Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3365060
Vandaag was ik met Max bij de da voor een bloedje, omdat zijn Cimalgex (tegen artrosepijn) op is en de da na een jaar gebruik wilde controleren hoe het bloed ervoor stond. Nou, goed dat we dat hebben laten doen: Max' leverwaarden zijn torenhoog, het ALT kon niet eens gemeten worden. AST moet tussen 0-50 liggen, is echter 648 U/L, ALKP moet tussen 23-212 liggen maar bedraagt 1545 U/L.

Waarschijnlijk is de Cimalgex de oorzaak, dus de da heeft aangeraden daarmee te stoppen. Hopelijk kan ik met CBD de artrosepijn wat in bedwang houden, maar ook qua dieet moeten er aanpassingen komen. Ik heb het leverdieet al gevonden in de bieb, maar heb een paar vraagjes:

1. De havermout, die moet neem ik aan gekookt worden? In water of in melk? Of kan het ook rauw geweekt in yoghurt of andere niet-vette zuivel? En is de 25% havermout in het dieet droog of gekookt/geweekt gemeten?

2. Qua vleesbot: kalkoen mag, maar ik heb alleen nekken, is dat ook goed? Max' nierwaarden waren prima, dus geen fosfor-issues hier.

3. Qua groente: moet hier nog gelet worden op koolhydraatrijke of-arme soorten?

4. Kan ik gewoon blijven doorgaan met de golden paste?

5. Hoeveel eieren mag hij maximaal per week?

6. Ik smokkel sommige dingen bij Max naar binnen mbv leverpastei, omdat hij het anders niet lust (Flexijoint, golden paste, mariadistel). Dan liever geen rauwe lever meer bijvoeren, alleen een klein beetje nier en hart?

7. Wordt konijn tot de rode of de witte vleessoorten gerekend?

Oké, dat waren iets meer dan een 'paar' vraagjes. :biggrin2: Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 28 jul 2019, 10:36, 5 keer totaal gewijzigd.
Door tt-tjes
#3365067
De havermout kook je in water. En het percentage is de gekookte versie. Bot weet ik eigenlijk niet echt. Ik gaf gemalen eierschil voor de calcium.
Ik heb ooit gelezen dat golden paste niet goed is bij leverproblemen en cbd ook niet. Maar dat zal Lizzy beter weten dan ik.
Kijk voor de groenten ff in de bibliotheek bij het leverdieet.
Witte vis, kalkoen, kip mag. Konijn met mate dacht ik. Het is voor mij al weer een poosje geleden. Chendo kreeg toen het leverdieet.
Door Ayra
#3365069
Anne in Zweden schreef:4. Kan ik gewoon blijven doorgaan met de golden paste?
Hi, ik heb niet echt antwoord op je vragen, maar ik vroeg me wel af of je de golden paste op voorschrift inzet, of op eigen initiatief?

Onlangs heb ik een interessante lezing bijgewoond van Veerle Dejonckheere: 'Curcumin, friend or foe'

Daarin gaf ze aan dat supplementen met kurkuma, zoals golden paste zo populair zijn dan mensen vaak niet weten, of vergeten, dat het niet in alle gevallen en voor iedereen goed is en dat je er goed mee moet oppassen.

Wat jij zegt over de leverproblemen, vooral aangezien jouw hond ook pijnmedicatie gebruikt, is misschien wel iets om bij stil te staan... kurkuma hoeft dan niet perse goed te zijn. Maar in detail weet ik niet precies hoe en wat, maar ik zou het in ieder geval in overleg met een homeopaat oid doen dan in dit geval.
Gebruikersavatar
Door pike
#3365073
Konijn valt onder rood vlees. Alle zoogdier valt onder rood. Alle gevogelte onder wit. Op die vraag vond ik indertijd na lang zoeken een duidelijk antwoord op een engelse site. Helaas heb ik geen link.

Groente: voor de lever is o.a. witlof en andijvie goede groente. Heb ik van Charmed van hier op bp.

Voor de artrose, misschien is E-biosynov wat? Bevat ook kurkuma. In Zweden is dat verkrijgbaar (komt daar vandaan?), is zelfs een heel stuk goedkoper dan in Nederland zag ik onlangs. Zelf heb ik met dit spul heel goede ervaringen. Maar ik zou het niet combineren met golden paste, want dat wordt misschien wel teveel curcuma.

