Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Evelien
#3364833
Onlangs is mijn (gecastreerde) kater voor de tweede keer in zijn leven behandeld voor struviet.
Hij is ongeveer 5 jaar oud, dus 2x valt op zich nog mee denk ik, maar het is wel een kwetsbaarheid voor hem.
De eerste keer dat hij hier last van had zat hij nog op (graanvrije) brokken, tegenwoordig krijgt hij lotgering vleesmix voor katten (is mij al een keer door iemand gezegd dat Lotgering helemaal niet zo goed is kwalitatief, maar daar weet ik het fijne niet van). Dus ik was eigenlijk ook wel een beetje beteuterd dat ondanks het rauw vlees dieet hij toch struviet kreeg.

Afgelopen maand heeft hij een zak speciaalvoer c/d van Hills gehad, maar we zijn hier geen fan van. Graan weer als eerste ingrediënt op de lijst, en het is gewoon onmiskenbaar dat hij véél meer stinkt op de bak. Ook gelezen dat ze zulke brokken sowieso niet te lang mogen krijgen omdat ze anders mogelijk de andere kant van het spectrum uitschieten en dan oxalaat kunnen krijgen?
Bij de laatste urine controle was alles weer mooi in orde volgens de d.a., dus die brokken hebben wel geholpen.
Ondertussen heb ik Eurologist aangeschaft en krijgt hij dagelijks een preventieve/ondersteunende dosis. Hij lijkt ook gelijk energieker, maar dat kan toeval zijn (hij krijgt het pas een paar dagen). En ik heb PH stripes gekocht zodat ik zelf af en toe kan checken hoe het met de zuurgraad van zijn urine zit.

Nu is eigenlijk vooral mijn vraag wat een goede voeding zou zijn om op over te stappen qua rauw vlees. Iemand die ervaring heeft met welke merken bieden vleesmixen aan die goed zijn voor een kat in zo'n situatie? Ik geef het liefst KVV, met af en toe een prooidier ter afwisseling,
Ik heb hier in het forum al gelezen dat rund niet zo goed zou zijn, dus dat ik beter kan zoeken naar mixen met hoofdzakelijk gevogelte, klopt dit?
Gebruikersavatar
Door sam28
#3364834
Ik kan je alleen vertellen wat voor poes Lea heeft gewerkt. Zij heeft in het verleden veel blaasontstekingen en struviet gehad en kreeg een zak van Prins, ze wilde pertinent geen natvoer.

Toen we een kitten kregen die direct op KVV gezet en Lea is toen uit jaloezie het vlees van de kitten gaan eten. Na een aantal maanden haar helemaal overgezet op KVV en de brokken de deur uit gedaan.
Ze krijgt KVV met een enorme sloot water erover. Het bakje is 400ml en ze krijgt 80gr KVV.
Sinds dat ik dat zo doe heeft ze nooit meer last gehad. (ff afkloppen) Nu 6 jaar.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3364884
Wij doen dat ook met onze Otje. Bij elke maaltijd een sloot water er overheen (wel geen 400 ml, dat vind ik wel erg veel voor een kat van nog geen 4 kilo). Gevolg is dat ze veel meer plast en dus beter doorspoelt.

Wij hebben met onze Otje geen succes in het rauw vlees gevonden. In die zin, bij sommige katten is rauw vlees gaan voeren voldoende om een goede zuurgraad en voldoende vocht voor doorspoeling te krijgen en blijven ze vrij van struviet. Bij Otje komt het elke 6-12 maanden wel een keer terug. Sinds we cranberry geven voor het verzuren gaat het beter, afkloppen, maar de laatste keer is alweer een flinke tijd geleden.
Inmiddels krijgt ze alleen nog royal canin troep brokjes te eten. Ze is bijna 14 en werd enorm kieskeurig met kvv. En ik heb geen andere dieren meer om overgebleven kvv aan te voeren.

