (in ernstige gevallen eventueel de verschillende dieronderdelen als spiervlees-vleesbot-orgaan ook langzaam opbouwen). Na deze 6 weken dient de kat klachtenvrij te zijn. Dan ga je provoceren. Dus iedere keer een diersoort toevoegen en dan even afwachten of er een reactie komt.

Overigens kan in theorie een allergie ook ontstaan tegen zaken als wasmiddel.
Heb ik een heel verhaal op mijn mobiel zitten typen, staat ie niet online ;D En het is ook een lastige zoektocht. Op het moment dat het vorig jaar op begon te vallen, moest een andere poes ook over op brokken en daar heeft heerlijk van mee gesmuld. En het kan ook iets heel anders zijn, dat maakt het zo lastig. Mijn gevoel blijft toch bij het voer steken. in eerste instantie.

Ik heb een vriendin geholpen met de zoektocht naar haaruitval van haar hondje. Het kan inderdaad van alles zijn.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367685
Anne in Zweden schreef:Voor een kat denk ik aan konijn, kwartel, eventueel zachte delen van eend; parelhoen is ook doenbaar voor katten. Voor leveranciers in Drenthe zou je even in de Vraag en Aanbod-afdeling kunnen kijken. Forumlid Lida.S woont in de provincie Groningen en kan ook veel regelen. Kun je een pb'tje aan wagen. Verder levert Floris24 door het hele land, ook in Drenthe, voor 3 euro per rit. Daarvoor kun je zoveel kilo's bestellen als je wilt. Kun je ook in Vraag en Aanbod vinden. Ik zou graag de link voor je plaatsen hier, maar zit op een nieuwe tablet te tikken en ben nog te dom om daarmee ingewikkelde dingen te doen. :biggrin2: Zal zo meteen even achter mijn desktop gaan zitten en je de link geven.
In ieder geval kan er ook in Drenthe goed gebarft worden. :D En in Assen zat vroegah (jaren 80 of zo ::) ) ook een poelier, die hebben vaak ook mooie kleine botjes.


Edit:

Voor producten van Floris: viewtopic.php?f=4&t=137278
Op 22 februari komt hij naar Drenthe, zie ik net.

Verzamelgroep Drenthe: viewtopic.php?f=4&t=89354

Barfadresjes in Drenthe (weet niet hoe up-to-date die is):
viewtopic.php?f=4&t=70825
Ik ga de adresjes even bekijken. Ik begrijp dat ze up-to-date zijn?! Da's super. In de jaren '80 woonde ik nog niet in Assen, dus ik heb geen idee. ;D Ik weet niet eens of we een poelier hebben. :-\ ;D
En ik ga Lida S. even opzoeken via het forum THANKS!!
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367686
Too schreef:Als je kleine hoeveelheden wilt om verschillende dingen uit te proberen... 5kilo patrijs en poes denkt dat je m vergiftigd is ook zo lastig ::)
oervoer heeft hele kleine verpakkingen.
T is wat kostbaarder maar wel een manier om te testen.


Hier vinden ze oa parelhoen, kwartel, patrijs, konijn, duif en eend prima te eten ( poten van konijn, eend ed zijn wel een tandje te hard.. karkassen gaan prima)
;D ;D Ik ben een beelddenker. Ik zie Torun zo voor me met de hond ernaast die hetzelfde denkt. hahaha.
Oervoer, klinkt goed ik ga het even bekijken op internet. Om te testen is dat helemaal goed.

Ik had alle berichtjes via mijn mobiel beantwoord, maar blijkbaar is het ergens met versturen fout gegaan. Dus maar even achter de laptop gekropen.
Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367687
pearlsofpassion schreef:Fazant, patrijs en duif is ook goed te doen, als ze het lusten.
Van haas enkel de ribbetjes zeker, karkas hangt er vanaf.

En het hangt er ook vanaf hoeveel de kat wil knagen. Daar zit veel verschil op en ze zal zowiezo kaakkracht moeten kweken. Dat heeft dus tijd nodig.
Haas zijn ze hier niet zo gek op. Duif heeft ie nog nooit gehad. Kippenekjes ging altijd wel goed, maar die wil ik voorlopig even laten liggen. Fazant hebben ze hier ook nog niet gehad.
Door Too
#3367690
Oooh als je ook een versetende hond hebt en een beetje vriezerruimte dan zou ik, na een testrondje door het smaakpanel, mooi wat grotere hoeveelheden bestellen.
Als Torun nog wat kauwkracht en -techniek moet opbouwen (of een tikkie gemakkelijk is ;) ) kun je de lastige delen natuurlijk altijd een klap met de (vlees-)hamer geven