Ik denk niet dat cbd en curcuma kwaad kunnen. Mijn Armagnac loopt al jaren met torenhoge leverwaardes en krijgt ook beide. Het heeft zijn situatie niet verslechterd. Ondanks of dankzij is iets waar je natuurlijk nooit achterkomt. Maar ik denk dat hij dankzij deze toevoegingen nog steeds in de rondte huppelt.

De havermout zou ik in water koken en dan gekookt gewicht nemen.

Botten. Ik heb indertijd geen bot gevoerd bij het leverdieet. Alleen koolhydraat, wit vlees of vis, huttenkase, groenten. Overigens was ik er na drie maanden streng dieet geen moer mee opgeschoten. En Armagnac had honger. Ernstig honger. Dus na die drie maanden en de wetenschap dat er helemaal niets veranderd was heb ik hem teruggezet op een barfdieet. Met vooral gevogelte maar ook wat rood vlees omdat ik bang was dat het anders te eenzijdig werd. Een jaar later waren zijn waardes nog steeds veels te hoog, maar wel lager.
Als de hoge leverwaardes van Max veroorzaakt worden door de Cimalgex, moeten die dan niet weer automatisch dalen als je daarmee stopt? Want dan zou ik niet al te streng zijn met het dieet, want echt ze krijgen razende honger. Armagnac kreeg 2x zo veel gewicht aan eten dan normaal en nog steeds had hij honger en viel af (11,5 kg en 800 gram aan eten en op een gegeven moment woog hij nog maar 10 :-X ). Maar havermout bevat ook Calcium (70 mg per 100 gram) en ik weet niet of het dan misschien niet te veel wordt als je toch ook nog bot bijvoert :-\ ook al geeft dit waarschijnlijk wel een voller gevoel en minder hongergevoel.

Eieren: Armagnac kreeg alleen gekookt ei en daarvan alleen het eiwit.

Supplementen gaan hier door het eten (de biosynov, de cbd, de mariadistel). Zou hij de havermout e.a. niet lusten als je daar mariadistel en zo doormengt? Armangnac eet alles mee op (hij krijgt tegenwoordig kvv omdat hij moeite heeft met botjes verteren en daar prak ik alles door; hij eet het dan allemaal zonder probleem op, los aangeboden blieft hij echt niets). Maar als hij dat laat staan nou dan maar met wat leverpastei. Zoveel zal dat nou ook niet wezen toch?

Sterkte ermee!
Door yazzie
#3365075
Ik kookte de havermout inderdaad kort in water. En 25% in ongekookte vorm. Maar ik gaf later ook rijst en aardappels. En uiteindelijk helaas een deel ook br*k.

Ik gaf als bot kipkarkas en parelhoenkarkas en ja in een later stadium ook kwartelkarkas en konijnkarkas. Als spiervlees kip, kalkoen en witvis. Groentenmix bleef ik rauw geven; ik gaf geen koolsoorten meer en bittere groente als andijvie en witlof. Weinig orgaanvlees (uit mijn hoofd maar 5% alleen hart van kip of kalkoen) en als zuivel hüttenkäse,magere kwark en ei. Mijn hond woog normaal gesproken 43-44 kilo en kreeg op een gegeven moment elke dag een ei, dus maximaal 7 per week (vanwege spierafbraak). Visoliecapsule bleef ik ook geven.

Curcuma pasta durf ik niet te zeggen. Ik gaf mariadistel van Solgar erbij.

Konijn is volgens mij rood vlees maar gaf ik op een gegeven moment weer wel. Ik begon met alleen kip, parelhoen, kalkoen en witvis. Als het redelijk onder controle was (lees bloedwaardes waren weer goed) gaf ik kwartel en konijn erbij.