Maar jou kat is jong, dus alle reden om wel met vers naar de juiste balans te zoeken. Eurologist hebben wij nooit gebruikt, dus heb ik geen ervaring mee. De cranberry die wij geven is gewoon van de kruidvat oid, per dag een halve pil die we fijnstampen en door haar natvoer doen. Eet ze prima op. Het beste kun je stripjes die de zuurgraad van de urine meten kopen en in de ochtendurine kijken welke ph de urine heeft. Want het moet inderdaad ook weer niet te zuur worden.
#3364886
Eurologist heeft een vergelijkbare werking als cranberry (zit er wss ook in) , maar doet nog iets extra als ik het goed heb.
Alleszinds, is het iets goeds om te geven.

In jouw geval zou ik dit blijven doen. Eurologist geven en met de pH strips regelmatig controleren. Probeer steeds hetzelfde tijdstip op de dag te controleren, ideaal 's ochtends.
En dan een kvv zonder groenten en koolhydraten voeren. Zo simpel is het. Dus echt enkel vlees.
Voer ook minstens het grootste deel kattenkvv. Lotgering is idd geen ideaal merk. Ik weet niet wat je budget is en wat je in je buurt kan verkrijgen. Kwaliteit ga je natuurlijk ook wel een beetje moeten betalen.

Als je zou merken dat zijn urine toch te basisch blijft zal je nog wat meer moeten verzuren. Als hij te zuur zou worden (want dat kan idd ook en krijg je oxalaat en das nog lastiger) zal je de Eurologist misschien moeten verminderen. Maar probeer nu maar eerst zo en idd goed de pH opvolgen.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3364894
Evelien schreef:wat voor kvv krijgt ze?

Misschien is de clou wel dat ik er ook gewoon water bij moet gooien dan :g:
Ze krijgt Kivo KVV. En soms wat anders. Ze krijgen hier de honden variant met wat extra hart om het orgaanvlees wat aan te vullen en 3xpw een kippennek om op te kauwen.
#3364920
Hart bij een hondenvariant gooien maakt het geen kattenvariant he! Dat is een heel hardnekkig gerucht maar klopt echt niet.
Katten hebben vooral meer en beter spiervlees nodig en geen pens ( mag, maar dan een beetje als extra) en minder bot. Beetje meer hart en lever maar niet veel meer en in veel kvv zit dat nou net wel voldoende.
Teveel hart is trouwens ook schadelijk, zeker bij struviet gevoelige dieren omdat hart veel magnesium bevat. Magnesium is een bouwsteen van struviet en hoewel het beperken niet helpt om struviet te vermijden kan overdoseren wel de vorming van struviet vergemakkelijken.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3365038
Wil je trouwens perse op kvv blijven? Veel merken kvv bevatten een deeltje koolhydraten, rijst ofzo. Niet veel, maar wel een beetje. Voor een gevoelige kat kan dat net teveel zijn. In dat geval kan je beter op zoek naar een kvv zonder dergelijke koolhydraten of een diabetes-variant nemen.
Gebruikersavatar
Door Evelien
#3365430
Ik wil het liefste wel KVV blijven voeren ja, zal eens op zoek gaan naar verkrijgbare alternatieven. Sowieso probeer ik erop te letten dat ze geen eten krijgen met granen of rijst oid. Meer betalen ervoor is op zich geen probleem, wat ik lastiger vind is het beoordelen wanneer een KVV wel of niet goed is :???:
Barfen durf ik niet goed aan omdat daar voor mijn gevoel zo veel bij komt kijken om het goed te krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3365452
Barf is echt geen rocket science hoor. Ik neem aan dat je voor jezelf ook eten klaarmaakt. Nou, een carnivoor is een stuk minder bewerkelijk dan een omnivoor. En wij kunnen je uiteraard meehelpen met een menu. En blijkt nu dat het hele stukken zelf knagen een probleem is voor poeslief, kan je het door de vleesmolen halen. De basis blijft dan hetzelfde: een zelfsamengesteld menu.

Mocht je andere kvv op het oog hebben en daar even over willen sparren of vragen en advies, kan je dat hier natuurlijk ook kwijt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door