Vis zou ik overigens wel geven goed voor zn velletje sardien, ansjovisje,sprotje is allemaal prima
Hier werd de laatste tijd er zo geëmmerd met/over vis dat ze nu maar even visolie (uit capsules) krijgen .
Als de pot leeg is gaan we allemaal over op de algenolie

Ben benieuwd hoe het gaat , of ie met smaak gaat eten en het allemaal wat rustiger wordt.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367719
Too schreef:Oooh als je ook een versetende hond hebt en een beetje vriezerruimte dan zou ik, na een testrondje door het smaakpanel, mooi wat grotere hoeveelheden bestellen.
Als Torun nog wat kauwkracht en -techniek moet opbouwen (of een tikkie gemakkelijk is ;) ) kun je de lastige delen natuurlijk altijd een klap met de (vlees-)hamer geven

Vis zou ik overigens wel geven goed voor zn velletje sardien, ansjovisje,sprotje is allemaal prima
Hier werd de laatste tijd er zo geëmmerd met/over vis dat ze nu maar even visolie (uit capsules) krijgen .
Als de pot leeg is gaan we allemaal over op de algenolie

Ben benieuwd hoe het gaat , of ie met smaak gaat eten en het allemaal wat rustiger wordt.
Ja de hond lust ook wel vleesbot. En een klap met de hamer is inderdaad een goed idee. ;) Hij heeft in het verleden wel eendagskuikens gegeten. Maar ja, da's weer kip. Ik zal alleen ergens moeten gaan bestellen. Hier al een berichtje gedaan naar Lida S.
In Assen is er geen slager/poelier die botvlees verkoopt. Als ik eerlijk mag zijn, is het ook geen slager meer te noemen zeg. ;D

Die Floris Vlees is wellicht wel een optie. Herbyvers heeft niet veel keus meer. Ik zoek nog even verder.

Ik zal me hier weer melden om te laten weten of zijn velletje weer rustiger wordt!
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3369717
Hij heeft een mooie glanzende vacht, de "scherpe" bultjes ontstaan toch nog. Soms lijkt het minder te worden en ineens zitten er weer verschillende op zijn huid. Bij Floris vlees eea besteld.
Patrijs eet hij, duif niet. fazant nog niet geprobeerd. Mocht het kip/rund allergie zijn, waar ik nu even van uit ga , kan dan ei en kwark/yoghurt ook niet?

Vlooienmiddel wordt zijn huid ook niet blij van.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3369719
Volgens mij hebben ei en zuivel een andere aminozuren (eiwit)opbouw dan het vlees zelf, dus in het geval van een allergie kan je wel ei en zuivel voeren. Ik moet er wel bijvertellen dat de meeste katten lactoseintolerant zijn, dus wees erg spaarzaam met zuivel. Af en toe een klein beetje voor de lekker mag best, maar ik zou het geen onderdeel van het menu maken.
Als je geen kippenei wilt voeren, kan je eend proberen. Of andere vogeltjes.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3369771
koekje schreef:Volgens mij hebben ei en zuivel een andere aminozuren (eiwit)opbouw dan het vlees zelf, dus in het geval van een allergie kan je wel ei en zuivel voeren. Ik moet er wel bijvertellen dat de meeste katten lactoseintolerant zijn, dus wees erg spaarzaam met zuivel. Af en toe een klein beetje voor de lekker mag best, maar ik zou het geen onderdeel van het menu maken.
Als je geen kippenei wilt voeren, kan je eend proberen. Of andere vogeltjes.
Dus af en toe zuivel kan wel. Dan is kwark beter als yoghurt; kwark bevat minder lactose dan volle yoghurt.
Eieren laat ik voorlopig maar even achterwege dan. Ik lees over koken van eieren of het juist niet koken ook weer verschillende verhalen.

Dank je wel! De zoektocht gaat verder. :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3369783
Ei kan wel, zuivel een beetje. Ei zou ik gewoon rauw geven.

Ik weet niet of de kwark die je in de winkel koopt ook echt een echte fermentatieronde heeft ondergaan (net zoals dat zou zijn als je het zelf maakt). In dat geval maakt kwark of volle yoghurt niet zoveel uit.
Door Too
#3369856
Wat maakt dat je over kwark nadenkt, ik neem aan dat je t dan niet als klein likje-voor-de-lekker wilt geven.
Wat zou het grote voordeel daarvan zijn?

Ik zou dan eerder rauw ei testen dat is wel echt een waardevolle aanvulling. Als je het hele ei geeft ,dooier èn wit, is het prachtig in balans.
Als je kippenei niet meteen aandurft zou je inderdaad eendenei of kwartelei kunnen proberen, die vind je ook wel in supermarkten
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door