Mijn hond kreeg prednison en daarnaast heel soms metoclopramide. Hij had chronische actieve hepatitis en heeft daar 4,5 jaar meegeleefd. Als de bloedwaardes teveel opliepen gaf ik hem weer prednison. Een paardenmiddel maar hij knapte daar echt van op. Het leverdieet werkte helaas bij mijn hond niet; ook het dieet van Utrecht niet. Hij bleef afvallen daarop en woog nog maar 36 kg... :'( Ik kon niet anders meer dan br*k geven. Hij kreeg ruim 2 kg van het leverdieet maar was niet voldoende Verder moet je inderdaad echt heel goed uitkijken met medicatie maar ook narcosemiddelen. NSAID mocht mijn hond niet meer, maar nog veel meer niet. Spoedoperatie met Buprecare/Metronidazol/tramadol is hem fataal geworden... Op dat moment was er geen andere keus. Met die wetenschap nu zou ik me daar in verdiepen en proberen op voor te bereiden mocht het nodig zijn.

Sterkte met jouw hond. Op zich heeft mijn hond die 4,5 jaar een goed leven gehad. Wel altijd veel geslapen.
Door Anne in Zweden
#3365078
Dank voor alle reacties, daar heb ik veel aan! Ik zit nu even met de vraag kurkuma of niet, want ik lees op internet vooral dat dat de lever juist ondersteunt. Wel maakt het verschil om welke leveraandoening het precies gaat, geloof ik, dus daar moet ik nog even naar zoeken. Cbd wil ik blijven geven ivm de pijnstilling, maar daar zal ik me ook nog even op inlezen. Op zich gaat het goed met Max, als zijn waarden vandaag niet waren gecontroleerd zou hij vanaf morgen weer Cimalgex hebben gekregen en hadden we van die hele lever niets gemerkt, denk ik. :-\ Maar goed, ik ga hem wat wittere diersoorten geven en hou in de gaten of hij erg afvalt.

Overigens wordt Max over 3 maanden 15, dus voor 4,5 jaar erbij teken ik! :D

Later meer, moet nu even de avondwandeling doen. Nogmaals bedankt!
Door Anne in Zweden
#3365083
pike schreef:Konijn valt onder rood vlees. Alle zoogdier valt onder rood. Alle gevogelte onder wit. Op die vraag vond ik indertijd na lang zoeken een duidelijk antwoord op een engelse site. Helaas heb ik geen link.

Groente: voor de lever is o.a. witlof en andijvie goede groente. Heb ik van Charmed van hier op bp.

Voor de artrose, misschien is E-biosynov wat? Bevat ook kurkuma. In Zweden is dat verkrijgbaar (komt daar vandaan?), is zelfs een heel stuk goedkoper dan in Nederland zag ik onlangs. Zelf heb ik met dit spul heel goede ervaringen. Maar ik zou het niet combineren met golden paste, want dat wordt misschien wel teveel curcuma.

Ik denk niet dat cbd en curcuma kwaad kunnen. Mijn Armagnac loopt al jaren met torenhoge leverwaardes en krijgt ook beide. Het heeft zijn situatie niet verslechterd. Ondanks of dankzij is iets waar je natuurlijk nooit achterkomt. Maar ik denk dat hij dankzij deze toevoegingen nog steeds in de rondte huppelt.

De havermout zou ik in water koken en dan gekookt gewicht nemen.

Botten. Ik heb indertijd geen bot gevoerd bij het leverdieet. Alleen koolhydraat, wit vlees of vis, huttenkase, groenten. Overigens was ik er na drie maanden streng dieet geen moer mee opgeschoten. En Armagnac had honger. Ernstig honger. Dus na die drie maanden en de wetenschap dat er helemaal niets veranderd was heb ik hem teruggezet op een barfdieet. Met vooral gevogelte maar ook wat rood vlees omdat ik bang was dat het anders te eenzijdig werd. Een jaar later waren zijn waardes nog steeds veels te hoog, maar wel lager.
Als de hoge leverwaardes van Max veroorzaakt worden door de Cimalgex, moeten die dan niet weer automatisch dalen als je daarmee stopt? Want dan zou ik niet al te streng zijn met het dieet, want echt ze krijgen razende honger. Armagnac kreeg 2x zo veel gewicht aan eten dan normaal en nog steeds had hij honger en viel af (11,5 kg en 800 gram aan eten en op een gegeven moment woog hij nog maar 10 :-X ). Maar havermout bevat ook Calcium (70 mg per 100 gram) en ik weet niet of het dan misschien niet te veel wordt als je toch ook nog bot bijvoert :-\ ook al geeft dit waarschijnlijk wel een voller gevoel en minder hongergevoel.

