Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3366144
Dat we tegenwoordig barsten van deze vogels......
IMG_20190121_143938[1].jpg
IMG_20190121_143938[1].jpg (3.84 MiB) 2428 keer bekeken
En ze zijn niet bang! Deze boom staat 2 meter van ons huis. Als ik naar buiten loop blijven ze gewoon zitten!

En toeval of niet, we hebben onze spechten niet meer gezien :-\

Dus zeg het maar, vloek of zegen? Leuk of niet?
Door Lizzy
#3366146
Zonder te overdrijven of te liegen Angelique STIKT het er hier van! Er hangen er soms gewoon 10 tegelijkertijd in de boom!!!!!!!!!!! Dus nee, helaas geen enkeling :-\ . Ook bij ons in het bos barst het ervan.....
Gebruikersavatar
Door koekje
#3366148
Ik heb, alweer jaren geleden, hier eens een foto geplaatst. In mijn Amsterdamse tuintje, op het touwtje met vetbolletjes waar geen zangvogeltje op afkwam, zat er ook 1. Aan de andere kant van het raam een nog jonge Ot. Met het rughaar en de staart in hanenkam en zelf redelijk plat op de vensterbank.
Ot en Sien vonden het doodenge beesten, van die halsbandparkieten.

Ik woonde vlakbij het Oosterpark en daar zat ook een grote kolonie. En die deden het daar heel goed. Het staat me bij dat er eens een paar uit Artis waren ontsnapt, op zich daar niet ver vandaan. En dat die een grote succesvolle kolonie in het Oosterpark hebben gevormd.

De randstad is in principe een grote verstedelijkte aggrolomatie, dus kunnen ze zich makkelijk verspreiden.
Door BlissSpirit
#3366151
Als ze echt spechten verjagen, dan stuur ze hier maar heen
Vind spechten echt heel mooi en we hebben ze al jaren, maar toen gebruikten ze gewoon de bomen om hun nest in te maken en hun eten te zoeken, maar sinds vorig jaar gebruiken ze daar ons overstek van het dak voor. Dat zijn van die isolatiedakplaten. En dat vinden we toch iets minder geslaagd. Hele gaten zitten erin. En waarom? Bomen te over hier, zoals al die jaren, dus dat is de oorzaak niet.
Hier dus geen halsbandparkieten en geen ervaring mee, maar vind ze wel mooi.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door BlissSpirit op ma 21 jan 2019, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3366152
TomsBorders schreef:hier in den haag zijn er zo'n 3500 (https://www.ad.nl/video/ruim-2000-parki ... ver~p51277) en ze zijn echt plaagdieren die heel erg de balans verstoren (Halsbandparkieten), ik denk zelf een vloek omdat ze net als meeuwen en duiven de rest verstoten en daardoor de diversiteit verlaagd mja.
Ik wou inderdaad net typen; in Den Haag zijn er ook heel veel.
Volgens Harry zijn ze erg lekker... ::) :???:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3366172
Dat noemen ze faunavervalsing. Een soort die hier niet hoort, maar door ontsnapping of vrijlating zoch vestigt en het goed doet. Er zijn vele voorbeelden te noemen hiervan. Zoals rivierkreeftjes (weet de precieze soort niet, maar volgens mij komen ze uit Amerika) die onze rivierkreeftjes verdringen.

Ik vind de halsbandparkieten natuurlijk reuze leuk, maar ze hebben zeker effect op de inheemse soorten. Erg makkelijk te bestrijden zijn ze in ieder geval niet.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3366179
Charlie Angel schreef:Wat apart joh en dan zoveel. Hier heb ik ze nog nooit gezien buiten.
Ik heb er ook alleen nog maar van gehoord in de randstad.

Hier hoeven ze van mij in ieder geval niet te komen. Helemaal niet wanneer ze inheemse soorten verjagen :-X
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3366182
Vroeger was er een dierentuin in wassenaar. Toen deze moest/ging sluiten zijn er een aantal ontsnapt/vrij gelaten, er werd gedacht dat ze niet zouden overleven/voort planten in onze klimaat. Helaas is de waarheid anders gezien de hoeveelheid in de randstad. Het is wachten op dat hun terrein verplaatst naar dieper het land in.
Zoals zo veel dieren/planten die hier niet oorspronkelijk voort komen zie je dat het flink groeit in aantal,gaat woekeren en je er niet makkelijk vanaf kan komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door