Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door robbiekomvoor
#3365990
Voor Janice wil ik de visolie van Solgar bestellen,ze heeft artrose in het schoudergewricht..
Welke zou ik nou het beste kunnen nemen,zou de gewone volstaan of toch maar beter de extra strangt? :confused1:
Door Lizzy
#3366009
Hoe hoger de dosering EPA en DHA: hoe beter. Maar (ondertussen ben ik me nog verder gaan verdiepen in het visolie-verhaal), het verhaal is echt ontzettend ingewikkeld. Ik weet niet hoe je Engels is, maar hier staat een interessant artikel over de kwaliteit van visolie en de opneembaarheid: https://www.mygenefood.com/find-best-om ... pplements/. Ze hebben dan ook nog wat visolie's aan een strenge test onderworpen. De merken staat onderaan het artikel. Op nummer 1 staat een visolie die vitamine D bevat dus die zou ik niet aan een hond geven. Op nummer 2 staat deze:

https://nl.iherb.com/pr/Nordic-Naturals ... Gels/43655

Solgar Triple Strenght is als in Ethyl Esters en dat is dus inferieur aan Triglyceride. Zeggen ze. Of dat nou helemaal de ultieme waarheid is weet ik ook niet hoor, wordt ook niet veel duidelijker in dit artikel: https://www.sciencebasedhealth.com/Fish ... -W119.aspx

Kortom, visolie is een beetje een mijnenveld.... Ik wissel voor Fritzi daarom af tussen de hoog geconcentreerde visolie van Solgar (Triple Strenght), Royal Green, Nordic Naturals Ultimate en de algenolie van Testa. Die laatste neem ik zelf en dat bevalt mij erg goed maar qua dosering heeft een hond van Fritzi's gewicht (28 kg) twee capsules per dag nodig.

Maar een hoge dosering als in Solgar Triple Strength heb je wel nodig voor je hond met artrose. Denk ik. Dosering is als volgt (1 capsule):
Totaal aantal omega 3 vetzuren: 950 mg. Waarvan:
EPA (eicosapentaenoic acid) 504 mg
DHA (docosahexaenoic acid) 378 mg

Royal Green bevat (1 capsule):
EPA: 530 mg
DHA : 160 mg

Testa algenolie bevat (1 capsule):
EPA : 125 mg
DHA: 250 mg

Solgar Wild Salmon Oil (1 capsule):
EPA: 101 mg
DHA : 90 mg

Solgar omega 3-700 (1 capsule):
EPA: 380 mg
DHA : 260 mg

Nordic Natural Ultimate Omega (1 capsule):
EPA : 325 mg
DHA: 225 mg

Nordic Naturals, EPA Xtra, Lemon, 1000 mg (1 capsule):
EPA: 530 mg
DHA : 130 mg

Now Foods, Ultra Omega-3, 500 EPA/250 DHA (1 capsule)
EPA: 500 mg
DHA: 250 mg
(deze is net als Solgar Triple Strenght van goedkopere vorm ethyl ester maar deze is behoorlijk wat goedkoper dan Solgar Triple Strenght - mocht je bij I herb gaan bestellen, zorg wel dat je onder de €22 blijft, exclusief verzendkosten dan he. Anders moet je invoer betalen).

Doils visolie voor gewrichten bevat een nog hogere dosering. Per ml bevat Doils 450 mg EPA en 100 mg DHA. Een hond van zeg 30 kg heeft 3 ml per dag nodig, dus dan kom je aan 1350 mg EPA en 300 mg DHA. Qua gewrichten/artrose is dit natuurlijk echt een goede hoge dosering! Maar ik vind het grote nadeel dat dit niet in capsules zit. Ondanks dat je het in de koelkast kan/mag bewaren kan ik me echt niet voorstellen dat het product onder invloed van zuurstof (dat er toch bij komt) niet gaat oxideren. En geoxideerde visolie.... Echt niks slechters dan dat.

Overigens als het op artrose aankomt en het verschil tussen EPA en DHA: studies wijzen uit dat EPA stoffen uitschakelen die leiden tot kraakbeendegeneratie. DHA doet dat minder goed. Maar, DHA helpt bij artrose weer beter tegen de pijn en dat komt dan weer doordat DHA de "ik voel me goed" endorfines reguleert. Maar misschien dat EPA dus nog wel wat belangrijker is bij artrose dan DHA... En dan zijn er nog zat documenten te vinden die 1 capsuletje per dag echt veeeeel te weinig EPA en DHA is bij artrose en die adviseren echt idiote hoeveelheden. Als je kijkt wat Hill's brokkies aan hoeveelheden EPA en DHA stopt dan kijk je tegen dezelfde idiote hoeveelheden aan die je hond daarmee binnen krijgt. De vraag is alleen of dit nou echt een goed idee is. Zo zijn er bijv. honden ziek geworden door ze heel veel visolie te geven omdat ze een vitamine E tekort daarmee hebben opgelopen. Visolie oxideert ook in het lichaam. Dat brengt weer een schadelijk proces met zich mee. Dan heeft je lichaam weer vitamine E nodig om dat oxideren tegen te gaan. Geen idee alleen hoeveel. En de vraag is of vitamine E supplementen geven dan weer zo'n goed idee is. Er zijn in het verleden wel weer geluiden geweest dat vitamine E supplementen de kans op kanker vergroot. En zo raak je van het een in het ander :-X en denk ik ook wel dat we het niet te gek moeten maken met allerlei supplementen. Want we hebben het nog niet over de mogelijke schadelijke stoffen (zware metalen) gehad die mogelijk in visolie kunnen zitten (door de vervuiling van de zee zit vis ook vol met zware metalen, etc. etc.).

Nou goed, misschien zit je niet op dit uitgebreide antwoord te wachten. Het kan ook simpeler: ja, je hebt een hogere dosering nodig dus als je perse Solgar wilt geven denk ik dat de omega 3-700 en de Triple Strenght de beste keuzes zijn. Volgens dit artikel is de Solgar Double Strenght (de 3-700) r-triglyceride en dus de beter opneembare vorm dan de ethylesters in de Triple Strenght dus wil je dat nog mee laten wegen, zou je misschien beter af zijn met de Double Strenght: http://www.nutrogenics.eu/fileman/Uploa ... DHA_V8.pdf
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door