Eieren: Armagnac kreeg alleen gekookt ei en daarvan alleen het eiwit.

Supplementen gaan hier door het eten (de biosynov, de cbd, de mariadistel). Zou hij de havermout e.a. niet lusten als je daar mariadistel en zo doormengt? Armangnac eet alles mee op (hij krijgt tegenwoordig kvv omdat hij moeite heeft met botjes verteren en daar prak ik alles door; hij eet het dan allemaal zonder probleem op, los aangeboden blieft hij echt niets). Maar als hij dat laat staan nou dan maar met wat leverpastei. Zoveel zal dat nou ook niet wezen toch?

Sterkte ermee!
Heb je een link van die biosynov? Ik vind er in Zweden nl verschillende en wil kijken welke die van jou is.

De golden paste, mariadistel en Flexijoint meng ik al door yoghurt en wat slagroom en wat blikvoer voor katten, omdat hij het anders niet eet. Hij is nl aardig kieskeurig geworden de laatste tijd... Gelukkig vindt hij juist de witte diersoorten wel lekker, dus dat glijdt er wel in. Hoe dat met de havermout wordt, weet ik nog niet. Mag daar een beetje zout doorheen voor de smaak, of is dat te veel vanuit mezelf gedacht? Ik ontbijt vaak met havermoutse pap (havervlokkn gekookt in kokoswater en wat kokosmelk), en als ik het zout vergeet, vind ik het echt bleh. :biggrin2:
Door Lizzy
#3365088
Ayra schreef:Hi, ik heb niet echt antwoord op je vragen, maar ik vroeg me wel af of je de golden paste op voorschrift inzet, of op eigen initiatief?

Onlangs heb ik een interessante lezing bijgewoond van Veerle Dejonckheere: 'Curcumin, friend or foe'

Daarin gaf ze aan dat supplementen met kurkuma, zoals golden paste zo populair zijn dan mensen vaak niet weten, of vergeten, dat het niet in alle gevallen en voor iedereen goed is en dat je er goed mee moet oppassen.

Wat jij zegt over de leverproblemen, vooral aangezien jouw hond ook pijnmedicatie gebruikt, is misschien wel iets om bij stil te staan... kurkuma hoeft dan niet perse goed te zijn. Maar in detail weet ik niet precies hoe en wat, maar ik zou het in ieder geval in overleg met een homeopaat oid doen dan in dit geval.
Even goegelen op Veerle levert het volgende op (dit is wat ze zegt):

Does curcumin have side effects?
Curcumin has an excellent safety profile but it can have side effects and interact with other medications so you should always mention to your vet that you are adding it to your pet’s diet, for example curcumin could slow down the elimination of certain drugs like cyclosporine and NSAIDs.

Some studies showed that excessive dosing of curcumin caused cancerous changes in rats and mice. Therefore excessive dosing is not advisable – too much of a good thing can be bad.

Are there specific concurrent health conditions where you wouldn’t suggest using curcumin?
I have seen over the last few years several dogs who could not tolerate even low doses of turmeric, for example those with a sensitive stomach or has pancreas/liver issues. It is advisable to start at a low dose and gradually increase it. Do not forget by giving loads of golden paste you again add oil to your dog’s diet so if there are pancreas or liver issues you might not want to add more fat.

Curcumin causes gallbladder contraction so if your dog has actual gallbladder stones or issues you should give golden paste a miss. One owner complained about stomach pain after she started taking golden paste herself, so I promptly advised her to stop since she had a history of gallbladder stones and asked her to see her GP as soon as possible!!!

If you have a diabetic dog, you might find that insulin dose needs adapting and even lowering so discuss this with your vet before starting with curcumin or golden paste supplements.

I always recommend stopping all herbal supplements before planned surgeries. Curcumin can have an anticoagulant effect (prevents the blood from clotting correctly) and make any operation a bit more complicated than needed for the vet.

If your dog makes oxalate bladder stones, you should also give golden paste a miss.

