Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3366699
Naar aanleiding van het topic over koffiebonen. Wat voor koffiemachine hebben jullie?

Wij zetten al jaren met de hand: losse bonen elektrisch malen in een apart molentje, thermoskan/filter/opgieten, en in een apart pannetje melk opschuimen. Nu wilde ik ook wel eens gemakkelijk koffiezetten, zeker als we vaker echt lekkere bonen hebben. ;)

Hebben jullie een automatische koffiemachine, en welk merk? Bevalt het of zou je liever iets anders gebruiken? Kan er ook Oatly in i.p.v. gewone melk? Is een duurder merk ook echt beter? Ik zie prijzen voorbijkomen! :o
Ik hoef geen pads, cupjes of filter, alleen een apparaat waar losse bonen in gaan, die dan per kopje gemalen worden.

Brandt maar los! :)
Door kakocavi
#3366700
Ik heb een klein Nespresso-apparaat.

Ik woon alleen en drink niet veel koffie, daarvoor is het een ideaal ding. Binnen een halve minuut heb je een kop koffie van voorspelbare kwaliteit. Maar jij zult er niks aan hebben :)
Gebruikersavatar
Door sam28
#3366702
Ik giet de koffie op sinds mijn maag protesteerde van een halve liter espresso uit een percolator. ;D
Ik vind de percolator nog steeds het lekkerst maar het ding is te groot, een halve liter is niet zo handig elke dag. De opgietkoffie is ook helemaal oke.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3366703
Wij hebben de meest simpele machine die er is van e.e.a. onbekend merk. Bevalt uitstekend! Gewone recht-toe-recht-aan koffie.
Water reservoir en koffie filter met de gewenste hoeveelheid water / koffie vullen, knopje omzetten en klaar. Als we visite hebben zet ik een volle kan en giet die over in een thermoskan. Voor ons tweetjes zet ik altijd koffie verkeerd. Melk in een mok even in de magnetron en dan de koffie erbij.

Ik heb ooit zo'n compleet apparaat gehad waar de melk ook in ging. Vond ik véél te veel gedoe om steeds schoon te maken.
Door Anne in Zweden
#3366707
Ik zet al jaren koffie met een cafetière; gewoon bonen malen, in de pot doen, heet water erop, vier-vijf minuten laten trekken, plunger naar beneden drukken, klaar. Geen filters of ander gedoe. Als de pot leeg is, spoel ik hem uit, waarbij de koffieprut in de gootsteen verdwijnt. Volgens mijn schoonouders houdt dat de buizen ook nog 's schoon. :D

Ik heb 4 cafetières van verschillende grootte, variërend van 300 ml tot 1,5 liter, van roestvrij staal of keramiek Glazen potten zijn me te kwetsbaar. De meeste van mijn potten zijn dubbelwandig, zodat de koffie ook nog eens warm blijft in de pot. Ideaal, en vooral: lekkere koffie, zonder afval!

@Sam: percolators zijn er ook in verschillende grootten, dus je zou ook een kleinere percolator kunnen kopen voor je favoriete koffie.. :D
Door Lizzy
#3366708
Ik heb een Bialetti en m'n Nespresso staat in de kast :biggrin2: . Bialetti is gewoon zo lekker. En ik vind het ook makkelijk. Ik heb wel een melkopschuimer van Nespresso en dat is gewoon de beste die er is. Ik moet deze vervangen (na zoveel jaar laat de teflon-binnenkant een beetje los) en ik had een Inventum gekocht. Met Oatly Barista gaat dat 'm niet worden, dus ik spaar voor een nieuwe melkopschuimer van Nepresso. Oh, bonen maal ik ook met de hand. Dat komt ook heel krap want zo'n Krups ding is niks voor je bonen. Bonen moeten echt gemalen worden, niet gehakt.

Ik heb deze

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door sam28
#3366709
I know, maar ik kom strak rond en geen ruimte voor extra dingen. Die moeten van mijn spaar af en die slinkt net iets te hard. :o
Dus opgietkoffie is prima voor nu :biggrin2:
Door Siberienne
#3366710
Vibiemme expresso apparaat en Macap bonenmaler

Punt van aandacht; wij hebben een Vibiemme met 1 boiler maar als je dan ook melk wil schuimen duurt dat best lang voordat ‘ie warm is, en ik kan er niet goed mee overweg dus eigenlijk gebruik ik de melkschuimer ervan nooit.

