Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3364620
pearlsofpassion schreef:Sorry, maar bij 2kg per dag krijgt ie echt wel voldoende voedingsstoffen binnen hoor. Het is puur energie die hij nodig heeft. En of hij die bekomt door eiwitten af te breken of vet of koolhydraten, dat maakt voor de bouw van het lichaam geen verschil. Hij heeft erdoor geen eiwitten of vitaminen minder om zijn lijf in stand te houden. Als hij ze moet afbreken voor energie kan hij ze ook niet gebruiken als bouwsteen in het lichaam.

Als jullie echt zo hevig tegen koolhydraten bij honden zijn, zou ik ze bij zogende teven ook maar niet meer geven hoor. Want het is echt hetzelfde idee.
Zelfs als het maar een paar weken is. Het is niet de bedoeling iets slechts te geven hé.

En ik stel dit ook maar voor als kleine aanvulling in het menu. Naast de goede tips die eerder en later gegeven zijn.
Een beetje als extra.
Ik ben normaal ook niet voor koolhydraten bij honden en katten (bij mensen ook niet veel BTW) maar bij een constant energieverbruik, zie ik de balans net wat meer naar de voordelen dan de nadelen kantelen om een klein beetje te geven. Laten we wel wezen, dat wordt verbrand tijdens of vlak na het verteren ervan. Dat is de bedoeling. Vandaar met mate en geen snelle koolhydraten.
En we moeten het ook niet eens zijn, doet TS nog ermee wat hij wil. ;)
Ik ben niet tegen het geven van koolhydraten, maar ik vind het gewoon heel raar om een hond die juist een hogere behoefte heeft dan lege energie te gaan geven. Ik vind lege calorien gewoon niet logisch. Bij zogende teven is er een logische reden om het te geven en bij honden die een flinke fysieke inspanning leveren kan ik de logica ook inzien. Maar bij een hond die enkel meer nodig heeft om warm te blijven ontgaat die logica mij.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364627
Das toch hetzelfde?
Om warm te blijven of te lopen of om melk te produceren, meer energie is meer energie.
Ik vind het bij warmte genereren juist nog het logischte want dat is echt zuiver energie terwijl bij sport je ook extra eiwitten nodig hebt voor spieraanmaak en in melk ook een heleboel voedingswaarde meegegeven wordt die de moeder dus ook extra moet innemen.
Door Siberienne
#3364635
ja wat PoP zegt: Als je dan toch de kachel moet stoken, waarom dan niet met brandhout ;)
Het nadeel van bv vetten is dat het lichaam er eerst energie in moet steken om vetten te kunnen transporteren, opslaan en verbranden. Juist bij koolhydraten hoeft dat niet.
Door Lizzy
#3364641
Maar voor het gemak ga je dan toch voorbij aan alle nadelen van koolhydraten voor honden?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364647
Ook zo'n klein beetje?
Bij zo'n constant verbruik?
Dan worden ze toch meteen verbrand dus zijn de nadelen veel kleiner.
En waarom bij zogende teven dan wel? Of bij verder nadenken toch ook maar niet meer doen?

Want echt, ik snap het niet.
Door Lizzy
#3364655
pearlsofpassion schreef:Ook zo'n klein beetje?
Bij zo'n constant verbruik?
Dan worden ze toch meteen verbrand dus zijn de nadelen veel kleiner.
En waarom bij zogende teven dan wel? Of bij verder nadenken toch ook maar niet meer doen?

Want echt, ik snap het niet.
Een zogende teef zoogt haar pups 6 weken. En dan is het afgelopen. Overigens zijn er meer dan genoeg mensen die zelf samengesteld of KVV voeren en geen koolhydraten geven en guess what? Die moeders vallen ook niet dood neer. Ik heb juist spijt dat ik Biscuit havermout heb gegeven tijdens het zogen. Maar goed, dat is van een andere orde grootte. Een hond die continue een hoog verbruik heeft moet je dus continue lastig vallen met koolhydraat en dat is een ander verhaal dan 6 weken tijdens het zogen.

Een hond heeft geen koolhydraat nodig. Veel simpeler kan ik het niet maken. En 1 gram vet levert 9 kcal, 1 gram koolhydraten levert 4 kcal, 1 gram eiwit levert 4 kcal. Vet levert gewoon 2 maal zoveel kcal als koolhydraat. Dus ook al kost het wat meer om te verbranden, het levert twee maal zoveel. Dus ik zie niet in waarom je niet gewoon wat vetter zal gaan voeren (en/of meer eten geven). Ja tuurlijk kun je wat complexe koolhydraten voeren. Maar er zijn dus andere (in mijn ogen betere) oplossingen en te meer daar deze hond ook nog eens op KVV staat en dingen waarschijnlijk eenvoudig opgelost kunnen worden door gewoon (meer) ongemalen voer te geven.....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3364658
OK fijn.
Dat is dan consequent. :)
Dat snap ik.

Ik denk persoonlijk nog steeds dat het wel meevalt als je niet overdrijft, maar ik kan je standpunt ook volgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door