=======

Eigenlijk best raar wat ze hier allemaal zegt. Wat curcumin is niet het zelfde als kurkuma. Curcumin is slechts een onderdeeltje, een stofje van kurkuma. Het actieve stofje van kurkuma. En het is echt af te raden (uberhaupt) om curcumin te geven. Kurkuma/turmeric, dat is wat je nodig hebt. En daar maak je golden paste van. Niet van curcumin.

Maar goed, als je een hond hebt met lever problemen dan kan het vet een probleem zijn inderdaad, dus ik vind je waarschuwing dan ook terecht. Nu ben ik zelf van mening dat het vet niet zo'n probleem is, maar wel in combinatie met de koolhydraten uit havermout (of andere koolhydraatrijke bronnen). Dat is in beide gevallen (lever problemen en pancreas problemen) wel een dingetje. Op zich is het vet niet eens echt het probleem (zeggen ze) maar wel in combinatie met koolhydraat. Nou valt op zich de hoeveelheid vet in Golden Paste nog wel mee. Zeker als je kijkt naar wat je dagelijks geeft. Maar, het zou problemen kunnen geven. En zonder vetten is kurkuma slecht opneembaar, dus eigenlijk zinloos. Anne in Zweden, ik denk dat je dit zelf het beste aan kunt kijken!
Door Lizzy
#3365090
Anne in Zweden schreef:Vandaag was ik met Max bij de da voor een bloedje, omdat zijn Cimalgex (tegen artrosepijn) op is en de da na een jaar gebruik wilde controleren hoe het bloed ervoor stond. Nou, goed dat we dat hebben laten doen: Max' leverwaarden zijn torenhoog, het ALT kon niet eens gemeten worden. AST moet tussen 0-50 liggen, is echter 648 U/L, ALKP moet tussen 23-212 liggen maar bedraagt 1545 U/L.

Waarschijnlijk is de Cimalgex de oorzaak, dus de da heeft aangeraden daarmee te stoppen. Hopelijk kan ik met CBD de artrosepijn wat in bedwang houden, maar ook qua dieet moeten er aanpassingen komen. Ik heb het leverdieet al gevonden in de bieb, maar heb een paar vraagjes:

1. De havermout, die moet neem ik aan gekookt worden? In water of in melk? Of kan het ook rauw geweekt in yoghurt of andere niet-vette zuivel? En is de 25% havermout in het dieet droog of gekookt/geweekt gemeten?

2. Qua vleesbot: kalkoen mag, maar ik heb alleen nekken, is dat ook goed? Max' nierwaarden waren prima, dus geen fosfor-issues hier.

3. Qua groente: moet hier nog gelet worden op koolhydraatrijke of-arme soorten?

4. Kan ik gewoon blijven doorgaan met de golden paste?

5. Hoeveel eieren mag hij maximaal per week?

6. Ik smokkel sommige dingen bij Max naar binnen mbv leverpastei, omdat hij het anders niet lust (Flexijoint, golden paste, mariadistel). Dan liever geen rauwe lever meer bijvoeren, alleen een klein beetje nier en hart?

7. Wordt konijn tot de rode of de witte vleessoorten gerekend?

Oké, dat waren iets meer dan een 'paar' vraagjes. :biggrin2: Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Heel eerlijk? Als het mijn hond was dan stopte ik in eerste instantie met de pijnstilling en als dat inderdaad de veroorzaker is, dan dalen de waardes vanzelf weer, met of zonder leverdieet. Ik bleef hem dus gewoon voeren wat ik altijd deed. OK, klein beetje aangepast: ik gaf wel mariadistel en ik gaf geen rood vlees meer. Maar havermout liet ik achterwegen. Als na een tijdje blijkt dat zijn leverwaardes zonder pijnstiller nog steeds niet goed zijn, zou dat voor mij het moment zijn om serieus een leverdieet te gaan geven. Mijn persoonlijke mening.

Ik zou zelf dus wel kurkuma blijven geven. Golden Paste. Maar dan wel met de minimale hoeveelheid vet en in de vorm van bio extra vierge kokosolie. Kurkuma ondersteunt de lever ook. Maar bij serieuze pancreas of lever of galproblemen kom je vooral in de problemen door het vet dat erbij moet, niet zo zeer de kurkuma zelf. Maar je moet iets doen tegen de pijn dus geeft CBD en Golden Paste in mijn ogen je een goede kans dat je het zonder pijnstilling aan kan (met Flexijoint erbij).

