Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hope
#3364893
Wij hebben twee katten, Lotje en Jimmy. Ze zijn beide gecastreerd en wonen voor het grootste gedeelte buiten.

Sinds een week valt het op dat ze veel water drinken en gisteren maakte ik de kattenbak schoon en zag ik iets wat verdacht veel leek op bloed. Zo maar een heel klein beetje maar toch.

Wat nu? Ik heb geen idee wie er nu iets mankeert. Ze eten goed, zijn levendig, mooi in conditie. Niets wijst er op dat er één ziek is. Jimmy is een uitgehongerde tijger bij de dierenarts. Hem zomaar even meenemen is echt niet grappig en straks blijkt het zijn zus te zijn.

Kan ik nog iets anders doen voordat ik ze ga vangen, in de auto zet en een dubbel consult boek bij de da?
Laatst gewijzigd door Hope op ma 01 apr 2019, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3364898
Kun je misschien een kat opsluiten met een kattenbak en de ander ook? Zodat je een plas hebt van beide. Die dan inleveren.
Ik deed met Lea vaak haar veel kattenmelk geven (iets anders dronk ze niet) en haar dan opsluiten in de badkamer met een met chloor schoongemaakte kattenbak. (wel heel goed de chloor eruit wassen) Dan zeek ze binnen 10 minuten want chloor.... Dat ruikt beter dan catnip. :coolsmiley:
Gebruikersavatar
Door koekje
#3365039
Is het inmiddels gelukt? Wat is je plan van aanpak geweest en wat is er uit het consult gekomen?
Weet je trouwens zeker dat het bloed uitgeplast is? Sien heeft wel eens hard zitten persen en toen kwam er een beetje bloed met haar kakje mee.

Hier heeft Sien wel eens een blaasontsteking gehad, het leek stressgerelateerd (ontsnapt, niet gelijk naar huis willen komen). Ze bleef een beetje zenuwachtig en een beetje rondjes draaien, maar wilde niet op de bak. Ze plaste toen iedere keer kleine beetjes, met beetje bloed erbij op een gegeven moment, naast de wcpot.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3365149
Nee, het is niet gelukt.
Ze zijn natuurlijk goed tam en ik krijg ze wel opgesloten ergens maar dan zijn ze zo in de stress en ze plassen niet.
Overigens zie ik nu ook niks meer dus ik teugel nogal aan wat te doen.

Toch heb ik echt het idee dat ze (veel) meer drinken dan eerder. De bakken zijn ook natter.
Ze zitten altijd samen en ik heb geen idee meer welke kat er nu iets mis is. Ze lijken beide gezond. Niet dun, niet dik, eten goed, bewegen zoals anders. Dat wil niet zeggen dat we niets aan de hand kan zijn maar het is geen duidelijk beeld zo.

Ik weet nog geen leuke manier om urine op te vangen. Toch lijkt een plas wegbrengen me wel een vrij eenvoudige en wellicht ook redelijk goedkope manier om ze te checken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3365163
Ze een nachtje opsluiten. Het is typisch dat ze dan niets doen. Zeker als er enkel een bak zonder grit staat.
En dan een pollepel bij de hand houden, ze loslaten en diegene die je wil opvangen volgen naar de (dichtbijzijnde) bak en de lepel eronder proberen schuiven. Als ze een tijdje opgehouden hebben gaan ze normaal meteen plassen als je ze weer loslaat en een normale bak voorzet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3365182
Onze huistijger Otje doet ook acuut niets meer als we har opsluiten met een kattenbak met plastic korrels. De tip van chloor is een hele goede. Geen idee waarom, maar ze vinden het heerlijk en dan willen ze maar wat graag pissen. En dan inderdaad van te voren iets geven met flink vocht. Wij doen altijd al soepjes maken van de kvv, maar als we urine hebben doen we er gerust nog wat water bij.

Onze dierenarts is ook heel handig in het doen van een blaaspunctie. Maar ik snap dat met jou katten dat hartstikke lastig is en dat je niet weet welke het is. Als je nu niets meer vind, zou je het even aan kunnen kijken en misschien ze af en toe heel eventjes opsluiten om ze daaraan te laten wennen? Met iets lekkers ofzo. Zodat als het in de toekomst toch nodig blijkt, de stress minder is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3365224
Dat zijn goede tips, dank jullie wel.

Ik ga ze inderdaad regelmatig uit elkaar halen en opsluiten. Dat klinkt onaardig maar ze hoeven echt geen dag in een kartonnen doos te zitten. Ik merk gewoon hoe onhandig het is als ze zo overstuur raken. Vooral Jimmy is gewoon niet meer te benaderen dan.

Ik heb nog steeds geen bloed meer in de urine gezien.
Ze drinken samen dagelijks 1 dopper leeg (uit een bakje).
Gebruikersavatar
Door koekje
#3365232
Hoeveel zit daarin? Een halve liter? Da's best veel ja :-\

(Jouw katten aten toch geen rauw meer? Kat op brok zal ook significant meer drinken, maar 250 ml op 1 dag vind ik zelfs dan veel klinken)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3365269
De katsels eten in de ochtend brokjes en in de avond kvv. Ik heb de dopper eens met een maatbeker vol gedaan en dan geef ik ze zo'n 320 ml per etmaal. Dan zijn ze dus nog een groot deel van de dag buiten!

Ik ga toch verder zoeken want dit lijkt me toch wel veel water.

Misschien dat ik ze in de nacht eens uit elkaar kan houden om te kijken of er één significant meer drinkt dan de ander? Dan kan ik Jimmy gewoon op zijn vaste plek laten en Lotje bijvoorbeeld in de garage doen. Of zouden ze dan ook minder gaan drinken?
Door Anne in Zweden
#3367777
En anders eerst alleen met Lotje naar de da gaan voor onderzoek? Ik begrijp dat zij wat makkelijker is? Als dan blijkt dat Lotje niets mankeert, weet je dat het Jimmy moet zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3372535
Het is gelukt. Ik heb eerst de katten apart gehouden en kwam er toen achter dat het Jimmy was. Die had een blaasontsteking en is succesvol behandeld.

Nu zit ik met Lotje omhoog.
Ze eet niet, niks, helemaal niks, en heeft 40 koorts. We wachten nu op de bloed uitslagen en ondertussen heeft ze een injectie gehad (man weet niet wat) en heeft ze metacam meegekregen. Ze moet gaan eten zegt de da, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik heb geprobeerd:
Kvv konijn (is ze normaal dól op)
Kuiken, vers
Sardien in kleine stukjes
Felix blikvoer met saus (yuk)
Paté
Ei (geklopt, rauw, normaal vreet ze dan mijn vingers liefst ook op)

Warm, koud... Ze eet niet.

Iemand nog suggesties?

Edit: haar urine was goed trouwens.
#3372581
Ohhh bah, zo naar als je niet weet wat er aan de hand is. Konden ze maar praten.
Hier werkt tonijn uit blik (op water) echt super als ze echt niks willen.
Duim dat het snel beter gaat!!!
Beterschap!

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3372582
Beterschap met Lotje!
Ik kan geen andere dingen verzinnen dan je zelf ook al hebt gedaan. Behalve dwangvoederen (kan ook met kvv, bij voorkeur kitten-kvv. Hele kleine balletjes van draaien en in de bek proppen. Risico is dat die kvv daarna nooit meer gewoon gegeten zal worden).
In het geval van zieke katten zijn alle soorten voer toegestaan. Ook dingen die je normaal principieel niet zou voeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door