Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3329795
Hout4.jpeg
Berkenhout
Hout4.jpeg (63.29 KiB) 2337 keer bekeken
En een simpel stukje berk...dat verwacht je toch niet dat, dat hout zo mooi is?!
Door src_esther
#3329888
@zurca Prachtig!
Wij hebben heel mooi pruimenhout liggen. We hebben én geen draaibank én geen tijd om er iets beters mee te doen. Zonde om het de kachel in te gooien, maar we gaan het toch doen als het lang genoeg gelegen heeft, nog minstens 2 jaar.
Door zurca
#3329972
src_esther schreef:@zurca Prachtig!
Wij hebben heel mooi pruimenhout liggen. We hebben én geen draaibank én geen tijd om er iets beters mee te doen. Zonde om het de kachel in te gooien, maar we gaan het toch doen als het lang genoeg gelegen heeft, nog minstens 2 jaar.
Dat is zeker zonde om de kachel in te doen! Is het echt pruimenhout als in fruitboom of een prunus?
Geen idee hoeveel je hebt liggen maar je zou er planken van kunnen (laten) zagen om er een tafelblad van te maken of de planken aan 1 kant recht te laten zagen en dan 2 opeenvolgende planken als een boek open te slaan en tegen de muur zetten; http://www.greatspirithardwoods.com/img ... linois.jpg

Wij konden vandaag iep ophalen...we dachten "we hallen ff een paar stukjes" maar kwamen thuis met 14 stukken van zo'n 1m t/m 1.20m en diameter ong. 25cm. en nee....weer niet voor de kachel ::) ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3329979
Oh, ik zou dolgraag zo wat mooie houten schalen willen! :D Om wat eten op te serveren vb. Prachtig!
Ik ben ook dol op het natuurlijke daarvan. Als ik dat zou kunnen... wauw...

Al het hout dat hier in de kachel verdwijnt kan je echt niets zo mooi van maken. Of het zijn heel kleine diameters.
Maar het merendeel is palet of eiken balken die een tiental jaar in de regen gelegen hebben ( door de vorige eigenaar) en wij dan te drogen gelegd hebben.
Door src_esther
#3329996
zurca schreef:Dat is zeker zonde om de kachel in te doen! Is het echt pruimenhout als in fruitboom of een prunus?
Geen idee hoeveel je hebt liggen maar je zou er planken van kunnen (laten) zagen om er een tafelblad van te maken of de planken aan 1 kant recht te laten zagen en dan 2 opeenvolgende planken als een boek open te slaan en tegen de muur zetten; http://www.greatspirithardwoods.com/img ... linois.jpg

Wij konden vandaag iep ophalen...we dachten "we hallen ff een paar stukjes" maar kwamen thuis met 14 stukken van zo'n 1m t/m 1.20m en diameter ong. 25cm. en nee....weer niet voor de kachel ::) ;D
Yup. Maar het meeste komt van een afgebroken vrij kromme harttak, van een hoogstam pruimenboom. Dikste stuk ca. 25 cm diameter, in stukken van ca. 40 cm lang. We hebben niet de hele boom omgehaald, de pruimen zijn heerlijk dus we hopen dat de boom het overleefd. Helaas onlangs nog een groot deel van een gesteltak moeten afzagen.
Door zurca
#3333254
Wat gebruiken jullie om de kachel uit te zuigen?
Wij hebben thuis een aszuiger die op zichzelf werkt en in Garderen eentje die je tussen je eigen stofzuiger zet. Beide vind ik ondingen, 1 keer goed de kachel (vooral de houtkachel) uit zuigen en het filter zit vol en dan zuigt tie dus echt niets meer. Ik ben eens benieuwd of dat beter kan?
Door eelke
#3333255
Niks. Ik veeg er doorheen en dan valt alles in de asla die er dan weer uit te halen is.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3333256
zurca schreef:Wat gebruiken jullie om de kachel uit te zuigen?
Wij hebben thuis een aszuiger die op zichzelf werkt en in Garderen eentje die je tussen je eigen stofzuiger zet. Beide vind ik ondingen, 1 keer goed de kachel (vooral de houtkachel) uit zuigen en het filter zit vol en dan zuigt tie dus echt niets meer. Ik ben eens benieuwd of dat beter kan?
Dat niet alleen. Het zijn stofkanonnen! De héle fijne stof wordt de kamer in geblazen en dat is niet gering! Geen enkele aszuiger houdt die fijne stof tegen, of je moet een professionele zuiger van honderden euro's hebben en dan nog heel regelmatig de filters vervangen.
Ik heb dat opgelost, door op een gewone goedkope aszuiger (van rond de 35,=) op de uitlaat met een stuk pvc-pijp en ducktape een vijverslang van 5cm. diameter te monteren. Deze vijverslang is net lang genoeg (voor ons hadden we 5m. nodig) om door het dichtstbijzijnde raam/deur naar buiten te hangen.
Het slechte zuigen is inderdaad een probleem. Ik los dat op door regelmatig met de aszuiger op de grond te bonken, zodat de as van het filter afvalt. Op deze manier zuigt hij voldoende om de as te kunnen verwijderen.
Wij hebben pelletkachels dus moeten dagelijks de aszuiger gebruiken. Bij de houtkachels kon ik de asladen buiten in de vuilnisbak leegkieperen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3333259
Wij zuigen ook niet meer uit. Gewoon uitscheppen met een vuilblik en de rest idd in de aslade vegen en die dan ledigen. Werkt beter en als je wat voorzichtig bent en er de tijd voor neemt, heb je minder stof in de kamer dan met zo'n ( niet-professionele) aszuiger.
Daarna wel even de gewone stofzuiger eroverheen en rond de kachel. Wij doen het wel niet dagelijks...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3333260
Bij ons kwam bij de kachel een asstofzuiger en die doet gewoon wat die doen moet. 1x per week maak ik 'm leeg.
Door zurca
#3333261
Mmm het blijft wat behelpen dus :P Veger en blik is geen doen, daarmee krijg ik de ruimte van de aslade niet goed genoeg schoon. Zodra wij de aslade verwijderen valt er aardig nog was as in die ruimte. De houtkachel brandt hier dag en nacht zo lang mogelijk..daardoor blijft er ook aardig wat as in de kachel zelf liggen.

De pelletkachel maken wij zo om de vier dagen schoon. Daar heb je wel echt een aszuiger bij nodig want geen lade die je eruit kan halen.
Door src_esther
#3333302
Hier wordt niet gezogen. In de Jøtul moet altijd een laagje as blijven liggen, dus hier wordt er eens in de week of anderhalve een emmer en schepje naar binnen gedragen, paar scheppen as(slib) uit de kachel gehaald, emmer naar buiten en klaar.
Door Ingeborg1958
#3367346
Even topic omhoog! Wij denken na over een pelletkachel, om zodoende minder gasverbruik te krijgen.
Tips, voor en nadelen?? Advies? Graag!!
Door Lizzy
#3367353
Ingeborg1958 schreef:Even topic omhoog! Wij denken na over een pelletkachel, om zodoende minder gasverbruik te krijgen.
Tips, voor en nadelen?? Advies? Graag!!
Ik volg!

Wij zouden er ook dolgraag een willen maar we hikken tegen de installatie en onderhoudskosten aan.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door