Ik zou zo'n grote hond rustig 4 eieren durven geven maar ik kookte 2 van de 4 eieren licht. Dat geeft hem ook meer bite.

Konijn is rood vlees inderdaad. En ik durfde ook gerust nog leverpastei te geven en ik zou zelf ook nog hele kleine beetjes rauwe lever durven blijven geven. Eerst maar eens afwachten wat de leverwaardes zonder pijnstilling gaan doen. In de Chinese geneeskunde wordt juist gezegd dat je mensen en dieren met leverproblemen juist wat lever moet geven. En bij nierproblemen wat nier. Die lever/nier/hart energie zou juist goed zijn. Of dat onzin is weet ik niet maar ik denk dat een friemeltje lever geen kwaad kan.
Gebruikersavatar
Door pike
#3365101
Anne in Zweden schreef:Heb je een link van die biosynov? Ik vind er in Zweden nl verschillende en wil kijken welke die van jou is.
Ik koop het altijd bij de Dursydog (Paardendrogist).
https://www.dursydog.nl/product/e-biosynov/202230/

Het etiket is wel vernieuwd, het ziet er nu zo uit (wel zelfde fabrikant). In het Zweeds:
http://www.eclipsebiofarmab.se/produkt/ ... v-complex/
Als je liever Engels leest dan bovenin even op de vlag klikken.

En hier:
https://www.stromsbergsgard.se/en/hund/ ... -tabletter
kosten ze dus minder dan de helft als in Nederland!

Overigens sluit ik me wel bij Lizzy aan. Ik zou in dit stadium ook niet al te drastisch een leverdieet inzetten. Misschien wel het rood vlees (tijdelijk) grotendeels vervangen door gevogelte, en groentes wat aanpassen. Ik zou ook curcuma, cbd en mariadistel blijven geven.
Overigens, Armagnac is inmiddels 13,5 en nog steeds symptoomloos. Bij hem is (in goed overleg met de specialist) gekozen om niets te doen. Als ik niet ooit voor een routine-controle bloed had laten prikken had ik het nooit geweten.
Door Anne in Zweden
#3365106
pike schreef:Ik koop het altijd bij de Dursydog (Paardendrogist).
https://www.dursydog.nl/product/e-biosynov/202230/

Het etiket is wel vernieuwd, het ziet er nu zo uit (wel zelfde fabrikant). In het Zweeds:
http://www.eclipsebiofarmab.se/produkt/ ... v-complex/
Als je liever Engels leest dan bovenin even op de vlag klikken.

En hier:
https://www.stromsbergsgard.se/en/hund/ ... -tabletter
kosten ze dus minder dan de helft als in Nederland!

Overigens sluit ik me wel bij Lizzy aan. Ik zou in dit stadium ook niet al te drastisch een leverdieet inzetten. Misschien wel het rood vlees (tijdelijk) grotendeels vervangen door gevogelte, en groentes wat aanpassen. Ik zou ook curcuma, cbd en mariadistel blijven geven.
Overigens, Armagnac is inmiddels 13,5 en nog steeds symptoomloos. Bij hem is (in goed overleg met de specialist) gekozen om niets te doen. Als ik niet ooit voor een routine-controle bloed had laten prikken had ik het nooit geweten.
Ha, super, dank je! Ik zal dat eens bestellen, in de hoop dat Max dardoor ondersteund wordt bij het lopen. Het gekkke is, buiten tijdens de wandeling gaat ie als een speer (voor een hond van zijn leeftijd althans), hij is vooral binnen in huis heel krukkig. Maar hij komt altijd vrijwillig mee wandelen en loopt ook meestal voorop. Ook draait hij zich in zijn mand vaak op zijn rug om wijdbeens verder te slapen; het lijktme dat hij dat niet zou doen als hij te veel pijn had?

