Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#3361743
Ik vond gisterochtend een hoektand in bed. Na monden te bekijken, bleek hij van Sien te zijn; linksonder.
Sien heeft morgen een afspraak staan bij de dokter, dan wordt bekeken of er wat mee moet gebeuren en wat dan (vullen, resterend element verwijderen, zoiets denk ik).

Maar nu rijst de vraag hoe zoiets ineens gebeurt. Sien is niet aangereden of uit een raam gevallen. Ze barft volledig sinds ze een jaar oud is, ze is nu 12,5. Het laatste half jaar vangt ze geregeld zelf een muisje (en eet deze ook op!).
Is ze ineens in de herfst van haar leven en moet ik het gesprek aangaan over de grote aftakeling? Of is dit gewoon botte pech en was het waarschijnlijk altijd al een zwak element?
Ik heb niets gemerkt aan haar in de zin van pijn of minder eetlust.



Ik moet wel denken aan jaren geleden. Sien en ik zaten bij de dierenarts in A'dam en in de wachtkamer zat ook een meneer met een langharige uitgebreid keffende chihuahua. Deze mistte ook een hoektand (en misschien nog meer gebitselementen) en daardoor hing zijn tong zo de hele tijd opzij uit zijn bek. Dat zag er erg debiel uit.
Ik hoop dat Sien dat bespaard kan blijven.
Door Too
#3361752
O Koek, da's balen.
Kan t niet ook gewoon botte pech zijn.. ongelukkig gebarft, ook al gebruiken ze daar de hoektanden niet echt voor.

Ouwe Omo kon heel mooi bellen blazen toen ze wat elementjes miste
Door Anne in Zweden
#3361764
Hè, balen. Maar qua permanent buitenboord hangende tongen hoef je je denk ik geen zorgen te maken. Vaya is eind oktober ook geopereerd ivm FORL en een afgebroken hoektand linksonder, en die heeft ook nog gewoon een normaal koppie.

Sterkte morgen bij de da. Nooit leuk om je knuffeltje door vreemde kerels (of vrouwen) te moeten laten bepotelen. :(
Gebruikersavatar
Door koekje
#3361806
Sien krijgt een gebitssanering en de resterende tand wordt getrokken.

Moet ze dan tijdelijk blik eten, ivm bacterien? Weet iemand dat uit zijn hoofd? Anders moet ik even in de hondenhoek gaan kijken of daar meer informatie te vinden valt.
Na het trekken van de tand is er immers een open wond.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361812
Dat lijkt me geen slecht idee. Voor een kleine week of zo.
Tenzij ze op kvv niet kauwt en zo binnen slurpt, dan is dat wellicht nog beter. Blik gaat ook zo plakken in de mond, das ook vies. En bacteriën zitten er in een katten mond zowiezo. Maar echt in het vlees gaan kauwen, lijkt mij geen goed idee.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3361814
Lea heeft een gebitssanering gehad en kon daarna gewoon weer eten. Dag 1 en 2 KVV en daarna haar normale schema weer.

Siepie heeft chronische niesziekte wat dus ook de tanden aantast. Ze mist haar 2 onderste hoektanden maar eet er geen hap minder om en heeft er ook geen last van. Geen idee waarom die eruit zijn. De foto is van Siepie.
siep gaap.jpg
siep gaap.jpg (4.39 MiB) 5942 keer bekeken
Door Anne in Zweden
#3361853
Vaya moest van de Zweedse da drie weken binnenblijven en zacht blikvoer eten. :o Hij kreeg een rolberoerte aan de telefoon toen hij me een paar dagen na de operatie belde om te vragen hoe het met haar ging, en ik doodleuk vertelde dat Vaaytje al weer vrolijk door de bossen struinde! Want als ze een muis of zo zou vangen en die zou opeten, zouden de hechtingen kunnen opengaan en en en. Kan ik me iets bij voorstellen. Ik wist ook niet dat ze moest binnenblijven (zat zelf in Helsinki, meneer Anne had de leiding in huis). Nou is Vaya geen kat die gelaten op d'r kont gaat zitten wachten tot de drie weken voorbij zijn. ::) Ze kan zelf deuren openmaken en zou dus drie weken lang aan de diverse deurkrukken hebben gehangen als we haar gedwongen hadden binnen te blijven. Dan maar naar buiten. Waarna ze inderdaad binnen twee dagen een vette muis op de deurmat legde. ::) Maar goed. Blikvoer hebben we wel drie weken gegeven, grotendeels, want ze vond zelfgemalen barf toch lekkerderder. In ieder geval is alles goed gegaan.

Moeilijk te zeggen dus, wat nou wijsheid is. Misschien kun je Sien wat alternatieven aanbieden, kvv én blikvoer, zodat ze zelf kan kiezen wat het lekkerst over de hechtingen glijdt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3361997
Sien heeft wel eens de neiging om ook op kvv te knagen, dus dat gaan we even maar niet doen.

Ze was vandaag vroeg aan de beurt geweest, vanochtend kreeg ik al een telefoontje dat alles goed was gegaan en geen bijzonderheden waren gevonden (ik neem aan dus geen ontstekingen onder de plak op haar kiezen). Ze moest nog een beetje meer wakker worden en dan mocht ze weer mee naar huis.
Ze hebben geen geriatrisch bloedonderzoek gedaan en ik was vergeten ernaar te vragen. Ik weet niet meer of ze dat met de laatste operatie van haar kippenpoot wel hebben gedaan, want dat is ook alweer 4 jaar geleden.
De dokter had vooraf al wel vermeld dat ze te dik was tegen meneer, die haar daar naartoe had gebracht. Dokter: " Ze zou ook wel 4 kilo mogen wegen ipv 6". Meneer: "Ja, wie niet?"
Maar dat Sien een spekje is, dat wisten we al.
Door Anne in Zweden
#3362891
Fijn dat het goed is gegaan allemaal! Hoe gaat het met eten nu?

En humpf, die da met z'n 'er mogen wel wat kilootjes af'. >:( Voor dames op leeftijd is dat helemaal niet zo eenvoudig, hoor; dat ie 't weet. L*l. ;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#3362896
Sien eet nog steeds blik. En natuurlijk alles wat er onder de kinderstoelen ligt ::)
Muizen vangen doet ze even niet, want veel te koud.
Meneer zei eerst nog vrolijk dat hij het wel mee vond vallen met mijn voorspelling van veel en vooral stinkende kak van Sien (Sien kakt geregeld naast de bak, vanwege versleten achterpootjes). Inmiddels is mijn voorspelling uitgekomen; de kak is verdubbeld in frequentie en formaat en vertienvoudigd in stank :-X
Maar meneer heeft er idd geen last van gehad, want ik ruim de kak op en hij was er de hele week niet.


Sien heeft overigens FORL. Heel mild en inherent aan de leeftijd, maar het zit er wel en de onderste hoektand aan de andere kant is daardoor ook getrokken. Er misten ook 2 kiezen onder en een tandje aan de bovenkant, maar daarvan kon niet gezegd worden of die van ellende al eerder waren uitgevallen of nooit aangelegd zijn geweest.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door