Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door hannabelgje
#3361910
Ik heb groentenmix gemaakt voor Zoë met rauwe kurkuma wortels erin. Nu lees ik overal dat dat giftig zou zijn. Mag ik het nog aan Zoë voeren of moet ik het weggooien?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3361928
You can feed the powder, which is most commonly available, or crushed or fresh root. Sprinkle it right on top of your pet’s food and mix or, if you home cook, you can add it to the recipe. Quality varies and if you are buying turmeric in a local supermarket, it may be grown using nasty pesticides and herbicides. This lowers the potency. If possible, try to get high quality, organic turmeric. Be sure to store it in a tightly sealed container, kept in a cool, dark and dry place.

Snelle vertaling Lizzy: Je kunt het poeder geven of verse wortel. Mix het met het hondenvoer. De kwaliteit van kurkuma varieert en als je het in de supermarkt koopt, kunnen er vervelende pesticiden op zitten en dat maakt het poeder minder krachtig. Koop een hoge kwaliteit biologische kurkuma, bewaar het in een luchtdicht bakje en bewaar het op een donkere koele plaats.
viewtopic.php?t=123564
Hier lees ik dat je ook de wortel kan geven
Door Lizzy
#3361968
Ik heb voor je op de Tumeric Group gekeken:

CAN I USE FRESH TURMERIC RHIZOME INSTEAD OF POWDER? Yes but you will need to use a lot more to get the same result (approximately 5 times volume) and it must be cooked in order to release the benefits you want from it - also use with oil and pepper to aid utilisation. (Cooking turmeric enhances digestibility - raw turmeric is not digestible in non-ruminant mammals.

Ik heb ook de vragen in de groep over rauwe kurkuma bekeken en nergens staat dat het giftig is. Dus wat ik ervan begrijp heeft je hond er niks aan, aan rauwe kurkuma wortel, maar is het ook niet giftig.

Heb je er veel doorheen gedaan?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361992
Los van of het giftig is of niet, lijkt me dat wel veel.
Heb je op dosering gelet?
Want kurkuma werkt wel bloedverdunnend, dus in die zin wel gevaarlijk om teveel te geven. Inwendige bloedingen en zo.
Ik hoop dat het idd niet werkzaam is ongekookt en dan ook die werking niet heeft. Maar als ik jou was maakte ik extra groentemix zonder zodat je deze mix kan verdunnen. Gewoon om zeker te zijn.
Door Lizzy
#3362000
pearlsofpassion schreef:Los van of het giftig is of niet, lijkt me dat wel veel.
Heb je op dosering gelet?
Want kurkuma werkt wel bloedverdunnend, dus in die zin wel gevaarlijk om teveel te geven. Inwendige bloedingen en zo.
Ik hoop dat het idd niet werkzaam is ongekookt en dan ook die werking niet heeft. Maar als ik jou was maakte ik extra groentemix zonder zodat je deze mix kan verdunnen. Gewoon om zeker te zijn.
Aangezien dit nauwelijks opgenomen wordt door het lichaam denk ik niet dat inwendige bloedingen mogelijk zijn. Maar ik ben wel met je eens dat dit erg veel kurkuma is, 100 gram op zo weinig groentenmix. Ik zou dit niet dagelijks geven en ik zou het ook verdunnen.

Volgende keer geen kurkumawortel meer geven maar Golden Paste pasta maken? Dat is ook handiger te doseren!
Door hannabelgje
#3362018
Ik merk dat ze ook niet goed reageert op de broccoli door de mix dus ik ga komend weekend gewoon nieuwe mix maken. Ze heeft nu na het eten van de mix erg last van gasvorming. Ik voer het wel aan de kippen. De dosering zo hoog omdat het naar mijn idee veel minder geconcentreerd is dan poeder. Ik heb er een klein handje in gedaan. Geen idee hoeveel het precies was.
De broccoli ga ik denk ik gekookt erdoor doen ipv rauw.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Tanna
#3362607
hannabelgje schreef:Ik merk dat ze ook niet goed reageert op de broccoli door de mix dus ik ga komend weekend gewoon nieuwe mix maken. Ze heeft nu na het eten van de mix erg last van gasvorming. Ik voer het wel aan de kippen. De dosering zo hoog omdat het naar mijn idee veel minder geconcentreerd is dan poeder. Ik heb er een klein handje in gedaan. Geen idee hoeveel het precies was.
De broccoli ga ik denk ik gekookt erdoor doen ipv rauw.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Broccoli valt hier ook niet goed, dat doe ik niet meer door de mix.
Door Janie2
#3362627
Voor zover ik weet: kurkuma kun je beter eerst koken/verhitten met wat peper en water of olie, en dat door je groentemix gooien.
Door src_esther
#3362674
Janie2 schreef:Voor zover ik weet: kurkuma kun je beter eerst koken/verhitten met wat peper en water of olie, en dat door je groentemix gooien.
Olie verhitten is zonde van de voedingswaarden in die olie tenminste als je je de moeite getroost extra vergine olie te kopen...
Door Lizzy
#3362692
Het makkelijkst maak je Golden Paste. Het recept:

* 30 gram kurkuma
* 125 ml water (en eventueel meer als de pasta te dik wordt)
* 35 nl extra vierge olijfolie of 35 gram (of iets meer, mag ook) extra vierge geurende (liefst bio) kokosolie
* 1,5 theelepel vers gemalen zwarte peper

Gooi de hele handel in een pannetje en breng al roerend zachtjes aan de kook. Laat het heel zachtjes 10 minuten doorkoken. Nu deed ik vroeger 10 minuten zachtjes roeren en zachtjes laten pruttelen (heeeeel zachtjes - want het spettert als de hel en je krijgt de vlekken lastig uit je kleren of aanrechtblad) maar tegenwoordig doe ik er een dekseltje op en roer ik af en toe. Van Anne in Zweden geleerd, en dat is veel makkelijker :) . Als het 10 minuten zachtjes gekookt heeft, warmte-bron uitdraaien, iets laten afkoelen, zwarte peper erbij. Nog iets verder af laten koelen, totdat je het pannetje met je hand aan kunt raken en het nog behaaglijk warm is: dan de olie er goed doorheen roeren. Af laten koelen, in een glazen (met gekookt water schoongemaakte) pot over gieten (meestal is de pasta te dik en moet je het overscheppen) en in de koelkast hooguit 2 weken bewaren.

En inderdaad, pas de olie erbij als de pasta voor het grootste deel is afgekoeld.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door