Pike, als je wilt meebestellen hier in Zweden, dan geef maar een gil. Versturen uit Zweden is duur, maar manlief werkt tegenwoordig weer regelmatig in Duitsland en kan het daarvandaan naar NL sturen.
Door Anne in Zweden
#3365109
Lizzy schreef:Heel eerlijk? Als het mijn hond was dan stopte ik in eerste instantie met de pijnstilling en als dat inderdaad de veroorzaker is, dan dalen de waardes vanzelf weer, met of zonder leverdieet. Ik bleef hem dus gewoon voeren wat ik altijd deed. OK, klein beetje aangepast: ik gaf wel mariadistel en ik gaf geen rood vlees meer. Maar havermout liet ik achterwegen. Als na een tijdje blijkt dat zijn leverwaardes zonder pijnstiller nog steeds niet goed zijn, zou dat voor mij het moment zijn om serieus een leverdieet te gaan geven. Mijn persoonlijke mening.

Ik zou zelf dus wel kurkuma blijven geven. Golden Paste. Maar dan wel met de minimale hoeveelheid vet en in de vorm van bio extra vierge kokosolie. Kurkuma ondersteunt de lever ook. Maar bij serieuze pancreas of lever of galproblemen kom je vooral in de problemen door het vet dat erbij moet, niet zo zeer de kurkuma zelf. Maar je moet iets doen tegen de pijn dus geeft CBD en Golden Paste in mijn ogen je een goede kans dat je het zonder pijnstilling aan kan (met Flexijoint erbij).

Ik zou zo'n grote hond rustig 4 eieren durven geven maar ik kookte 2 van de 4 eieren licht. Dat geeft hem ook meer bite.

Konijn is rood vlees inderdaad. En ik durfde ook gerust nog leverpastei te geven en ik zou zelf ook nog hele kleine beetjes rauwe lever durven blijven geven. Eerst maar eens afwachten wat de leverwaardes zonder pijnstilling gaan doen. In de Chinese geneeskunde wordt juist gezegd dat je mensen en dieren met leverproblemen juist wat lever moet geven. En bij nierproblemen wat nier. Die lever/nier/hart energie zou juist goed zijn. Of dat onzin is weet ik niet maar ik denk dat een friemeltje lever geen kwaad kan.
Dank voor je input! Ik ga het inderdaad eerst maar eens op deze manier doen. Gelukig heb ik veel biokipkarkas en parelhoenkarkas op voorraad, met een keer in de week een kalkoennek erbij is dat nog best een leuk dieet. Kippenspier en witvis ga ik zo halen in de stad, hopelijk hebben ze daar ook kalkoenspier ergens.

Ander vraagje: ik wil de golden paste wel blijven geven, maar Max krijgt momenteel ook Zentonil Advanced 400 ter ondersteuning van de lever. Is geen NSAID, maar denk je dat de combinatie met golden paste schadelijk kan zijn? Anders stop ik helemaal met de golden paste en geef ik Max de Zentonil in combinatie met de Biosynov van Pike. Ik vraag het hier maar even, omdat mijn Zweedse da ook maar een mens is. :biggrin2: Die zegt waarschijnlijk sowieso dat ik beter al het andere kan weglaten en alleen Zentonil en een leverdieet van RC moet geven.

En wat vinden jullie van de Chinese kruiden? Max krijgt Frontmotion, Backmotion en Geria van de Huisdierendokter. Als ik daar nou eens een tijdje mee stop en het eens probeer met Biosynov (waar dus kurkuma in zit), Zentonil, mariadistel, Flexijoint en een aangepast dieet? Of is dat te veel verandering in een keer? Ik kan ook een van de Motions weglaten, dus of de Frontmotion, of de Backmotion.

En ik heb besloten de Cimalgex die ik had besteld wel op te halen bij de apotheek. Mocht het nou helemaal niet gaan zonder pijnstillers, kan ik hem altijd nog Cimalgex zonder de golden paste geven. Max heeft dat altijd in combinatie gehad, maar dat was achteraf dus niet zo'n goed idee. Maar ik wil niet dat hij pijn lijdt, het is op deze leeftijd echt een kwestie van kwaliteit van leven ipv kwantiteit.

Vragen, vragen... Ik ga nu eerst maar even naar de stad, voordat het weer donker is.