Maar als je 1 apparaat voor koffie en melkschuimen wil is 2 aparte boilers beter.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3366711
Aan mij heb je niets. Hier de moccamaster van Douwe Egberts voor als ik meer dan 1 kopje koffie zet en de nespresso wanneer ik slechts 1 kopje zet.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3366712
Anne in Zweden schreef:Ik zet al jaren koffie met een cafetière; gewoon bonen malen, in de pot doen, heet water erop, vier-vijf minuten laten trekken, plunger naar beneden drukken, klaar. Geen filters of ander gedoe. Als de pot leeg is, spoel ik hem uit, waarbij de koffieprut in de gootsteen verdwijnt. Volgens mijn schoonouders houdt dat de buizen ook nog 's schoon. :D

Ik heb 4 cafetières van verschillende grootte, variërend van 300 ml tot 1,5 liter, van roestvrij staal of keramiek Glazen potten zijn me te kwetsbaar. De meeste van mijn potten zijn dubbelwandig, zodat de koffie ook nog eens warm blijft in de pot. Ideaal, en vooral: lekkere koffie, zonder afval!

@Sam: percolators zijn er ook in verschillende grootten, dus je zou ook een kleinere percolator kunnen kopen voor je favoriete koffie.. :D
Geen afval klinkt goed, maar heb je dan geen gruis in de koffie?
Door K&D
#3366713
wij hebben al jaaaaren een Delonghi Magnifica S 2.nogwat en toen deze na 6,5 jaar de geest gaf hebben we gelijk weer een nieuwe gekocht. Dit keer een zwarte voor de variatie. Heerlijke koffie, goeie pittige bonen erin (australian espresso of L'or vanaf nummer 9) en niet al te veel gedoe. Cappo kan met de melkopschuimer die erbij zit, maar dat drinken we zelden.
Op het werk hebben we dezelfde, en inmiddels de hele familie ook...dus overal goeie koffie. :biggrin2:
Door fransbulletje
#3366721
We hadden een Jura machine met tig mogelijkheden die we nooit gebruikten.
Na 12 jaar was hij vorig jaar aan vervanging toe maar vond Jura erg duur en nu gekozen voor een Nivona.
De simpelste machine van Nivona voor een goede bak koffie, zit alleen melkopschuimer bij maar die gebruik ik nooit.

Jura onderhoud is erg duur, want moet door Jura zelf gedaan worden.
De Nivona gekocht bij Simon Levelt in Groningen en die doen van Nivona onderhoud/reparatie zelf.
Je klikt de zetgroep er zo uit , even schoonspoelen onder de kraan veel beter voor je machine.
Als er wat mee is is reparatie ook makkelijker.
Door Anne in Zweden
#3366723
dinky89 schreef:Aan mij heb je niets. Hier de moccamaster van Douwe Egberts voor als ik meer dan 1 kopje koffie zet en de nespresso wanneer ik slechts 1 kopje zet.
Ik heb juist de Cup-One van Moccamaster voor als ik maar 1 kopje wil. :D Heeft wel een filter nodig, en de koffie stroomt direct in de mok en slaat automatisch af als de boel klaar is, wat 3,5 minuut duurt. Reuze handig als ik een snelle bak nodig heb en niet eerst water wil koken voor de cafetière.
Door Anne in Zweden
#3366724
Doranto schreef:Geen afval klinkt goed, maar heb je dan geen gruis in de koffie?
Nee, maar dat is een kwestie van de juiste maalgraad instellen. Koffiebonen voor de cafetière moeten vrij grof worden gemalen. Het kan wel gebeuren dat er in het laatste kopje uit de pot wat gruis zit, als ik de kan echt tot op de bodem uitknijp. Maar dat drink ik dan gewoon niet op, dat laatste restje.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3366726
Anne in Zweden schreef:Ik heb juist de Cup-One van Moccamaster voor als ik maar 1 kopje wil. :D Heeft wel een filter nodig, en de koffie stroomt direct in de mok en slaat automatisch af als de boel klaar is, wat 3,5 minuut duurt. Reuze handig als ik een snelle bak nodig heb en niet eerst water wil koken voor de cafetière.
Ik gebruik de senseo als ik maar 1 kopje wil met de coffeeduck. Heb ik ook geen afval :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door