Dank wederom!
Door Anne in Zweden
#3365111
Lizzy schreef:Even goegelen op Veerle levert het volgende op (dit is wat ze zegt):

Does curcumin have side effects?
Curcumin has an excellent safety profile but it can have side effects and interact with other medications so you should always mention to your vet that you are adding it to your pet’s diet, for example curcumin could slow down the elimination of certain drugs like cyclosporine and NSAIDs.

Some studies showed that excessive dosing of curcumin caused cancerous changes in rats and mice. Therefore excessive dosing is not advisable – too much of a good thing can be bad.

Are there specific concurrent health conditions where you wouldn’t suggest using curcumin?
I have seen over the last few years several dogs who could not tolerate even low doses of turmeric, for example those with a sensitive stomach or has pancreas/liver issues. It is advisable to start at a low dose and gradually increase it. Do not forget by giving loads of golden paste you again add oil to your dog’s diet so if there are pancreas or liver issues you might not want to add more fat.

Curcumin causes gallbladder contraction so if your dog has actual gallbladder stones or issues you should give golden paste a miss. One owner complained about stomach pain after she started taking golden paste herself, so I promptly advised her to stop since she had a history of gallbladder stones and asked her to see her GP as soon as possible!!!

If you have a diabetic dog, you might find that insulin dose needs adapting and even lowering so discuss this with your vet before starting with curcumin or golden paste supplements.

I always recommend stopping all herbal supplements before planned surgeries. Curcumin can have an anticoagulant effect (prevents the blood from clotting correctly) and make any operation a bit more complicated than needed for the vet.

If your dog makes oxalate bladder stones, you should also give golden paste a miss.

=======

Eigenlijk best raar wat ze hier allemaal zegt. Wat curcumin is niet het zelfde als kurkuma. Curcumin is slechts een onderdeeltje, een stofje van kurkuma. Het actieve stofje van kurkuma. En het is echt af te raden (uberhaupt) om curcumin te geven. Kurkuma/turmeric, dat is wat je nodig hebt. En daar maak je golden paste van. Niet van curcumin.

Maar goed, als je een hond hebt met lever problemen dan kan het vet een probleem zijn inderdaad, dus ik vind je waarschuwing dan ook terecht. Nu ben ik zelf van mening dat het vet niet zo'n probleem is, maar wel in combinatie met de koolhydraten uit havermout (of andere koolhydraatrijke bronnen). Dat is in beide gevallen (lever problemen en pancreas problemen) wel een dingetje. Op zich is het vet niet eens echt het probleem (zeggen ze) maar wel in combinatie met koolhydraat. Nou valt op zich de hoeveelheid vet in Golden Paste nog wel mee. Zeker als je kijkt naar wat je dagelijks geeft. Maar, het zou problemen kunnen geven. En zonder vetten is kurkuma slecht opneembaar, dus eigenlijk zinloos. Anne in Zweden, ik denk dat je dit zelf het beste aan kunt kijken!
Dank voor het opzoeken, ik was er nog niet aan toe gekomen dat te doen. Maar het is waardevol om te lezen, want ik geef onze bija 10-jarige boxer Laika ook altijd een beetje golden paste, maar die moet volgende week onder het mes vanwege een loszittende tand, epuliden en tandsteen. Beter dus om even te stoppen met de paste.
Gebruikersavatar
Door kira
#3365168
Foppe heeft zijn lever niet al te best en enige tijd terug was zijn lever zo min dat ik tijdelijk met de cbd moest stoppen. Pijnlijk voor hem. Maar cbd en lever is dus ook niet altijd een goede combi. Als de da denkt pijnstiller is de oorzaak dan zou je verbetering moeten zien en zou ik niet snel iets aanpassen.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3365170
Even n terzijde vraagje. Veerle geeft aan dat n combi van NSAID met kurkuma niet aan te raden is. Humane studies geven aan dat de combi wel goed is, kurkuma zou de darmen bescherming bieden tegen de NSAID.

Mijn reutje staat al meer dan 2 jaar op n maximale dosis carporal ivm zeer veel artrose in de ellebogen. Daarbij krijgt hij o.a. elke dag 2 volle theelepels golden paste. Zouden jullie hiermee doorgaan of niet? Of misschien wat minder golden paste?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door